همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

خستگي تصميم گيري چيست؟ + راه هاي مقابله با آن

مغز

انسان پس از تصميم گيري‌هاي متعدد در طول روز، دچار نوعي خستگي به نام «خستگي تصميم گيري» مي‌شود. استفاده و كمك گرفتن از برخي روش‌ها مي‌تواند به پيشگيري يا كاهش اين نوع تصميمات كمك كند.

خستگي تصميم گيري
دكتر زخم| سرويس روانشناسي - تصور كنيد در حال انجام ورزش روزانه خود هستيد و در دقايق پاياني، ديگر به سختي مي‌توانيد حركت ديگري را انجام دهيد. ماهيچه‌هاي شما دچار خستگي زياد شده اند و توانايي فيزيكي‌تان كاهش پيدا كرده است. اين مفهوم و تصور را مي‌توان براي توانايي‌هاي ذهني نيز به كار برد، كه آن را «خستگي تصميم گيري» مي‌نامند. در اين مقاله ابتدا با مفهوم «خستگي تصميم گيري» و تأثير منفي آن بر روي انتخاب‌ها آشنا مي‌شويد، سپس استراتژي‌هايي را براي پيشگيري يا كاهش اين تاثيرات به شما معرفي خواهيم كرد.

خستگي تصميم گيري چيست؟

خستگي تصميم گيري به اين موضوع اشاره دارد كه پس از يك دوره طولاني از تصميم گيري‌هاي مختلف، كيفيت قدرت و توانايي شما در گرفتن تصميمات مناسب كاهش پيدا خواهد كرد. به عبارت ساده؛ زماني كه مجبور مي‌شويد در طول روز تصميمات سختي بگيريد، اين موضوع باعث خواهد شد كه در انتهاي روز به راحتي تصميمات نامناسبي اعصاب بگيريد.
آشنايي با مفهوم «خستگي تصميم گيري» مي‌تواند به شما در ايجاد تغييرات مثبت در سبك زندگيتان كمك كند تا بتوانيد انرژي و قدرت ذهني خود را براي گرفتن تصميمات مهم ذخيره كنيد.

تاثير خستگي تصميم گيري در زندگي

خستگي تصميم گيري توضيح مي‌دهد كه چرا ممكن است در طول روز به دنبال ميانبر‌هايي براي تصميمات خود باشيد. حتي ممكن است به اين نتيجه برسيد كه در برابر تصميمات خود تسليم شده و هيچ كاري انجام ندهيد.
براي مثال ممكن است به يك ايميل، به جاي آنكه پاسخي محافظه كارانه بدهيد، با عصبانيت پاسخ دهيد. يا اينكه در اواخر شب، به صورت آنلاين، چيزي را بخريد كه اصلا به آن نيازي نداريد...
خستگي تصميم گيري مي‌تواند بر روي همه افراد تاثير بگذارد و اين تصميمات مي‌توانند عواقبي ماندگار داشته باشند.
به ياد داشته باشيد كه داشتن برنامه در زندگي مي‌تواند تعداد تصميمات ما را در طول روز محدود كند، كه اين امر باعث افزايش تصميم گيري‌هاي درست و مناسب خواهد شد.
خستگي تصميم گيري
بيشتر بخوانيد: چرا ترديد در تصميم گيري موفقيت را به مخاطره مي اندازد؟

۹ روش براي مقابله با خستگي تصميم گيري

در ادامه به ۹ استراتژي براي مقابله با خستگي تصميم گيري اشاره خواهيم كرد.

۱. مهمترين تصميمات خود را در صبح بگيريد

ذهن شما در صبح شفاف‌تر پانسمان كل اكتيو و روشن‌تر است، زيرا هنوز از فعاليت‌هاي روزانه خسته نشده ايد. در صبح، شما هنوز با سيلي از تصميمات مواجه نشده ايد و مي‌توانيد درباره وضعيت خود صبر كرده و فكر كنيد.

۲. براي تصميماتي كه ضروري و فوري نيستند، گزينه ساده‌تر را انتخاب كنيد

براي موضوعاتي كه اولويت پاييني براي شما داشته و در بلندمدت هيچ تاثيري نخواهند داشت، سراغ گزينه‌هاي ساده‌تر برويد. چه انتخابي باعث مي‌شود كه كمتر آشفته و مضطرب شويد؟ در حال حاضر انجام چه كاري آسان‌تر است؟
بسته به پيچيدگي و دشواري يك موضوع، تصميمات بزرگ اغلب با توجه به اهداف بلندمدت و كوتاه‌مدت شما، نياز به زمان و توجه بيشتري دارند. براي تصميمات فوري، احتمالاً كمترين مقاومت و مخالفت، بهترين گزينه خواهد بود.
براي مثال شما براي خريد نخ دندان به فروشگاه مي‌رويد. با اينكه مي‌دانيد تمام برند‌ها يك كار را انجام مي‌دهند، با اين حال در فروشگاه مي‌ايستيد و درباره ويژگي‌هاي مثبت و منفي آن‌ها فكر مي‌كنيد. براي اين تصميمات كوچك فقط چيزي كه مي‌خواهيد را برداريد و به باقي كار‌هاي خود برسيد.

۳. براي تصميمات روزانه خود، از شب قبل برنامه ريزي كنيد

بهتر است براي تصميمات كم اهميت و ناچيز روزانه خود، از شب قبل برنامه ريزي كنيد. براي مثال اگر نمي‌دانيد فردا براي ناهار چه چيزي مي‌خواهيد به سر كار ببريد، بهتر است شب قبل گزينه‌هاي خود را بررسي كنيد تا اينكه مجبور نباشيد ساعت ۱۱:۳۰ صبح براي خريد همبرگر از محل كار خارج شويد.

۴. براي تصميم گيري در اواخر روز، ابتدا غذا بخوريد و در زمان نمايندگي شركت لوهمن روشه گرسنگي هيچ تصميمي نگيريد

تحقيقات نشان مي‌دهند كه با معده خالي، نبايد تصميمات مهم گرفت. به هنگام گرسنگي، معده هورموني به نام گرلين ترشح مي‌كند كه تأثيري منفي بر تصميمات مي‌گذارد.
اين هورمون باعث كاهش تسلط بر انگيزه‌هاي ناگهاني شده و در نتيجه احتمال تصميم گيري‌هاي نامناسب افزايش پيدا مي‌كند؛ بنابراين قبل از تصميمات مهم، مطمئن شويد كه گرسنه نيستيد!
خستگي تصميم گيري


۵. انتخاب‌هاي خود را محدود و ساده كنيد: چه چيزي و كجا بخورم، چه بپوشم و موارد ديگر

اگر با تصميمات زيادي روبرو هستيد، هر بار انتخاب‌هاي خود را به سه گزينه محدود كنيد. براي مثال اگر به رستوران مي‌رويد و مي‌خواهيد انتخاب كنيد چه غذايي بخوريد، سعي كنيد غذا‌هاي رستوران را به سه انتخاب محدود كرده، تا زماني كه بتوانيد تصميم بگيريد چه چيزي براي شما مناسب است.

۶. ساده گرا و بسنده خواه باشيد

ساده گرايي سبكي از زندگي است كه شما را از شر چيز‌هاي اضافه رها كرده و جا را براي چيز‌هاي مهم و باارزش باز مي‌كند. اين سبك از زندگي اين امكان را به ما مي‌دهد تا آگاهانه انتخاب كرده و وقت، انرژي و پول‌مان را صرف چيز‌هايي كنيم كه واقعا اهميت دارند. با انجام اين كار مي‌توانيد كيفيت زندگي خود را بهبود ببخشيد.

۷. به جاي كمال به دنبال «به حد كافي خوب» باشيد

اگر بر روي چيزي كار مي‌كنيد كه به شما در رسيدن به هدف نهايي‌تان پانسمان نقره براي سوختگي كمك نمي‌‌كند، پس نياز نيست كه آن را در حد عالي انجام دهيد. اگر فكر مي‌كنيد كه همه چيز بايد كامل باشد، در نتيجه كمال گرايي شما به اهمال كاري تبديل خواهد شد. كار‌ها را تا به اندازه «به حد كفايت خوب» انجام دهيد. اگر اين كار بعدا در وضعيت شما بخواهد تاثيري ايجاد كند، هميشه مي‌توانيد به عقب برگشته و تغييراتي را در آن ايجاد كنيد.

۸. در مكان‌هايي كه پر از عوامل حواس پرتي است، تصميم نگيريد

زمان‌هاي خاصي از روز را براي انجام فعاليت‌هاي جانبي مانند سر زدن به ايميل يا رسانه‌هاي اجتماعي تعيين كنيد. سپس به محض تمام شدن زمان تعيين شده، به سر كار خود بازگرديد.
به هنگام خريد، وارد فروشگاه نشويد، مگر اينكه بدانيد دقيقا چه چيزي مي‌خواهيد بخريد. در غير اين صورت، با تصميمات فراوان و ناگهاني مواجه خواهيد شد. اجازه ندهيد اين حواس پرتي‌هاي كوچك وارد زندگي شما شوند.

۹. فقط براي مواردي كه در ليست كار‌هاي شما قرار دارند، تصميم بگيريد

زماني كه بحث اتمام و تكميل وظايف مهم در ميان است، بايد از انجام برخي كار‌ها چشم پوشي كنيد. اگر بخواهيد سر خود را بيش از حد شلوغ كنيد، احتمالا از انجام اولويت‌هاي اصلي خود دور خواهيد شد.

كلام آخر

شايد بتوان گفت كه خستگي تصميم گيري ممكن است يكي از دلايلي باشد كه نتوانسته ايد در گذشته، عادات مثبت و كار‌هاي روزمره‌تان را انجام دهيد. با درك مفهوم خستگي تصميم گيري و نحوه غلبه بر آن مي‌توانيد گام‌هاي لازم را براي سازگار شدن با عادات روزانه خود برداريد.
پيشنهاد مي‌كنيم مطالب پيكو اسميت اند نفيو رفع درگيري ذهني و ۲۱ راهكار كاربردي براي تسلط بر ذهن را نيز در سايت دكتر زخمبخوانيد. لطفا نظرات و پرسش‌هاي خود را درباره اين مقاله با ما و ديگر مخاطبان دكتر زخمبه اشتراك بگذاريد.
برگرفته از: www.developgoodhabits.com

تظرات ارسال شده