همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
بهترين خوراكي براي زائرين پياده اربعين

خصوص غذاي مصرفي در اربعين حسيني پرداخت.

به گزارش با نزديك شدن به اربعين حسيني(ع) و روانه شدن ميليون ها عاشق به سرزمين عراق براي زيارت عتبات عاليات با توجه به اينكه عزاداران سرور و سالار شهيدان اقدام به پياده روي مسير نجف تا كربلا مي‌كنند يكي از نكات مهم رعايت بهداشت مواد غذايي در اين ايام است.

در مسير راهپيمايي بزرگ اجتماع عزارادان حسيني، مواكب و محل هاي بسياري آماده پذيرايي و خدمت رساني اسپري براي زخم به اين سيل عظيم هستند؛ اما نكته مهم در اين مواكب بهداشت است، همچنين زائرين در طول مسير بايد به تغذيه خود توجه كافي نموده تا بتوانند مسير اين راهپيمايي را بدون هيچ مشكلي و با بالاترين درجه از معنويات سپري كنند.

عدم ابتلا به مسموميت با رعايت موارد بهداشتي

مجيد حاجي فرجي، متخصص تغذيه در خصوص موارد بهداشتي كه در طول مسير راهپيمايي اربعين زائرين بايد به آن توجه نموده در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: يكي از مسائل مهم در اين راهپيمايي تغذيه است و با توجه به شرايط جوي كشور عراق كه گرم است زائرين همواره بايد در نوشيدن مايعات و آب كافي بكوشند تا در طول مسير دچار كم آبي نشوند.

اين متخصص تغذيه با اشاره به استفاده زائرين از شركت وارد كننده بي بران آب هاي معدني اظهار داشت: به دليل انتقال آلودگي هاي ميكروبي، عفوني وانگلي كه به راحتي از طريق آب و شربت هاي خنك قابل انتقال است؛ زائرين بايد از مصرف اين مايعات خودداري كرده و تا حد ممكن از آب هاي معدني استفاده كنند. گفتني است هر گونه آلودگي ميكروبي مي تواند فرد را دچار مسموميت كند.

وي در ادامه بيان كرد: در طول اين مسير موكب هاي مختلفي آماده پذيرايي از زائرين هستند اما طبعا بيشتر غذاها با فرهنگ هاي مختلفي تهيه شده اند و امكانات تهيه اين غذاها ممكن است بسته به شرايط موجود كم يا زياد باشد؛ بنابراين به دليل اطلاع نداشتن زائرين از شرايط تهيه طبخ غذا بهتر است كه زائرين براي دريافت غذا به موكب هايي كه موارد بهداشتي در آن ها رعايت اسپري پرونتوسان مي شود مراجعه كنند.

غذاهاي سرخ كرده كمتر مصرف شوند

اين متخصص تغذيه با اشاره به اينكه زائرين از مصرف غذاهاي سرخ كرده و پر نمك خودداري كنند بيان كرد: امكان مسموميت براي سالمندان و كودكان بيش از بقيه زائرين است؛ بنابراين اين افراد همواره بايد به تغذيه خود دقت بيشتري داشته باشند، همچنين افرادي كه به فشار خون بالا مبتلا هستند از مصرف غذاهاي سرخ كردني كه بيشتر مواقع به نمك آغشته هستند خودداري كنند.

وي در خصوص تغذيه بيماران خاص نيز چنين گفت: بيماران ديابتي و افرادي كه مبتلا به بيماري هاي قلبي و كليوي هستند حتما قبل از سفر بايد با پزشك خود مشورت كرده و در طول سفر داروهاي خود را همراه داشته باشند؛ به خصوص مشكل عروقي افراد ديابتي كه نياز به تزريق انسولين دارند اقدام به نگهداري انسولين در جاي خنك كنند.

نياز به آموزش كافي در طبخ غذا

حاجي فرجي با اشاره به اينكه آموزش كافي به افرادي كه اقدام به پخت غذا در مواكب مي كنند وجود ندار،د گفت: در تمامي موارد اين امكان وجود ندارد كه يك سرآشپز اقدام به طبخ غذا كند بنابراين آموزش هاي كافي در اين زمينه بسيار لازم است، به خصوص به هنگام پخت گوشت و مرغ كه احتمال ورود آلودگي و مسمويت بالايي دارد.

اين متخصص تغذيه در آخر با اشاره به اينكه در طول مسير زائرين همواره از غذاهاي سبك و كم حجم مصرف كنند اظهار داشت: زائرين همواره بايد جهت جلوگيري از گرمازدگي مايعات كافي بنوشند به خصوص گروه هاي آسيب پذير كه شامل بانوان ژل ايكس پرونتوسان باردار، كودكان و سالمندان است؛ گفتني است همراه داشتن الكتروليت ها (آب و مقداري نمك) براي افرادي كه به فشار خون مبتلا نيستند جهت جلوگيري از اختلالات الكتروليتي و گرمازدگي بسيار موثر است.

منبع: مهر



منبع

تظرات ارسال شده