همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
راهكارهايي براي كنترل بروز و شيوع بيماري‌هاي قلبي

عوامل خطر در بروز و شيوع اين بيماري‌ها، بر ضرورت سياستگذاري‌هاي كلان جهت پيشگيري از بروز اين بيماري‌ها تاكيد كرد.

دكتر محمداسماعيل قيداري به مناسبت روز جهاني قلب با بيان اينكه كشور ما در مرحله شيوع بيماري‌هاي قلبي و عروقي قرار دارد، عنوان كرد: اگرچه بيماري‌هاي عفوني سال‌هاست كه در كشور ما كنترل شده، ولي بيماري‌هاي قلبي و عروقي شيوع زيادي پيدا كرده و بارزتر شده؛ به گونه‌اي كه حدود ۴۰ درصد مرگ و ميرها در كشور به علت بيماري‌هاي قلبي عروقي گزارش شده است.

لزوم اكتي كوت اصلاح و تغيير سبك زندگي

وي با بيان اينكه اصلاح و تغيير سبك زندگي از مهم‌ترين راه‌ها براي پيشگيري از بروز بيماري‌هاي قلبي است، ‌ عنوان كرد: به عبارت ديگر سبك زندگي افراد بايد به سمت زندگي مبتني بر فعاليت و تحرك بيشتر، اصلاح تغذيه، حذف عادت‌هاي نادرست مانند مصرف سيگار، قليان و مواد مخدر تغيير پيدا كند.

وي ادامه داد: رژيم‌هاي غذايي سالم بايد مبتني بر مصرف چربي كمتر و سبزيجات و ميوه‌جات بيشتر برنامه‌ريزي شود. تغذيه سالم يعني مصرف چربي و كربوهيدرات كم و در مقابل فيبر بيشتر يعني سبزي و ميوه.

ضرورت برنامه‌ريزي تغذيه‌اي براي زخم ساق پا ارتقاي سلامت قلب

قيداري با اشاره به ضرورت برنامه‌ريزي و سياست‌گذاري‌هاي كلان تغذيه‌اي براي ارتقاي سلامت قلب افراد، اظهار كرد: اطلاع‌رساني و آگاه سازي عموم افراد جامعه مساله مهمي است، ولي از آن مهم‌تر توجه به برنامه‌ريزي كلان كشوري از سطح توليد غذا تا نگهداري و توزيع را شامل مي‌شود.

وي ادامه داد: سياست‌گذاري‌هاي كلان بايد به سمت تعيين ضوابط مشخص و استاندارد و نظارت بر فعاليت رستوران‌ها و همچنين كارخانه‌هاي توليد كننده مواد غذايي برنامه‌ريزي شود. همچنين بايد بر كيفيت و نحوه تهيه، عرضه و نگهداري مواد غذايي كنسروي و حتي تغذيه دام نظارت كافي وجود داشته باشد؛ چراكه تمامي اين مسايل در تهديد سلامت مردم و افزايش شانس ابتلا به بيماري‌هاي قلبي و عروقي تاثيرگذار است.

۳ عامل خطر بروز بيماري‌هاي قلبي

وي با اشاره به عدم تحرك عفونت جاي بخيه سزارين و همچنين استعمال دخانيات و مواد مخدر به عنوان عوامل خطر در بروز بيماري‌هاي قلبي، تصريح كرد: در سياستگذاري‌هاي كلان بايد به دنبال علل گرايش جوانان به سمت مواد مخدر و دخانيات بوده و از پايه براي پيشگيري از بروز اين‌گونه ناهنجاري‌ها برنامه‌ريزي داشته باشيم. همچنين براي تشويق جوانان به ورزش و سبك زندگي پرتحرك سياست‌هاي كلان در سطح برگزاري ورزش‌هاي عمومي و همگاني تدوين كرده و زمينه و بستر مناسب براي تحرك بيشتر افراد را فراهم كنيم.

قيداري با اشاره به برخي از فاكتورهاي تاثيرگذار در بروز بيماري‌هاي قلبي مانند سن و ارث، خاطرنشان كرد: شانس ابتلا به بيماري‌هاي قلبي و عروقي در مردان بيشتر است و همچنين با افزايش سن، درصد ابتلا به اينگونه بيماري‌ها نيز بيشتر مي‌شود.

فاكتورهاي قابل اصلاح در بروز بيماري‌هاي قلبي

اين عضو هيات علمي دانشگاه همچنين لايتسيموس با اشاره به برخي از فاكتورهاي قابل اصلاح در بروز بيماري‌هاي قلبي، اظهار كرد: ترك سيگار، تحرك بيشتر، ‌ تغذيه سالم، كنترل چربي خون، كنترل چاقي و غيره از عواملي است كه در كاهش شيوع بيماري‌هاي قلبي تاثيرگذار است.

علل بروز سكته‌هاي قلبي ميان جوانان

قيداري در ادامه با اشاره به بروز سكته‌هاي قلبي در بين جوانان ۲۵ تا ۳۰ سال، اظهار كرد: سابقه بيماري قلبي در راس علل بروز سكته در بين جوانان است، با اين حال علل متعدد ديگري از جمله بي‌تحركي، تغذيه نامناسب و مصرف مواد مخدر به خصوص مخدرهايي كه زمينه بروز عوارض قلبي را تشيد مي‌كنند، در ابتلا به بيماري‌هاي قلبي نقش دارند.

اين پزشك فوق تخصص قلب و عروق در خاتمه با بيان اينكه در رابطه با كنترل بيماري‌هاي قلبي بايد در دو سطح برنامه‌ريزي و سياست‌گذاري داشته باشيم، اظهار كرد: سطح اول آموزش، آگاه‌سازي و اطلاع رساني در راستاي پيشگيري از بروز بيماري‌ انواع زخم است و در سطح بعدي مساله مهم سياستگذاري‌ها كلان دولت براي كشف علل اصلي بروز و شيوع بيماري‌هاي قلبي در سنين مختلف و يا اجراي برنامه‌هاي مناسب در سطح مدرسه، دانشگاه و عموم جامعه جهت كاهش بروز و شيوع بيماري‌هاي قلبي و عروقي است.

۲۳۴۷۲۱۲



منبع

تظرات ارسال شده