همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
درمان فوري سرماخوردگي با ۱۲ راهكار شگفت انگيز و موثر

ساده‌اي وجود دارد كه از جمله آن مي‌توان به درمان گرفتگي بيني با آب نمك، استراحت كافي، غرغره كردن، نوشيدن مايعات گرم، دوش آب گرم و ... اشاره كرد.

به گزارش : با آغاز فصل سرد سال، ابتلا به سرماخوردگي و آنفولانزا مشكلي است كه بسياري از افراد را درگير مي‌كند. درمان فوري سرماخوردگي چيزي است كه همه ما در هنگام ابتلا به سرماخوردگي به دنبال آن هستيم و مي‌خواهيم هر چه سريع‌تر از اين بيماري خلاص شويم. در اين مطلب ۱۲ راهكار درمان فوري سرماخوردگي كه مي‌تواند به تسكين علائم شما كمك كرده و روند بهبود شما را سرعت بخشد مطرح شده است. با ما همراه باشيد.

درمان فوري سرماخوردگي با ۱۲ راهكار موثر

اگر شما هم از افرادي هستيد كه دوست نداريد براي بهبود فوري سرماخوردگي به راهكارهايي مثل آمپول زدن متوسل شويد، مي‌توانيد راهكارهاي هوشيارانه ديگري را به كار گيريد. البته كه در صورت مشاهده علائم شديد حتما بايد به پزشك مراجعه كرده و طبق نسخه پزشك عمل كنيد.

۱- زمان نامناسب درمان علائم سرماخوردگي را بشناسيد

باور كنيد يا نه، آن علائم آزار دهنده‌اي كه در هنگام سرماخوردگي تجربه مي‌كنيد، بخشي از فرآيند طبيعي درمان هستند. اين علائم نشان مي‌دهند كه سيستم ايمني در حال مبارزه با بيماري است. به عنوان مثال، «تب» روش بدن شما براي كشتن ويروس‌ها از طريق ايجاد يك محيط گرم‌تر از نرمال است. همچنين گرمايي كه به واسطه تب بدن را فرا مي‌گيرد مي‌تواند باعث شود كه پروتئين‌هاي كشنده درمان تاول سوختگي با آب جوش ميكروب در خون شما سريع‌تر و مؤثرتر پخش شوند؛ بنابراين در صورتي كه بتوانيد يك تب متوسط را به مدت يك يا دو روز تحمل كنيد، روند بهبود سريع‌تر طي خواهد شد.

«سرفه» يك نشانه موثر ديگر است. سرفه مجاري تنفسي شما را از مخاط غليظي كه مي‌تواند ميكروب‌ها را به ريه‌ها و ساير نقاط بدن حمل كند پاك مي‌كند. حتي به شما پيشنهاد مي‌كنم كه نسبت به گرفتگي بيني‌تان نيز حساس نشويد و آن را به حال خود رها كنيد. چرا كه دارو‌هايي نظير سودوافدرين (كه در اغلب قرص‌ها و شربت‌هاي سرماخوردگي وجود دارد) گردش خون را در اطراف رگ‌هاي نزديك بيني كاهش مي‌دهد. اين در صورتي است كه شما براي بهبود سريع‌تر نياز به افزايش گردش خون در اين نواحي داريد و مصرف اين دارو‌ها با كاهش گردش خون اين روند را كند مي‌كنند.

۲- بيني خود را با روشي صحيح فين كنيد

فين كردن و پاك كردن گرفتگي بيني يكي از مواردي است كه در هنگام سرماخوردگي بايد به آن توجه كنيد. در صورتي كه اين كار را با فشار زياد انجام دهيد ممكن است مخاط بيني به مجاري شنوايي شما وارد شده و به عفونت گوش منجر شود. بهترين راه براي فين كردن بيني اين است كه يك انگشتتان را روي يك سوراخ بيني فشار دهيد و به آرامي از سوراخ ديگر فين كرده و آن را پاك كنيد.

۳- گرفتگي بيني را با محلول آب نمك درمان كنيد

شستشوي بيني با آب نمك گرفتگي بيني را رفع مي‌كند و در عين حال ذرات ويروسي و باكتري را از بيني شما پاك مي‌كند. در ادامه به يكي از دستورالعمل‌هاي معروف و موثر مي‌پردازيم:

۱/۴ قاشق چايخوري نمك و ۱/۴ قاشق چايخوري جوش شيرين را در يك فنجان آب گرم مخلوط كنيد. با استفاده از يك سرنگ اين محلول چسب زخم بستر را به درون بيني‌تان بريزيد. نحوه انجام اين كار به اين صورت است كه بايد با انگشت يكي از سوراخ هاي بيني‌تان را مسدود كرده و محلول را به درون سوراخ ديگر بريزيد، و بعد اجازه بدهيد به طور كامل تخليه شود. پس از اينكه اين كار را دو الي سه بار تكرار كرديد مشابه همين روند را بر روي سوراخ ديگر بيني نيز اعمال كنيد و از فوايد آب نمك بهره مند شويد.

۴- خودتان را گرم نگه داريد و استراحت كنيد

فرايند سرماخوردگي بدن را ضعيف مي‌كند و انرژي بدن را كاهش مي‌دهد. زماني كه احساس مي‌كنيد سرما خورده ايد و يا به آنفولانزا مبتلا شده‌ايد با گرم ماندن و استراحت، انرژي تحليل رفته را به بدن بازگردانيد.

۵- غرغره كردن يك راهكار موثر براي درمان فوري سرماخوردگي

غرغره كردن به مرطوب كردن گلو و تسكين علايم سرماخوردگي كمك مي‌كند. نصف قاش چاي‌خوري نمك را در يك فنجان آب گرم مخلوط كنيد و چهار بار در روز آن را غرغره كنيد. براي كمك به كاهش خارش گلو مي‌توانيد از برخي از دارو‌هاي قابض؛ مانند چايِ حاوي تانين استفاده كره و آن را غرغره كنيد تا غشاي ديواره مجاري تنفسي شما محكم و سفت شود. علاوه بر اين مي‌توانيد از يك محلول غرغره غليظ و چسبناك مانند مخلوط آب و عسل يا سركه سيب و عسل استفاده كرده و به درمان فوري سرماخوردگي كمك كنيد. يك قاشق غذاخوري برگ تمشك يا آب ليمو را در دو فنجان آب گرم بريزيد؛ و سپس يك قاشق چايخوري عسل به آن اضافه كنيد. بگذاريد اين مخلوط قبل از غرغره به دماي اتاق برسد سپس استفاده كنيد.

۶- نوشيدن مايعات گرم

مايعات گرم، گرفتگي بيني را كاهش مي‌دهد، از كمبود آب بدن جلوگيري مي‌كند و غشا‌هاي ملتهبي كه بين بيني و گلوي شما ايجاد مي‌شود را تسكين مي‌بخشد. كرم رژودرم براي گوشت اضافه اگر گرفتگي بيني‌تان به قدري است كه حتي توانايي خوابيدن در شب را از شما گرفته، يك چاي گياهي داغ براي خودتان درست كنيد، مقداري عسل نيز به آن اضافه كرده و ميل كنيد.

۷- درمان فوري سرماخوردگي با دوش آب گرم

بخار داخل حمام به نرم و مرطوب شدن مجاري بيني كمك مي‌كند و مي‌تواند شما را كمي آرام‌تر كند. اگر سرگيجه داريد بهتر است روي صندلي حمام زير دوش آب گرم بنشينيد.

۸- كمي پماد زير بيني‌تان بماليد

ماليدن مقداري كم از پماد منتول زير بيني‌تان موجب باز شدن مجاري تنفسي شده و پوست ملتهب بيني را بهبود خواهد بخشيد. منتول، اوكاليپتوس و كافور همه مواد بي‌حس كننده‌اي دارند كه مي‌تواند درد و سوزش ناشي از التهاب پوست بيني را تسكين بخشد.

هشدار: دقت كنيد كه حتما مقدار كمي از آن را در قسمت زير بيني بماليد و از استفاده از آن در داخل بيني خودداري كنيد.

۹- در اطراف سينوس‌هاي مسدود شده، كمپرس گرم و سرد قرار دهيد

كمپرس سرد و كمپرس گرم هر دو در درمان فوري سرماخوردگي موثر هستند. وسايل انجام اين كار، هم در داروخانه موجود است و هم مي‌توانيد خودتان آن را درست كنيد. براي تهيه كمپرس گرم دستمال مرطوبي را به مدت ۵۵ ثانيه درون مايكروويو قرار دهيد تا گرم شود. البته قبل از استفاده حتما دماي آن را تست كنيد و مطمئن شويد كه خيلي داغ نباشد. براي كمپرس سرد نيز مي‌توانيد از بسته‌هاي فريز شده سبزيجات استفاده كنيد.

۱۰- با يك بالش اضافي زير سر خود بخوابيد

بالاتر بردن سر به تسكين گرفتگي بيني كمك خواهد كرد. اگر زاويه قرارگيري بالش‌ها مناسب نيست، سعي كنيد با قرار دادن بالشت بين تشك و لبه پماد آلفا تخت زاويه‌اي مناسب و راحت ايجاد كنيد.

۱۱- از مسافرت با هواپيما تا حد امكان بپرهيزيد

تغييرات فشار در طول پرواز و فرود هواپيما مي‌تواند به گوش شما آسيب برساند. اگر مجبوريد كه با هواپيما سفر كنيد، درست قبل از برخاستن و فرود هواپيما از يك ضد‌احتقان و اسپري بيني استفاده كنيد. اين كار از بروز چنين مشكلاتي پيشگيري خواهد كرد. جويدن آدامس و خوردن خوراكي نيز مي‌تواند در كاهش فشار موثر واقع شود.

۱۲- خوردن مواد غذايي كه با عفونت مبارزه مي‌كنند

در اينجا چند ماده غذايي مناسب براي مبارزه با عفونت ناشي از سرماخوردگي يا آنفولانزا را نام مي‌بريم:

موز و برنج؛ به آرام كردن معده ناراحت و مهار اسهال كمك مي‌كند.

مواد غذايي مانند فلفل دلمه‌اي؛ كه حاوي ويتامين C هستند.

بلوبري؛ سرشار از آسپرين طبيعي است و به كاهش تب و درد كمك مي‌كند.

هويج؛ كه حاوي بتاكاروتن است.

فلفل قرمز؛ به باز كردن سينوس‌ها و كاهش خلط ريه‌ها كمك مي‌كند.

كرن بري؛ از چسبيدن باكتري به سلول‌هاي مثانه و مجاري ادراري جلوگيري مي‌كند.

خردل يا ترب كوهي ؛ به از بين بردن مخاط درون مجاري تنفسي كمك مي‌كند.

پياز حاوي مواد فيتوشيميايي است كه به پاكسازي برونشيت و ساير عفونت‌ها كمك مي‌كند.

چاي سياه و سبز حاوي كاتچين، يك فيتوشيميايي است كه داراي اثرات طبيعي آنتي بيوتيكي و ضد اسهال طبيعي است.

سخني با شما

به ياد داشته باشيد علائم بيماري‌هاي جدي و خطرناكي مانند عفونت‌هاي سينوسي، برونشيت، مننژيت، گلودرد و آسم مي‌تواند مانند سرماخوردگي معمولي باشد. اگر علائم شديد را تجربه مي‌كنيد، يا بعد از چند روز بهبودي را مشاهده نكرديد، پماد زخم بستر حتما به پزشك مراجعه كنيد. با توجه به رسيدن فصل پاييز و دسترسي به خرمالو، شما را به مطالعه مطلب مفيد «خواص خرمالو براي سرماخوردگي » دعوت مي‌كنيم.

آيا شما هم به تازگي به سرماخوردگي مبتلا شده ايد و به دنبال درمان فوري سرماخوردگي هستيد؟ نظرات و پرسش‌هاي خود را با ما و خوانندگان اين مطلب در ميان بگذاريد.

منبع: ستاره



منبع

تظرات ارسال شده