همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

درمان خانگي سوختگي


اگرچه همه افرادي كه در آشپزخانه مشغول پخت‌وپز هستند، مراقبند كه نسوزند، ولي بعضي اوقات ممكن است به صورت ناگهاني ظرف داغي را بلند كنيم و يا دستمان توسط بخار آبي كه در حال جوشيدن است، بسوزد.



سوختگي پوست دست

در اينجا چند راهكار براي شما ارائه مي كنيم تا از اين به بعد، به محض سوختن در آشپزخانه آنها را به كار گيريد تا از شدت آسيب ناشي از سوختگي جلوگيري شود.

ابتدا فورا منطقه سوخته را زير شير آب سرد بگيريد. سپس براي رهايي از درد كارهاي زير را انجام دهيد. خيلي از اين كارها از تاول زدن جلوگيري مي كنند و با عفونت مبارزه مي نمايند:

جدا كردن سفيده تخم مرغ از زرده آن

1- سفيده تخم مرغ:

يكي از راه حل هايي كه از قديم براي درمان سوختگي استفاده مي شده، مصرف سفيده تخم مرغ است.

بدين صورت كه سفيده تخم مرغ را روي منطقه سوخته مي گذاريم تا درد آن منطقه كاهش يابد. خيلي از افراد بر اين باورند كه استفاده از تخم مرغ مي تواند از بروز تاول هم جلوگيري كند.

بعد از زدن سفيده تخم مرغ به محل سوختگي، مي توانيد محل را خشك كنيد و اگر نياز بود دوباره آن را امتحان كنيد.

چاي كيسه اي

2- چاي كيسه اي :

چاي كيسه اي خيس شده مي تواند درد ناشي از سوختگي را كم كند. همچنين تانين موجود در چاي، بهبود دهنده آن قسمت نيز باشد.

چاي كيسه اي را چند بار در يك ليوان آب سرد فرو كنيد. سپس آن را روي قسمت سوخته پوست قرار دهيد.

آيا مي دانستيد كه همين چاي سرد و چاي كيسه اي، گزينه مناسبي براي درمان آفتاب سوختگي به شمار مي رود؟

سيب زميني

3- سيب زميني خام:

سيب زميني خام را رنده كنيد و آن را فشار دهيد تا آبش در بيايد. سپس قسمت آسيب ديده پوست را با آن آب، آغشته كنيد. استفاده از اين روش نتايج مطلوبي را به همراه دارد.

سركه سيب

4- سركه :

استفاده از سركه يكي از روش هاي مناسب جهت تسكين درد سوختگي است .

مي توانيد مقداري سركه سيب يا سركه سفيد را روي محل آسيب ديده بريزيد تا درد آن تسكين يابد، و يا مي توانيد پارچه اي را به سركه آغشته كنيد و آن پارچه را روي محل آسيب ديده بگذاريد تا درد ناشي از سوختگي تسكين پيدا كند.

سركه زخم را ضدعفوني نيز مي كند و از رشد باكتري ها بر روي ناحيه سوخته جلوگيري مي نمايد.

جوش شيرين با آب

5- جوش شيرين:

مقداري جوش شيرين و آب سرد را باهم مخلوط كرده و خميري درست كنيد و آن را بر روي پوست خود بماليد. اين روش نيز به بهبود و تسكين درد ناشي از سوختگي كمك مي كند.

اگر نياز شد، چند بار از اين روش استفاده كنيد و در بين آن، محل سوختگي را خشك نگه داريد.

ماده لزج گياه آلوئه ورا

6- ژل گياه آلوئه ورا:

برگ گياه آلوئه ورا را تهيه كنيد و آن را از طول برش بزنيد. آنچه بايد هنگام تهيه برگ گياه آلوئه ورا در نظر داشته باشيد اين است كه بايد برگ هاي گوشتالو را انتخاب كنيد.

بعد از برش دادن برگ اين گياه، هنگامي كه ژل (ماده لزج) آن خارج شد، آن را سرد كرده و روي منطقه اي از پوست كه سوخته است، بگذاريد.

ژل آلوئه ورا خاصيت ضد درد دارد و همچنين به دليل داشتن خاصيت ضد تورم مي تواند مانع ورم و التهاب پوست شود.

استفاده از ژل آلوئه ورا را ادامه دهيد تا سوختگي كاملا بهبود يابد.

ژل آلوئه ورا غير از ويژگي ضددرد و ضد التهاب، مي تواند بازسازي سلولي انجام دهد و رشد سلول هايي را كه عقب مانده اند را بهبود بخشد، يعني باعث بهبود سريع تر زخم مي شود.

چند نكته

- شما مي توانيد گياه آلوئه ورا را در آشپزخانه خود نگه داريد و به هنگام نياز از آن استفاده كنيد. اين گياه براي رشد خود نياز به كمي آب و نورطبيعي و مكان گرم دارد.

- بعضي از افراد از كره براي سوختگي هاي كوچك در آشپزخانه استفاده مي كنند. بايد در نظر داشت كه كره و مارگارين گرما را در خود نگه مي دارند و آسيب بيشتري را به پوست فرد مي رسانند. بنابراين هرگز از كره و روش هاي غير علمي براي درمان سوختگي در منزل استفاده نكنيد.



منبع :تبيان

تظرات ارسال شده