همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
ايران داراي رتبه نخست جراحي لاپاراسكوپي در خاورميانه است

و يورولاپاراسكوپي، از انجام پيشرفته ترين جراحي هاي كليه با به روزترين تجهيزات در كشور خبر داد و گفت: رتبه نخست لاپاراسكوپي و اندويورولوژي خاورميانه از آن متخصصان ايراني است و بزرگترين مركز تربيت فلوشيپ اندويورولوژي منطقه نيز در ايران قرار دارد.

به گزارش : دكتر محمدحسين سلطاني در حاشيه دهمين كنگره ساليانه انجمن اندويورولوژي و يورولاپاراسكوپي ايران كه در بيمارستان شهيد لبافي نژاد در حال برگزاري است، در گفت عسل پزشكي و گو با خبرنگار علمي ايرنا، افزود: متاسفانه كشور ما، روي خط سنگ كليه دنيا قرار دارد و بيشترين ميزان سنگ كليه جهان در ميان اطفال و بزرگسالان ايراني است.
وي شرايط آب و هواي گرم و خشك حاكم در كشور و تاثيرات ژنتيكي را از عوامل تشديد سنگ كليه عنوان كرد و گفت: مردان بيشتر از زنان در معرض بيماري هاي كليوي و اورولوژي قرار مي گيرند. افراد چاق يا افرادي كه رژيم هاي غذايي پرچرب دارند يا مصرف گوشت قرمز و نمك آنان زياد است، بدني سنگ ساز دارند.
به گفته دبير كنگره اندويورولوژي و يورولاپاراسكوپي، برخي جراحي هاي درمان چاقي كه امروزه رايج شده است هم باعث تشديد سنگ هاي كليه خواهد شد. ژنتيك هم در اين امر تاثيرگذار است و باعث مي شود نوزادان و اطفال با سنگ هاي بزرگ مراجعه كنند.
وي درباره علايم اوليه وجود سنگ در بدن تصريح كرد: سوزش ادرار، خونريزي، دردهاي پهلو و تب و لرز و عفونت هاي ادراري نشانه هايي از سنگ هاي سيستم مجاري ادراري است كه در پاره اي موارد كرم محافظ مدي هاني هم علايمي از خود نشان نمي دهد و بيمار، زماني مراجعه مي كند كه بايد دياليز شوند.
سلطاني درباره روش هاي درماني جديد در درمان سنگ هم گفت: يكي از تحولاتي كه در قسمت درمان سنگ كليه انجام مي شود، آندوسكوپي و لاپاراسكوپي است. شيوه درمان هم به اين شكل است كه براي درمان سنگ هاي بسيار بزرگ، با دوربين وارد كليه شده و سنگ ها را خارج مي كنيم.
مرخص شدن يك روزه بيمار و نداشتن زخم بر اثر جراحي هم از ديگر ويژگي هاي اين عمل است كه سلطاني به آن اشاره كرد و يادآور شد: در اعمال جراحي سرطان ها، توده هاي آدرنال، تنگي هاي مادرزادي محل اتصال حالب به كليه و مثانه هم پيشرفت هاي قابل توجهي در لاپاراسكوپي داشتيم.
وي درباره ميزان مراجعه كنندگان براي درمان هم گفت: تعداد مراجعه كنندگان زياد است و در بيمارستان شهيد لبافي نژاد كه بزرگترين مركز است، هفته اي 2500 بيمار اورولوژي مراجعه مي كنند كه حداقل هفتاد و پنج درصد آنان را بيماران محصولات مدي هاني داراي سنگ مثانه، سنگ حالب و سنگ كليه تشكيل مي دهند.
** رتبه برتر ايران در اندويورولوژي و يورولاپاراسكوپي خاورميانه
رتبه اول لاپاراسكوپي و اندويورولوژي ايران در خاورميانه هم خبر خوش سلطاني بود كه در مورد آن توضيح داد: ما بزرگترين مركز تربيت فلوشيپ اندويورولوژي خاورميانه را دارا هستيم كه مركز تربيت فلوشيپ، تعداد اعمال جراحي و موارد درماني ديگر، ما را در منطقه اول كرده است.
وي افزود: چندين تكنيك اندويورولوژي ما در كتاب هاي مرجع جهان به نام ايران ثبت شده است و 15 مورد هم در بزرگترين كتاب مرجع آمريكايي در زمينه اندويورولوژي و لاپاراسكوپي به اسم ايراني ها آمده است.
سلطاني اظهار داشت: ما يكي از مراكز معتبر دنيا هستيم كه در ارايه تكنيك هاي جراحي كم تهاجمي سنگ كليه به پيشرفت هاي قابل توجهي رسيده ايم.
به ژل medihoney گفته دبير كنگره، در حال حاضر، عمل باز براي درمان سنگ در كشور انجام نمي شود.
اندويورولوژي(Endourology) يكي از رشته‌هاي فوق تخصصي يورولوژي است كه به روش‌هاي جديد و بدون جراحي باز با برش هاي كمتر از يك سانت مي‌پردازد. در اين روش به كمك آندوسكوپي بيماري‌هاي كليه و مجاري ادراري درمان مي‌شود. در اندويورولوژي برخلاف جراحي باز از طريق سوراخ هاي بسيار كوچك، وسايل جراحي به داخل كليه و مثانه و حالب فرستاده مي شود.
لاپاراسكوپي هم يك روش درون‌ بين است كه طي آن، بدون باز كردن شكم، حفره داخل شكم و لگن كاملا روشن و نمايان مي‌شود. در اين روش وسيله نازكي به نام لاپاروسكوپ از طريق ايجاد برش كوچك وارد بدن شده و امكان انجام معاينه و در صورت لزوم جراحي را بدون نياز به ايجاد برش بزرگ فراهم مي آورد.
دهمين كنگره ساليانه انجمن اندويورولوژي و يورولاپاراسكوپي ايران با همت قيمت كرم مدي هاني دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني شهيد بهشتي و حضور مسئولان و متخصصان و جراحان رشته اورولوژي ايران از بيست و سوم تا بيست و پنجم آبان ماه 97 در مركز همايش هاي بيمارستان شهيد دكتر لبافي نژاد در حال برگزاري است.
ايرنا


منبع

تظرات ارسال شده