همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

درمان زخم بستر با طب سنتي


امروزه بهره گيري از فوايد و مزاياي طب سنتي با توجه به اقبال عمومي به سرعت در حال گسترش است و اين شيوه درماني به كمك بيماران و دردمندان آمده تا از رنج و مشكلات آنها به ويژه در زمينه زخم بستر و مزمن بكاهد.

متخصصان طب سنتي با استفاده از اندوخته هاي علمي و تجربيات گرانبها به دنبال درمان بيماري هاي مختلف و همچنين عوارضي مانند زخم بستر و مزمن هستند.

زخم بستر چيست ؟
زخم بستر به آسيب بافت بدن (شامل پوست٬ درم٬ اپيدرم و ماهيچه) در اثر ايجاد فشار درازمدت بر يك يا چند نقطه از بدن گفته مي شود. خوابيدن طولاني مدت در وضعيت ثابت، سائيدگي در صندلي يا بستر، استفاده از لگن بيمار نامناسب و يا كشيدگي با ملحفه مي تواند به بخشي از پوست يا بافت بدن آسيب بزند.
بيماران بستري، افراد در حال كما يا فلج شده از جمله كساني هستند كه در معرض خطر ابتلا به زخم بستر مي باشند.
زخم بستر اغلب در بخش هاي استخواني بدن ايجاد مي شود زيرا در اين قسمت ها فشار بيشتري بر پوست وارد مي شود و چربي كمتري براي محافظت از اين ناحيه وجود دارد.
هرچندعلم پزشكي پيشرفت هاي خوبي در خصوص ترميم زخم ها داشته است اما تاكنون اين معضل به صورت كامل برطرف نشده و مي تواند مشكلاتي رابراي فرد بيمار به وجود آورد كه با استفاده از خواص طب سنتي مي توان خدمات مطلوب تري ارائه كرد.

** عسل طبيعي يكي از شيوه طب سنتي براي ترميم زخم ها
رييس مركز تحقيقات كولوركتال دانشگاه علوم پزشكي ايران روز جمعه در اين رابطه به خبرنگار علمي ايرنا گفت: عسل طبيعي سال ها است به عنوان يكي از روش هاي طب سنتي براي درمان زخم مزمن و بستر استفاده مي شود.
دكتر شهرام آگاه اظهار كرد كه گياهان دارويي 'بابونه' و 'مورد' نيز براي درمان زخم ها مورد استفاده قرار مي گيرد كه مطالعاتي در مورد خواص گياه دارويي 'مورد' براي درمان زخم ها در اين مركز در حال انجام است.
وي گفت: در طب سنتي روش هايي براي درمان زخم ها وجود دارد كه از سال هاي بسيار گذشته در جامعه ما مورد استفاده قرار مي گيرد.
رييس مركز تحقيقات كولوركتال دانشگاه علوم پزشكي ايران اظهاركرد كه مطالعات جامع علمي در زمينه استفاده طب سنتي براي درمان زخم انجام گرفته كه از جمله آن مي توان به اثبات استفاده از عسل طبيعي براي درمان زخم اشاره كرد.
آگاه با اشاره به ظرفيت ها و توانمندي هاي طب سنتي ايراني اشاره كرد و گفت: بايد از اين توانمندي ها به نحو مطلوب تري براي ارتقاء سلامت مردم بهره برد.

** داروهاي وارداتي زخم بستر معمولا تحت پوشش بيمه قرار ندارند
وي با اشاره به اينكه داروهاي جديد و به روز زخم بستر اعم از شيميايي و ارگانيگ در كشور وارداتي هستند، اظهار كرد: اين داروهاي وارداتي معمولا تحت پوشش بيمه ها قرار ندارند.
رييس مركز تحقيقات كولوركتال دانشگاه علوم پزشكي ايران گفت: هر چند در سال هاي اخير تعداد بيماري هاي خاص تحت پوشش بيمه افزايش يافته است، اما اغلب داروهاي زخم بستر هنوز تحت پوشش بيمه ها نيستند كه بار مالي فراواني را بر خانواده ها تحميل مي كند و در برخي موارد درمان اين عارضه را به تاخير انداخته است.
وي از متوليان نظام سلامت تقاضا كرد اقدامات جدي تري در مورد پوشش بيمه داروهاي زخم بستر انجام دهند تا بيماران با آرامش به دنبال درمان خود باشند.

** گياه دارويي براي درد، خونريزي و عفونت زخم ها قابل استفاده هستند
عضو پژوهشكده دانشكده طب سنتي دانشگاه علوم پزشكي ايران با اشاره به كاربرد گياهان دارويي در درمان زخم ها گفت: زخم ها درد، خونريزي و عفونت به همراه دارد كه گياهان دارويي در هر سه زمينه قابل استفاده هستند.
دكتر ژاله علي اصل اظهار كرد كه برخي از گياهان دارويي در كاهش درد، برخي در جلوگيري از خونريزي و همچنين تعدادي از گياهان دارويي در ترميم زخم ها موثر هستند كه اين موضوع از لحاظ علمي اثبات شده است.
وي گياهان دارويي 'دم الاخوين'، پنيرك، گل ختمي را از جمله گياهان دارويي اعلام كرد كه در جلوگيري از خونريزي مفيد و موثر هستند.
علي اصل با اشاره به قابليت برخي از گياهان دارويي در ترميم زخم بستر، در اين خصوص از كارايي عسل طبيعي و گياه دارويي بانونه ياد كرد.
وي همچنين خاطرنشان كرد: هر چند در ترميم زخم بستر عوامل متعددي از جمله سن بيمار و داشتن بيماري هاي زمينه اي موثر است اما نداشتن برنامه غذايي مناسب نيز بر روند ترميم زخم ها تاثير مي گذارد.




منبع :

irna

تظرات ارسال شده