همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

سندروم سيندرلا چيست؟ در مورد اين سندروم چقدر اطلاعات داريد؟ آيا تا به حال فكر كرده ايد كه آيا شما هم به اين سندروم مبتلا هستيد يا خير؟ اگر مي خواهيد بدانيد شما هم در خطر اين سندروم هستيد، كافي است به اين چند سوال صادقانه جواب دهيد. به زبان ساده اگر بخواهم تعريفي از اين سندروم داشته باشم، بايد بگويم افرادي به سندروم سيندرلا مبتلا هستند كه بدون داشتن هيچ استقلالي، منتظر هستند پسري با شرايط خيلي خوب، از راه رسيده و آنها را خوشبخت كند. با بخش روانشناسي دكتر سلام همراه باشيد تا در مورد سندروم سيندرلا بيشتر بدانيد.

سندروم سيندرلا

آيا شما هم به سندروم سيندرلا مبتلا هستيد؟

روزي روزگاري، دختري تنها و بدبخت به نام Cinders ( خاكستر نشين) ، منتظر شاهزاده اي بود كه از راه برسد و او را نجات دهد.  اما آيا اين شروع يك داستان درخشان است؟ ولي اين چيزي است كه در اكثر زنان پيدا مي شود. بدون اينكه هيچ نقشي داشته باشيم، از همان ابتدا و در سنين خيلي پائين، اينطور برايمان برنامه ريزي شده تا باور كنيم كه همه چيز روبراه است و سرانجام با رسيدن شريك زندگيمان، جايگاه خودمان را در دنيا پيدا خواهيم كرد.  البته، يافتن عشق يا  همسر دلخواه و مناسب، هيچ اشكالي ندارد، ولي مشكل از اينجا شروع مي شود كه   به اين باور مي رسيد كه اين عاقبت شماست و بدون آن شخص، زندگي كامل نيست. هنگامي كه از يك مرد براي خود، موجود مقدسي مي سازيد و  احساس مي كنيد كه بدون داشتن او، چيزي را از دست مي دهيد، آن وقت است كه نااميدي به سراغتان مي آيد و قدرت شخصي خود را در همان لحظه از دست مي دهيد. در اين لحظه است كه سندروم سيندرلا شما را تهديد مي كند.

احساس مي كنيد كه كامل شده ايد

افسانه ها عجيب و شگفت انگيز هستند و قطعا جايگاه خود را در تكامل و پيشرفت زبان پيدا كرده اند. اين مطلب را نويسنده و قصه گوي حرفه اي، Alison L. R. Davies مي گويد.  او اضافه مي كند: “از سن جواني، نمايندگي شركت لوهمن روشه با اين داستان ها مي توانيم ارتباط برقرار كنيم زيرا آنها تنها الگوهاي قابل تجسم براي ما هستند. اين مسئله زماني اتفاق مي افتد كه داستان را براي خود الگو مي كنيد و همانند شخصيت هاي آن، رفتار مي كنيد. “

آليسون معتقد است كه اين نوع از داستان ها در رشد و تكامل شخصي، چه مثبت و چه منفي، نقش دارند. وقتي به آساني با شخصيت داستان كه نمادي قوي نيز دارد، ارتباط برقرار كنيد، ناخودآگاه، خودمان را درون داستان مي بينيم و در مورد اينكه چه كسي هستيم و چگونه مي خواهيم زندگي مان را تغيير دهيم، برنامه ريزي مي كنيم. او، سيندرلا را يك مثال اصلي معرفي مي كند و مي گويد: “سيندرلا بايد توسط شاهزاده نجات پيدا كند تا به شاهزاده خانمي زيبا تبديل شود. اين تنها يك نمونه است و پيام اساسي اين است كه وقتي مرد روياهايتان را پيدا كرديد، ديگر همه چيز درست و روبراه خواهد بود.”

سندروم سيندرلا

شفا دهنده شامانيك، مربي زندگي، Sue Tribe معتقد است “سندروم سيندرلا” راهي براي اجتناب از قبول مسئوليت در اينجا و در اين لحظه است. “ما مي گوييم كه اگر شريك زندگي كاملي داشتم، خوشبخت مي شدم و چون شريك زندگي مناسبي نداشتم، به همين دليل بدبخت هستم “. ناخودآگاه در تلاش براي پيدا كردن كسي هستيم كه ما را از ترس تنها شدن يا مستقل شدن، دور كند و به طرز خيلي عجيبي، جذب اينگونه مسائل مي شويم. “او معتقد است كه اين موضوع كمك مي كند تا علت بروز سندروم سيندرلا را بفهميم تا بتوانيم بر آن غلبه كنيم . “اين شبيه قرار دادن مرهم بر روي يك زخم مي باشد؛ درست است كه از زخم مدتي محافظت مي كند، اما به تدريج مقدار اين مرهم را بايد بيشتر كنيم و زماني مي رسد كه ديگر بايد روي زخم را بخيه بزنيم. “

پس چگونه مي توانيد با سندروم سيندرلا مبارزه كنيد و قدرت خود را پس بگيريد؟

ابتدا، بايد suprasorb a ag تشخيص دهيد كه آيا واقعا اين موضوع شما را تحت تاثير قرار مي دهد يا خير. به سوالات زير بايد صادقانه پاسخ دهيد:

1- آيا شما هميشه در مورد آينده خيال پردازي مي كنيد؟

2- آيا نظر شما اين است كه، “اوه اگر آقاي Right را ملاقات كنم، همه چيز خوب خواهد شد و آيا پس از آن خوشحال خواهم بود؟

3- آيا احساس مي كنيد چيزي در زندگي شما گم شده است؟

4- آيا كار خود را به سوي اهداف يا مقاصد خاصي ادامه مي دهيد؟

5- آيا فكر مي كنيد داشتن شريك زندگي، شما را جذاب تر و موفق تر نشان مي دهد؟

اگر به دو سوال يا بيشتر، پاسخ مثبت داده ايد، اين احتمال وجود دارد كه  از سندروم سيندرلا رنج  مي بريد. اما ترس به خود راه ندهيد. با توجه  به گفته هاي Alison، راه هايي براي تغيير داستان وجود دارد تا بتوانيد از قدرت شخصيت ها بهره مند شويد.

سندروم سيندرلا

پيشگيري از سندروم سيندرلا

1- توانمندسازي و خيال پردازي

درباره يك افسانه و هر يك از شخصيت هايش كه دوست داريد، فكر كنيد. به عنوان مثال، سيندرلا . تصور كنيد كه در سينما و در حال تماشاي آن بر روي پرده سينما هستيد؛ خودتان را در نقش شخصيت اصلي ببينيد و هنگامي كه به اوج  بحران رسيديد، نمايش فيلم را متوقف كنيد. اين يك نكته اصلي در داستان است كه همان جايي كه نياز به تصميم گيري مي باشد، چيزي اتفاق مي افتد، مثلا بروز چندين مشكل غير قابل حل براي شخصيت اصلي داستان، و بقيه داستان در مورد چگونگي حل اين مشكل است. از اين جا به بعد، داستان به هر طرفي مي تواند كشيده شود. به جاي اينكه بقيه فيلم را از طريق آنچه كه از داستان مي دانيد، به پايان برسانيد، يك پايان جديد براي فيلم اعصاب بسازيد. به عنوان مثال، براي سيندرلا، چه اتفاقي مي افتد اگر هرگز شاهزاده را ملاقات نمي كرد؟ چگونه مشكلاتش را با خواهران بد ذاتش، حل و فصل مي كرد و موقعيت خودش را بالا مي برد؟ خودتان را در نقش Cinders ببينيد، قدرت و اعتماد به نفس خود را افزايش دهيد و كارهاي سخت و مشكل را انجام ندهيد و پويايي و انرژي را به خود بازگردانيد. اين تصوير را در ذهن خود نگه داريد و فيلم را چندين بار ببينيد تا به صورت خودكار بتوانيد درباره شخصيت و داستان، فكر كنيد.

2- نگاه به داستان از زاويه اي ديگر

يكي ديگر از روش هاي ساده براي تغيير موقعيت در داستان ها و افسانه ها، اين است كه داستان را از زاويه ديگري ببينيد. به عنوان مثال، تصور مي كنيم كه سيندرلا به شاهزاده اي نياز دارد تا او را از يك زندگي سخت، رها كند و تبديل به شاهزاده خانم شود، اما اگر اين طور نباشد چه مي شود؟ يك لحظه درباره آن فكر كنيد. شاهزاده به يك عروس نياز دارد، همچنين جوياي عشق و در جستجوي فرد مناسبي مي باشد. شايد شاهزاده احساس كند كه نياز به همسري دارد تا او را كامل كند و اگر اين مورد يافت شود، اين دو واقعا جفت يكديگر هستند.

سندروم سيندرلا

3- فاكتورهاي شاهزاده بودن خود را افزايش دهيد

بنابراين نكته اخلاقي داستان اين است كه ما نيازي نداريم كه منتظر  فرد كاملي شويم تا بتواند ما را كامل كند. ما به فرد ديگري نياز نداريم تا به ما كمك كند تا از شرايط خود فرار كنيم يا تبديل به شاهزاده خانمي شويم. ما بايد اين واقعيت را قبول كرده و خودمان را تقويت كنيم. هر زمان كه احساس مي كنيد در اينگونه افسانه هاي قديمي، در حال غرق شدن هستيد، نكاتي كه ارائه مي شود را به كار ببنديد تا به خصايص شگفت آور زنانه خودتان پي ببريد.

چندين بار اين جملات را تكرار كنيد: “من بدون عيب هستم، من كامل هستم، من عاشق خودم هستم’. در صورت امكان، جلوي يك آينه برويد و اين جملات را بگوئيد و با يك پانسمان كربن فعال لبخند خيره كننده، آن را به پايان برسانيد.

هر روز صبح كه  بيدار مي شويد، به تمام چيزهايي كه آرزوي انجام آنها را داريد، لحظه اي فكر كنيد و خودتان را فردي موفق تجسم كنيد.

كارهاي متفاوتي انجام دهيد و مهم نيست كه چقدر كوچك باشد. مسير ديگري را براي به سركار رفتن، انتخاب كنيد، با يك غريبه سلام و احوالپرسي كنيد. اين تغييرات كوچك اعتماد به نفس شما را افزايش مي دهد و به شما كمك مي كند تا از زندگي لذت ببريد.

روياپردازي كنيد و خود را يك ستاره درخشان در فيلم تصور كنيد و نفر اول ستاره هاي سينمايي باشيد.

از سنگ هاي قيمتي مانند فيروزه، يا از سنگ يا رنگي كه به شما قدرت و انرژي مي دهد استفاده كنيد تا روحيه مثبت شما افزايش پيدا كند.

افسانه اي كه خودتان شخصيت اصلي آن هستيد را بنويسيد و از آن لذت ببريد و داراي قدرتي سحرآميز شويد شايد دوست داشته باشيد كه تمام اين آرزوها در دستانتان باشد اما در نهايت به اين نتيجه خواهيد رسيد كه بدون آنها، حس بهتري داريد. بنابراين از زندگي خود لذت ببريد  و همانند يك پادشاه زندگي كنيد و مسئول سرنوشت خود باشيد!

سندروم سيندرلا

چگونه والدين از سندرم سيندرلا در دخترانشان پيشگيري كنند؟

بر والدين واجب است كه فرزندان خود را طوري بار بياورند كه بپذيرند زنها هم  توانايي انجام كارهاي سخت را دارند. به انها ياد دهيد براي رسيدن به موقعيت هايي كه آرزويش را دارند، منتظر شخص ديگري نباشند. تشويق كردن دختران از كودكي به مسئوليت پذير بودن، كمك شاياني در مستقل شدنشان خواهد كرد. به انها ياد دهيد خوشبختي فقط با آمدن شاهزاده اي بر اسب سفيد امكان پذير نيست. اجازه ندهيد دخترانتان با سندروم سيندرلا ، استقلال فردي، مالي و اجتماعي خود را از دست بدهند.



منبع

تظرات ارسال شده