همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
وسيله‌اي در كمين سلامت نوزادان

باشد، اما مي‌تواند سبب افزايش خطر ابتلاي نوزاد به بيماري‌هاي خطرناك باشد.

به گزارش كارشناسان در جديدترين پژوهش‌هاي خود دريافتند شيردوش‌ هاي مورد استفاده به وسيله نومادران براي شيردهي نوزادان (چه برقي و چه دستي) مي‌تواند زمينه ساز انتقال باكتري‌هاي خطرناك به بدن نوزاد و ابتلا به بيماري هايي، چون آسم شود.

محققان با بررسي نوزاداني كه به طور مستقيم با شيرمادر تغذيه مي‌شوند و نوزاداني هارتمن كه با شير به دست آمده از شيردوش تغذيه مي‌شوند دريافتند، نوزادان دسته اول داراي تنوع غني و بسيارمطلوبي از باكتري‌هاي خوب در دهان خود هستند درحالي كه دسته دوم تعداد بيشتري باكتري‌هاي خطرناك در دهان خود دارند.
به گفته محققان، شيردهي مستقيم به نوزاد سبب انتقال باكتري‌هاي مفيد به بدن نوزاد مي‌شود و در سال‌هاي آينده كودك كمتر در معرض ابتلا به بيماري‌هايي، چون آسم، مشكل‌هاي گوارشي، چاقي و حتي ابتلا به ديابت نوع دو و سرطان قرار مي‌گيرد.
زماني كه مادر از شيردوش استفاده مي‌كند و آن را براي زمان شيردهي آينده كودك در يخچال قرار مي‌دهد، پاتوژن‌هايي كه اكتيكوت در محيط قرار دارند به سرعت درون شير رشد مي‌كنند كه مي‌تواند زمينه ساز ابتلاي كودك به آسم در دوران خردسالي شود.

شيرمادرمجموعه‌ اي پيچيده از باكتري‌هاي مختلف است كه به ايجاد ريزاندامگان همزيست (microbiota) در روده نوزادان كمك مي‌كند.
نوزاداني كه با شيرخشك تغذيه مي‌شوند از وجود اين باكتري‌هاي منحصربه فرد محروم مي‌شوند و در آينده امكان دارد به مشكل‌هايي، چون آلرژي، آسم و چاقي دچار شوند.
كارشناسان در اين پژوهش دريافتند عفونت بدن استفاده از شيردوش نيز مي‌تواند سبب دگرگوني در باكتري‌هاي روده بدن نوزادان شود؛ نتيجه‌هاي مطالعه نشان مي‌دهند شيري كه با استفاده از دستگاه شيردوش به دست مي‌آيد شامل سطح بالاتري از پاتوژن‌هاي خطرناك، چون (Stenotrophomonas) و (Pseudomonadaceae) است.
باكتري Stenotrophomonas مي‌تواند زمينه ساز بروز عفونت مجاري ادراري، عفونت خوني يا تنفسي در نوزادان شود.

بروز عفونت پماد هارتمن تنفسي در نوزادان به تدريج زمينه ساز ابتلاي آن‌ها به آسم در سال‌هاي آينده مي‌شود، زيرا عفونت سبب التهاب مسير‌هاي تنفسي و از بين رفتن آن‌ها مي‌شود.
محققان به نومادران توصيه مي‌كنند در صورت نداشتن مشكل سلامت، مصرف دارو‌هاي خاص و دارا بودن شيركافي حتماً به طور مستقيم به شيردهي به نوزادان خود بپردازند و درصورت استفاده از شيردوش، بلافاصله شير را مورد استفاده يا دريخچال قرار دهند و پس از خارج كردن از يخچال آن را تا دماي مناسب گرم كنند تا ميزان رشد پاتوژن‌ها در آن كاهش يابد.

اين پژوهش به وسيله محققان دانشگاه مانيتوبا (the University of قيمت پانسمان هارتمن Manitoba) در كشور كانادا انجام و درمجله (Cell Host & Microbe) منتشرشده است.

منبع:Dailymail

باشگاه خبرنگاران



منبع

تظرات ارسال شده