همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
اين افراد ماهي شوريده نخورند

توصيه مي‌شود كه از مصرف ماهي‌هاي مشكوك به ميزان بالا و تجميع جيوه به‌ويژه شوريده خودداري كنند.

به گزارش به نقل از ايرنا رضا اماني روز دوشنبه افزود: با توجه به تجميع جيوه در برخي ماهي‌ها از جمله شوريده، كوسه و اره ماهي به زنان باردار توصيه مي‌شود كه از مصرف اين قبيل ماهي‌ها به‌ويژه در سه ماه نخست بارداري پرهيز كنند.

عضو هيات علمي دانشكده تغذيه و علوم غذايي دانشگاه علوم پزشكي اصفهان اظهار داشت: مصرف مواد غذايي با ميزان جيوه بيشتر از حد استاندارد در زنان باردار براي رشد جنين، خطرناك است.

وي قيمت ورق سيليكوني براي زخم با اشاره به اينكه ميزان تجميع جيوه در برخي ماهي‌ها به‌ويژه از نوع شكارچي مانند كوسه و اره ماهي، بالاست، اضافه كرد: تحقيقات مختلف نشان مي‌دهد كه در بين ماهي‌هاي درياهاي ايران اين موضوع در ماهي شوريده بيشتر نمود دارد.

اماني به تحقيقي كه در اين باره انجام داده است، اشاره و خاطرنشان كرد: در اين تحقيق، ميزان جيوه موجود در ماهي شوريده در درياي خليج فارس از ميزان استاندارد سازمان جهاني بهداشت (WHO) بيشتر بود.

ميزان مجاز جيوه با توجه به استانداردهاي سازمان بهداشت جهاني، نيم ميكرو گرم بر گرم است.

به اسپري اپسايت گفته وي، مسائلي مانند آلودگي‌هاي صنعتي و زيست محيطي در بالا رفتن تجميع عناصر سنگين مانند جيوه در آبزيان تاثير دارد.

اين استاد دانشگاه با تاكيد بر اهميت غذايي ماهي، تصريح كرد: ماهي، منبع پروتئين، ويتامين و امگا ۳ است كه مصرف آن ۲ بار در هر هفته و هر بار ۱۲۰ تا ۱۳۰ گرم توصيه مي‌شود.

اماني با بيان اينكه ماهي‌هاي آب‌هاي آزاد، سردابي و پر چرب از جمله قزل‌آلا، ساردين، شاه ماهي و سالمون داراي اسيد چرب (امگا ۳) بيشتري هستند، گفت: بيشتر ماهي‌هايي كه به اسم سالمون در كشورمان عرضه مي‌شود، واقعي نبوده و شبيه آن هستند.

وي با اشاره به اينكه مواد غذايي گياهي مانند روغن كانولا، كلزا، پيكو اسميت اند نفيو سويا و گردو نيز امگا ۳ دارند، خاطرنشان كرد: اما مسئله مهم اين است كه امگاي ۳ موجود در آنها بايد در بدن انسان به ۲ نوع ضروري از امگا ۳ ( EPA و DHA ) تبديل شوند كه ويژگي مثبت بيولوژيكي (زيستي) را نشان دهند.

اماني با بيان اينكه اين ۲ نوع امگا ۳ فقط در ماهي وجود دارد، افزود: ضريب تبديل اسيد چرب گياهي در بدن به ۲ نوع ضروري مذكور كمتر از ۱۰ درصد است كه اين موضوع اهميت مصرف ماهي را به‌عنوان منبع سرشار و مطمئني از امگا ۳ نشان مي‌دهد.

وي اظهار داشت: توان تبديل اسيد چرب امگا ۳ گياهي به ۲ نوع ضروري مذكور در زنان بيشتر از مردان است.

رييس مركز تحقيقات تغذيه و امنيت غذايي دانشگاه پيچش بيضه علوم پزشكي اصفهان درباره ميزان اسيد چرب در ماهي‌هاي پرورشي توضيح داد: اين موضوع منوط به نوع تغذيه ماهي است و با توجه به اينكه در تغذيه ماهي‌هاي پرورشي بيشتر از منابع گياهي استفاده مي‌شود ميزان امگا ۳ در آنها كمتر است.

اماني با بيان اينكه ميزان اسيد چرب امگا ۳ در كفشك، سنگ سر و حلوا سياه از ماهي‌هاي بومي خليج فارس بيشتر است، افزود: اسيد چرب امگا ۳ در كاهش حمله‌هاي قلبي، فشار خون، ريسك افسردگي و شدت بيش فعالي كودكان و بهبود قدرت حافظه و بهره هوشي تاثير بسزايي دارد.

اين استاد دانشگاه بهترين روش طبخ ماهي را كباب كردن، بخار پز و گريل كردن آن خواند و تاكيد كرد: سرخ كردن ماهي به دليل اكسيد شدن اسيد چرب امگا ۳ آن توصيه نمي‌شود.

سرانه پانسمان لوهمن روشه مصرف سالانه ماهي در جهان ۲۱ كيلوگرم است كه اين ميزان در كشورهاي توسعه يافته بين ۳۰ تا ۳۵ كيلوگرم و در ژاپن به بيش از ۷۰ كيلوگرم در سال مي‌رسد.

سرانه مصرف ماهي در كشورمان ۱۱ كيلو و ۲۰۰ گرم و در استان اصفهان حدود ۱۰ كيلوگرم است.



منبع

تظرات ارسال شده