همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

از پوستتان در برابر آفتاب محافظت نماييد

اگر وقت كافي براي رسيدگي حرفه‌اي به پوستتان را نداريد پس براي حفظ سلامت پوست مي‌توانيد از راههاي ساده و كم هزينه‌اي استفاده نماييد. در اين مقاله قصد داريم شما را با نكاتي درباره سلامت پوست آشنا نماييم، كه به شما در داشتن پوستي درخشان و سالم كمك كرده، پيري پوست را بتاخير انداخته و از ابتلا به ساير مشكلات پوستي جلوگيري نمايد.

۱) از پوستتان در برابر آفتاب محافظت نماييد

يكي از مهم ترين راههاي مراقبت از پوست، حفظات از آن در برابر آفتاب مي‌باشد. يك عمر زندگي در برابر آفتاب باعث افزايش چين و چروك صورت، لك هاي پوستي و يا حتي افزايش خطر سرطان پوست شود. بهترين و كامل ترين روش‌هاي محافظت از پوست شامل:

  • استفاده از كرم ضدآفتاب. از انواع كرم هاي ضدآفتاب وسيع الطيف با SPF 15 به بالا استفاده نماييد و اگر زياد عرق كرده و يا در هواي باز شنا مي‌كنيد، هر دوساعت يكبار كرم را دوباره تجديد نماييد.
  • دوري از آفتاب سوزان. از آفتاب سوزان ساعات ۱۰ ظهر تا ۴ بعد از ظهر تا آنجاكه مي‌توانيد دوري نماييد.
  • از لباس هاي محافظتي استفاده نماييد. از پوست خود با پيراهن آستين بلند، شلوارهاي بلند و كلاههاي لبه دار محافظت نماييد. همچنين از پودرهاي لباسشويي كه به لباس ها لايه محافظي در برابر اشعه هاي فرابنفش اضافه مي‌نمايد، استفاده كنيد.

۲)سيگار نشكيد

سيگار كشيدن پوست شما را پيرتر از آنچه هست نشان داده و باعث بوجودآمدن لك‌هاي پوستي مي‌شود. سيگار كشيدن رگ‌هاي كوچك خون رسان به پوست را نازك كرده و باعث كاهش خونرساني به پوست مي‌شود. با كاهش خونرساني پوست از دريافت اكسيژن و موادمغذي كه براي سلامتي به آنها نيازدارد، محروم مي‌شود. همچنين سيگار كشيدن به فيبرهاي كلاژن و الاستيك كه عامل استحكام و قابليت ارتجاعي هستند، آسيب مي‌رساند.

اگر سيگار مي‌كشيد، بهترين راه براي حفاظت از پوستتان ترك سيگار است. براي درخواست كمك و راهنمايي هنگام ترك سيگار به پزشك مراجعه نماييد.

۳) با پوست خود به آرامي رفتار نماييد

حمام و اصاح روزانه مي‌تواند عوارضي بر پوست شما داشته باشد، براي كم كردن اين عوارض:

  • مدت حمام را محدود كنيد- آب داغ و دوش و حمام طولاني مدت روغن و چربي لازم پوست را از بين مي‌برد.مدت حمام كردن و يا دوش گرفتنتان را محدود كرده و از آب ملايم بجاي آب داغ استفاده نماييد.
  • از صابون هاي قوي اجتناب كنيد- صابون هاي قوي و شوينده ها مي‌تواند روغن و چربي مورد نياز پوست را از بين ببرد. سعي كنيد از صابون هاي ملايم و معتدل استفاده نماييد.
  • بادقت اصلاح نماييد. براي محافظت و نرم كردن پوست از كرم‌ها، ژل ها و يا لوسيون هاي اصلاح استفاده نماييد. در ضمن هنگام اصلاح تيغ را در مسير رويش مو و نه برخلاف آن حركت دهيد.
  • خشك كردن. بعد از شستن پوست و يا حمام پوست را به آرامي خشك نماييد.
  • مرطوب كردن پوست خشك. اگر پوستتان خشك است، از مرطوب كننده هاي مناسب پوستتان استفاده نماييد. براي مصرف روزانه از مرطوب كننده هاي حاوي SPF استفاده نماييد.

۴) رژيم غذايي سالم

رژيم غذايي سالم به شما در زيبايي و سلامتي كمك مي‌نمايد. رژيم غذايي سالم حاوي مقدار زيادي ميوه، سبزي، غلات كامل و پروتئين بدون چربي مي‌باشد. بعضي از تحقيقات جديد پيشنهاد مي‌دهند كه با استفاده از رژيم غذايي پر از ويتامين C و كم چربي و غذاهاي آماده، مي‌توان به حفظ سلامتي پوست و بهبود سلامتي و جواني آن كمك كرد.همچنين ضد ديابت.

۵) استرس‌تان را كنترل نماييد

استرس كنترل نشده مي‌تواند پوست شما را حساس كرده و باعث جوش زدن و ساير مشكلات پوستي شود. براي حفظ سلامتي بدن و همچنين سلامت روان شروع به كنترل استرستان نماييد. با كنترل استرس به نتايج شگفت انگيزي دست خواهيد يافت.

منبع راستينه

تظرات ارسال شده