همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

شغل ها و حرفه هاي مختلف در اغلب كشورها ، طبق اصول يكساني اجرا مي شوند. براي مثال يك حسابدار، آتشنشان يا وكيل مدافع در كشور آمريكا تقريبا از همان اصولي پيروي مي كنند كه افراد با همين شغل ها در كشورهاي ديگر مثل آلمان از آنها تبعيت مي كنند … اما اين موضوع در مورد مامايي مطرح نيست. اگرچه مهم ترين وظيفه ماماها در تمام جهان، فراهم آوردن تجربه خوب از زايمان است اما روش عملكرد آنها در بعضي كشورها با يكديگر تفاوت دارد. در مجله راستينه با بعضي از اين تفاوت ها آشنا خواهيد شد.

اصول مامايي در كشورهاي مختلف

اصول مامايي در آلمان :

استخدام ماما در اين كشور بسيار مرسوم است و خدمات مامايي تحت پوشش بيمه قرار دارند. در واقع ماماها در آلمان بايد حتما در اتاق زايمان حضور داشته باشند؛ حتي اگر زايمان توسط متخصص زنان انجام شود. بنابراين مامايي در اين كشور طرفداران بسياري دارد، به طوري كه مادران بايد از همان ابتداي بارداري، ماماي مختص خود را براي روز زايمان رزرو كنند!
ماماها در آلمان مي توانند به صورت مستقل يا در استخدام بيمارستانها فعاليت داشته باشند. زايمان در اين كشور معمولا توسط ماما انجام مي شود و تنها در صورت بروز مشكلات و عوارض پماد آلفا براي آفتاب سوختگي از حضور متخصص زنان استفاده مي شود. ماماهاي آلماني بايد بعد از زايمان به طور مرتب به منزل مادر بروند و وضعيت او و نوزاد را زير نظر بگيرند. آنها همچنين توصيه هاي لازم در مورد شيردهي، ورزش هاي لگن، بهبود زخم ناشي از سزارين و … را در اختيار مادران قرار مي دهند.

اصول مامايي

اصول مامايي در ژاپن :

در ژاپن ، ماماها معمولا كنار متخصص زنان در اتاق زايمان حضور دارند. در واقع زايمان تنها با حضور ماما خيلي در اين كشور طرفدار ندارد. ماماها در ژاپن از ابتداي بارداري تا زايمان و مراقبت هاي بعد از آن از خانم ها حمايت مي كنند. اغلب اين افراد در بيمارستان ها و كلينيك هاي زنان مشغول به كار هستند. آنها وضعيت سلامت مادر و جنين را با دقت زير نظر دارند و با مشاهده كوچك ترين عارضه يا مشكلي، مادر را به متخصص زنان ارجاع مي دهند. ماماها در ژاپن علاوه بر آموزش مادران، وظيفه آموزش خانواده آنها را نيز بر عهده دارند. اين افراد از رسم و رسوم خاصي در زمان زايمان پيروي مي كنند. براي مثال گرم نگه داشتن بدن مادر را يكي از اولويت هاي خود مي دانند. آنها بعد از زايمان پانسمان زخم دور تا دور بخش پاييني شكم مادر را با پارچه نخي مي پوشانند تا از اين طريق از لگن و كمر محافظت كنند و رحم را منقبض نگه دارند. همچنين براي بهبود شيردهي و جلوگيري از انسداد لوله هاي شيري، روي سينه هاي مادر حوله داغ مي گذارند و آن را به آرامي ماساژ مي دهند.

اصول مامايي در آفريقاي جنوبي :

تا قبل از سال ۱۹۷۶ ميلادي تمام زنان در اين منطقه با حضور ماما در خانه زايمان مي كردند. امروزه نيز هنوز زايمان به اين روش در آفريقاي جنوبي طرفداران زيادي دارد. تمام ماماها بايد در اين كشور قبل از شروع فعاليت مامايي، دوره پرستاري را با موفقيت بگذرانند و از سابقه كار كنار متخصص زنان در بيمارستان ها و كلينيك ها برخوردار باشند. آنها روند بارداري را از ابتدا تا زايمان تحت نظر قرار مي دهند. پس از زايمان نيز به طور مرتب به منزل مادر مراجعه مي كنند و سلامت او را جويا مي شوند.

اصول مامايي در انگلستان

اصول مامايي در انگلستان :

در اين كشور اغلب مراقبت هاي بارداري توسط ماما انجام پماد زخم مي شود. البته در سيستم درماني انگلستان، مادران توسط ماماهاي مختلف معاينه مي شوند. بنابراين اغلب اوقات مشخص نيست در زمان زايمان كدام ماما در اتاق زايمان حضور خواهد داشت، زايمان در اين كشور توسط ماماها انجام ميشود و تنها بروز مشكل يا عارضه، متخصص زنان در اتاق حضور پيدا خواهد كرد .

خاطرات جالب از زبان يك ماما :

زايمان يكي از بهترين تجربه هاي زندگي هر خانمي محسوب مي شود. اين تجربه سرشار از احساسات مختلف مثل عشق، ترس، هيجان و استرس است. بنابراين بدون شك براي هميشه در ذهن مادر به جا مي ماند. خاطرات زايمان گاهي به قدري جالب هستند كه نه تنها براي مادر، بلكه براي ماما نيز فراموش نشدني هستند. ماريا اندرسون، يكي از ماماهاي محبوب انگلستان، دو داستان جالب از خاطرات خود را با شما در ميان مي گذارد.

زايمان با گوشي تلفن همراه

زايمان با گوشي تلفن همراه !

مشغول كمك به زايمان طبيعي خانمي بودم كه مدام از گوشي همراه خود پيامك دريافت مي كرد. حتي وقتي نوبت به انقباضات پماد زخم بستر رحمي رسيد باز هم گوشي خود را كنار نگذاشت و گهگاه به فرستادن پيامك مشغول بود، تا اينكه از او خواستم پاهايش را با دستانش بالا بگيرد و گوشي را كنار بگذارد. در كمال تعجب بعد از به دنيا آمدن كودك متوجه شدم باز هم گوشي را در دست گرفته است. نوزاد را روي سينه او خواباندم اما باز هم مادر مشغول پيامك فرستادن بود و توجه چنداني به فرزند خود نداشت. اين بار كمي عصباني شدم و خيلي جدي به او گفتم كه اين لحظه ها براي برقراري ارتباط با كودك ديگر تكرار نمي شوند و بهتر است گوشي را كنار بگذارد. مادر در پاسخ گفت كه مي خواهد همه را در جريان به دنيا آمدن فرزندش بگذارد. من هم در جواب گفتم كه ديگران مي توانند صبر كنند اما فرزند تو نمي تواند. اين بار بالاخره مادر گوشي را كنار گذاشت و فرزندش را بوسيد.

مادر يا خاله ؟

يكي از مراجعانم خانمي بود كه بارها لقاح مصنوعي (IVF) انجام داده بود اما هر بار دچار سقط مي شد. او از بچه دار شدن كاملا نااميد شده بود، تا اينكه خواهرش قبول مي كند تخمك بارورشده او را بعد از لقاح خارج رحمي در رحم خود پرورش دهد. اين دو خواهر موضوع را از همه مخفي نگه داشته بودند. خواهر باردار با پوشيدن لباس هاي گشاد بارداري خود را مخفي مي پماد سوختگي كرد و خواهر ديگر با شكم بند مصنوعي، خود را باردار نشان مي داد. در روز زايمان، خواهر باردار بلافاصله درخواست كرد بچه را در آغوش خواهرش قرار دهم. از چشمان هر دوي آنها اشك مي آمد و عشق را مي شد از نگاه هر دو خواند. اين زايمان حتي من را به گريه انداخته بود.

مقاله مرتبط : بهترين زمان فرزند آوري



منبع

تظرات ارسال شده