همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

در مورد شيردهي با ايمپلنت پستان چه مي دانيد؟ شما هم جزء زناني هستيد كه دوست دارند عمل زيبايي روي سينه هاي خود انجام دهند ولي نگران تغذيه نوزاد خود در آينده هستند؟ آيا سينه هاي زناني كه ايمپلنت سينه انجام مي دهند، توليد شير مي كند؟ اين مقاله از بخش زيبايي و تغذيه دكتر زخم، به بررسي اينكه آيا شيردهي با ايمپلنت امكان پذير است، چگونه ايمپلنت هاي پستان بر ميزان توليد شير تأثير مي گذارند و اينكه آيا شيردهي با ايمپلنت براي نوزاد شيرخواره ايمن است يا خير مي پردازد.

شيردهي با ايمپلنت پستان

با زياد شدن و بروز شدن تكنيك هاي بزرگ كردن پستان، هر ساله زنان بيشتري به دنبال كسب اطلاعات در مورد شيردهي با ايمپلنت پستان مي گردند. جستجوهاي اينترنتي مي تواند گيج كننده باشد. در يك وب سايت، جراحان پلاستيك مختلف ادعا مي كنند كه در اكثر موارد شيردهي با ايمپلنت پستان هيچ مشكلي براي مادر به دنبال ندارد.

اما سايت هاي ديگر بسته به روش مورد استفاده به مشكلات بالقوه شيردهي اشاره مي كنند. از سوي ديگر، متخصصان تغذيه با شير مادر، وامبك و ريوردان به مطالعات متعددي اشاره مي كنند كه در آن ها ذكر شده است كه تنها يك سوم از مادراني كه ايمپلنت داشتند موفق به شيردهي با ايمپلنت پستان شدند.

شيردهي با ايمپلنت پستان

امكان شيردهي با ايمپلنت پستان وجود دارد؟

بله، شيردهي با ايمپلنت ممكن است، اما ايمپلنت هاي پستان مي تواند توانايي مادر براي توليد شير كامل را تحت تاثير قرار دهد و اين نكته كه آيا فقط بخشي از تغديه به وسيله شير مادر مي تواند تامين شود يا تمام آن بستگي به موارد زير دارد:

  • نوع عمل جراحي
  • آيا در كانال هاي شير، زخم وجود دارد يا خير؟
  • تا چه اندازه بافت غدد لنفاوي قبل و بعد از عمل وجود دارند؟

همانند تمام زنان، موفقيت شيردهي به وسيله پستان بستگي به داشتن اطلاعات صحيح در مورد مواد اوليه ايمپلنت كار شده، موقعيت قرار دادن آنها و مديريت شيردهي دارد. دانستن اينكه چگونه مي توان شير مادر را افزايش داد، نيز مهم است.

آيا ايمپلنت هاي پستان بر تغذيه با شير مادر تاثير مي گذارند؟

ايمپلنت هاي پستان مي تواند تامين شير مادر را كاهش دهد. ميزان خسارت بستگي به عوامل زير دارد:

1. تاثير محل برش بر شيردهي با ايمپلنت پستان

از آنجا كه برشي براي قرار دادن ايمپلنت ايجاد مي شود، ميزان آسيب به غدد شير، كانال ها، اعصاب و يا تامين خون تحت تاثير قرار مي گيرد. اگر برش بر روي لبه نوك پستان و آرئول انجام شود، مي تواند اعصاب نوك پستان را تحت تاثير قرار دهد و عصب را بريده و باعث ايجاد رفلكس عصبي هورمونيك مورد نياز براي توليد و انتشار شير مادر شود.

2. موقعيت ايمپلنت

جايي ژل medihoney كه ايمپلنت قرار مي گيرد و اندازه ايمپلنت باعث ايجاد فشار بر قسمت هاي داخلي پستان مي شود. پستان از بافت غده اي (براي ساخت شير) در بالاي لايه اي از ماهيچه تشكيل شده است. اگر ايمپلنت بين بافت غدد لنفاوي و لايه عضلاني قرار گيرد، گفته مي شود كه احتمال بيشتري براي فشار وارد كردن به مجاري و غدد وجود دارد كه ممكن است بر جريان شير تاثير بگذارد و توليد شير را كاهش دهد. برعكس، هنگامي كه ايمپلنت زير لايه عضلاني قرار مي گيرد، گفته مي شود كه تاثير زيادي بر توليد شير ندارد. البته هنوز مطالعات تحقيقاتي معتبري درباره اين ادعاها پيدا نشده است.

3. بافت زخمي

بافت زخمي ممكن است سبب سستي در پستان، تغيير شكل و درد شود و مي تواند به مجاري شير گسترش يابد و بر ميزان شيردهي تاثير بگذارد. اگر شير نتواند آزادانه از پستان خارج شود، زنان داراي ايمپلنت ممكن است بيشتر در معرض ابتلا به ورم پستان قرار گيرند.

4. عملكرد بافت سينه

جراحي زيبايي يا جراحي بازسازي براي افزايش سايز سينه به علت رشد غيرطبيعي سينه، ممكن است زيربناي عملكرد بافت پستان را تحت تاثير قرار دهد. در چنين شرايطي، مشكلات شيردهي به طور مستقيم به اين قضيه بستگي دارد و به جراحي ايمپلنت پستان ربطي ندارد، اما احتمالا مشكلات توسط ايمپلنت ها بوجود مي آيد كه اين مسئله در يك مطالعه مشخص شده است.

5. حساسيت وتاثير آن بر شيردهي با ايمپلنت پستان

پس از عمل جراحي ايمپلنت پستان، برخي از مادران سينه هاي خود را حتي به لمس طبيعي توسط تغذيه با شير مادر، بسيار دردناك و فوق العاده حساس مي يابند. بعضي ديگر ممكن است بي حسي يا كرختي را در نوك پستان تجربه كنند، كه اين به علت رفلكس عصبي هورمون هايي كه براي توليد شير نياز است، مي باشد.

6. توليد شير تصادفي

گاهي اوقات مادراني كه داراي ايمپلنت هاي سينه هستند، ممكن است توليد شيري بي ربط با شيردهي (گالاكتورهيا) يا گالاكتوسل (كيست شير پر شده) داشته باشند. اين معمولا به تراكم پس از عمل در اطراف ايمپلنت مرتبط است كه اغلب نياز به حذف ايمپلنت دارد.

شيردهي با ايمپلنت پستان

تكنيك هاي جراحي و تاثير آن بر شيردهي با ايمپلنت پستان

علاوه بر موقعيت ايمپلنت، تكنيك هاي مختلف جراحي نيز وجود دارد. پنج تكنيك برش عبارتند از تكنيك هاي:

  • inframammary
  • Axillary
  • Periareolar
  • periumbilical
  • transabdominal

تصور محصولات مدي هاني مي شود كه تكنيك هاي inframammary  و  axillaryزيان و تاثيرات كمتري بر توليد شير دارد. هر يك از اين تكنيك ها به صورت خلاصه در زير توضيح داده شده است:

روش  Inframammary

در حال حاضر محبوب ترين تكنيك براي بزرگ كردن پستان است. برشي در زير پستان ايجاد مي شود و ايمپلنت زير بافت پستان يا عضله قرار مي گيرد. اگر برش در خط Inframammary (جايي كه پستان و ديواره سينه تقاطع دارند) ايجاد شود، زخم ممكن است قابل مشاهده نباشد. اين تكنيك بافت غدد لنفاوي و اعصاب را تحريك نمي كند، بنابراين تاثيرات منفي كمتري بر توليد شير دارد.

روش بزرگ شدن سينه Axillary  يا transaxillary

اين روش شامل قرار دادن ايمپلنت در زير عضله از طريق برش زير بازو در نزديكي حفره بازو است. ايمپلنت هاي سالين تمايل دارند تا در زير عضله جمع شوند . زخم عموما ديده نمي شود و همانطور كه در بالا اشاره شد، اين تكنيك بافت غده و اعصاب را تحريك نمي كند.

تكنيك برش Periareolar

اين تكنيك شامل برش نيكول و آرئول عميق براي قرار دادن ايمپلنت است. برش اطراف آن، به كاهش زخم كمك مي كند اما اين برش ها با كاهش تحريك نوك پستان و مشكلات شيردهي همراه است. يك مطالعه نشان داد كه زنان جراحي شده با اين روش تقريبا پنج برابر بيشتر با مشكلات شيردهي با ايمپلنت پستان همراه بودند و اين به علت آسيب به مجاري، بافت غدد لنفاوي و اعصاب رخ مي دهد.

رشد سينه  (Transumbilical (TUBA يا برش هاي پريميبالي

 شامل قرار دادن ايمپلنت از طريق برش در ناف و حمل آن به پستان و در جايي بالاي عضله است. اين تكنيك به ندرت مورد استفاده قرار مي گيرد و فقط براي ايمپلنت هاي سالين استفاده مي شود.  گرچه برشي در بافت پستان و اعصاب ايجاد نمي شود اما انتقال ايمپلنت ممكن است در مسير سبب آسيب به بافت سينه شود. ممكن است براي كارگزاري ايمپلنت هاي كوچكتر (TABA) مورد استفاده قرار گيرد.

شيردهي با ايمپلنت پستان

آيا ممكن است كه آسيب وارده به غده ها، مجاري و اعصاب بهبود پيدا كند؟

بله، ممكن است بعضي از غدد و مجاري بعد از عمل مجددا وصل شوند و بعضي اعصاب آسيب ديده ممكن است در طول زمان خود را تعمير كنند. بافت غدد لنفاوي نيز تحت تاثير هورمون هاي بارداري و شيردهي قرار مي گيرد و مناطقي از پستان كه به طور معمول به كار برده مي شود، ممكن است به بهبود هرگونه نقص كمك كند. در حالي كه پس از عمل جراحي ايمپلنت، مادر ممكن است تنها براي اولين نوزاد متولد شده پس از جراحي اش، بخشي از شير را توليد كند، اما بچه هاي پس از آن ممكن است از تامين شير كافي برخوردار شوند.

به حداكثر رساندن توليد شير

اگر شيردهي با ايمپلنت داريد، لازم است كه در تماس نزديك با يك مشاور تغذيه اي باشيد تا قيمت كرم مدي هاني ميزان شير خود را به حداكثر برسانيد.

سوالات رايج در مورد شيردهي با ايمپلنت پستان

ايمپلنت از چه ساخته مي شود؟

اكثر ايمپلنت هاي پستان حاوي پوسته سيليكوني پر شده با سالين (آب نمك) يا ژل سيليكوني (ساخته شده از سيليكون) هستند. وامبچ و ريوردان تخمين زده اند كه 60٪ ايمپلنت هاي مورد استفاده، امروزه از ژل سيليكون پر مي شوند. سيليكون يك ماده مصنوعي است، تركيبي از تركيبات ساخته شده از سيليكون (يك عنصر طبيعي كه در شن و ماسه يافت مي شود).

در توليد سيليكون به طور كلي از مواد سمي كمي استفاده مي شود و در صنعت استفاده هاي مختلف دارد، در زمينه پزشكي (لوله)، و در خانه (وسايل آشپزخانه، قلاب بطري، اسباب بازي) از آن استفاده مي شود. با اين حال، در سينه انسان، سيليكون با بسياري از مسائل مربوط به سلامتي مرتبط است.

شيردهي با ايمپلنت پستان

آيا شيردهي با ايمپلنت پستان ايمن است؟

سازمان هاي مختلف معتقدند كه هيچ شواهدي وجود ندارد كه حضور ايمپلنت پستان ممكن است به يك كودك شيرخواره آسيب برساند. برعكس، يك گروه حمايت كننده، مطالعاتي را كه عمدتا در دهه 1990 انجام شده است، جمع آوري كرده اند كه نشان دهنده آسيب احتمالي به برخي كودكان يا مادران داراي ايمپلنت بود.

توماس هيل، متخصص تغذيه با شير مادر و دارو، مي گويد سيليكون بي اثر است (از لحاظ شيميايي غير فعال است) و بعيد است كه در دستگاه گوارش نوزاد شيرخوار جذب شود، گرچه او هشدار مي دهد كه مطالعات خوبي در اين زمينه در دسترس نيست.

برخي از محققان دريافته اند كه وقتي دستگاه هاي سيليكون در داخل بدن هستند، توانايي ايجاد التهاب و مسائل مربوط به سلامت را دارند. اثرات اين امر بر نوزادي كه با شير مادر تغذيه مي كند مشخص نيست و نياز به مطالعات زيادي دارد.

آيا ايمپلنت پستان مي تواند به شير مادر وارد شود؟

اداره غذا و داروي ايالات متحده در سال 2013 گفت كه هنوز مشخص نشده است كه آيا مقدار كمي از سيليكون ايمپلنت هاي پستان مي تواند به شير مادر وارد شود يا خير.

مطالعه اي كه اخيرا توسط سيمپل و همكارانش از نزديك به 20 سال پيش جمع آوري شده است و در يك مجله جراحي پلاستيك و بازسازي منتشر شده است نشان مي دهد كه مقداري سيليكون در شير مادر و خون مادران داراي ايمپلنت در مقايسه با مادران بدون ايمپلنت يافت شد. آنها همچنين سيليكون را در شير گاو و فرمولا نيز يافت كردند. با اين حال، اين سيليكون همانند سيليكون مصنوعي نيست.

شيردهي با ايمپلنت پستان

جمع كرم محافظ مدي هاني بندي

ايمپلنت هاي پستان توانايي فشرده سازي كانال هاي شيري را دارند و بر جريان شير تاثير مي گذارند كه اين امر مي تواند عرضه شير را كاهش دهد. روش جراحي مورد استفاده براي اين كار و اينكه تا چه اندازه بافت غدد لنفاوي قبل از جراحي وجود داشته است، چگونگي تأثير اين كار بر شيردهي را تعيين مي كند.

با توجه به اين مشكلات بالقوه ، مادر شيرده داراي ايمپلنت بايد توجه بيشتري به شير دادن به كودكش داشته باشد تا بتواند شير خود را به حداكثر برساند. يك مشاور تغذيه IBCLC يك مشاور خوب است. به خصوص اگر هر گونه نشانه هاي اوليه اي وجود دارد كه كودك به اندازه كافي شير دريافت نمي كند و يا به طور معمول وزنش افزايش نمي يابد، گرفتن مشاوره بسيار مفيد است.

مشخص نيست كه آيا سيليكون از بسته ايمپلنت پستان مي تواند به شير مادر وارد شود يا خير و در حال حاضر شواهد روشني وجود ندارد كه تغذيه با شير مادر داراي ايمپلنت به طور مستقيم به كودك آسيب رسانده باشد.



منبع

تظرات ارسال شده