همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
با اين راه‌ها ويروس سرماخوردگي و آنفلوانزا را فراري دهيد

به خانه‌ها باز شده. سرفه‌هاي پي‌درپي، عطسه‌هاي بلند و مايعي كه از بيني سرازير شده، مي‌گويند پاييز حتي اگر سرد هم نباشد سرماخوردگي و آنفلوانزا را با خود مي‌آورد. اگر نمي‌خواهيد پاييز و زمستان امسال را مثل سال‌هاي گذشته سخت بگذرانيد، اين مطلب را بخوانيد.

به گزارش : شايد ما دارو و درمان خاصي را به شما توصيه نكنيم، اما مطمئن باشيد با پيشنهادهاي ساده و عملي‌مان مي‌توانيم احتمال خانه‌نشين‌شدنتان در اين فصل را كمتر كنيم.

صبحانه، ماست بخوريد

اگر به اندازه كافي به بدنتان باكتري پروبيوتيك برسانيد، مقاومت بدنتان در برابر بيماري‌هاي پاييزه بالا مي‌رود. محققان مي‌گويند، كساني كه به اندازه كافي ماست و محصولات كفير را مصرف مي‌كنند، ۱۲درصد كمتر از ديگران به عفونت‌هاي ويروسي دچار مي‌شوند. نظرتان در مورد يك كاسه ماست كم‌چرب با تكه‌هاي ميوه براي صبحانه چيست؟ مي‌توانيد ماستتان را با جو دوسر پرك‌شده يا شيره انگور هم غني و اين صبحانه پُرخاصيت را هر روز با طعم و بافتي متفاوت آماده كنيد.

پنجره‌ها را باز كنيد

براي اينكه كمتر به بيماري‌هاي پاييزه دچار شويد، اجازه دهيد، هواي تازه در خانه‌تان جريان پيدا كند. بسته نگه‌داشتن هميشگي پيچش بيضه پنجره‌ها خطر ابتلاي شما به سرماخوردگي و آنفلوانزا را بيشتر مي‌كند. محققان مي‌گويند، حتي ورزش‌كردن در هواي آزاد در اين فصل، احتمال بيمارشدنتان را پايين مي‌آورد.

قارچ بخوريد

محققان مي‌گويند اگر هر روز چند عدد قارچ به غذايتان اضافه كنيد، كمتر به بيماري‌هاي التهابي رايج در اين فصل دچار مي‌شويد. البته قارچ، تنها ماده‌غذايي نيست كه بايد به سبد غذاي پاييزي شما اضافه شود. مصرف ميوه‌ها و سبزيجات قرمز و بنفش رنگي كه سرشار از آنتي‌اكسيدان هستند هم احتمال بيمارشدنتان را پايين مي‌آورد.

كنار سرماخورده‌ها نشينيد

شايد بي‌ادبانه به نظر برسد، اما واقعا بايد چند روزي را از سرماخورده‌ها فاصله بگيريد، از آن‌ها خودكار قرض نگيريد و از روي ميزشان خوراكي برنداريد. با همكارهاي بيمارتان صادق باشيد و بگوييد كه براي درگير نشدن با ويروس‌ها اين فاصله را حفظ مي‌كنيد.

لب‌هايتان را لمس نكنيد

وقت كاركردن، حسب عادت دستتان را به دهانتان نزديك مي‌كنيد؟ شايد به همين دليل است كه زياد سرما مي‌خوريد. ويروس‌ها تا روي دست‌هايتان هستند، كاري با بدن شما ندارند، اما به‌محض اينكه به دهانتان وارد شدند، رشد و تكثير را شروع مي‌كنند. در اين روزها بايد بيشتر از هميشه دست‌هايتان را بشوييد، صفحه كليد رايانه‌تان را ضدعفوني كنيد و البته لب‌ها و صورتتان را هم كمتر لمس كنيد.

به اندازه كافي بخوابيد

خواب به‌موقع و گاز عسل كافي در اين فصل، شما را نجات خواهد داد. محققان مي‌گويند كساني كه كمتر از هفت ساعت در شب مي‌خوابند، سه برابر بيشتر از ديگران به سرماخوردگي دچار مي‌شوند. از نظر آن‌ها هشت ساعت خواب شبانه مي‌تواند ناجي شما باشد، اما اگر وقت كافي نداريد، لااقل هر شب هفت ساعت بخوابيد.

آب‌نمك استنشاق كنيد

استنشاق آب‌نمك به ضدعفوني‌شدن مجراي بيني شما كمك مي‌كند و احتمال بيمار‌شدنتان را به شكل قابل‌توجهي پايين مي‌آورد، اما از آنجا كه آب‌نمك خانگي در صورت زياد مصرف‌شدن به مخاط بيني شما آسيب مي‌زند، بهتر است سراغ سرم‌هاي نمكي برويد. كمي سرم نمكي كف دستتان بريزيد و با يك دم عميق، آن را از راه بيني بالا كشيده و سپس از دهان بيرون بريزيد. شايد اين كار در ابتدا برايتان سخت باشد، اما مطمئن باشيد به تاثيرش مي‌ارزد.

زينك‌درماني كنيد

شايد قرص‌هاي زينك، مانع سرماخوردگي نشوند، اما دوره ابتلا به آن را كوتاه مي‌كنند. محققان مي‌گويند، اگر ۲۴ساعت بعد از شروع سرماخوردگي، هر روز ۷۵ميلي‌گرم زينك دريافت كنيد، با سرعت بيشتري بهبود پيدا مي‌كنيد. در كنار مصرف ويتامين C كافي، زينك موردنيازتان را هم به بدن خود برسانيد.

به اندازه كافي آب بنوشيد

اگر به ميزان موردنياز بدنتان آب و غذاهاي مايع مصرف كنيد، سرماخوردگي كمتر در بدنتان جا خوش مي‌كند. با اين روش شما ويروس‌ها را از راه ادرار از بدنتان بيرون مي‌ريزيد و درواقع قيمت ورق سيليكوني براي زخم بدنتان را به‌نوعي پاك‌سازي مي‌كنيد. اين روش، به‌ويژه در زماني كه به سرماخوردگي دچار شده‌ايد، مي‌تواند به بهبود حالتان كمك كند.

دستگاه بخور را روشن كنيد

وقتي رطوبت كافي در فضاي خانه شما جريان پيدا مي‌كند، تنفس برايتان آسان‌تر مي‌شود و هوا را هم با كيفيت بالاتري پاك‌سازي مي‌كند. روشن گذاشتن دستگاه بخور در اين فصل، نه‌تنها هواي خانه را تميزتر مي‌كند، بلكه احتمال جان‌گرفتن ويروس‌ها را در بدن شما پايين مي‌آورد.

سوپ تند بخوريد

فلفل قرمز فراوان چيزي است كه در اين فصل به آن نياز داريد. سعي كنيد تا مي‌توانيد اين چاشني را با غذاهايتان تركيب كنيد. فلفل قرمز، سيستم ايمني بدنتان را تقويت مي‌كند و احتمال اينكه ويروس‌ها زندگي را در پاييز برايتان سخت كنند را كاهش مي‌دهد.

رايحه‌درماني كنيد

هر روز كمي روغن اُكاليپتوس را در آب جوش بريزيد و اجازه دهيد كه عطرش فضاي خانه را پُر كند. رايحه‌درماني يكي از روش‌هاي اثبات‌شده در بهبود بيماري‌ها و پيشگيري از ابتلا به آن‌هاست و محققان مي‌گويند رايحه اُكاليپتوس، مي‌تواند حالتان را حتي بعد از ابتلا به يك سرماخوردگي سخت، بهتر كند.

يك قاشق پُر عسل بخوريد

هر روز يك قاشق عسل طبيعي را با كمي آب و آبليموي تازه تركيب و ميل كنيد. عسل يك ويروس‌كش طبيعي است و مقاومت بدنتان در برابر بيماري‌هاي شايع در فصل پاييز را بالا پانسمان لوهمن روشه مي‌برد، البته يادتان باشد كه عسل مرغوب انتخاب كنيد و از كيفيت محصولي كه مصرف مي‌كنيد مطمئن باشيد.

فورا آنتي‌بيوتيك نخوريد

باور كنيد براي آرام‌كردن همه عطسه‌ها و سرفه‌ها به آنتي‌بيوتيك نياز نداريد. اگر به عفونت ويروسي دچار شده باشيد، مصرف آنتي‌بيوتيك حالتان را بهتر نمي‌كند و تنها راه براي خلاص‌شدن از بيماري، تقويت بدن و گذشتن زمان است. در سرماخوردگي‌هاي ويروسي، معمولا ۵،۴ روز بعد از شروع علائم بيماري حالتان بهتر مي‌شود و حتي در صورت ملتهب‌شدن گلو در دوره بيماري، نيازي به تزريق آنتي‌بيوتيك وجود ندارد. بنابراين هميشه قبل از تزريق آنتي‌بيوتيك يا مصرف خوراكي آن، وضعيت‌تان را با كمك يك متخصص بررسي كنيد.

فعلا رژيم نگيريد

كاهش وزن را با كم‌كردن موادغذايي مصرفي، به فصل ديگري موكول كنيد و در اين ماه‌ها بدنتان را تقويت كنيد. سعي كنيد با موادغذايي كم‌حجم و كم‌كالري، اما غني و مقوي سختي اين چند ماه را پشت‌سر بگذاريد.

تا دير نشده واكسن بزنيد

درست است كه راه‌هاي گفته‌شده احتمال دچارشدنتان به آنفلوانزا و سرماخوردگي را پايين مي‌آورد، اما راه را براي درگيرشدن با ويروس‌ها و باكتري‌ها نمي‌بندد. اگر هر سال چند هفته را با آنفلوانزا درگير مي‌شويد، بهتر است پاييز و زمستان امسال را با كمك واكسن آنفلوانزا راحت‌تر طي كنيد. باور كنيد باكتري‌هاي ضعيف‌شده‌اي كه از طريق واكسن به بدنتان اسپري اپسايت وارد مي‌شوند شما را به دردسر نمي‌اندازند و اگر پزشكتان شما را از اين كار منع نكرده، حتما در اولين فرصت، واكسن بزنيد. يادتان نرود كه واكسن آنفلوانزا براي مقاوم‌كردن بدنتان به چند هفته زمان نياز دارد و اگر زود نجنبيد، فرصت طلايي ايمن‌شدن در برابر بيماري را از دست مي‌دهيد.

منبع: آتيه نو



منبع

تظرات ارسال شده