همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

از خواص هلو مي توان به درمان بيماري هاي كمبود پتاسيم ، سرطان ، چاقي ، كلسترول، استاز خون و بيماري هاي تخريب نورون ها اشاره كرد. همچنين اين ميوه به سلامت پوست و چشم و حفظ سلامت سيستم عصبي، استخوان ها و دندان كمك مي كند. خواص ضد پيري دارد و در سم زدايي و بهبود سيستم گوارشي ، تقويت سيستم ايمني و سلامت سلولي موثر است. مصرف هلو بدليل داشتن مواد مغذي و آنتي اكسيدان دردوران بارداري توصيه مي شود.

هلو

هلو چيست؟

هلو ميوه تابستاني خوشمزه ايست كه مخصوص چين و آسياي جنوبي است. نام لاتين آن Prunus Persica است و درختان آن در مناطق معتدل دنيا رشد مي كنند. هلو به خانواده Rosaceae تعلق دارد كه شامل ميوه ايي مانند آلو و توت مي شود.
چين بزرگترين توليد كننده هلو است ,اين ميوه در چين نماد طول عمر و جاودانگي است. ديگر توليد كنندگان هلو ،ايتاليا،اسپانيا،امركا و يونان مي باشد. در حقيقت ايالت جورجيا بخاطر توليد هلو با كيفيت عالي با در نظر داشتن مزه، بافت و مواد مغذي به “ايالت هلو” معروف است.
هلو رتبه اول ايالت جورجيا در سال ۱۹۹۵ را بدست آورد.اين ميوه در سايزهاي مختلف و رنگ هاي مختلف از زرد گرفته تا قرمز بسته به مبدا آن در بازار موجود است.
برخلاف شليل،كه سطح بيروني نرم تري دارد،پوست هلو كركي و مخملي است. عطر دلپذيري داردو گوشت زرد آبداري دارد. شليل جز ميوه هاي آلويي محسوب مي شود : بخش بيروني آن گوشتي است و هسته دارد. بر اساس چسبندگي دانه هلو به دو دسته هسته جدا و هسته چسبيده تقسيم مي شوند.

 فوايد سلامتي هلو

ارزش مواد مغذي و فوايد سلامتي هلو

هلو سرشار از مواد مغذي حياتي بدن است . هلو تامين كننده ويتامين A،بتاكاروتن و ويتامين C(آسكوربيك اسيد)است. همچنين منبع غني ويتامين E(آلفا توكوفرول)،ويتامين k(فيلوكينون)،ويتامين B1،(تيامين)،ويتامين B2(ريبوفلاوين)،ويتامين B3(نياسين)،ويتامين B6،فولات و پانتوتنيك اسيد مي باشد. هلو سرشار از املاحي مانند كلسيم،پتاسيم،منيزيم،آهن،منگنز،فسفر،روي و مس مي باشد. كالري هلو پايين است،چربي اشباع شده يا كلسترول ندارد و منبغ خوبي از فيبر رژيمي است.

بجز طعم دلپذير و عطر آن،هلو مقدار فراواني كاروتنوييد دارد و خواص گوناگوني براي سلامتي دارد.

ظرفيت آنتي اكسيدان
پوست و گوشت هلو حاوي آنتي اكسيدان هاي مهمي است. وجود كلروژنيك اسيد در اين ميوه ها منجر به پماد آلفا براي آفتاب سوختگي تقويت سيستم ايمني مي شود. آنتي اكسيدان هايي مانند لوتئين،زئازانتين و بتاكريپتوزانتين به نابودي اكسيژن توليد شده راديكال هاي آزاد و حفظ بدن در برابر تاثيرات مخرب بيماري هاي مختلف مي انجامد.

جلوگيري از كمبود هيپوكالمي(كمبود پتاسيم)
هلو سرشار از پتاسيم است . پتاسيم عنصر حياتي براي حفظ عملكرد سيستم عصبي بشمار مي رود. پتاسيم موجود در هلو به فرايند متابوليسم كمك مي كند، سوخت و ساز كربوهيدرات را بدنبال دارد، تعادل الكتروليتي را حفظ مي كند و به تنظيم بافت هاي ماهيچه اي مي انجامد. كمبود پتاسيم در بدن منجر به هيوكالمي مي شود كه كمبود آن بر قدرت ماهيچه اي تاثير گذار است و منجر به ضربان نامنظم قلب مي گردد.

پيشگيري از سرطان

پيشگيري از سرطان
هلو سرشار از تركيبات فنوليك و كاروتنوييدي است كه خواص ضد تومور و ضد سرطاني دارد وبه مبارزه با انواع سرطان ها ازجمله سرطان سينه،ريه و روده كمك مي كند. مطالعات نشان مي دهد كلروژنيك اسيد و نئوكلروژنيك اسيد موجود در هلو تاثيرات زيادي در جلوگيري از رشد سلول هاي سرطاني سينه دارد و در عين حال به سلول هاي سالم بدن برخلاف شيمي درماني آسيب نمي زند. همچنين طبق تحقيقات گونه گياهي از خانواده Rosaceae از جمله هلو سرشار از بتاكاروتن است و بنابرين تاثيرات بازدارندگي در برابر تاثيرات مخرب سرطان سينه دارد.

سلامت پوست
هلو بخاطر داشتن مقادير فراوان ويتامين C به حفظ سلامت پوست كمك مي كند. همچنين هلو از پوست در برابر اشعه ماورا بنفش محافظت مي كند. بر اساس مطالعات انجام شده آنتي اكسيدان زئازانتين و لوتئين موجود در هلو خاصيت ضد التهاب بر پوست آسيب ديده در اثر اشعه ماورا بنفش دارد و از نفوذ آن به پوست ممانعت مي كند. فلاونوييد موجود در هلو تاثيرات محافظت در برابر اشعه دارد و از تاثيرات حاصل از آفتاب مانند سوختگي پوست جلوگيري مي كند.
هلو در صنعت آرايشي براي ساخت كرم هاي آرايشي و پك هاي زيبايي كاربرد دارد. مقادير بالايي از فلاونوئيد و ويتامين ها و املاح حياتي در هلو به غير فعال كردن سلول هاي مرده و آب رساني و احيا پوست كمك مي كند. آنتي اكسيدان هاي موجود در آن به درمان بيماري هاي پوستي مانند خشكي و لك پوست كمك مي كند.

سلامت چشم
هلو سرشار از بتاكاروتن است كه در بدن به ويتامين A تبديل مي شود. بتاكاروتن نقش مهمي در حفظ سلامت چشم و پيشگيري از بيماري هايي مانند خشكي چشم ملتحمه و كوري دارد. بر اساس پماد سوختگي تحقيقات كاراتنوئيد لوتئين و زانتانتين موجود در هلو تاثير مثبتي در كاهش ابتلا به بيماري آب مرواريد دارد. لوتئين و زئا زانتين در رنگدانه ماكولا چشم مي نشيند و از شبكيه چشم در برابر بيماري هاي چشمي مانند تخريب ماكولا محافظت مي كند. همچنين، وجود چنين تركيباتي از بافت هاي شبكيه در برابر آسيب راديكال هاي آزاد و نور طول موج بالا محافظت مي كند.

هلو

دوران بارداري
هلو سرشار از املاح و ويتامين است و مصرف آن در دوران بارداري توصيه مي شود. ويتامين C موجود در آن به رشد استخوان ها،پوست، ماهيچه و رگ هاي خوني جنين كمك مي كند. همچنين به جذب آهن كمك مي كند. فولات موجود در هلو در پيشگيري از نقص سلول هاي عصبي مانند SPINA BIFIDA موثر است. پتاسيم موجود در هلو از گرفتگي ماهيچه و خستگي عمومي بدن كه امري شايع در دوران بارداري است ،جلوگيري مي كند. وجود فيبر به هضم غذا و كاهش يبوست كمك مي كند.

كمك به هضم
هلو بخاطر تركيبات قليايي و فيبر سلامت سيستم هاضمه را حفظ مي كند. فيبر موجود در هلو آب را جذب مي كند و از بيماري هاي گوارشي مانند يبوست،هموروئيد، زخم معده، التهاب معده و حذكات نامنظم روده جلوگيري مي كند. همچنين به پاكسازي مواد سمي از روده مي انجامد و از بروز ناراحتي هاي گوارشي مانند سرطان معده پيشگيري مي كند. هلو ملين است و به حل سنگ كليه و مثانه كمك مي كند.

حفظ سيستم عصبي

وجود منيزيم در هلو از استرس و اضطراب بدن جلوگيري مي كند و به حفظ آرامش سيستم عصبي كمك مي كند. كمبود منيزيم مي تواند عملكرد سيستم عصبي مركزي را مختل كند و به بيش برانگيختگي ماهيچه ها و افزايش فعاليت سيگنال هاي عصبي بينجامد. طبق تحقيقات انجام گرفته در اين خصوص دريافت غذاهاي منيزيم دار بهمراه ويتامين B6 تاثيرات مطلوبي بر درمان بيش برانگيختگي سيستم عصبي مركزي كودكان دارد. بر اساس مطالعه ديگر منيزيم به بهبود علائم حاد افسردگي حاد كمك مي كند. مصرف هلو در طب آيورودا براي تنطيم تعادل سيستم عصبي موثر است.

درمان چاقي

درمان چاقي
هلو حاوي تركيبات بيواكتيوي است كه تاثيرات مثبتي بر درمان بيماري هاي چاقي دارد. وجود تركيبات فنوليك موجود در هلو خواص ضد التهاب و ضد چاقي دارد كه به مبارزه با سندروم متابوليسمي كمك مي كند.

تقويت پماد آلفا براي جوش ايمني
هلو سرشار از آسكوربيك اسيد و روي مي باشد كه به حفظ عملكرد نرمال بدن و سيستم ايمني سالم كمك مي كند. روي و ويتامين C آن بر ترميم جراحت موثر است و خواص آنتي اكسيداني آن در كاهش بروز و شدت بيماري هايي مانند سرماخوردگي ،مالاريا، ذات الريه و اسهال تاثيرگذار است. كمبود چنين تركيباتي منجر به انفجار اكسيداتيو و اختلال عملكرد سلولي مي شود.

كاهش سطح كلسترول
طبق تحقيقات تركيبات فنوليك موجود در پوست و گوشت هلوهاي هسته چسبيده به حفظ سطح كلسترول LDL پايين و و تحريك كلسترول HDL بالا كمك مي كند. اين امر در كاهش ابتلاء به بيماري هاي قلبي عروقي موثر است.

خواص ضد پيري
هلو سرشار از روي مي باشد. روي خواص ضد پيري دارد. مصرف غذاهاي روي دار مانند هلو ميزان توليد پادتن ها را افزايش مي دهد و آسيب سلولي راديكال هاي آزاد را مهار مي كند. همچنين در پروسه پيري اندام هاي تناسلي مردانه مداخله مي كند و سطح هورمون تستوسترون بدن را بالا مي برد.

حفظ سلامت دندان

حفظ سلامت استخوان و دندان
هلو سرشار از فسفر است كه به همراه كلسيم موجب تقويت استخوان و دندان مي شود و بافت هاي بدن را ترميم مي كند. همچنين از بروز بيماري هاي مربوط به استخوان مانند پوكي استخوان خصوصا در زنان يائسه يشگيري مي كند. مصرف غذا هاي غني از فسفر مانند هلو املاح بدن را بازسازي مي كند و موجب استحكام استخوان ها مي شود. كلسيم به همراه ويتامين C نقش مهمي در تقويت استخوان هاي فك و لثه ايفا مي كنند. در نتيجه دندان ها سالم خواهد ماند.

سم زدايي بدن
هلو بدن را پاكسازي و سم زدايي مي كند و مواد سمي را از كبد و كليه دور مي كند. بر اساس مطالعات موجود، عصاره هلو حاوي عناصر محافظت كبدي است و براي درمان كبد سمي شده در اثر درمان هاي طولاني مدت بيماري هايي مانند ميگرن، سل و ديابت موثر است. هلو در فرهنگ هاي مختلف براي توليد محصولات سم زداي گياهي مانند دمنوش هاي سم زدا استفاده مي شده است.

درمان استاز خون
هسته داخلي هلو براي درمان استاز خون ( راكد شدن خون) موثر است. استاز خون در اثر كم خوني دراز مدت ايجاد مي شود و منجر به خشكي خون مي شود. چنين مشكلي ممكن است در اثر زايمان،جراحات شكمي يا جراحي ايجاد شود.

دوران قاعدگي

تقويت پماد زخم سلامت سلولي
هلو حاوي آهن است و در شكل گيري هموگولوبين گلبول هاي قرمز ضروري است. مصرف مواد غذايي مانند هلو در مراحل اوليه زندگي يعني دوران كودكي، نوجواني و بزرگسالي و همچنين در دوران قاعدگي و بارداري بسيار مهم است.

پيشگيري از بيماري هاي مغزي
براساس مطالعات موجود، عصاره هلو تاثيرات مهمي بر سيستم كلينرژيك مركزي دارد. سيستم كلينرژيك يك سيستم انتقال دهنده عصبي است كه همانند ستون فقرات حافظه و كاركردهاي يادگيري عمل مي كند. تركيبات موجود در هلو از تخريب سيستم كلينرژيك مي كاهد و از بروز بيماري هايي همچون آلزايمر پيشگيري مي كند.

كاربرد آشپزي
بخاطر وجود تركيبات مغذي،طعم دلپذير و كالري پايين هلو، اين ميوه اغلب يكي از مواد تشكيل دهنده انواع ماست ، شيك و كيك لحاظ مي شود.

 درخت هلو

ديگر خواص درخت هلو

بجز خود ميوه هلو ، ديگر بخش هاي درخت هلو نيز خواص متعددي براي سلامتي دارند.

  • برگ هلو: برگ هاي هلو براي درمان سرفه، برونشيت و ناراحتي هاي معده مفيد است. خواص سم زدايي، مليني و ديورتيك دارد و در درمان كرم هاي معده و ترميم جراحات موثر است. همچنين براي ساخت رنگ سبز نيز كاربرد دارد.
  • گل هلو:گل درخت هلو به درمان علائم يبوست و التهاب كمك مي كند.
  • هسته هلو:دانه هاي هلو در درمان مشكلات قاعدگي مانند درد،آمنوره و همچنين ديگر ناراحتي هايي مانند آپانديس حاد و تنگي نفس موثر است. مصرف دانه هلو موجب گردش بهتر جريان خون مي شود.
  • پوست درخت هلو:پوست خشك شده درخت هلو براي درمان زردي و التهاب مفيد است.

عوارض جانبي هلو

عوارض جانبي هلو

واكنش هاي آلرژيك
هلو آلرژن هاي خاصي دارد و حساسيت زا است.در توليد و نگهداري هلو خشك شده از نگهدارنده سولفيد استفاده مي شود كه حساسيت زا است و علائم آسم ،كهير،برونشيت و آنافيلاكسي را تشديد مي كند.
دانه هاي هلو: از مصرف بيش از حد دانه پماد زخم بستر هلو اجتناب كنيد . دانه هلو مقدار كمي سيانيد دارد و سمي است. در صورت استفاده دارويي از دانه هلو با پزشك متخصص مشورت كنيد.

هلو به حفظ فشار خون در سطح مناسب و ارتقا سلامت قلبي كمك مي كند. با افزودن هلو به رژيم غذايي مي توانيد از هزاران فايده آن بدون دريافت كالري مضر بهره مند شويد.



منبع

تظرات ارسال شده