همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

درمان خانگي زونا (Shingles)

جراحت ها و زخم هاي خارش دار و دردناك پوست در بزرگسالان ممكن است نشانه اي از عفونت ويروسي زونا (shingles) باشند.

لازم به ذكر است كه مراجعه به پزشك براي افراد مبتلا به اين عفونت بسيار ضروري است، اما برخي درمان‌ هاي خانگي مي‌ توانند به تسكين علايم آن كمك كنند.

تخمين زده شده كه در ايالات متحده هر ساله حدود يك ميليون نفر به اين عفونت ويروسي مبتلا مي شوند. بيماري زونا در نتيجه آلوده شدن به ويروسي به نام واريسولا زوستر (ويروسي كه باعث آبله مرغان نيز مي شود) بوجود مي آيد.

پيري، زخم و جراحت، استرس و يا يك بيماري ديگر مي‌ تواند اين ويروس را فعال كند.

مركز كنترل و پيش‌ گيري از بيماري ‌ها (CDC) توصيه مي ‌كند كه افراد بايد به محض بروز هرگونه علايم، به دنبال مشاوره پزشكي باشند.

در سال ۲۰۱۷ سازمان غذا و داروي ايالات متحده (FDA) يك واكسن به نام Shingrix را معرفي كرد كه در برابر اين بيماري از افراد محافظت مي كند. CDC توصيه مي كند كه بزرگسالان بالاي ۵۰ سال براي كاهش خطر ابتلا به زونا اين واكسن را بزنند.

۱۰ درمان طبيعي و درمان‌ هاي خانگي كه در قسمت زير به آن پرداخته ايم، ممكن است موجب تسكين علايم اين بيماري شوند، اگرچه افراد بايد توجه داشته باشند كه اين ها درمان‌هاي پزشكي نيستند و مراجعه به پزشك در اولويت قرار دارد.

همچنين بخوانيد: بهترين درمان خانگي براي زگيل هاي آبكي چيست؟

درمان هاي طبيعي

برخي از اين داروها ممكن است درد و استرس را تسكين دهند و درمان را بهبود بخشند:

  1. روغن هاي اكتي كوت ضروري

مردم اغلب براي شرايط پوستي از روغن ‌هاي ضروري به عنوان درمان ‌هاي گياهي براي چندين سال استفاده كرده اند.

برخي از روغن ‌هاي ضروري داراي خواصي هستند كه ممكن است به خارش پوست و درمان اين روغن كمك كنند:

  • روغن بابونه كه خاصيت ضد التهابي و ضد ميكروبي دارد و مي‌ تواند زخم ها و جراحت ها را با كمك بازسازي سلول ‌هاي پوست بهبود بخشد.
  • روغن اوكاليپتوس كه داراي خواص ضد التهابي است و مي‌ تواند سرعت درمان زخم‌ هاي بيماران سرطاني را افزايش دهد.
  • روغن درخت چاي داراي خواص ضد التهابي و ضد ميكروبي است و مي تواند زخم را بهبود بخشد.

در برخي موارد، روغن‌ هاي ضروري خالص مي‌ توانند باعث واكنش‌ هاي آلرژيك شوند. بنابراين، افراد بايد هميشه قبل از استفاده از آن ها روي قسمتي از پوستشان روغن موردنظر را تست كنند.

بهتر است اين روغن ها را با روغن هاي حامل رقيق كنيد و يا به داروخانه مراجعه كنيد تا آن را قبل از مخلوط كردن به عنوان پماد ايمن موضعي خريداري كنيد.

سازمان غذا و دارو بسياري از روغن‌ هاي ضروري را براي استفاده تاييد نكرده است، بنابراين صحبت كردن با پزشك قبل از استفاده از آن‌ ها موضوعي مهم است.

همچنين بخوانيد: روغن ضروري چيست؟
  1. كمپرس سرد

قرار دادن پارچه هاي خنك و  سرد بر روي محل بثورات ممكن است در از بين بردن خارش و كاهش التهاب كمك كند.

افراد مي ‌توانند يك پارچه نخي يا حوله را با آب سرد خيس كنند و قبل از اينكه آن را بر روي مناطق زخمي و جراحت ها قرار دهند، آب آن را بگيرند. در صورت لزوم چند بار اين كار را لايتسيموس تكرار كنيد. همچنين بهتر است كه پوست را در معرض دماهاي شديد قرار ندهيد، بنابراين مردم بايد از آب يخ يا آب داغ اجتناب كنند.

آب داغ جريان خون را افزايش خواهد داد و به طور بالقوه باعث كاهش سرعت بهبود زخم ها مي شود، در حالي كه يخ حساسيت پوست را افزايش مي دهد.

  1. فندق افسونگر (Witch hazel)

محققان بر اين باورند كه فندق افسونگر براي كاهش التهاب و خارش در برخي از افراد موثرتر از بابونه است.

ممكن است كه فلفل جادوگر را در قالب هاي مختلف خريداري كنيد، كه رايج ترين آنها كرم هاي فندق است. بسياري از كرم هاي فندق جادوگر به صورت آنلاين در دسترس هستند. مردم مي توانند فندق جادوگر را به صورت موضعي به مناطق خارش دار و ملتهب براي رسيدن به آرامش اعمال كنند.

  1. دوش آب سرد

حمام كردن با آب سرد و يا دوش روزانه با حداقل شستشو، به تميز نگه داشتن زخم ‌ها و تاول‌ ها و كاهش خطر عفونت كمك خواهد كرد.

آب سرد نيز بايد از زخم هاي دردناك و خارش دار جلوگيري كرده و به جلوگيري از خراش هايي كه مي تواند باعث بروز زخم شود، كمك كند.

همچنين بخوانيد: بهترين درمان خانگي گلو درد شديد چيست؟
  1. حمام  با جو دوسر

برخي مطالعات نشان مي‌ دهند كه عصاره جو مي ‌تواند پوست خشك را مرطوب كرده و پوست حساس و ملتهب را تسكين دهد.

سازمان غذا و دارو، جو را به عنوان يك درمان ايمن و موثر تاييد كرده‌ است. محصولات جو دوسر كلوئيدي معمولا پروتيين جو را خنثي مي ‌كنند تا از واكنش ‌هاي آلرژيك جلوگيري شود.

مواد تشكيل دهنده فعال كه باعث كاهش التهاب مي شوند، فلاونوئيدها و ساپونين ها هستند. زخم ساق پا مردم مي توانند محصولات جو را در حمام خنك براي كمك به كاهش درد و خارش استفاده كنند.

  1. Gentiana scabra

محققان دريافته اند كه Gentiana scabra، يك گل آبي يا ارغواني كه در سراسر آمريكاي شمالي مي رويد، تاثير مثبتي بر تسكين درد زونا دارد و احتمال postherpetic neuralgia را كاهش مي ‌دهد.

با كاهش التهاب در پوست، Gentiana scabra درد را به حداقل مي ‌رساند و درمان را ترويج مي ‌كند.

يك پزشك معروف چيني مي ‌تواند با جوشاندن گياه در آب، اين فرمول گياهي را تهيه كند. سپس افراد مي توانند درمان را به صورت خوراكي انجام دهند.

  1. رژيم غذايي

يك رژيم غذايي سالم براي پيش‌ گيري و مبارزه با بيماري حياتي است. راهنماي رژيم غذايي براي آمريكايي‌ ها توصيه مي ‌كند كه رژيم غذايي متنوعي را كه شامل بسياري از سبزيجات، ميوه ‌ها و حبوبات سبوس ‌دار و همچنين حبوبات، آجيل و گوشت‌ هاي بدون چربي باشند را توصيه كنند.

مردم بايد از غذاهاي نارنجي، قرمز و سبز حاوي كاروتنوئيد ليكوپن، لوتئين، زاكسانتين و پروينتامين A در رژيم غذايي خود استفاده كنند.

كاروتنوئيد ها براي عملكرد ايمني بسيار مهم هستند و در غذاهاي زير رخ مي دهند:

  • غذاهاي نارنجي: هويج، كدوتنبل و زردآلو
  • غذاهاي قرمز: هندوانه، فلفل قرمز، گريپ ‌فروت و گيلاس
  • غذاهاي سبز: كلم ‌پيچ، جعفري، اسفناج، خربزه، كاهو و انديو (كاسني فرنگي)

محدود كردن چربي هاي ترانس و اشباع شده و جلوگيري از اضافه شدن قند و نمك در صورت امكان، مي تواند باعث بهبود التهاب و عملكرد سيستم ايمني شود.

همچنين بخوانيد: درمان خانگي بواسير
  1. مكمل عفونت جاي بخيه سزارين هاي ويتامين

افراد سالم نبايد نياز به مكمل داشته باشند. با اين حال، افرادي كه در معرض بيماري قرار دارند و بيش از ۵۰ سال سن دارند بايد مكمل را براي حفظ سلامتي و ايمني قوي مورد توجه خود قرار دهند.

ويتامين D و سيستم ايمني به هم مرتبط هستند. بسياري از افراد مسن در معرض خطر كمبود ويتامين D قرار دارند، بنابراين بايد اطمينان حاصل شود كه آنها در معرض آفتاب كافي قرار بگيرند يا مكمل ها را براي محافظت از ايمني خود مصرف كنند.

همچنين مصرف ويتامين C، روي و مكمل سلنيوم مي تواند ايمني را در افراد مسن افزايش دهد. با اين حال، مصرف دوزهاي بالا ويتامين ها و مواد معدني مي تواند به جاي فايده، ضرر بيشتري داشته باشد.

مولتي ويتامين هايي كه حاوي سطوح پايين و ايمن بسياري از ويتامين ها و مواد معدني هستند معمولا گزينه اي بهتر هستند.

  1. ترك سيگار

سيگار كشيدن براي سلامتي هيچ فايده اي ندارد بلكه بسيار هم مضر است. ترك سيگار ضروري است چون خطر بسياري از سرطان ‌ها و بيماري ‌ها را افزايش مي‌ دهد.

سيگار كشيدن، به خصوص در افراد مسن باعث كاهش ايمني در برابر عفونت مي شود و مي تواند بهبودي را به تاخير بيندازد.

  1. كاهش استرس

از آن جا كه استرس مي تواند عامل اين بيماري باشد، استفاده از مديتيشن براي استراحت و كاهش استرس ممكن است به كاهش علائم استرس كمك كند.

همچنين بخوانيد: بهترين درمان خانگي يبوست چيست؟

درمان زونا

متأسفانه، زونا نمي تواند درمان شود. با اين حال، همانند ساير ويروس ها، استراحت و استفاده انواع زخم يك رژيم سالم به بهبودي كمك خواهد كرد.

استفاده از راه هايي براي كاهش علايم و تسكين دردهاي اين عفونت، راحتي و رفاه ذهني را افزايش مي دهد.

در حال حاضر يك واكسن براي جلوگيري از زونا وجود دارد. افراد بالاتر از ۵۰ سال و يا كساني كه بيشتر در معرض ابتلا به اين بيماري ها هستند، بايد در مورد واكسن يا دوزهاي تقويت كننده با پزشك خود مشورت كنند.



منبع

تظرات ارسال شده