همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
با اين ترفندهاي طلايي پركاري تيروئيد را به زانو در آوريد

تيروئيد ورزش و رژيم غذايي مناسب در كنار درمان پزشكي و دارويي نقش مهمي را ايفا مي‌كند.

به گزارش : فرناز المعي‌نژاد متخصص فيزيوتراپي درباره نقش ورزش در درمان پركاري تيروئيد اظهار كرد: علاوه بر درمان پزشكي و دارويي، توجه به تغذيه و انجام فعاليت ورزشي مناسب مي‌تواند به كاهش علائم و كنترل پركاري تيروئيد كمك كند. در پركاري تيروئيد، غده تيروئيد هورمون تيروكسين را به مقدار زياد ترشح مي‌كند، بنابراين علائمي مانند خستگي، بي خوابي، كاهش وزن ناخواسته و افزايش ضربان قلب براي فرد ايجاد مي‌شود.

او بيان كرد: درمان پزشكي از جمله مصرف دارو‌هاي ضد تيروئيد و يد راديواكتيو در بيشتر موارد علائم پانسمان هيدروكلوئيد كامفيل پر كاري تيروئيد را كنترل مي‌كند، اما در برخي اوقات هم درمان جراحي لازم است به طور كلي در كنار درمان پزشكي، تغذيه مناسب و تغيير سبك هم نقش مؤثري در بهبود مبتلايان به پركاري تيروئيد دارد.

اين متخصص فيزيوتراپي افزود: فعاليت فيزيكي مناسب نقش مهمي در درمان پركاري تيروئيد دارد، زيرا ورزش علاوه بر داشتن اثر‌هاي مثبت بر سيستم قلبي و عروقي و بهبود وضعيت خلقي، به جلوگيري از افزايش وزن ناشي از مصرف دارو‌هاي ضد تيروئيد و كنترل اشتها هم كمك مي‌كند. انجام تمرين‌هاي مقاومتي با وزنه هم نقش مؤثري در تقويت تراكم بافت استخواني دارد.

المعي‌نژاد تأكيد كرد: كاهش وزن ناشي از پركاري تيروئيد راه مناسبي براي لاغر شدن نيست. اگر پركاري تيروئيد با دارو كنترل نشود، ورزش زياد و سنگين نه تنها براي فرد مفيد نيست بلكه خطرناك هم هست، زيرا به دليل پركاري پانسمان زخم حفره اي تيروئيد كنترل نشده، ضربان قلب و سوخت و ساز بدن بالاست و ورزش سنگين و دويدن با افزايش بيشتر اين دو عامل خطر‌هايي را براي فرد به همراه دارد، بنابراين قبل از انجام ورزش مبتلايان به پركاري تيروئيد بايد با پزشك خود مشورت كنند.

او تصريح كرد: اگر پركاري تيروئيد در فرد كنترل شده باشد، شخص مي‌تواند همانند افراد سالم ورزش كند. براي آغاز فعاليت ورزشي فرد مي‌تواند ورزش‌هايي مانند پياده‌روي، يوگا و تاي‌چي را انتخاب كند. انجام ورزش ايروبيك به ويژه در هواي آزاد بسيار اهميت دارد. انجام ۱۵۰ دقيقه ورزش ايروبيك با شدت متوسط در هفته يا ۷۵ دقيقه ورزش ايروبيك با شدت سنگين به مبتلايان به پركاري تيروئيد پيشنهاد مي‌شود.

اين متخصص فيزيوتراپي درباره مناسبت‌ترين تمرين‌هاي ايروبيك گفت: مناسب‌ترين تمرين‌هاي ايروبيك، تمرين‌هايي هستند كه عضلات لوهمن روشه بزرگ بدن مانند كمربند شانه و لگني را بيشتر به كار مي‌گيرند كه از جمله اين ورزش‌ها مي‌توان به شنا، دوچرخه سواري و تمرين‌هاي تحمل وزن مانند شناي سوئدي و اسكوات (اسكات) و تمرين با كش و وزنه اشاره كرد.انجام ورزش‌هاي تحمل وزن به دليل اعمال فشار روي بافت استخوان‌ها، مي‌تواند از پوكي استخوان ناشي از پركاري تيروئيد جلوگيري كند.

المعي‌نژاد اظهار كرد: نداشتن تحمل گرما، تعريق زياد و تشنگي از ديگر علائم پركاري تيروئيد است، بنابراين پوشيدن لباس ورزشي مناسب كه جريان هوا را به خوبي ميان بدن و محيط برقرار مي‌كند، نوشيدن آب به ميزان كافي و ورزش نكردن در هواي گرم يا محيط‌هاي بسته و گرم، در مبتلايان به پركاري تيروئيد بسيار اهميت دارد.

او بيان كرد: يكي ديگر از عوارض پركاري تيروئيد در زنان، نامنظم بودن قاعدگي و كوتاه بودن دوره آن است، بنابراين انجام ورزش هوازي منظم و يوگا نقش جراحي پوست مهمي در تنظيم قاعدگي در زنان دارد.

مناسب ترين تمرين‌هاي ورزشي براي جلوگيري از كاهش تراكم استخوان‌ها در پركاري تيروئيد

اين متخصص فيزيوتراپي افزود: تمرين اسكوات يكي از ورزش‌هايي است كه علاوه بر به كارگيري عضلات حجيم ناحيه سريني (قسمت نشيمنگاه)، ران و ساق پا در اعمال فشار لازم بر استخوان‌ها و تقويت آنها هم مؤثر هست. براي اين منظور فرد بايد مطابق تصوير بدون خم شدن كمر، زانو و لگن را خم كند و به پايين برود، پنج شماره بدن را در اين وضعيت نگه دارد و اين حركت را ۱۰ بار تكرار كند. براي انجام صحيح تمرين اسكوات شخص مي‌تواند از يك ستون هم كمك بگيرد.

او تأكيد كرد: از ديگر ورزش‌هاي مفيد براي اعمال فشار مناسب روي بافت استخواني و به كارگيري عضلات بزرگ، تمرين پلانك است. در تمرين پلانك، آرنج‌ها بايد زير مفصل شانه قرار بگيرند و فرد ۱۰ تا ۱۵ ثانيه در اين وضعيت باقي سوپرازورب پي بماند و حركت را سه بار تكرار كند.

المعي‌نژاد يادآوري كرد: تمرين شناي سوئدي هم از تمرين‌هاي مهم تحمل وزن است. براي اين منظور فرد بايد مطابق تصوير به آرامي آرنج‌ها را خم و قفسه سينه را به زمين نزديك كند، پنج ثانيه بدن را در اين وضعيت نگه دارد و حركت را ۱۰ بار تكرار كند.

منبع: باشگاه خبرنگاران



منبع

تظرات ارسال شده