همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

شربت آموكسي سيلين چيست و در چه مواردي تجويز مي شود؟

شربت آموكسي سيلين (‌Amoxicillin) از آنتي‌بيوتيك‌هاي ضد باكتري است كه به منظور درمان بسياري از انواع مختلف عفونت ناشي از باكتري‌ها مثل عفونت لوزه، برونشيت و يا عفونت گوش توسط پزشك تجويز مي‌شود. درد معده، حالت تهوع، استفراغ، اسهال، سردرد، سرگيجه و احساس خستگي برخي از عوارض مصرف اين داروست.

گلو درد


دكتر زخم|
دكتر زخم -
آنتي‌بيوتيك‌ها از داروهاي پرمصرفي هستند كه در درمان عفونت‌ها توسط پزشك تجويز مي‌شوند. يكي از اين آنتي‌بيوتيك‌ها شربت آموكسي سيلين است كه در ادامه قصد داريم با موارد مصرف و همچنين عوارض احتمالي آن آشنا شويم.

متاسفانه عفونت‌هاي باكتريايي شيوع زيادي دارند كه عدم درمان به موقع آن، باعث مقاوم شدن باكتري‌ها و در نتيجه سخت‌تر شدن روند درمان مي‌شود. عفونت ريه، در تنفس طبيعي اختلال ايجاد كرده و موجب بروز سرفه‌هاي شديد و تنگي نفس مي‌شود. به جز دستگاه تنفسي، عفونت‌هاي باكتريايي ديگر ارگان‌هاي بدن را هم مي‌توانند درگير كنند. عفونت ادراري يا عفونت تناسلي از بيماري‌هاي شايع در بين خانم‌هاست كه نياز به درمان فوري دارد. در مواقعي كه عفونت پيشرفت كرده باشد، استفاده از آنتي‌بيوتيك‌ها توسط پزشك تجويز مي‌شود. اگرچه مصرف چنين داروهايي مي‌تواند به بهود وضعيت شما در زمان عفونت كمك شاياني كند اما بايد توجه داشته باشيد كه مصرف خودسرانه و بيش از اندازه آن‌ها به هيچ عنوان صحيح نبوده و ممكن است مشكلات شما را حتي بيشتر كند.

درد گلو


شربت قيمت تندروت پلاس آموكسي سيلين چيست؟

شربت آموكسي سيلين از آنتي‌بيوتيك‌هاي ضدباكتري است كه به منظور درمان بسياري از انواع مختلف عفونت ناشي از باكتري‌ها، از قبيل لوزه، برونشيت، پنوموني، گونوره و عفونت گوش، بيني، گلو، پوست و يا دستگاه ادراري استفاده مي‌شود. آموكسي سيلين نيز گاهي همراه با آنتي‌بيوتيك‌هاي ديگر براي درمان زخم معده نيز تجويز مي‌شود. با وجود اين‌كه آموكسي‌سيلين جزء پرمصرف‌ترين آنتي‌بيوتيك‌هاست و پزشكان هم آن را زياد تجويز مي‌كنند، اما بايد بدانيد اين دارو هيچ تاثيري در درمان بيماري‌هاي ويروسي مثل برونشيت و نشانه‌هاي آن از قبيل تب، سرفه‌هاي خلط‌دار و مشكل نفس‌كشيدن ندارد. به طور كلي از اين آنتي‌بيوتيك براي درمان سرماخوردگي و آنفلوانزا استفاده نمي‌شود.

اين دارو به صورت كپسول، قرص، شربت و سوسپانسيون موجود است.


نام‌هاي ديگر، موارد مصرف، عوارض و تداخل دارويي

نام‌هاي ديگر
Amoxil, Trimox, Apo-Amoxi, Amoxicot
ژل هيدروسرب موارد مصرف درمان عفونت‌هاي باكتريايي
عوارض درد معده، حالت تهوع، استفراغ، اسهال، سردرد، سرگيجه، احساس خستگي، زردي پوست، خشكي دهان، حساسيت‌هاي پوستي
تداخل دارويي آميلورايد، قرص‌هاي ضدبارداري، كلرامفنيكل، پروبنسيد، سولفوناميد و تتراسايكلين، آلوپورينول


مقدار و نحوه مصرف

مقدار دقيق مصرف شربت آموكسي سيلين بايد توسط پزشك متخصص تعيين گردد. به طور معمول، آموكسي سيلين بايد با غذا يا يك ساعت بعد از خوردن غذا مصرف شود. معمولا دوره درمان با اين دارو بيشتر از دو هفته نيست.
شربت آموكسي سيلين


نكاتي كه در رابطه با مصرف شربت آموكسي سيلين بايد بدانيد

  • در پانسمان هيدروتك صورت داشتن حساسيت به آموكسي سيلين يا هر گونه آنتي‌بيوتيك ديگر مثل پني‌سيلين يا آمپي‌سيلين، پزشك را در جريان قرار دهيد.
  • اگر مبتلا به بيماري آسم، كبد يا كليه، اختلال خونريزي يا لخته شدن خون هستيد، قبل از مصرف دارو با پزشك مشورت كنيد.
  • علائم شما ممكن است قبل از اينكه عفونت به طور كامل پاكسازي شود، بهبود يابد. بنابراين توصيه مي‌شود دوره درمان را كامل كنيد.
  • اگر به اسهال مبتلا هستيد، از مصرف آموكسي سيلين خودداري كرده و به پزشك مراجعه كنيد. در صورت ابتلا به اسهال، از داروهاي ضد اسهال استفاده نكنيد مگر اينكه پزشك شما به شما بگويد.
  • اگر باردار هستيد يا در حين درمان باردار شديد، به پزشك خود بگوييد.
  • آموكسي سيلين مي‌تواند به شير مادر منتقل شود و ممكن است به يك كودك شيرخوار آسيب برساند. در صورتيكه در دوران شيردهي هستيد، به پزشك خود بگوييد.
  • در صورت استفاده از آموكسي سيلين، ممكن است نياز به آزمايش‌هاي خون داشته باشيد.
  • مقدار دارو را بدون مشاوره پزشك خود، تغيير ندهيد.
  • اين دارو را با فرد ديگري اترومن به اشتراك نگذاريد، حتي اگر علائم مشابهي داشته باشيد.
  • شما مي‌توانيد آموكسي سيلين مايع را در يك يخچال نگهداري كنيد، اما اجازه ندهيد دارو يخ بزند.
  • در صورت مصرف اشتباه و بيش از مقدار تجويز شده، به پزشك ‌‌اطلاع داده و به اورژانس مراجعه كنيد.
  • اگر مصرف دارو را فراموش كرده‌ايد، بهتر است به محض يادآوري مصرف كنيد، اما اگر زمان مصرف آن نزديك زمان مصرف داروي بعدي باشد، از مصرف آن صرفنظر كرده و وعده بعدي را ميل كنيد.
  • مصرف خودسرانه اين دارو مي‌تواند باعث صدمه به كليه‌ها گردد.
  • اگر بلافاصله بعد از مصرف آموكسي‌ سيلين دچار كهير پوستي و واكنش‌هاي آلرژيك شديد، بهتر است مصرف دارو را قطع كنيد.
  • افرادي كه از بيماري ديابت رنج مي‌برند بايد بدانند مصرف آموكسي‌سيلين باعث بروز خطا در‌ نتيجه آزمايش قند خون مي‌شود.
  • در صورت بروز لكه‌هاي قرمز روي پوست، حتما به پزشك مراجعه كنيد.


آنتي‌بيوتيك‌هاي طبيعي را بشناسيد

علاوه بر داروهاي شيميايي براي درمان عفونت، مي‌توانيد از آنتي‌بيوتيك‌هاي طبيعي كه در لينك زير معرفي شده‌اند استفاده كنيد.


بيشتر بدانيد: موثرترين آنتي‌ بيوتيك‌ هاي طبيعي كدامند؟


اميدوارم تندروت پلاس از اين مطلب استفاده كافي را برده باشيد. درصورتيكه تجربه مصرف اين دارو را داشته و ديدگاهي در اين باره داريد، نظرات و تجربيات خود را در انتهاي همين صفحه در قسمت "ارسال نظر" با مخاطبان دكتر زخمدر ميان بگذاريد.

تظرات ارسال شده