همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

بين روش‌هاي غلطي مانند تيغ‌زدن‌هاي متعدد بر بدن نوزاد با روش صحيح خون‌گيري مختصر از لاله گوش نوزاد براي درمان زردي قائل شود،‌ اقدام به تخطئه مجدد روش‌هاي پذيرفته‌شده و مجرب طب سنتي كرده است!

به گزارش : اخيراً تصويري از يك نوزاد در فضاي مجازي و شبكه‌‌هاي اجتماعي منتشر شد كه نشان مي‌داد بدن يك نوزاد براي درمان "زردي" با تيغ‌زدن‌هاي متعدد (به‌اصطلاح چهل‌تيغ!) مجروح شده است.
متأسفانه بدون اينكه توضيح خاصي درباره درستي يا نادرستي چنين اقدامي داده شود، تصوير اين نوزاد دست به دست در فضاي مجازي بازتاب گسترده‌اي پيدا كرد و البته شايد هدف برخي از انتشار گسترده اين تصوير، تخطئه طب سنتي و نسبت دادن چنين روش‌هاي غلطي به طب سنتي بوده تا در اين معركه و از اين آب‌ گل‌آلود، ماهي شوم خود را شكار كنند!
اما آنچه به‌اختصار مي‌توان در اين رابطه گفت، اين است كه در حوزه طب سنتي، راهكارهاي بسيار ساده و كاملاً بدون عارضه‌اي براي درمان "زردي نوزادان" بي براوون وجود دارد و به هيچ وجه، تيغ‌‌زدن‌هاي متعدد به بدن نوزاد مورد تأييد هيچ يك از منابع طب سنتي و اساتيد مبرز اين حوزه نيست!
يكي از روش‌هاي مؤثر براي درمان سريع و بدون عارضه زردي نوزادان، "گرفتن دو تا چهار قطره خون از لاله گوش نوزاد" است؛ به اين صورت كه با ايجاد يك خراش ميلي‌متري بسيار سطحي در قسمت نرمي فوقاني گوش نوزاد و با اندكي فشار دو انگشت دست به اين ناحيه، دو تا چهار قطره خون از لاله گوش نوزاد گرفته مي‌شود و همين روش بسيار ساده، باعث كاهش محسوس زردي نوزاد مي‌شود.
اما در پي انتشار تصوير نوزادي كه در سطور بالا به آن اشاره شد و دست به دست شدن روش غلطي كه مورد تأييد هيچ از اساتيد طب سنتي نيست، "محمود خدادوست" كه تا چندي پيش به‌عنوان مديركل دفتر طب ايراني وزارت بهداشت شناخته مي‌شد و به‌دليل عملكرد نامطلوب و ضعيف بيش از 12ساله خود در حوزه طب سنتي وزارت بهداشت از اين سمت "عزل" شد، بدون اينكه تفكيكي بين روش‌هاي غلطي مانند تيغ‌زدن‌هاي متعدد بر بدن نوزاد با روش صحيح خون‌گيري مختصر از لاله گوش نوزاد قائل شود،‌ انتشار تصوير اين نوزاد را دستمايه تخطئه مجدد روش‌هاي پذيرفته‌شده و مجرب طب سنتي قرار داده است!
خدادوست چشم درد در گفت‌وگويي مدعي شده است "مستندات كافي براي درمان زردي نوزاد از طريق تيغ زدن بر روي بدن يا پشت گوش نوزاد نداريم ... از نظر اخلاق پزشكي اگر قرار است يك مداخله‌اي براي درمان بيماران انجام شود بايستي هم از نظر علمي به مؤثر بودن درمان و هم نسبت به بي‌ضرر بودن و بي‌خطر بودن آن درمان اطمينان وجود داشته باشد يعني هم مطمئن باشيم درمان عارضه‌اي را براي نوزاد ايجاد نمي‌كند و هم مطمئن باشيم درمان اثربخش است بنابراين روش تيغ زدن بر بدن نوزاد را براي درمان زردي به‌دليل عدم وجود مستندات كافي توصيه نمي‌كنيم."
بررسي عملكرد ضعيف محمود خدادوست در حوزه ترويج و توسعه طب سنتي در بدنه وزارت بهداشت، مسئله‌اي است كه بايد به‌صورت مجزا مورد بررسي مفصل قرار گيرد و مقصران فرصت‌سوزي 13ساله در ترويج و توسعه طب سنتي به‌صورت صريح و شفاف به مردم معرفي شوند و اين‌كه چرا پس از گذشت حدود 13 سال از تشكيل معاونت و اداره‌كل طب سنتي در وزارت بهداشت، توفيقي در توسعه حداقلي طب سنتي در سطح كشور رخ نداد، بايد به‌دقت مورد آسيب‌شناسي اساتيد اين حوزه و رسانه‌ها قرار گيرد اما در اين مجال، "دكتر رضا منتظر" از پژوهشگران و مؤلفان برتر و شناخته‌شده طب سنتي و طب ايراني اسپري linovera ــ اسلامي كشورمان در قالب مطلب كوتاهي به ادعاي اخير محمد خدادوست پاسخ داده كه در ادامه آمده است:
"خراش دادن لاله گوش نوزاد و چند قطره خون گرفتن از آن در برخي موارد به‌وضوح موجب بهبود زردي نوزاد مي‌شود البته در مواردي هم تأثير ندارد؛ بنده در موارد متعددي تجربه اين كار را داشته و نتايج آن را ديده‌ام مثلاً در يك مورد نوزادي با زردي 19 را نزد من آوردند كه قرار بود بستري شود اما پس از خراش سطحي گوش اين نوزاد و گرفتن چند قطره خون، در كمتر از 24 ساعت، آزمايش صورت‌گرفته از اين نوزاد، ميزان زردي را 12 نشان داد.
خود متخصص اطفالي كه قصد بستري اين نوزاد را داشت با بنده تماس گرفت و اظهار شگفتي كرد كه چنين چيزي را تا به حال نديده است؛ حتي در ادامه، پروپوزال يك طرح تحقيقاتي بر اين مبنا را تنظيم كرد اما متأسفانه دانشگاه با اجراي آن مخالفت كرد!
در كتاب "دقايق العلاج" از منابع طب ايراني ــ اسلامي نيز به فوايد اين كار (خون‌گيري از لاله گوش) براي اطفال اشاره شده است.
اين‌كه خدادوست مي‌گويند مستندات كافي وجود ندارد، ظاهراً منظورشان اين است كه به‌صورت مقاله علمي و كار آماري ارائه نشده است.
اولاً ژل پرونتوسان اين اشكال براي كل طب سنتي وارد است يعني با اين نگاه، ما نبايد هيچ تجويزي بر اساس دستورالعمل‌هاي طب سنتي براي بيماران داشته باشيم چون مقاله علمي براي آن وجود ندارد! و با مبناي استدلال اخير خدادوست، هيچ تجربه‌اي ولو در كتاب بوعلي سينا درج شده باشه نبايد تجويز شود مگر اينكه تبديل به مقاله علمي شده باشد!!
آيا منطقي است در شرايطي كه با افزايش روزافزون بيماري‌ها مواجهيم و هزينه‌هاي بستري و درمان مردم را زير خط فقر مي‌برد، از اقدامات درماني ساده و بدون عارضه طب سنتي به‌بهانه اين كه هنوز مقاله نشده چشم‌پوشي كنيم؟!
ثانياً؛ اگر مستندات آماري وجود ندارد، قصور از كيست؟ خدادوست بيش از 10 سال معاون و مديركل طب سنتي وزارت بهداشت بوده است؛ وي چند بار فراخوان داد كه به‌طور مثال پزشكان باتجربه، مستندات و تجارب درماني موفق خود را در اختيار معاونت طب سنتي وزارت بهداشت بگذارند و آنها را آموزش دهند؟!
كسي در ارزش كار علمي و تبديل فرضيات قديم به زبان روز ترديد ندارد، اما آيا هيچ عقل سليمي مي‌پذيرد كه همه اين تجارب هزارساله طب سنتي متوقف شود تا آقايان سالي چند تا مقاله توليد كنند كه البته آن مقاله‌ها ژل زخم پرونتوسان هم در دانشكده‌هاي طب سنتي در حال خاك خوردن است؟!
آيا چنين اظهارنظرهاي نسنجيده و فاقد منطق، عمل به فرمايش رهبري است كه در ابلاغيه خود، توسعه و نهادينه كردن طب سنتي را از مسئولان مربوطه خواسته‌اند؟!
منبع: تسنيم


منبع

تظرات ارسال شده