همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
همه چيز درباره آروغ‌ زدن

به مخاط قسمت‌هاي پايين مري هستند. همچنين گرفتار سوزش‌معده، زخم معده و يا روده كوچك مي‌شوند. رفلكس اسيد در افراد مبتلا مي‌تواند موجب نفخ بسياري در آنها پس از هربار غذاخوردن شود و آروغ‌زدن، درد آنها را كم مي‌كند. بي براوون

به گزارش : آروغ زدن، خروج گاز موجود در مجراي‌گوارشي از دهان است و زماني كه هنگام غذا‌خوردن و نوشيدن مايعات، هوا وارد معده مي‌شود، رخ مي‌دهد. اين گاز تركيبي از اكسيژن و نيتروژن است. آروغ زدن مي‌تواند مشكلات و درد در ناحيه شكم را برطرف كند. بنابر بررسي‌هاي محققان موسسه ملي ديابت و بيماري‌هاي كليوي و گوارشي آمريكا، بيشتر مردم به طور معمول روزانه تا ۲۱ بار، گاز ژل زخم پرونتوسان از بدن خود دفع مي‌كنند.

دفع‌گاز به شكل آروغ، پديده‌اي كاملا طبيعي است كه وجود آن براي آرام‌شدن‌ شكم پس از تشكيل گاز در مجراي‌گوارشي ضروري است. همچنين آروغ‌زدن مي‌تواند به برخي از افراد كه بيماري‌هاي زير را دارند، كمك بسياري كند:

عدم تحمل لاكتوز

عدم توانايي تجزيه لاكتوز، نوعي قند موجود در شير و ديگر محصولات لبني، باعث مي‌شود فرد دچار اسپري linovera گاز‌معده شود و آروغ‌زدن حال او را خوب مي‌كند.

اختلال دستگاه گوارش فوقاني

افرادي كه مبتلا به اين اختلال هستند، دچار التهاب مري در اثر برگشت اسيد‌معده و يا محتويات روده به مخاط قسمت‌هاي پايين مري هستند. همچنين گرفتار سوزش‌معده، زخم معده و يا روده كوچك مي‌شوند. رفلكس اسيد در افراد مبتلا مي‌تواند موجب نفخ بسياري در آنها پس از هربار غذاخوردن شود و آروغ‌زدن، درد آنها نمايندگي b braun را كم مي‌كند.

سوء هاضمه

اگرچه سوء هاضمه بيماري خاصي تلقي نمي‌شود، اما مي‌تواند پس‌از غذا‌خوردن، فرد را دچار سوزش‌معده و احساس ناراحتي در قسمت بالاي شكم كند. بيشتر افراد مبتلا احساس مي‌كنند كه در ناحيه شكم‌شان، گاز جمع شده است و آروغ‌زدن مي‌تواند از درد اين افراد بكاهد.

اگرچه وجود گاز در مجراي گوارشي فرد و حتي دفع آن، خوشايند نيست، گاز بخش طبيعي دستگاه چشم درد گوارش بدن هر فرد است. با اينحال اگر مقدار‌ گاز بيش از حد و به شكل مزمن و دردناك بود، آن را جدي گرفته و به پزشك مراجعه كنيد. اين موضوع به‌ويژه براي افرادي كه قبلا عمل جراحي در ناحيه مجراي‌گوارشي و يا معده داشته‌اند، بسيار مهم است.

منبع: تبيان



منبع

تظرات ارسال شده