همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
 با ترك‌هاي پوست چه كنيم؟

كه به ايجاد ترك‌هاي پوستي در فرد منجر مي‌شود.

به گزارش : ظاهر غيرعادي و نازيباي ترك‌هاي پوستي اغلب افرادي را كه دچار اين ترك‌ها هستند آزار مي‌دهد.

بعضي از آنها كه به زيبايي پوست و سلامت خود اهميت زيادي مي‌دهند به درمان اين ترك‌ها اقدام و به متخصصان پوست، مو و زيبايي مراجعه مي‌كنند؛ به اين اميد كه پوستشان زيبايي طبيعي قبل را دوباره به‌دست آورد. بسياري از اين افراد حاضرند درمان‌هاي پرهزينه‌اي را براي رفع اين عارضه انجام دهند.

با وجود اين‌كه راه تضميني و مطمئني براي پيشگيري و درمان ترك‌هاي پوستي وجود ندارد، نكاتي هست پماد زخم بستر كه با توجه به آنها مي‌توان جلوي تشديد اين عارضه را گرفت. ترك‌ها ممكن است در مواقع مختلف ايجاد شود. اين‌كه چه وقت اين اتفاق بيفتد به جنس پوست و تغييرات هورموني در بدن شخص بستگي دارد.

همچنين اگر شخص، رژيم غذايي صحيح را رعايت كند و به سلامتي و تناسب اندام خود اهميت دهد، ترك‌ها كمتر ايجاد مي‌شود. پزشكان معتقدند زمينه‌هاي ارثي نيز نقش مهمي در اين ميان بازي مي‌كند.

دكتر فرهاد مستوفي، متخصص بيماري‌هاي پوست، مو و ليزر و دكتر فرهاد ملك‌زاد، متخصص پوست و موي دانشگاه شهيد بهشتي در اين باره توضيح مي‌دهد.

چرا پوستمان ترك مي‌خورد؟

افزايش وزن، بارداري و افزايش سايز ناگهاني در ورزشكاران و قرار گرفتن در سنين بلوغ عواملي است كه به ايجاد ترك‌هاي پوستي در فرد منجر مي‌شود.

در اين مرحله، لايه‌هاي پوست، درم و اپيدرم نازك شده و پماد آلفا براي جوش صورت در نواحي تحت فشار دچار بريدگي مي‌شود؛ اما علت اصلي در بيشتر مواقع تغييرات هورموني است كه در دوران بلوغ اتفاق مي‌افتد و باعث ايجاد ترك روي اندام‌ها، بويژه اندام‌هاي فوقاني، باسن، شكم، پشت تنه و سينه مي‌شود. در واقع افزايش هورمون‌هاي استروئيدي در بدن عامل شكسته شدن بافت‌هاي زيرجلدي و ايجاد ترك‌هاي پوستي مي‌شود. اين ترك‌ها هم در زنان امكان بروز دارند و هم در مردان، اما در خانم‌ها بيشتر ديده مي‌شود.

بهترين زمان درمان

ترك‌ها به‌صورت خطوط بنفش رنگ پيدا مي‌شود و درمان قطعي براي از بين بردن جاي آنها وجود ندارد و در صورت درمان نشدن، احتمال از بين رفتن آنها بسيار اندك است. استفاده از روغن زيتون نيز فقط مي‌تواند پوست را نرم كند و تاثيري در بهبود ترك‌ها ندارد. در واقع بهترين زمان درمان وقتي است كه ترك‌ها هنوز تازه و بنفش است. سوختگي با آب جوش بعضي از روش‌هاي درماني، بهبود زيادي را در ظاهر اين خطوط ايجاد مي‌كند. برخي از اين روش‌ها عبارتند از ليزردرماني و استفاده از كرم‌هاي درماني تحت نظر پزشك. ليزردرماني خود در انواع مختلفي انجام مي‌شود كه نوع آن را پزشك متخصص با توجه به ميزان، عمق و تازه يا قديمي بودن ترك‌ها و نيز سن خود فرد مشخص مي‌كند. ليزر ميزان كلاژن موجود در پوست را افزايش داده و چند جلسه ليزردرماني باعث بهبود چشمگير ترك‌ها مي‌شود.

بارداري و ترك‌هاي پوستي

ترك‌هاي پوستي از مهم‌ترين عوارض شايع دوران بارداري و شيردهي است كه مادران زيادي را تا مدت زيادي درگير خود مي‌‌كند. سن اولين بارداري در شدت و ميزان ترك‌هاي پوستي اين دوران نقش مهمي دارد؛ به‌طوري كه مادراني كه اولين بارداري را در سن كمتري تجربه مي‌كنند، نسبت به مادراني كه تولد اولين فرزندشان در خريد قطره آهن فروزومال سنين بالاتري رخ مي‌دهد بيشتر با اين عارضه مواجه مي‌شوند. احتمال ايجاد اين ترك‌ها حتي پس از زايمان و در دوران شيردهي نيز وجود دارد.

ترك‌هاي پوستي در خانم‌هاي باردار و افراد چاق در نتيجه بالا رفتن سايز كمر و كشيده شدن و پاره شدن پوست ايجاد مي‌شود. در اين مورد نيز لازم است چند جلسه ليزردرماني با فواصل زياد انجام شود تا اثرات درماني ظاهر شود.

چگونه از ترك‌هاي كف پا پيشگيري كنيم؟

افراد زيادي در جامعه هستند كه هميشه از خشكي كف پاهايشان شكايت دارند و اگر راه حلي براي اين مشكل بيابند، حتما از آن استقبال خواهند كرد؛ مخصوصا افرادي مانند خانم‌هاي خانه‌دار كه مدام در خانه مشغول كار و فعاليت هستند و خشكي كف پاهايشان آزارشان مي‌دهد. داشتن وزن بالا نيز به بيشتر و عميق‌تر شدن ترك‌هاي پا كمك مي‌كند. ترك‌هاي پا معمولا مري انسان در كف و پاشنه پا ايجاد مي‌شود و علت بروز آنها راه رفتن بدون جوراب در منزل و خشكي پوست پا است كه مي‌توان با پوشيدن مداوم جوراب نخي در منزل و استفاده از كرم‌هاي مرطوب‌كننده از آن پيشگيري كرد. استفاده از سنگ پا يكي ديگر از راه‌هاي پيشگيري است كه مي‌تواند به حفظ سلامت پوست كف پا كمك كند.

منبع: روزنامه جام جم



منبع

تظرات ارسال شده