همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

آيا تا به حال برايتان پيش آمده زماني كه صبح از خواب بلند مي شويد با ديدن لكه هاي قرمز رنگ بر روي پوستتان متحير شويد. اين خارش و قرمزي به دليل وجود ساس است. در اين مطلب شما را با روش هاي خانگي براي از بين بردن ساس آشنا خواهيم كرد.

ساس چيست؟

ساس‌ها حشرات كوچكي هستند كه از خون حيوانات يا انسان تغذيه مي‌كنند. اين ساس‌ها بدن نسبتا مسطحي دارند و اندازه‌ي آنها تقريبا با دانه‌ي سيب برابر است. آنها نمي‌توانند پرواز كنند اما به راحتي و بدون اين‌كه ديده شوند، مي‌توانند وارد خانه‌تان شوند. مكان مورد علاقه‌ي آنها تشك و شكاف وسايل چوبي مثل تخت‌خواب است. به طور معمول، آنها هيچ مرضي را انتقال نمي‌دهند، اما مي‌توانند مزاحمت زيادي ايجاد كنند.

گاهي اوقات، افراد گزش ساس را با گزش پشه اشتباه مي‌گيرند اما براي اين‌كه مطمئن شويد كه گزش ساس بوده‌است، بايد نشانه‌هاي زير را در نظر بگيريد:

– به دنبال لكه‌هاي كوچك خون در ملحفه‌ي تخت يا روي بالش‌تان بشد.

– اگر لكه‌هاي قهوه‌اي يا تيره روي ملحفه‌ي تخت‌تان يا روي رو‌بالشي‌تان پيدا كرديد، احتمالا مدفوع ساس است.

– ممكن است تخم ساس پيدا كنيد يا حتي پوست خالي ساس را پيدا كنيد، چرا كه اين حشره در هنگام رشد كردن پوست مي‌اندازد.
بهترين مكان براي جست‌وجوي ساس در خانه شامل موارد زير است:

– در محدوده ۴.۵ تا ۶ متري از تخت‌خواب‌تان

– ترك و شكاف زير تخت يا در داخل قاب تخت

– مبلمان نزديك به تخت

– ترك‌هاي موجود در امتداد قرنيز يا كف‌پوش‌هاي چوبي اتاق

– قاب پنجره‌هاي چوبي

– صندلي‌ها و كاناپه‌هاي داراي روكش‌ پارچه‌اي در خانه

هجوم ساس مي‌تواند در برخي از تميزترين خانه‌ها نيز رخ بدهد. با توجه به مجله تايم، شهرهايي كه بيش‌ترين هجوم ساس در آنها رخ مي‌دهد در ايالات متحده عبارتند از شيكاگو، لس آنجلس، ديترويت و كلمبوس، دالاس – فورت وورث، اوهايو، سياتل – تاكوما، نيويورك، كانزاس سيتي، سن ديگو، مينياپوليس – سنت پل، بوستون – منچستر، نشويل، تنسي، سان فرانسيسكو – اوكلند – سن خوزه، دنور، و سينسيناتي و چند شهر ديگر.

اگر خانه‌ي شما هم مورد هجوم ساس قرار گرفته‌است، انواع مختلفي از داروها وجود دارند كه شما را كمك خواهند كرد از شر اين حشرات شبانه خلاص شويد و همچنين از خانه‌تان در برار هجوم احتمالي آنها در آينده محافظت كنيد!
در ادامه ۳۰ روش خانگي مبارزه با ساس آمده است

اين فهرست طولاني داراي ۳۰ داروي خانگي است و به چهار دسته طبقه‌بندي مي‌شود:

– روش‌هاي شيميايي

– مواد و روش‌هاي غير شيميايي

– درمان‌هاي ارگانيك براي از بين بردن ساس

– روغن‌هاي معطر براي حل مشكل ساس
الف) روش‌هاي شيميايي براي از بين بردن ساس
۱. مديريت تلفيقي آفات

مديريت تلفيقي آفات زماني لازم است كه هجوم ساس‌ها در مقياس بزرگي است. اگر شما فكر مي‌كنيد كه ساس‌ها تقريبا در هر گوشه و كنار خانه‌تان وجود دارند زمان آن فرا رسيده‌است كه با كارشناسان تماس بگيريد.

مديريت تلفيقي آفات فرآيند كرم رژوردم كاملي است. در اين روش بيش از ۳۰۰ محصول مختلف مورد استفاده قرار مي‌گيرد، محصولاتي كه توسط EPA (آژانس حفاظت محيط زيست ايالات متحده) جهت استفاده در منازل براي از بين بردن ساس ثبت شده‌اند.

در ميان اين محصولات، داروهايي كه به طور گسترده‌اي استفاده مي‌شوند عبارتند از نئونيكوتينويدها، آفت‌كش‌هاي پيرول مانند كلرفناپير، و پيرترويدز و پيرترينز (حشره‌كش‌هاي شيميايي مصنوعي).
۲. اسپري‌هاي مخصوص از بين بردن ساس

اسپري مخصوص از بين بردن ساس‌ها را مي‌توان براي هجوم اين حشرات در مقياس كوچك‌تر استفاده كرد. اين اسپري‌ها شامل IGR و يك نوع حشره‌كش مي‌شوند كه در رشد و توليد مثل حشرات اخلال ايجاد مي‌كنند. اين نوع اسپري‌ها بايد به همراه ديگر داروهاي خانگي مورد استفاده قرار بگيرند چرا كه اسپري به تنهايي فقط قادر است تخم‌هاي ساس و كرم‌هاي آنها را از بين ببرد و تاثيري روي حشرات بالغ ندارند.
۳. گردهاي حشره‌كش

گردهاي حشره‌كش به عنوان يكي از موثرترين درمان‌ها براي ساس در نظر گرفته مي‌شوند. گردهاي حشره‌كش به اسكلت يا پوست سخت بيروني ساس آسيب وارد مي‌كنند و آنها را مي‌كشند. اين نوع حشره‌كش‌ها بسيار موثر هستند چرا كه آنها را مي‌توانيد به گوشه و كنارهاي غير قابل دسترس خانه‌تان از جمله ترك‌ها و جاهاي ديگر در امتداد قاب تخت‌تان، صفحه‌ي چوبي بالاي تخت‌خواب و زير قرنيزها استعمال كنيد.
۴. اسپري‌هاي هواپخش

طيف گسترده‌اي از اسپري‌هاي هواپخش در دسترس است كه به طور خاص براي از بين بردن ساس توليد شده‌اند. اين اسپري‌ها نوعي حشره‌كش هستند كه در يك بطري يا قوطي ارائه مي‌شوند و داراي مشخصات و مواد تشكيل‌دهنده‌ي مختلفي هستند. اين مهم است كه به دقت برچسب روي قوطي را بخوانيد چرا كه برخي از اسپري‌ها را مي‌توان به طور مستقيم روي تشك يا ملحفه‌ي تخت و برخي ديگر را مي‌توان تنها در ترك‌ها و درزها استفاده كرد.
۵. آفت‌كش‌هاي نواري

آفت‌كش‌هاي نواري را تنها مي‌توان براي وسايلي كه آسيب‌پذير يا حساس به حرارت هستند، استفاده كرد. شما مي‌توانيد اين اقلام را همراه با نوار آفت‌كش در ظروف دردار قرار دهيد. نوار آفت‌كش بخارات بدون بويي را منتشر مي‌كنند كه در ظرف توسعه مي‌يابند و ساس‌ها را طي يك دوره‌ي چند روزه از بين مي‌برند.
ب) روش‌هاي غير شيميايي براي از بين بردن ساس
۶. نظافت گسترده

يكي از روش‌هاي خانگي كه معمولا براي خلاص شدن از شر ساس توصيه مي‌شود، تميز كردن است. در مرحله‌ي اول، بايد همه‌ي شلوغي‌ها و درهم و برهمي‌ها را در منزل‌تان مرتب كنيد. گام دوم اين است كه همه چيز را از پتو گرفته تا ملحفه‌هاي تخت، روكش تخت، لحاف، روبالشي‌ها و هر پارچه‌اي كه با تخت يا زمين در تماس است، تميز كنيد.
۷. ساس را با استفاده از حرارت از بين ببريد.

يكي از روش‌هاي كشتن ساس كه خودتان هم مي‌توانيد انجام بدهيد، استفاده از حرارت است. در اين روش حرارت بالا مورد نياز است. براي اين كار مي‌توانيد ملحفه‌ي تخت يا روكش تخت‌خواب‌تان را در نور مستقيم خورشيد به خصوص روي پشت بام قرار بدهيد. هنگامي كه درجه حرارت بدن ساس به ۱۱۳ درجه فارنهايت (۴۵ درجه سانتي‌گراد) مي‌رسد، خود به خود مي‌ميرد.
۸. از جارو برقي استفاده كنيد.

جارو برقي يك ابزار بسيار قابل اعتماد است زماني كه پاي از بين بردن ساس به ميان بيايد. البته، دو موضوع وجود دارد كه پماد زخم بستر بايد در نظر داشته باشيد:

– شما بايد بدانيد كه ساس‌ها در كجا پنهان شده‌اند.

– شما بايد اطمينان حاصل كنيد كه ساس‌هاي مكيده شده كه وارد مخزن خاك جاروبرقي شده‌اند، به سرعت از خانه‌تان خارج شوند يا به سطل آشغال انداخته شوند.
۹. درمان بخار بسيار موثر

اين روش نوع ديگري از عمليات حرارتي است و در كشتن ساس در مراحل مختلف زندگي‌اش از زماني كه در تخم است تا زمان بلوغ‌اش بسيار موثر است. يك دستگاه بخار را براي اين روش مي‌توانيد استفاده كنيد. بخار را مي‌توان براي تشك، مبلمان پارچه‌اي، زير تخت و غيره استفاده كرد. موثرترين دستگاه بخار براي اين كار دستگاه‌هاي كم بخار يا بخار خشك هستند، زيرا از رطوبت كم‌تري استفاده مي‌كنند.
۱۰. مهر و موم كردن ترك‌ها

مكان مورد علاقه براي پنهان شدن ساس‌ها ترك و شكاف است. با مهر و موم كردن ترك و شكاف نه تنها مي‌توانيد از هجمه‌ي آنها كم كنيد بلكه اطمينان حاصل خواهيد كرد كه در آينده دوباره سر و كله‌شان پيدا نخواهد شد. شما مي‌توانيد از گچ براي مسدود كردن درزها و همچنين شكاف‌هاي داخل قفسه‌ها يا پشت پنجره و قاب در استفاده كنيد.
۱۱. موارد به شدت آلوده را دور بريزيد.

شايد دور انداختن تخت‌خواب‌تان به اين دليل كه پر شده از ساس كار عاقلانه‌اي به نظر نرسد. كاري كه شما واقعا مي‌توانيد انجام دهيد اين است كه چيزهاي كوچكي كه آلوده به ساس هستند و مي‌توانيد آنها را در يك كيسه زباله جاي بدهيد، دور بريزيد. چيزهايي مانند ملحفه‌ي تخت يا روي بالشي‌ها.
۱۲. از مواد سفيدكننده استفاده كنيد.

تميز كردن كف و ديوارهاي خانه يك ضرورت است اگر خانه‌تان آلوده به ساس شده‌است. در چنين شرايطي، شما مي‌توانيد طيف وسيعي از مواد سفيدكننده‌ي قوي (وايتكس) را براي كشتن هر ساسي كه زير و يا ترك و درزهاي روي ديوار پنهان شده، استفاده كنيد.
۱۳. اسپري كردن الكل

از آن‌جايي كه الكل مي‌تواند به سرعت تبخير شود، بايد آن را چندين بار در هفته استفاده كنيد. يكي از موثرترين انواع الكل، الكل ايزوپروپيل ۹۹٪ است. الكل نه تنها به عنوان يك دافع ساس عمل مي‌كند بلكه آنها را با حل كردن سلول‌ها مي‌كشد.
۱۴. بوريك اسيد

بوريك اسيد مدت زمان زيادي است كه به عنوان يك ضدعفوني‌كننده براي بريدگي‌ها و سوختگي‌ها استفاده مي‌شود و درحال‌حاضر مي‌توان آن را به عنوان يك راه‌حل براي از بين بردن ساس استفاده كرد. اين موجودات كوچك به وسيله‌ي اسيد بوريك دفع مي‌شوند و از اين رو مي‌توان آن را براي هجوم ساس‌ها در مقياس كوچك استفاده كرد. خيلي راحت پودر را در گوشه و كنار خانه و قسمت‌هاي آلوده مانند ملحفه، كابينت، و تشك اسپري كنيد و از شر آنها خلاص شويد.
۱۵. ژل سيليكا

ژل سيليكا در بسته‌هاي كوچك در دسترس است و به طور معمول مي‌توانيد آنها را در بسته‌بندي هر كالايي مانند جعبه‌هاي دوربين، لباس و غيره پيدا كنيد. در مورد ساس، تمام كاري كه بايد انجام بدهيد اين است كه ژل سيليكا را له كنيد و آن را در مكان‌هاي آلوده استعمال كنيد؛ جاهايي مثل ديوارها و قاب تخت و تشك. ساس‌ها در اين ژل گير مي‌كنند، آب بدن‌شان را از دست مي‌دهند، و مي‌ميرند.
۱۶. كاغذ خشك‌كن معطر

كاغذهاي خشك‌كن معطر ممكن است ساس را نكشند، اما قطعا آنها را دفع مي‌كنند. آنها را مي‌توانيد بين تشك‌ها و ملحفه‌ها، زير بالش، و زير تخت قرار بدهيد.
پ) روش‌هاي خانگي پماد سوختگي ارگانيك براي از بين بردن ساس
۱۷. پودر خاك دياتومه

خاك دياتومه (DE) عمدتا به صورت پودر در دسترس است. اين خاك از بقاياي فسيل‌هاي يك نوع خاص از جلبك ايجاد شده‌است. استفاده از پودر خاك دياتومه يكي از راه‌هاي طبيعي كشتن ساس است چرا كه اين ماده حاوي حشره‌كش‌هاي مصنوعي نيست. مي‌توان آن را به راحتي در شكاف‌ها و ترك‌ها با استفاده از يك دستگاه گردافشان دستي اسپري كرد.
۱۸. برگ لوبيا قرمز

برگ لوبيا قرمز درماني است كه اين همه راه را از شبه جزيره‌ي بالكان آمده‌است. شما بايد برگ لوبيا قرمز را در كف زمين و زير تخت پخش كنيد. ساس‌هايي كه در اتاق‌تان هستند روي اين برگ به دام خواهند افتاد. اين كار براي زماني به درد بخور است كه هجوم ساس‌ها در مقياس كوچك رخ داده‌است.
۱۹. قارچ بوريا باسيانا

درست هر زماني كه فكر كرديد قارچ بد است، به ياد اين نوع قارچ بيفتيد كه بدترين‌شان است! قارچ بوريا باسيانا چيز بدي است اما فقط براي ساس‌ها! اين قارچ‌ها بايد روي ملحفه، ترك و شكاف‌ها و حتي كف اسپري شوند، و تنها چيزي كه بعد از اسپري كردن قارچ‌ها مي‌دانيد اين است كه ساس‌ها مرده‌اند!
۲۰. استفاده‌ي هر روزه از فلفل كاين

بله، چيزي كه براي ما يك ماده‌ي خوراكي است مي‌تواند ساس را دفع كند! در اين روش بايد محلولي را با جوشاندن فلفل كاين همراه با زنجبيل رنده شده و پونه‌ي كوهي در آب آماده كنيد. بعد از آن مي‌توانيد اين تركيب را از صافي رد كنيد و آن را در بطري اسپري‌دار بريزيد. در نهايت محلول فلفل را در مناطق آلوده‌ي اتاق و خانه‌تان اسپري كنيد. بوي اين محلول به دور كردن ساس‌ها از خانه‌تان كمك مي‌كند.
۲۱. گياه دارويي وج

وج يك گياه دارويي است، كه با نام سوسن صغير نيز شناخته مي‌شود. اين گياه خواص ضد ميكروبي دارد و به صورت پودر در دسترس است. شما مي‌توانيد يك بسته از آن را بخريد و محلولي را طبق دستورالعمل روي بسته آماده كنيد و سپس آن را در قسمت‌هاي آلوده براي از بين بردن ساس‌ها اسپري كنيد.
۲۲. چريش

برگ‌هاي “چريش” ضد عفوني كننده، ضد باكتري، ضد درد، ضد ويروس، ضد ميكروب، ضد تب، ضد قارچ، ضد ديابت و اسپرم‌كش هستند، و خواص تصفيه‌كننده‌ي خون نيز دارند. برگ‌هاي خرد شده يا محلول‌هاي ساخته شده از برگ‌هاي درخت چريش را مي‌توان براي از بين بردن موثر ساس استفاده كرد.
۲۳. چاي گردوي سياه

چاي گردوي سياه داراي خواص ضد باكتري و ضد قارچ است و زماني كه در منطقه‌ي آلوده اسپري شود، به طور موثري مي‌تواند مشكل ساس‌ها را از بين ببرد و كنترل كند.
۲۴. آويشن

اگرچه آويشن به عنوان يكي از سالم‌ترين گياهان جهان در نظر گرفته مي‌شود، اما مي‌تواند براي ساس سمي باشد. زماني كه برگ آويشن تازه زير تشك يا تخت قرار داده شود، مي‌تواند ساس‌ها را دفع كند. سوزاندن چوب آويشن نيز آنها را دفع خواهد كرد.
۲۵. پودر زردچوبه

پودر زردچوبه كه در تهيه‌ي غذاها استفاده مي‌شود، توانايي كشتن ساس را دارد. اين ادويه داراي يك ماده‌ي شيميايي به نام كوركومين است، كه خواص ضد ميكروبي دارد. براي كشتن ساس‌ها بايد پودر زردچوبه را در تخت و تشك اسپري كنيد.
ت) از بين بردن ساس ها با استفاده از روغن معطر
۲۶. روغن علف ليمو

روغن گياه علف ليمو (چمن معطر، پوتار يا ناگرد) را مي‌توان در سراسر منطقه‌ي آلوده براي كشتن ساس‌ها اسپري كرد. اين روغن سطح اسيدي ساس‌ها را افزايش پماد آلفا براي آفتاب سوختگي مي‌دهد به حدي كه باعث كشته شدن ساس‌ها مي‌شود.
۲۷. روغن درخت چاي

روغن درخت چاي در خانه‌هايي كه در مقياس كم آلوده‌ي ساس شده‌اند، موثر است. هنگامي كه اين روغن در منطقه‌ي آلوده از جمله تخت و تشك اسپري شود، مي‌تواند ساس‌ها را با سهولت دفع كند.
۲۸. روغن اسطوخودوس

اگر چه روغن اسطوخودوس در آروماتراپي (رايحه‌درماني) براي انسان استفاده مي‌شود، اما توانايي دفع ساس‌ها را نيز دارد. اين روغن را بايد در اطراف و در خود منطقه‌ي آلوده اسپري كنيد.
۲۹. روغن ميخك

روغن ميخك قاتل ساس‌ها است. ميخك حاوي اوژنول است، ماده‌اي شيميايي كه مسئول بو و pH اسيدي ميخك است. هنگامي كه اين روغن در اطراف و در قسمت‌هايي كه مورد هجوم ساس‌ها قرار گرفته‌اند، اسپري شود، مي‌تواند به طور موثري ساس‌ها را از بين ببرد.
۳۰. روغن نعناع فلفلي

روغن نعناع فلفلي براي استفاده در آروماتراپي عالي است اما مي‌توانيم آن را براي كشتن ساس نيز استفاده كنيم. اين روغن را بايد به گوشه و كنار خانه و منطقه‌ي آلوده شده به ساس اسپري كنيد. ساس در اثر عطر نعناع خفه مي‌شود
منبع: بازده



منبع

تظرات ارسال شده