همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
علايم كم خوني در بيماران كليوي

مي‌شود اگر بيماري كليوي داريد و دچار كم خوني شده ايد، ممكن است نشانه هاي زير در شما بروز كرده باشد:رنگ پريدگي، احساس خستگي، نداشتن انرژي كافي براي فعاليت روزانه، كاهش اشتها، اختلال در خواب منظم و آرام ،اختلال در تفكر، احساس گيجي و سردرد، تنفس سريع، احساس افسردگي و تنگي نفس.

به گزارش : نارسايي مزمن كليوي به مرحله اي گفته مي‌شود كه كليه ها ديگر قادر به دفع مواد زايد و سمي نيستند و در نتيجه،اين مواد در خون تجمع و اوره و كراتين پانسمان جراحي سوربكت خون افزايش مي‌يابد.
علايم بيماري مزمن كليوي
سردرد شديد،ورم دست و پا،كمبود اشتها،ضعف،حالت تهوع و استفراغدل درد،درد استخوان‌ها و مفاصلخستگي،ايجاد زخم در دهان، گرفتگي عضلات و خارش.همان طوركه ذكر شد مهم ترين علت آنمي در بيماران همودياليزي،كاهش اريتروپويتين است و براي درمان كم خوني نيز استفاده از اريتروپويتين رايج است.
معمولاً با انجام دياليز، كم خوني مربوط به نارسايي مزمن كليوي خود را نمايان و بيمار را خسته و بي حوصله مي كند.يكي ديگر از دلايلي كه اين افراد به كم خوني مبتلا مي شوند،افزايش تخريب گلبول هاي قرمز به علت افزايش فراورده هاي دفعي پانسمان عسل در گردش خون است.براي درمان اين بيماران معمولا از شكل مصنوعي اريتروپويتين به نام اريتروپويتين با صفات ارثي انساني استفاده مي‌شود.
معمولاً تمامي بيماراني كه اريتروپويتين مصرف مي كنند،بايد آهن را به صورت مكمل دريافت كنند و در اغلب موارد اين بيماران نياز به تجويز دوره اي آهن به صورت وريدي يا عضلاني دارند زيرا درمان با اريتروپويتين، نياز به آهن را افزيش مي دهد.
بيماراني كه آهن را به صورت خوراكي دريافت مي كنند،بايد توجه داشته باشند كه حتماً آهن را در بين وعده هاي غذايي و با مواد غذايي حاوي ويتامين C مصرف كنند تا دچار عوارض دستگاه گوارش مثل دل درد،اسهال يا يبوست نشوند و همچنين آهن ساكارز بيشتري جذب بدن شود.
عواملي كه باعث كم خوني مي‌شود
۱-از دست دادن ميزان زيادي از خون به علت جراحي،خون ريزي معده و سرطان مثل تومور مثانه و...۲
-برخي بيماري‌هاي مزمن مثل ايدز،بيماري‌هاي مزمن كليوي،كبدي،آرتريت روماتوييد و ...
۳-كاهش ويتامين B۱۲ و اسيد فوليك
۴-عفونت
۵-كمبود آهن در رژيم غذايي براي درمان كم خوني،فهميدن علت آن از اهميت زيادي برخوردار است.
توصيه مي شود اگر نشانه هاي كم خوني را در خود مي‌بينيد به پزشك مراجعه كنيد تا در مراحل اوليه درمان شويد. درمان كم خونيهمان طور كه قبلاً گفته شد روش درمان كم خوني به علت آن وابسته است.درمان كم خوني ممكن است با تجويز شركت سوربكت مكمل هاي آهن،اسيد فوليك و ويتامين B۱۲ انجام شود اما بعضي درمان‌ها فقط از طريق تزريق خون انجام مي‌پذيرد.
اگر كم خوني درمان نشود
اگر بيماري كم خوني درمان نشود مشكلات زيادي را به همراه خواهد داشت از جمله اين مشكلات ايجاد بيماري هاي عفوني و همچنين مشكلاتي در فعاليت قلب است.برخي مواد غذايي كه براي پيشگيري از ابتلا به كم خوني براي تمام افراد مفيدند،عبارت اند از:* مواد غذايي حاوي آهن: گوشت قرمز، جگر، سبزيجات، تخم مرغ، ساردين، اسفناج، صبحانه هاي حاوي غلات و نان غني شده.
افرادي كه ترجيح مي‌دهند، آهن مورد نياز خود را از منابع غير حيواني به دست آورند مي‌توانند از غلات كامل و نان‌هاي سوربكت چيست غني شده، سبزي‌هاي پربرگ و تيره مانند كلم،اسفناج و حبوباتي نظير لوبياي سفيد و قرمز استفاده كنند تا دسته كم بخشي از نيازهايشان برآورده شود.* مواد غذايي حاوي ويتامينB۱۲: گوشت قرمز،گوشت سفيد،تخم مرغ،شير،پنير و غلات* مواد غذايي حاوي اسيدفوليك:كلم بروكلي،آجيل و مخمر
منبع: خراسان


منبع

تظرات ارسال شده