همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
آب‌ريزش بيني چه دلايلي دارد؟

در بسياري از موارد ممكن است به دليل آلرژي‌هاي فصلي و حساس شدن سينوس‌ها رخ دهد.

يكي از بيماري‌ها و حساسيت‌هايي كه ممكن است شما را در طول روز كلافه و ناراحت كند، حساسيت سيسنوس‌ها و آب‌ريزش بيني است. عموما تصور مي‌شود دليل اين اتفاق محدود به سرماخوردگي مي‌شود اما اين يك تصور غلط است. آب‌ريزش بيني دلايل مختلفي دارد كه در ادامه به مهم‌ترين آنها اشاره مي‌كنيم.

۱. عفونت سينوس، نشانه: تب داشتن

يكي پماد عسل خارجي از رايج‌ترين دلايل آب‌ريزش بيني عفونت يا حساس‌شدن سينوس‌هاي شماست. به اين ترتيب كه اگر تب داريد و به دليل خستگي نمي توانيد از جايتان بلند شويد، سرفه، خلط يا ترشحات غليظ زرد يا سبز رنگ داريد ممكن است دچار عفونت سينوسي شده باشيد. در اين حالت خلط گلو هم ممكن است داشته باشيد. براي درمان اين نوع حساسيت يكي از بهترين راه‌ها استفاده از آنتي بيوتيك است كه حتما بايد پزشك آن‌را براي شما تجويز كند، پس به پزشك مراجعه كنيد. يكي از درمان‌هاي خانگي هم استفاده از سرم آب نمك با آب ولرم و شست‌وشو بيني با آن است.

۲. سرماخوردگي، متهم هميشگي

سرماخوردگي ژل مدي هاني هم از جمله شايع‌ترين دلايل آب ريزش بيني است كه علايم مشهودي دارد. گرفتگي بدن، گلو درد، عطسه كرد و آب‌ريزش چشم و... علائمي هستند كه نشان مي‌دهند شما دچار سرماخوردگي شده‌ايد و ويروس سرماخوردگي وارد بيني و بدن شما شده. در اين حالت بدن وارد فرآيند مقابله با اين ويروس مي‌شود و يكي از عوارض آن آب‌ريزش بيني است. در نظر داشته باشيد كه رنگ موكوس سرماخوردگي شفاف است و حالت آن آبكي است و اگر سبز تيره يا زرد رنگ باشد نشان مي‌دهد سيسنوس‌ها نيز درگير عفونت شده اند. درمان سرماخوردگي استراحت و آب‌رساني به بدن است و البته استفاده از داروهاي رايج در سرماخوردگي تحت نظر پزشك است. در اين مدي هاني 405 مورد هم شست‌وشوي بيني و دهان با استفاده از سرم آب نمك مي‌تواند بسيار موثر باشد.

۳. آلرژي يك متهم فصلي

اگر احساس مي‌كنيد بدن شما در مقابل حساسيت‌هاي فصلي واكنش نشان مي‌دهد، يك بار براي هميشه با مشورت و نظر يك پزشك با دلايل و راه‌هاي مقابله با آن آشنا شويد. وقتي شما در معرض مواد محرك قرار مي‌گيريد ممكن است بيني شما تحريك شود، خصوصا زماني كه بدن شما نيز به حساسيت‌هاي فصلي حساس باشد. به طور معمول قرار گرفتن در معرض ماده آلرژن باعث خارش بيني، تورم داخل بيني و عطسه هاي زياد و توليد موكوس مدي هاني آبكي زيادي شود.
براي درمان آبريزش بيني بر اثر آلرژي راه‌هاي مرسومي وجود دارد كه يكي از مهم‌ترين آنها آنتي هيستامينها هستند كه باعث توقف پاسخ بدن به هيستامين‌ها كه عوامل آلرژي زا هستند مي شود. اسپري هاي استروئيدي بيني هم مي توانند به كاهش التهاب بيني و كم شدن ترشح موكوس كمك كنند. اگر آلرژي شما به خاطر گرده است سعي كنيد از آن ها دوري كنيد. فرش ها را زود به زود جارو برقي بكشيد چون گرد و خاك زيادي دارند.
دور نگه داشتن حيوانات خانگي از اتاق خواب هم مي تواند آلرژن ها را محدود كند. اگر بيش از يك هفته آبريزش بيني داشتيد و متوجه غليظ شدن آن ها يا زرد و سبز رنگ شدنشان شديد به پزشك مراجعه كنيد. گاهي محصولات مدي هاني اوقات آلرژي مي تواند منجر به عفونت سينوس شود.

۴. گريه كردن زياد و مصرف غذاهاي تند

در برخي موارد نيز گريه كردن طولاني باعث مي‌شود قطره‌هاي اشك به دريچه‌هاي سينوسي شما برود و باعث تحريك آنها شود. در مورد ديگر نيز مصرف غذاهاي تند مي‌تواند زمينه‌ساز ريزش آب بيني شود.

نقل از ايرنا



منبع

تظرات ارسال شده