همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
هويج سياه و معرفي ۵ مورد از مزاياي شگفت‌انگيز اين ماده غذايي

غذايي است كه در بعضي از نقاط جهان مورد استفاده قرارمي گيرد. البته بسياري از افراد در سراسر جهان ممكن است هرگز هويج سياه را نديده يا مصرف نكرده نداشته باشند، اما مصرف اين نوع هويج در ساير نقاط جهان مانند كشورهاي آسيايي معمول است و علاوه بر سالم بودن در هر رژيم غذايي نيز مصرف آن بسيار معمول است. در اين مقاله سعي خواهيم كرد كه علاوه بر معرفي اين ماده غذايي نگاهي جامع نيز به ويژگي و مزاياي ناي از مصرف اين ماده غذايي داشته باشيم.

به گزارش

هويج سياه چيست؟

هويج سياه يك نوع رنگي از انواع هويج است كه به لحاظ علمي به‌عنوان Daucus carota subsp sativus شناخته مي‌شود و اغلب در چين و هند يافت مي‌شود. هويج كه رنگ آن ممكن است به‌طور سنتي نارنجي باشد در امريكا و ساير نقاط جهان موجود است، اما هويج مي‌تواند در بسياري از رنگ‌هاي ديگر شامل قرمز، بنفش، سفيد، زرد و سياه نيز موجود باشد. تغيير رنگ در درجه اول به دليل غلظت تركيبات موجود در انواع مختلف است. رنگ تيره انواع بنفش و سياه، غلظت بالايي از آنتوسيانين ها را نشان مي‌دهد، درحالي‌كه هويج نارنجي و زرد داراي مقادير زيادي از بتا كاروتن و ساير مواد ژل پرونتوسان فعال ديگر است.

هويج سياه داراي طعمي منحصربه‌فرد است كه كاملاً متفاوت از هويج سفيد يا نارنجي است. هويج سياه داراي شيريني غيرمنتظره‌اي در مقايسه با آن‌ها است و همچنين داراي يك عطروطعم تند ملايم بعد از مصرف است. اگرچه اين هويج در پوسته خارجي به رنگ سياه است، اما بسياري از آن‌ها در مركز خود رنگي‌تر هستند. هويج سياه بيشتر در شرق يافت مي‌شود يعني درجايي كه آن‌ها رشد مي‌كنند، اما در فروشگاه‌هاي مواد غذايي شما هنوز هم مي‌توانيد اين سبزي‌هاي منحصربه‌فرد را پيدا كنيد. عصاره هويج سياه نيز به‌طور گسترده‌اي براي خواص بهداشتي آن مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

مزاياي مصرف هويج سياه براي سلامت انسان

هويج سياه كه غني از مواد مغذي هستند رنگ خود را از آنتوسيانين ها به دست مي‌آورند و برخي از مزاياي بهداشتي مهم آن‌ها شامل اين موارد مي‌شود: توانايي آن‌ها براي درمان بيماري‌هايي مانند بيماري آلزايمر، توانايي شناختي بهتر، كاهش التهاب، بهينه‌سازي فرآيند هضم و جلوگيري از ابتلاي به سرطان‌هاي خاص.

درمان آرتريت روماتوئيد

اسپري لينوورا

برخي از مواد فعال در هويج سياه داراي خواص ضدالتهابي و همچنين توانايي آنتي‌اكسيداني هستند كه مي‌تواند به كاهش بيماري مزمن و استرس اكسيداتيو كه از جمله مواردي است كه باعثآرتريت روماتوئيد مي‌شود، در فرد مصرف‌كننده كمك كند.

درمان سرطان

اين ماده غذايي با داشتن سطوح فوق‌العاده بالايي از آنتوسيانين ها، بدن شما را در برابر سلول‌هاي سرطاني تقويت مي‌كند. آنتي‌اكسيدان‌ها مي‌توانند به حذف راديكال‌هاي آزاد و خنثي‌سازي فعاليت‌هاي سرطاني در بدن كمك كنند.

كمك در فرآيند هضم

هويج از نظر فيبر رژيمي بسيار غني است كه براي داشتن سيستم گوارشي سالم ضروري است. فيبر مي‌تواند به تحريك حركات روده و بهبود جذب مواد مغذي در روده كمك كند. علاوه بر اين، فيبر مي‌تواند به كاهش سطح كلسترولبدن كمك كند و انسولين و گلوكز را در بدن تنظيم كند كه خبر خوبي براي بيماران مبتلا به ديابت است.

پيشگيري محلول پرونتوسان از ابتلاي به بيماري آلزايمر

آنتي‌اكسيدان‌هاي موجود در هويج سياه به اين خاصيت شناخته‌شده‌اند كه رسوب پلاكت بتا آميلوئيد را در مغز كاهش مي‌دهند كه همين مي‌تواند منجر به گرفتگي عصبي و بيماري‌هاي نورودژنراتيو مانند بيماري آلزايمر و بيماري پاركينسون شود.

بهبود بينايي

هويج به داشتن بتاكاروتن در خود شناخته‌شده است به‌طور مستقيم از سلامت بينايي محافظت مي‌كند. بتا كاروتن به عنوان يك آنتي‌اكسيدان عمل مي‌كند و خطر ابتلا به دژنراسيون ماكولا را كاهش مي‌دهد و احتمال ابتلا به كاتاراكت را كم مي‌كند و به شما كمك مي‌كند كه به مدت طولاني بهتر ببينيد!

هويج سياه براي چه استفاده مي‌شود؟

هويج سياه را مي‌توان در بسياري از روش‌هاي مشابه هويج نرمال استفاده كرد. اين ماده غذايي به خصوص در crudites و براي آب پز كردن، به لطف طعم شيرين آن مناسب است. مي‌توان اين بي براون ماده غذايي را بخارپز و يا به سوپ و همچنين curries و سالاد اضافه كرد. اين هويج‌ها به دليل شيريني ذاتي آن‌ها بسيار مناسب براي استفاده در ترشي هستند.

عصاره هويج سياه همچنين داراي تعدادي از كاربردها، از جمله به عنوان يك رنگ طبيعي در مواد غذايي است. بسياري از مردم مي‌خواهند در عادات رژيم غذايي خويش از مواد غذايي طبيعي استفاده كنند، به اين معني كه از رنگ‌آميزي مصنوعي غذاها جلوگيري مي‌كنند، بنابراين عصاره هويج سياه در اين شرايط مفيد است. منابع كمي از رنگ‌هاي تيره وجود دارد، به‌ويژه هنگامي‌كه اين عصاره‌ها همچنين غني از آنتي‌اكسيدان‌ها و ساير مواد مغذي مفيد باشند. اين عصاره مي‌تواند براي جايگزيني رنگ‌هاي غذايي محبوبي مانند FD & C Red 40 استفاده شود.

اثرات احتمالي ناشي از مصرف هويج سياه

اگر چه مزاياي متعدد در استفاده از هويج سياه وجود دارد ولي پس از مصرف هويج سياه، بعضي از عوارض مانند تغيير رنگ پوست، واكنش‌هاي آلرژيك، مسموميت و مشكلات مربوط به فشارخونممكن است رخ دهد. اكثر اين عوارض زماني اتفاق مي‌افتد كه مقدار بيش‌ از حدي از اين سبزي‌ها با فيبر بالا، پتاسيم بالا و بتا كاروتن بالا خورده شود. مصرف بيش از حد اين مواد غذايي ممكن است به خصوص براي سلامت دستگاه گوارش شما، خطرناك باشد. به گفته مشكل عروقي اين افراد، برخي از افراد حساسيت طبيعي به هويج دارند، بنابراين براي جلوگيري از تورم، ابتلا به بثورات پوستي و مشكلات معده بايد از مصرف همه انواع هويج اجتناب كنند

منبع: مجله قرمز



منبع

تظرات ارسال شده