همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
چگونه عصبانيت دوران بارداري را كنترل كنيم

كرد كه افزون بر حس خوشايند مادر شدن، ممكن است خشم و هيجان غيرمنتظره‌اي هم برايشان رخ دهد كه از ناتواني كنترل آن رنج ببرند.اصلي‌ترين علت عصبانيت و خشم مادران باردار مربوط به تغييرات هورموني است.

به گزارش : اين تغييرات هورموني ممكن است باعث زود رنجي و حساس شدن آن ها شود به طوري كه هر چيز كوچكي آن ها را به شدت عصباني ‌كند. افزون بر نوسانات هورموني، عواملي خريد قطره فروزومال چون ترس از وضعيت جنين و شرايط پيش رو، نگراني از آينده، احساس نابرابري در خانه و محل كار و سختي‌هاي دوران بارداري از جمله خستگي، تهوع و دردهاي جسمي نيز باعث تنش و افزايش عصبانيت زنان باردار مي‌شود.

چگونه عصبانيت خود را كنترل كنيم؟

از روش هاي آرامش بخش كمك بگيريد:هرگاه احساس اضطراب و خشم داشتيد نفس عميق بكشيد و يك ليوان آب خنك بنوشيد و چند دقيقه قدم بزنيد. با انجام يك‌سري حركات خود را آرام كنيد. استراحت و خواب كافي هم نقش به سزايي در حفظ آرامش دروني شما دارد. دعا و نيايش هم با تاثيرات مثبت رواني به خوبي هيدروژل مي‌تواند به شما در كنترل خشم تان كمك كند.

احساسات خود را مديريت كنيد

ابتدا وضعيت تازه خود را به عنوان خانمي باردار بپذيريد و به قضاوت ديگران اهميت ندهيد. در گام بعدي فهرستي از عوامل استرس‌زا و نگراني‌هاي روزمره‌تان تهيه كنيد تا شناخت بهتري از شرايط خود داشته باشيد و بتوانيد واكنش‌هايتان را پيش بيني كنيد. از درگير شدن با اعضاي خانواده بپرهيزيد و مسائل بي‌اهميت را كنار بگذاريد.

با همسرتان صحبت كنيد

هيچ چيز آرامش بخش‌تر از اين نيست كه نزديك ترين فرد زندگي تان شما را درك كند. پس به جاي بحث و دعوا با همسرتان، شرايط لوزالمعده موجود را برايش توضيح دهيد و از او كمك بخواهيد. داشتن مكالمه‌اي صادقانه با همسرتان اغلب مي‌تواند ديدگاه شما را تغيير دهد.

سبك زندگي سالم داشته باشيد

مطمئن شويد رژيم غذايي درست و استراحت كافي داريد.با ورزش كردن احساس مثبتي را تجربه خواهيد كرد. با افزايش سطح انرژي‎تان بسياري از مشكلات جسمي از جمله يبوست و كمر درد كه خشم شما را به دنبال خواهد داشت، برطرف مي‌شود. برنامه‌ريزي روزانه داشته باشيد و از خانواده براي انجام كارهايتان كمك بگيريد.

ذهنتان را از افكار منفي دور كنيد

بدترين چيزي كه عصبانيت شما را شدت مي‌بخشد كرم رژودرم نگراني و فكر و خيال‌هاي منفي درباره وضعيت خود و فرزندتان است. سعي كنيد به آينده اميدوار باشيد و خود را با افكاري مثل در خطر افتادن وضعيت جنين يا زايمان زودرس يا مواردي كه از آن ترس داريد، آزار ندهيد.

نگراني‌هايتان را كنار بگذاريد. تمام اين نگراني‌ها در برابر لذت مادر شدن، مواردي كوچك و بي‌اهميت هستند.

با روياپردازي آشتي كنيد

خود را مادري شاد و سالم تصور كنيد كه از لحظه لحظه بودن با فرزندش لذت مي برد. تخيلات و روياهايي كه از آينده كودك و نقش مادري خودتان داريد، كمك مي‌كند تا احساسات‌تان متعادل شود.

بي‌شك احساس شادي پماد سوختگي و اميد به فردايي روشن، بهترين راه رهايي از ترس و خشم امروزتان خواهد بود. از يك روان شناس مشورت بگيريد اگر بي‌دليل و بيش از حد خشمگين مي‌شويد و مديريت خشم برايتان دشوار است با يك مشاور صحبت كنيد و از راهنمايي‌هاي او استفاده كنيد.

منبع: دكترسلام



منبع

تظرات ارسال شده