همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
چگونه از ابتلا به افسردگي  پيشگيري كنيم؟

ها را در طول اعصاب منتقل مي كند. بنابراين سروتونين بك عنوان يك انتقال دهنده عصبي عمل مي كند و ناشي از سنتز تريپتوفان است.

به گزارش اين نكته ثابت شده كه كمبود سروتونين عامل مهم ابتلا به افسردگي، تحريك پذيري و استرس است. سروتونين در مقادير بيشتر در دستگاه گوارش توليد مي شود با اين حال مي توان آن را در پلاكت خون، مغز و سيستم عصبي مركزي نيز يافت. سروتونين تاثير شديدي بر توابع فيزيكي و رواني دارد.

سطوح بي براوون سروتونين زماني كاهش مي يابد كه منابع كافي از تريپتوفان و ساير ويتامين ها و مواد معدني از طريق رژيم غذايي به بدن نرسد. نوشيدن الكل، كافئين و شيرين كننده هاي مصنوعي سطح آن را در بدن كاهش مي دهند ضمن اين كه اين ماده توسط نور خورشيد تحريك مي شود. بنابراين در فصول سرد، سطوح سروتونين در بدن كاهش مي يابد.

با اين حال برخي گزينه هاي غذايي سرشار از اين نوع ماده شيميايي هستند و به جلوگيري از افسردگي ناشي از كمبود سروتونين كمك مي كنند:

ماهي هاي چرب: پروتئين ژل زخم پرونتوسان ها و اسيدهاي چرب ضروري در اين نوع ماهي ها، منجر به افزايش سروتونين در بدن مي شوند. علاوه بر اين، مصرف اين ماهي ها سطوح التهاب را در بدن كاهش مي دهند. ماهي سالمون، ماهي ساردين، ماهي تن و ... سرشار از اسيدهاي چرب امگا 3 هستند.

تخم مرغ: بخصوص زرده آن سرشار از اسيدهاي آمينه و مواد ضروري براي بهبود سلامت فيزيكي و رواني هستند. تريپتوفان موجود در زرده تخم مرغ منجر به افزايش سطح سروتونين مي شود.

محصولات لبني: شير و مشتقات آن منجر به بهبود خلق و خو مي شوند چون سطح كورتيزول يا همان نمايندگي b braun هورمون استرس را در بدن كاهش داده و بر افسردگي نيز غلبه مي كنند. علاوه بر اين، لبنيات منابع مفيدي از اسيدهاي آمينه ضروري براي افزايش سطح سروتونين هستند.

آجيل: اسيدهاي چرب ضروري موجود در انواع آجيل، استرس، افسردگي و احساس خستگي را كاهش مي دهد و منجر به بهبود عملكرد فيزيكي، رواني و ذهني مي شود. علاوه بر اين، انواع آجيل منابع خوبي از منيزيم هستند. اين ماده معدني اثرات استرس را خنثي كرده و مانع بروز مشكلات خواب مي شود.

شكلات: شكلات تيره خوشمزه ترين غذا براي كاهش استرس، افسردگي و انواع ژل ايكس مشكلات عاطفي است. شكلات تيره حاوي دوز كافي تريپتوفان است به ويژه زماني كه تلخي آن بالاي 60 درصد باشد. علاوه بر اين، اين نوع شكلات منبع خوبي از آنتي اكسيدان ها نيز محسوب مي شود كه اثرات منفي راديكال هاي آزاد را در بدن خنثي مي كنند.

موز: علاوه بر اين كه سرشار از پتاسيم و كربوهيدرات است، يك منبع غني از تريپتوفان نيز محسوب مي شود و يكي از غذاهاي محبوب براي افزايش سطح سروتونين است.

ويتامين دي: سروتونين به شدت وابسته به ويتامين دي است و تحقيقات نشان داده كه قرارگرفتن هرچه بيشتر در معرض نور چشم درد خورشيد، مي تواند سنتز سروتونين را افزايش دهد.

منبع: آواي سلامت



منبع

تظرات ارسال شده