همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
آيا در مورد فوايد آب كرفس بزرگنمايي شده يا واقعاً مفيد است؟

زيادي در مورد فوايد مواد غذايي جورواجور وجود دارد كه بعضي از آن‌ها صرفاً اغراق شده هستند. آب كرفس يكي از چيزهايي است كه خيلي از افراد براي كاهش وزن و كاهش التهاب در بدن سراغش مي‌روند.

به گزارش : گاهي معلوم نيست كه يك ماده‌ي غذايي به چه دليلي و از كجا شهرت پيدا مي‌كند اما اين ايده كه آب كرفس داراي خواص التيام بخشي است مربوط به كسي مي‌شود كه ادعا مي‌كند كه با دنياي ارواح ارتباط دارد؛ آنتوني ويليام، نويسنده‌ي مشهور در نيويورك‌تايمز مي‌گويد دانش او در مورد سلامتي و تغذيه از ارتباط او با دنياي ارواح گرفته مي‌شود. به هر حال شما چه حرف‌هاي آنتوني ويليام را باور كنيد و چه نه، كتاب‌هايي كه در اين مورد نوشته است به شدت مشهورند و خيلي از آن‌ها جزو پُرفروش‌ترين‌ها شده‌اند!

آنتوني ويليام ادعا مي‌كند نوشيدن تقريباً ۵۰۰ ميلي‌ليتر آب كرفس در روز مي‌تواند علائم بيماري‌هاي التهابي مانند اگزما، پسوريازيس و... را كاهش بدهد. البته جامعه‌ي علمي، ادعاي او را مورد انتقاد قرار داده‌اند؛ اما توصيه‌ي آنتوني ويليام همچنان طرفداران زيادي دارد. آيا واقعاً نوشيدن آب كرفس تا اين اندازه براي سلامتي مفيد است؟

كرفس تا چه اندازه مغذي است؟

آيا كرفس جزو سبزيجات مغذي است؟ ۹۰ تا ۹۵ درصد از ساقه‌ي كرفس از آب تشكيل شده است و همين باعث شده كرفس در ميان سبزيجاتي باشد كه بيشترين محتواي آب را دارند. ساقه‌ي كرفس حاوي مقدار متوسطي از ويتامين‌ها، املاح و فيتونوترينت‌هاست. ضمناً كرفس منبع خوبي از فيبر به شمار مي‌رود. كرفس مانند ساير سبزيجات سبز داراي مقدار قابل توجهي ويتامين پانسمان نقره براي سوختگي K بوده و منبع ويتامين A‌ ،C و پتاسيم محسوب مي‌شود. مثلاً سه عدد ساقه كرفس مي‌تواند تقريباً يك‌چهارم نياز روزانه به ويتامين C را تأمين كند. كرفس مقدار زيادي از تركيباتي مانند فلاوونول‌ها، اسيدهاي فنوليك و فورانوكومارين‌ها با فعاليت آنتي‌اكسيداني و ضدالتهابي دارد.

كرفس و تحقيقات علمي

افزايش باروري

تعدادي از مطالعات انجام شده بر روي موش‌ها تأييد كرده‌اند كه كرفس مي‌تواند اسپرماتوژنز در موش‌هاي صحرايي نر و همچنين باروري را افزايش دهد. به عنوان مثال، يك مطالعه در هند در سال ۲۰۱۴، سي و دو موش نر را به چهار گروه تقسيم كرد. گروه كنترل هيچ دارويي دريافت نكرد، يك گروه فقط نرمال سالين دريافت كرد و دو گروه آخر عصاره كرفس را به صورت خوراكي به ميزان ۱۰۰ و ۲۰۰ ميلي‌گرم به ازاي هر كيلوگرم وزن بدن به مدت ۵۰ روز به ميزان يك بار در روز دريافت كردند. نتيجه چه بود؟ از نظر تعداد اسپرم‌ها افزايش قابل توجهي مشاهده شد. اين مطالعه نتيجه گرفت كه كرفس مي‌تواند اسپرماتوژنز را در موش‌هاي صحرايي نر افزايش دهد و هيچ تأثير مخربي بر بافت بيضه نداشت. مطالعات ديگري نيز افزايش باروري در موش‌هاي صحرايي ماده را نشان داده‌اند.

ضد درد و التهاب

يك مطالعه در سال ۱۹۹۸، نشان داد موش‌هايي كه عصاره‌ي روغن ضروري كرفس را دريافت كرده‌اند، هنگام خارج كردن پنجه خود از يك صفحه داغ، واكنش به درد كمتري از خودشان نشان مي‌دادند.

تنظيم قند خون بالا

كرفس همچنين مدت طولاني است كه به دليل اثرات متعادل كننده آن در ليپيدها و قند خون مورد بررسي قرار گرفته است؛ اما در اين بين متأسفانه هيچ تحقيقي در مورد انسان وجود ندارد.

تنظيم فشارخون بالا

تركيبات جادويي زيادي در كرفس وجود دارد؛ اما يكي از مسئولان كاهش پيكو اسميت اند نفيو فشارخون، L-۳-n-butylphtalide است. اين ماده گشادكننده‌ي عروق است و باعث مي‌شود فشارخون كاهش پيدا كند.

سلامت گوارش

در مطالعه‌اي كه در سال ۲۰۱۰ در Pharmaceutical Biology منتشر شد، نشان داده شد آنتي‌اكسيدان‌هاي موجود در كرفس باعث بهبود لايه‌هاي معده و كاهش زخم در موش‌هايي كه تحت درمان با آن قرار گرفته بودند، شد. مركز پزشكي دانشگاه مريلند گفت كه خوردن كرفس مي‌تواند خطر ابتلا به گاستريت را كاهش دهد، زيرا به نظر مي‌رسد كه فلاونوئيدهاي سبزيجات مي‌تواند به توقف رشد كلوني‌هاي باكتريايي منفي در روده كمك كنند.

آيا اين فوايد كافي هستند تا كرفس را به تنهايي يك سوپرفود كنند؟ خيلي از سبزيجات ديگر نيز حاوي همين اندازه ويتامين‌ها و املاح و... هستند. از طرفي خيلي از آزمايش‌هاي انجام شده بر روي موش‌هاست.

كرفس داراي تركيب ضدالتهاب ديگري به نام آپي‌ژنين نيز هست كه فعاليت ضدالتهابي دارد. به نظر مي‌رسد آپي ژنين مي‌تواند سيستم ايمني بيش از اندازه فعال را آرام كند، اما مطالعات در اين مورد كه چه اندازه آپي ژنين ناشي از خوردن كرفس يا نوشيدن آب كرفس مي‌تواند بيماري‌هاي التهابي را در انسان درمان كند بسيار محدودند.

كرفس تركيبات ديگري نيز دارد كه مي‌توانند تأثيرات بيولوژيكي در انسان داشته باشند. مثلاً لوتئولين، فلاوونوئيدي است كه در كرفس به وفور وجود دارد. مطالعات پيشين نشان داده‌اند كه لوتئولين مي‌تواند سلول‌هاي سرطاني را ناتوان كرده و شيمي‌درماني را مؤثرتر كند. لوتئولين مانند آپي ژنين خاصيت ضدالتهابي دارد. بنابراين كرفس داراي فيتونوترينت‌هايي با فعاليت ضدالتهابي است اما توانايي آن در سركوب التهاب در انسان هنوز در حال بررسي و آزمايش است.

ضمناً پژوهش‌ها نشان داده‌اند لوتئولين بسته به ميزاني پانسمان كل اكتيو كه از آن مصرف مي‌كنيد مي‌تواند فعاليت آنتي‌اكسيداني يا پرواكسيداني داشته باشد، بنابراين مصرف زياد آن مي‌تواند مضر باشد. درست همان اندازه كه آنتي‌اكسيدان‌ها با راديكال‌هاي آزاد مي‌جنگند و از سلول‌ها محافظت مي‌كنند، پرواكسيدان‌ها نيز اثري معكوس دارند. پرواكسيدان‌ها باعث مي‌شوند سلول‌ها و بافت‌ها آسيب ببينند و التهاب تشديد شود. تئوري كه وجود دارد مي‌گويد مصرف آپي ژنين در دوزهاي پايين داراي تأثيرات ضدالتهابي است؛ اما مقادير بيشتر مي‌تواند التهاب را افزايش بدهد. همين موضوع در مورد خاصيت ضد سرطاني تركيباتي مانند لوتئولين در كرفس نيز صدق مي‌كند. لوتئولين تحت شرايطي خاص مانند يك آنتي‌اكسيدان عمل مي‌كند و از سلول‌ها در برابر آسيب‌هايي كه مي‌توانند منجر به سرطان شوند محافظت مي‌نمايد. اما همين ماده در مقادير زياد يا تحت شرايط خاص ديگر، مي‌تواند با فعاليت كردن به عنوان يك پرواكسيدان، به سلول‌ها آسيب بزند. در نتيجه شرايطي ايجاد مي‌شود كه براي توليد سرطان و رشد آن مناسب است.

ميزان مصرف مهم است

به سختي مي‌توان گفت آيا فوايد مصرف آپي ژنين و لوتئولين به مضرات آن مي‌چربد يا نه. اين نتيجه‌گيري بستگي به ميزان مصرف دارد كه هنوز مشخص نيست. هيچ‌كس نمي‌داند شما هر روز چه اندازه بايد آپي ژنين و لوتئولين مصرف كنيد تا از خواص ضدالتهابي آن بهره‌مند شويد. آب كرفس منبع غني‌تري از تركيبات مفيد نسبت به خود كرفس است اما اين هم مشخص نيست كه آيا نوشيدن آب كرفس مي‌تواند التهاب را تسكين بدهد يا اينكه آيا نوشيدن مقدار بيشتري آب كرفس اثرات معكوس دارد يا خير. ضمناً اگر به جاي خوردن خود كرفس، آب كرفس بنوشيد، بيشتر فيبر موجود در ساقه‌هاي آن را از دست مي‌دهيد. يعني باكتري‌هاي روده‌تان، يك نمايندگي شركت لوهمن روشه منبع خوب از فيبر را از دست مي‌دهند.

آب كرفس بدن را سم‌زدايي مي‌كند؟

يك ادعاي رايج ديگر در مورد نوشيدن آب كرفس اين است كه به بدن در سم‌زدايي كمك مي‌كند. بهترين راه كمك به بدن در فرايند سم‌زدايي اين است كه كليه‌ها و كبدتان را سالم نگه داريد زيرا اين دو عضو مهم، عمده‌ترين بخش سم زدايي بدن را انجام مي‌دهند. خوردن انواع ميوه‌ها و سبزي‌ها باعث حمايت از عملكرد كبد و كليه‌ها شده و با بهينه كردن سطح آنزيم‌هاي مورد استفاده براي تجزيه سموم، به پاكسازي بدن كمك مي‌كند. بنابراين كرفس هيچ ويژگي جادويي خاصي ندارد. در واقع سبزيجات كلمي مانند بروكلي، از جهت سم زدايي بدن، بيشترين فوايد را دارند.

چه كساني هنگام نوشيدن آب كرفس بايد محتاط باشد؟

مصرف مقادير زياد كرفس احتمال ايجاد گواتر را بالا مي‌برد؛ زيرا مي‌تواند در جذب يُد در غده تيروئيد اختلال ايجاد كند، بنابراين افراد مبتلا به تيروئيد كنترل نشده بايد از اين خطر آگاه باشند؛ اين به معناي حذف اين نوشيدني نيست براي اين است كه در اين مورد اطلاع داشته باشند تا مقدار مصرف را كنترل كنند.

توصيه‌هايي براي دستيابي به حداكثر خواص آنتي‌اكسيداني كرفس

- كرفس را تا حد امكان به صورت تازه آبگيري كنيد. اين سبزي تقريباً پنج روز در يخچال خوب مي‌ماند و پس از آن، بخش قابل توجهي از آنتي‌اكسيدان‌هايش شروع به تجزيه شدن مي‌كند. پس از تهيه آب كرفس، سعي كنيد ظرف چهار ساعت آن را بنوشيد.

- براي دستيابي به آنتي‌اكسيدان‌هاي بيشتر، نوشيدن آب كرفس بهتر از خوردن خودش است. چرا؟ شما احتمالاً نمي‌توانيد بنشينيد و هشت ساقه كرفس بخوريد؛ اما به راحتي مي‌توان آب آن را بگيريد و بنوشيد. البته با مصرف آب كرفس فيبر كمتري به بدنتان مي‌رسد.

- هميشه سعي كنيد سبزيجات ارگانيك اعصاب بخريد وگرنه سموم دفع آفات زيادي وارد بدنتان مي‌شوند.

به امتحانش مي‌ارزد!

اگرچه اغلب متخصصان معتقدند بسياري از سبزيجات مزاياي مشابهي دارند، اما برخي گزارش‌هاي مردمي به خواص نوشيدن آب كرفس اعتراف كرده‌اند؛ مثلاً فردي گفته است نوشيدن آب كرفس ارگانيك به مدت ۳ ماه هر روز صبح با معده خالي باعث افزايش احساس انرژي، رهايي از نفخ و سوءهاضمه و بهبود رفلاكس اسيد در وي شد.

lkfu: jfdhk



منبع

تظرات ارسال شده