همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
5 دليل براي اينكه بايد ويتامين دي مصرف كنيد

ترين ويتامين هاي جهان است كه البته بسياري از افراد نيز با كمبود آن مواجهند. غني ترين منبع اين انرژي نور آفتاب است اما بسياري از افراد نمي دانند اين ويتامين تا چه حد براي سلامتي مهم است.

به گزارش ويتامين D كه به ويتامين آفتاب نيز مشهور است، يكي از محبوب ترين ويتامين هاي جهان است كه البته بسياري از افراد نيز با كمبود آن مواجهند. غني ترين منبع اين انرژي نور آفتاب است اما بسياري از افراد نمي دانند اين ويتامين تا چه حد براي سلامتي مهم است.

به هيدروژل گزارش سرويس خواندني هاي انتخاب، ويتامين D نقشي بسيار مهم در سلامت پوست و استخوانها ايفا مي كند و مي تواند به عنوان يكي از غني ترين ويتامين ها در پيشگيري از بيماريهاي مختلف در نظر گرفته شود. به همين دليل است كه پزشكان توصيه مي كنند در روزهاي آفتابي با رعايت احتياط و بدون افراط دقايقي را زير آفتاب ملايم بگذرانيد تا از مزاياي آفتاب بهره مند شويد. اما چرا ويتامين D تا اين حد مهم است؟

بارداري سالم تر براي مادران و نوزادان

جالب است بدانيد كه با افزايش سطح ويتامين پماد سوختگي D خون در دوران بارداري خطر فشار خون بالا را به طور بالقوه كاهش مي دهد. زناني كه با كاهش مقادير ويتامين D رو به رو هستند، با خطراتي مثل زايمان زودرس و به دنيا آوردن نوزادان با وزن كم قرار دارند و بيشتر در معرض خطر عفونت هستند. ويتامين D در عضله رحم ممكن است انقباضات هنگام زايمان را تقويت كنند ، يكي از فوايد ويتامين D تسهيل زايمان طبيعي است. اين ويتامين ايمني را براي مادر و نوزاد تقويت مي كند.

از چاقي جلوگيري مي كند

يكي ديگر از مزاياي مصرف ويتامين D كاهش چاقي و به ويژه كاهش چاقي شكمي است. اين موضوعي است كه مي تواند براي بسياري از افراد لوزالمعده به ويژه مادران پس از زايمان و البته افرادي كه به دنبال كاهش وزن هستند مفيد باشد.

ريه ها را تقويت مي كند

كودكاني كه از مادراني كه دچار ويتامين D كمبود هستند متولد مي شوند، بيشتر در معرض ابتلا به آسم و ساير اختلالات تنفسي قرار دارند. ما مي دانيم كه مقادير كافي ويتامين D به ايجاد يك سيستم ايمني مؤثر كمك مي كند و ايمني مادر در دوران بارداري و پس از آن به فرزندش منتقل مي شود.

از بيماري خود ايمني جلوگيري مي كند

بيماريهاي خريد قطره فروزومال خود ايمني رو به افزايش است و ويتامين D موجود در بدن بسياري از افراد مبتلا به اين نوع بيماري ها كافي نيست. تحقيقات در حوزه كمبود ويتامين D نشان مي دهد اين موضوع با افزايش خطر ابتلا به روماتيسم ، بيماري كرون ، مولتيپل اسكلروزيس و لوپوس مرتبط است. هنگامي كه ويتامين D با گيرنده هاي سيستم ايمني بدن متصل مي شود ، به سيستم ايمني بدن كمك مي كند تا كار خود را به شكل مؤثر انجام دهد.

خطر ابتلا به سرطان ها را كاهش مي دهد

سرطان پستان تنها سرطاني نيست كه ويتامين D از زنان در برابر آن محافظت كرم رژودرم مي كند. تحقيقات نشان مي دهد كه سطح كافي ويتامين D ممكن است خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ ، سينه ، پروستات و لوزالمعده را كاهش دهد. در يك مطالعه روي 34000 بزرگسال مشخص شده كه افراد داراي سطح بالاي ويتامين D تا 20 درصد كمتر از ديگران به انواع سرطانها مبتلا مي شوند.



منبع

تظرات ارسال شده