همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
براي داشتن احساس خوب  گاهي هم  خودت را تحويل بگير

بخريد ، شده كه نظر ديگران را درباره موقعيت تان در نظر نگيريد و شده كه براي موفقيت هاي كوچك و بزرگ خودتان، جايزه بخريد؟

به گزارش «» داشتن احساس خوب نسبت به خود، از جمله مواردي است كه بسياري افراد در زندگي خود در آرزوي رسيدن به آن هستند.خود كم بيني يعني اينكه يك نفر حس كند در برابر ديگران كوچك است و خودش را دست كم بگيرد . اين «خودكم بيني» چندان ربطي به واقعيت ندارد و بيشتر باور و حس يك آدم است نسبت به خودش.

بچه ها پدر و مادرشان را قوي مي بينند و در مقايسه با آن ها خود را ضعيف مي سوربكت چيست يابند. در نتيجه سعي مي كنند خود را قوي نشان دهند تا ضعيف به نظر نيايند. همه آدم ها دنبال اين هستند كه بهترين باشند .

همه مي خواهند جاي بهتري در دنيا پيدا كنند، در حالي كه غلبه بر خود كم بيني هم يكي از غرايز اصلي محسوب مي شود. بعضي پدر و مادرها با سختگيري هاي نابجا بچه هاي خود كم بين تحويل جامعه مي دهند. اين بچه ها بايد از نظر رفتاري نوسازي شوند و بهتر است به يك متخصص مراجعه كنند.

خود كم بيني شش علامت دارد:
1. در مقابل سختگيري واكنش هاي شديد نشان مي دهند.
2. دلشان مي خواهند مظلوم به نظر بيايند
3. كناره گيري از ديگران
4. پاسخ شديداً مثبت به تملق
5. گذشت ندارند
6. دوست دارند ديگران را بد نشان پانسمان جراحي سوربكت بدهند.

برخي از دلائل خود كم بيني عبارتند از:
1- ممكن است به نوع تربيت و رشد فرد برگردد. بسياري از پدر و مادر ها يا كساني كه به نوعي وظيفه ي تربيت كودك را به عهده دارند پيام هايي منفي به او القا مي كنند و اين پيام ها در ذهن او كاشته مي شود. مثلا به او مي گويند “كودن”‌ .

2- ممكن است دليل اين مشكل تملق، ضعف و خود كم بيني والدينش باشد كه به فرزند به ارث رسيده است؛ چرا كه ثابت شده كودك اين نوع رفتار ها را از والدينش به ارث مي برد، پس شخصيتش ضعيف و با خود درگير مي شود و از ظاهر شدن در اجتماع بدش مي آيد، در نتيجه خود را تحقير مي نمايد.

3- اضافه بر اين ممكن است دليل خود كم بيني به نبود هدف مشخص در زندگي برگردد. پانسمان عسل و اين سبب مي شود طوري به رتبه و مقام ديگران نگاه كند، انگار دكتر زخمهايي دست نيافتني هستند. تمام اين دلايل و شايد دلايلي ديگر سبب مي شود انسان، ارزش خودش، ارزش انسان بودنش و ارزش وجودش را پايين بياورد. درجه اين پايين آوردن در هر شخصي مي تواند متفاوت باشد.

در مقابل خود كم بيني چه مي شود كرد؟
- يكي از راه هايي كه مي تواند به شما كمك كند تا از پس احساس حقارت تان بر بياييد ، اين است كه راه هايي براي تشويق خود پيدا كنيد . خيلي لذت بخش است كه آدم بعد از موفقيت در يك آزمون زندگي، اولين شيريني موفقيتش را خودش بخورد و بعد آن را به ديگران تعارف كند.



- علل و تقويت كننده هاي اين رفتار را پيدا كنيد. تمركز داريد؟ نمايندگي سوربكت كسي كمكتان مي كند؟ از كارهاي سخت گريزان هستيد؟ كسي از دست شما ناراحت است؟ رفتارهاي مثبت انجام دهيد.

-احساس خود كم بيني در موقعيت هاي خاص بروز مي كند و مي شود با حساسيت زدايي اين رابطه را قطع كرد. با اين كار مي شود با ضعف ها كنار آمد ، مثل وقتي مشكلي قابل اصلاح نيست (لكنت زبان) اين تنها راه حل است. برخي ضعف ها قابل جبران هستند . اين كار مهارت خاصي لازم ندارد، فقط تمرين مي خواهد.

- بهترين راه غلبه بر ضعف، قوي شدن است. يعني بايد كارهاي جديد ياد بگيريم. مثلا اگر خوب بلد نيستيد حرف بزنيد مي توانيد با بيشتر كتاب خواندن ، تمرين ذهني و ... مشكل را كم كنيد. گاهي بهتر است در جهت ديگري خود را تقويت كنيد و كاري به اين ساكارز مشكل نداشته باشيد. شايد كسي كه خوب نمي تواند صحبت كند، بتواند نويسنده چيره دستي شود.

-بپذيريد كه بنا بوده با همين قيافه و همين قد و جثه خوشبخت شويد و حالتان خوب باشد. به بدن خود احترام بگذاريد.

- در بسياري از موارد يك فكر غلط( مثل بي كسي) منشأ اصلي است.

- بايد علت خود كم بيني تان را پيدا كنيد ، شايد نشود چشمه را خشكاند اما مي شود آن را ناداشته فرض كرد.
منبع: تبيان



منبع

تظرات ارسال شده