همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
 مهمترين كليد آرامش در خانواده

حقوق يكديگر است كه در اثر عدم آشنايى و يا رعايت نكردن حقوق همديگر، نظام خانواده دچار بحران و تزلزل مى شود.

به گزارش ، يكى از عوامل تزلزل خانواده ها، عدم آشنايى زن و شوهر به حقوق همديگر و يا ناديده گرفتن حقوق يكديگر است كه در اثر عدم آشنايى و يا رعايت نكردن حقوق همديگر، نظام خانواده دچار بحران و تزلزل مى شود.

به عبارتي زن و مرد كه مهمترين ركن نظام مقدس خانواده به شمار مى روند كمتر به آن بها داده مى شود. و دنياى غرب به اين آفت مبتلا شده و آثار آن كم و بيش در دنياى شرق سرايت كرده است.

آيه اي براي بيان حقوق زوجين
در آيه 228 سوره بقره درمورد حقوق همسران آمده است: « وَلَهُنَّ مِثْلُ الَّذِي عَلَيْهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ وَلِلرِّجَالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ وَاللّهُ عَزِيزٌ حَكُيمٌ ؛ ومانند همان [وظايفى] كه بر عهده زنان است به طور شايسته به نفع آنان [بر عهده مردان] است و مردان بر آنان درجه برترى دارند و خداوند توانا و حكيم است»، اين آيه شريفه نشانگر حقوق متقابل همسران نسبت به يكديگر است.

معروف ترين آيه در مورد روابط همسران
معروف‌ترين آيه در مورد روابط همسران را كه نشان‌دهنده نگاه قرآن به همسرداري است، آيه 21 سوره روم عنوان كرد كه در آن آمده است : « وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ پماد آلفا براي سوختگي پاي نوزاد لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ ؛ و از نشانه‏هاى او اينكه از [نوع] خودتان همسرانى براى شما آفريد تا بدانها آرام گيريد و ميانتان دوستى و رحمت نهاد آرى در اين [نعمت] براى مردمى كه مى‏انديشند قطعاً نشانه‏هايى است .» در اين آيه اشاره به آرامش‌بخش بودن، انس و مودت بين همسران شده و تأكيد شده كه خداوند آرامش‌بخش بودن، دوستي و مهرباني را در وجود همسران نسبت به يكديگر قرار داده است .
عواملي كه آرامش همسران را گسترش مي دهد

آيات متعددي براي گسترش آرامش در روابط خانوادگي مطرح كرده است از جمله در برخي از آيات آمده است كه بين همسران مؤمن صداقت وجود دارد. از جمله در آيه 19 سوره نساء آمده است كه « وَ عَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ ؛ و با آنها به شايستگى رفتار كنيد» چرا كه نيك رفتاري بين يكديگر مي‌تواند آرامش را در خانواده ايجاد كند .

همچنين نوع برخورد نيز از مواردي است كه اسلام به عنوان راهي براي آرامش در خانواده‌ها بيان كرده است؛ در روايات هم آمده است كه لبخند و تبسم بسياري از مواردي كه بر ضد آرامش است را از ميان مي‌برد و بسياري از مشكلاتي را كه در خانواده‌ها پيش مي‌آيد معمولاً مي‌شود با صورتي گشاده و «بَشرُهُ في وَجِهِهِ» حل كرد .

علامه طباطبايي ذيل آيه 223 سوره «بقره» مي‌فرمايد : نسبت زنان به جامعه انساني ، نسبت كشتزار است به انسان كشت‌كار . همان طوري كه كشتزار براي بذر لازم است، و اگر نباشد وريدي بذرها به كلي نابود مي شود و ديگر غذايي براي حفظ حيات و ابقاي آن نمي‌ماند ، هم‌چنين است اگر زنان نباشند ، نوع و نسل انساني دوام نمي‌يابد و قطع مي‌شود . لذا خداوند از طريق رحمت و مودت اين پيوند را مستحكم نموده است و جايگاه ارزش آن را حفظ نموده است

عفو و گذشت داشته باشيم
در برخي از آيات آمده است كه براي اينكه آرامش در خانواده‌ها حكمفرما باشد بايد عفو و گذشت در بين همسران وجود داشته باشد از جمله در آيه 37 سوره شوري آمده است: «و َإِذَا مَا غَضِبُوا هُمْ يَغْفِرُونَ ؛ و چون به خشم درمى‏آيند درمى‏گذرند .» معمولاً مومنين و مومنات زمان خشم عفو مي‌كنند، بسياري از عصبانيت‌ها، مشكلات رواني و سوء‌زن‌ها با عفو و گذشت و بخشش حل مي‌شود.

در آيه 22 سوره نور عنوان مي‌‌شود كه « وَلْيَعْفُوا وَلْيَصْفَحُوا ؛ و بايد عفو كنند و گذشت نمايند ، مگر دوست نداريد كه خدا بر شما ببخشايد و خدا آمرزنده مهربان است» اين آيه‌ به صفت زيباي «گذشت» اشاره دارد و امام سجاد (ع) در مورد حقوق زن و مرد مي‌فرمايد : «حق همسر تو اين است كه بداني خداوند او را براي آسايش ، آرامش و پرستاري تو قرار داده است و بداني كه آن نعمت خداست و هر يك از شما به سبب همسرش خدا را شاكر و سپاسگزار باشد و با نعمت خدا نيك رفتاري و مهرباني كند . شايسته است كه همسرت را گرامي بداري و با وي به نرمي رفتار كني و اگر چه حق تو بر او بيشتر و واجب‌تر است و اطاعت تو بر او لازم است تا جايي كه معصيت خدا محصوب نشود ، اما او هم بر تو حق مهرباني ، رحمت عفو دارد .»

كليد آرامش در خانواده ها
يكي از كليدهايي كه مي تواند آرامش پانسمان زخم بستر را به روي زندگي باز كند ، عفو ، گذشت ، رحمت و مودت مي باشد .
به طوري كه پيامبر اكرم صلي الله عليه وآله نسبت به همسران خود موعظه اي دارند و مي فرمايند : « آيا شما را به بهترين اخلاق راهنمايي نكنم كه در اين دنيا و در دنياي آخرت در آرامش باشيد، كسي كه از تو قهر كند با او آشتي كن و كسي كه تو را از نيكي‌هاي خود محروم كرده تو او را از مهربانيت محروم نكن و كسي كه به تو ستمي كرده او را عفو كن».

جايگاه محوري و كليدي خانواده در اجتماع
خانواده از ديدگاه قرآن ، از جايگاه محوري و كليدي برخوردار است و هسته‌ مركزي شكل‌گيري جامعه را تشكيل مي‌دهد:1خانواده از منظر قرآن شريف ، خشت بناي اجتماع است ، جايگاه خانواده در ساختمان جامعه، همچون اتم در ساختان اجسام طبيعي است و اگر خانواده سالم و صالح و استوار باشند ، مي‌توان به داشتن جامعه‌اي سالم، صالح و متعالي و استوار اميدوار بود.2 به عبارتي مي توان گفت كه خانواده سالم و جامعه سالم ، يك ارتباط دوطرفه دارند .

جايگاه ارزشي خانواده
«يا ايّها النّاسُ اتقوا ربّكم الذّي خَلقكُم مِن نفسٍ واحدة ؛ اي مردم! از (مخالفت) پروردگارتان بپرهيزيد . همان كسي كه همه شما را از يك انسان آفريد؛ و همسر او (نيز) از جنس او خلق كرد؛ و از آن دو، مردان و زنان فراواني (در روي زمين) منتشر كرد و از خدا بپرهيزيد كه (همگي به عظمت او معترفيد) ؛ و هنگامي كه چيزي از يكديگر مي‌خواهيد ، نام او را مي‌بريد . (و نيز) از (قطع رابطه با) خويشاوندان خود ، پرهيز كنيد .زيرا خداوند مراقب شماست .»
مهمترين ركن در نظام خانواده پدر و مادر، و زن و شوهر است كه پماد زخم هركدام از حقوق ويژه اى در ارتباط با يكديگر و در ارتباط با فرزندان برخوردار هستند، به عبارتي هر چه خانواده به سوي اسلامي و قرآني شدن پيش رود ، قطعاً جامعه نيز سالم تر خواهد بود
خانواده

بدون وجود زنان، جامعه دوام نمي يابد
علامه طباطبايي ذيل آيه 223 سوره «بقره» مي‌فرمايد : نسبت زنان به جامعه انساني ، نسبت كشتزار است به انسان كشت‌كار . همان طوري كه كشتزار براي بذر لازم است، و اگر نباشد بذرها به كلي نابود مي شود و ديگر غذايي براي حفظ حيات و ابقاي آن نمي‌ماند ، هم‌چنين است اگر زنان نباشند ، نوع و نسل انساني دوام نمي‌يابد و قطع مي‌شود . لذا خداوند از طريق رحمت و مودت اين پيوند را مستحكم نموده است و جايگاه ارزش آن را حفظ نموده است .

زن و شوهر لباس يكديگر هستند
در جاي ديگر قرآن شريف پيوند تنگاتنگ مرد و زن را چونان پيراهن تن يكديگر تشبيه مي‌كند و با اين تشبيه ، اوج جايگاه ارزشي خانواده را بيان مي‌كند. مي‌فرمايد: « هُنَّ لباسٌ لكم و اَنتم لباسٌ لهنّ ؛ آن‌ها لباس شما هستند، و شما لباس آن‌ها، هر دو زينت هم و سبب حفظ يكديگريد .

نتيجه گيري :
مي توان گفت كه : رشد و شكوفايى نظام خانواده ، مرهون شناخت و رعايت دقيق حقوق هريكى از اعضاى آن نسبت به يكديگر است، همانطورى كه نظامهاى بزرگ اجتماعى ، قوانين و حقوق خاصى خودش را در ارتباط با اداره و استحكام و رشد و بالندگى دارد، نظام خانواده نيز چنين است.

مهمترين ركن در نظام خانواده پدر و مادر، و زن و شوهر است كه هركدام از حقوق ويژه اى در ارتباط با يكديگر و در ارتباط با فرزندان برخوردار ژل هيدروزورب هستند، به عبارتي هر چه خانواده به سوي اسلامي و قرآني شدن پيش رود ، قطعاً جامعه نيز سالم تر خواهد بود .

منبع: وبلاگ منتظران



منبع

تظرات ارسال شده