همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
آلزايمر و مهمترين پديده هاي آن

رسوليان در اين برنامه اظهار كرد: هفته سلامت روان از ۱۷ تا ۲۴ مهر برگزار مي‌شود. كه اين هفته، هفته‌اي جهاني است و مختص ايران نيست و در سال‌هاي اخير سازمان بهداشت جهاني در زمينه پيشگيري از افسردگي كار‌هاي ژل پرونتوسان زيادي انجام داده است.

وي در ادامه بيان كرد: وقتي كسي دچار افسردگي مي شود ممكن است افكار خود گشي نيز به او دست دهد.

رسوليان در ادامه بيان كرد: آمر جهاني نشان مي دهد حدود ۷۳ درصد موارد اقدام به خودكشي در حاشيه نشين‌ها است. اين آمار آشكارا اشاره مي‌كند كه مسائل اجتماعي و اقتصادي روي افزايش آمار خود كشي اثر گذار است و ۲۷ درصد ديگر نشان دهنده اين است كه خود كشي چند عاملي است.

رسوليان در ادامه بيان كرد: ميانگين خودكشي در سطح جهان ۱۰ در ۱۰۰ هزار است و اين آمار خودكشي‌هايي است كه منجر به مرگ شده و اقدام به خود كشي ۲۰ تا ۳۰ برابر اين آمار است يعني ۲۰ تا ۳۰ در ۱۰۰ هزار خودكشي بوده است.

وي در ادامه بيان كرد: انسان يك موجود چشم درد با ابعاد رواني و اجتماعي است و وقتي افسرده مي‌شود حتما عواملي باعث اين امر شده است. وقتي درباره افسردگي حرف مي‌زنيم يعني فرد بايد مجموعه‌اي از شرايط را داشته باشد تا دچار افسردگي شود يعني پيش زمينه آن را بايد داشته باشند. نرديك به ۳۰ تا ۸۰ درصد عوامل اجتماعي و خانوادگي در افسرگي نقش دارند.

امير حسين جلالي، استاديار گروه روانپزشكي دانشگاه علوم پزشكي تهران در اين مراسم گفت: شعار امسال انجمن روان پزشكي، روان پزشكي در روز‌هاي بيم و اميد است كه نشان دهنده جايگاه روان پزشكي و روز‌هايي است كه شرايط اجتماعي كشور در شرايط ويژه‌اي است. در پي اين هستيم كه نشان دهيم روان پزشكي مي‌تواند به بهبود سلامت رواني جامعه كمك كند و اين اتفاق در يك همكاري ژل زخم پرونتوسان گروهي و تيمي ممكن مي‌شود.

جلالي افزود: در حوزه اختلالت روان پزشكي دو موج پيمايش ملي داريم و وزارت بهداشت در دو موجي كه انجام داده نسبت به تعيين اختلالات پزشكي در سطح ملي اقدام كرده است. اما پرسشگري‌ها در سطح فردي بوده است.

جلالي افزود: عواملي مثل فقر و خشونت محيط خانواده و فضاي اجتماعي بر سلامت روان تاثير مي‌گذارد و عواملي مثل انسجام اجتماعي و همدلي در بين جامعه سطح تنش‌هاي دروني را كاهش مي‌دهند.

حاجتي، دبير همايش و روانپزشك در ادامه بيان كرد: روان پزشكي ديدار بيمار در بيمارستان نيست و آگاهي در اين زمينه پيشگيري كننده است و اين امر باعث تغيير نگرش افراد جامعه مي‌شود.

وي در ادامه بيان كرد: ۹۰ درصد نمايندگي b braun مردم جهان در حوزه بيماري آلزايمر فكر مي‌كنند كه به اين بيماري مبتلا مي‌شوند و ۲ و سوم فكر مي‌كنند كه اين آلزايمر بيماري نيست بلكه روند طبيعي پيري است؛ و ۳۵ درصد مراقبين بيماران اين بيماري را پنهان مي كنند و ۵۰ درصد بيماران تصور مي‌كنند كه بيمارستان‌ها به وضع آن‌ها بي تفاوت هستند.

وي در ادامه بيان كرد: پديده شرم يا انگ مهمترين پديده آلزايمر است. فرسودگي از همدلي پديده‌اي است كه دكتران نيز در ارتباط با بيماران رواني با آن درگير هستند و بر اساس آمار جهاني متخصصان چشم پزشك و روانپزشك و بيهوشي خودكشي در آمريكا دست به خودكشي مي زنند.

وي در ادامه تاكيد كرد: آموزش مهارت‌هاي زندگي در سطح جامعه از بروز بيمار‌هايي رواني جلوگيري مي‌كند.

حاجتي بي براوون افزود: نيازمند بازنگري كلي در پوشش‌هاي بيمه‌اي بيمار‌هايي رواني هستيم و همچنيني نگاه به اين بيمار‌ها بايد تغيير يابد. چيزي حدود ۱۰۰ ميليون در سال هزينه مراقبت از بيماران رواني در جامعه است. انگ و شرم از اين بيمار‌ها نيز باعث شده كه به اين بيماري‌ها توجه خاصي نشود.

منبع: ميزان



منبع

تظرات ارسال شده