همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
از هر روشي براي لاغر شدن استفاده نكنيد

تداوم باشد و به شيوه‌اي درست اجرا شود.

به گزارش : وزن كم كردن ساده نيست و بعضي از افراد تقريباً هر كاري مي‌كنند تا به وزن ايده آل خود دست پيدا كنند، از جمله راهكارهاي نادرست و ناسالم براي سلامتي‌شان. مطالعه‌اي در سال 2015 نشان داد خيلي از افراد به دنبال راه‌حل‌هاي فوري براي كنترل وزن هستند و قادرند دست به كارهاي خطرناك بزنند تا وزن كم كنند. قانون اول كاهش وزن سالم اين است كه خطري سلامتتان را تهديد نكند، قابل تداوم باشد و به شيوه‌اي درست اجرا شود.

مصرف چاي‌هاي مُسهل

باور كنيد يا نه، بعضي از افراد به اميد كاهش وزن فوري سراغ چاي‌هاي مسهل مي‌روند. سلبريتي‌هايي كه ادعا مي‌كنند لاغري خود را مديون اين چاي‌ها هستند به اين باور اشتباه به شدت دامن مي‌زنند. چاي‌هاي مسهل چه دارند و چگونه به كاهش وزن كمك مي‌كنند؟

يكي از عناصر موجود در چاي‌هاي مسهل، سنا است. سنا گياهي است كه ديواره‌ي روده را تحريك مي‌كند. اين تحريك سبب مي‌شود ديواره‌ي روده‌ي بزرگ به صورت ناگهاني منقبض شده و مدفوع در روده‌ها حركت كرده و دفع شود. برخي از مسهل‌ها حاوي سنا هستند؛ اما اين محصولات را نبايد جراحي پوست بيش از سه روز مصرف كرد. اگر از مسهل محرك به مدت طولاني استفاده كنيد، روده‌هايتان تنبل شده و شرطي مي‌شوند كه فقط با مسهل كار كنند، در نتيجه دچار يبوست مزمن خواهيد شد. ضمناً چاي مسهل باعث مي‌شود مايعات و الكتروليت‌هاي بدن از دست برود و دچار كم‌آبي بدن شويد.

اين مسهل‌ها تا چه اندازه مؤثرند؟ چاي‌هاي مسهل منجر به از دست رفتن مايعات مي‌شوند نه از دست رفتن وزن اضافي. هر وزني كه به اين ترتيب از دست مي‌دهيد، وزن آب يا مدفوع جمع شده در بدن است. يكي از عوارض جانبي چاي‌هاي مسهل، گرفتگي‌هاي شكمي است.

زياده‌روي در انجام تمرينات هوازي

برخي از افراد سعي مي‌كنند با انجام تمرينات هوازي وزن كم كنند و براي رسيدن به اين هدف، ساعت‌ها تمرين هوازي انجام مي‌دهند تا كالري زيادي بسوزانند؛ اما ساعت‌ها تمرين هوازي مي‌تواند اثرات بدي بر انگيزه و سطح انرژي‌تان بگذارد. ضمناً اگر ساعت‌هاي طولاني تمرين هوازي انجام دهيد، هورمون كورتيزول در بدنتان بالا مي‌رود و بالا ماندن هورمون كورتيزول براي مدت طولاني، به نفع سلامتي‌تان نيست. افزايش كورتيزول، عضله را تخريب مي‌كند و باعث مي‌شود توزيع چربي در بدن به سمت ميان تنه و شكم برود. ضمناً كورتيزول، حساسيت به انسولين را كاهش مي‌دهد.

ورزش براي حفظ سلامتي لازم است. ورزش در حد اعتدال مي‌تواند از كاهش توده عضلاني پانسمان زخم حفره اي پيشگيري كند؛ اما شما بايد روتين متعادلي از تمرينات داشته باشيد كه شامل تمرينات قدرتي نيز بشود. تمرين دادن عضلات با وزنه كمكتان مي‌كند از عضلاتتان محافظت كنيد. زياده‌روي در تمرينات هوازي كمكتان نمي‌كند تا به ساختار بدني درست دست پيدا كنيد. زياده‌روي در تمرينات هوازي سبب افزايش كورتيزول شده و به سيستم ايمني‌تان آسيب مي‌زند.

استفاده از مكمل‌هاي كاهش وزن

بازار پُر از انواع و اقسام مكمل‌هايي است كه وعده‌ي كاهش وزن و لاغري مي‌دهند. طبق اعلام سازمان غذا و داروي آمريكا، مكمل‌هاي لاغري و كاهش وزن، خطرناك‌ترين انواع مكمل‌ها از جهت سلامتي هستند. بيشتر مكمل‌هاي كاهش وزن حاوي داروهايي هستند كه منجر به مشكلات قلبي مي‌شوند. اين محصولات با شعارهاي فريبنده، رواج گسترده‌اي پيدا كرده‌اند و طرفداران زيادي دارند. خيلي از اين مكمل‌ها داراي موادي هستند كه هرگز تست نشده‌اند و ارزش اين را ندارند كه سلامتي خود را به خطر بيندازيد.

كالري شماري وسواس گونه

كالري شماري وسواس‌گونه رفتاري تداوم پذير نيست. البته قرار نيست نسبت به ميزان كالري‌ها بي‌اهميت شويد اما توجه بيش از حد به اين موضوع نيز به نفعتان نيست. كالري شماري بيش از حد ايجاد استرس مي‌كند و در خيلي از افراد مي‌تواند تبديل به وسواس شود. يادتان نرود روشي كه در پيش پانسمان هيدروكلوئيد كامفيل مي‌گيريد بايد قابل ادامه دادن باشد، نه كوتاه مدت و خسته‌كننده. بهتر است بيشتر به اصلاح سبك زندگي خود توجه كنيد. كيفيت غذايي كه مي‌خوريد مهم است. اگر مواد غذايي سالم و طبيعي را انتخاب كنيد، منابع پُرفيبر و پُرپروتئين را برگزينيد و هوشمندانه غذا بخوريد، كالري‌هايي كه دريافت مي‌كنيد خود به خود سالم و به اندازه خواهند بود.

افراط در رژيم‌هاي دتوكس يا پاكسازي

چاي‌هاي مسهل تنها يك نمونه از برنامه‌هاي پاكسازي هستند كه شهرت پيدا كرده‌اند. مي‌توانيد تصور كنيد هر روز چاي و دمنوش پاك كننده روده بنوشيد؟ رژيم‌هاي پاكسازي شايد كمكتان كنند موقتاً وزن كم كنيد؛ اما بيشتر اين وزن از دست رفته، وزن آب بدن است. وقتي اين رژيم‌ها را متوقف مي‌كنيد چه اتفاقي مي‌افتد؟ وزن از دست رفته برمي‌گردد و شما دوباره سر جاي اولتان خواهيد بود! اين شيوه‌ها اصولي نيستند و اگر طولاني‌مدت آن‌ها را به كار ببريد، عضلاتتان نيز تراكم خود را از دست خواهند داد.

ضمناً ايده‌ي پشت رژيم‌هاي دتوكس يا پاكسازي، نادرست است. كبد و كليه‌هاي شما خيلي بهتر از اين راهكارها مي‌توانند سموم را از بدن دفع كنند. كليد موفقيت اين است كه از اين اندام‌ها و ارگان‌ها حمايت كنيد و غذاهاي فرآوري شده كه كبد را سمي مي‌كنند نخوريد. رژيم‌هاي پاكسازي در بلندمدت منجر به سوپرازورب پي كمبود مواد مغذي در بدن مي‌شوند.

تمركز روي تعداد كمي غذا

خيلي از رژيم‌هاي مُد روز شامل گروه‌هاي غذايي اندكي مي‌شوند. مثلاً رژيم غذايي سوپ كلم توصيه مي‌كند افراد به مقدار زيادي سوپ كلم مصرف كنند. كلم هرچند كه سالم و مفيد است؛ اما به تنهايي نمي‌تواند تمام مواد مغذي مورد نياز بدنتان را تأمين كند. مي‌توانيد تصور كنيد هر روز سوپ كلم بخوريد؟

سيگار كشيدن

بله ممكن است وزن كم كنيد؛ اما ممكن است سكته هم بكنيد! اگرچه افراد سيگاري به طور متوسط نسبت به افراد غير سيگاري وزن كمتري دارند، اما اين يك اثر جانبي تضميني نيست و خطرات ديگر آن بسيار بيشتر است.

رژيم‌هاي بسيار كم كالري

رژيم‌هاي غذايي با كالري بسيار پايين به مدت طولاني پايدار نيستند. از آنجا كه خوردن بيش از حد غالباً نقش مهمي در افزايش وزن دارد، بعضي اوقات افراد وسوسه مي‌شوند تا رويكرد مخالف آن يعني هيچي نخوردن يا بسيار كم خوردن را در پيش بگيرند. رژيم‌هاي بسيار كم كالري موجب مي‌شود تا نحوه استفاده بدن شما از انرژي موجود تغيير يابد و اين موضوع هنگامي كه شما رژيمتان را متوقف مي‌كنيد، مسئله‌ساز مي‌شوند.

به مدت چند ساعت چيزي نخوردن ممكن است آسيب چنداني نداشته باشد؛ اما محروم كردن بدنتان از تغذيه به مدت طولاني پيامدهاي منفي بسياري به دنبال خواهد داشت. وقتي سوپرازورب سي شما غذا خوردن را متوقف مي‌كنيد بدنتان شروع به تجزيه چربي و سپس پروتئين مي‌كند. سيستم ايمني بدنتان مبارزه با بيماري را متوقف مي‌كند و گرسنگي اگر طولاني شود، مي‌تواند منجر به نارسايي و ايست قلبي و حتي مرگ شود. كاهش وزن معمولاً كشنده نيست؛ اما اگر بيش از حد ادامه يابد، بدن چاره‌اي جز تسليم شدن ندارد.

منبع: تبيان



منبع

تظرات ارسال شده