همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

پاشنه پا

زماني كه صبح زود براي پياده روي از منزل بيرون مي‌رويد، ناحيه زير پاي شما ممكن است براي پاشنه‌ها اذيت كننده باشد. سالانه ۴۰ درصد از آمريكايي‌ها در مورد مسائل و مشكلات مربوط به پا شكايت مي‌كنند. شايد يكي از دلايل آسيب به پاشنه در هنگام پياده‌روي، انتخاب نادرست كفش و فرآيندهاي طبيعي پير شدن پاشنه باشد.

خوب سوال اينجاست كه براي بهتر كردن اين شرايط چه كاري بايد انجام داد؟؟ ابتدا بايد دلايل ايجاد اين درد را بدانيد و سپس به دنبال راهنما و دستورالعمل‌هاي افراد متخصص باشيد.

  1. فاسئيت پلانتار:

اصلي‌ترين دليل ايجاد درد در پاشنه، فاسئيت پلانتاراست. اين شرايط سالانه دو ميليون نفر را درگير مي‌كند. فاشياي پلانتار يك باند بلند و نازك است كه درست زير پوست كف پاي شما قرار گرفته است و نوك انگشتان را به پاشنه پا متصل مي‌كند.

اين ناحيه به پا كمك مي‌كند شوك‌هاي وارد شده را جذب نمايد اما فشار‌هاي تكرار شده و مداوم كه از طريق پياده‌روي به آن وارد مي‌شود مي‌تواند باعث التهاب گردد.

درد حاصل از اين شرايط در اوايل صبح بدترين چيزي است كه وجود دارد و بعد از نشستن يا ايستادن براي چند لحظه وجود خواهد داشت. دليل بسيار خوبي در مورد وجود اين درد در اوايل صبح وجود دارد.

زماني كه شما خواب هستيد، قوس پا به همراه فاشياي پلانتار به موقعيت اصلي خود بر مي‌گردد اما زماني كه اولين قدم را روش كشيدن بخيه برمي‌داريد، اين قسمت كشيده مي شود و باعث پارگي‌هاي ميكروسكوپي مي‌شود.

شرايط بسيار زيادي وجود دارد كه مي‌تواند اين درد را بدتر كند.

داشتن كف پاي صاف و افزايش سريع فعاليت فيزيكي مي‌تواند درد را بدتر نمايد.

چگونه آن را درمان كنيم؟

براي كاهش درد مي‌توانيد از داروهاي ضدالتهابي همچون ايبوپروفن استفاده كنيد. استفاده از يخ بر روي ناحيه مورد نظر نيز مي‌تواند مفيد باشد. ابتدا يك بطري يا فنجان پر از آب را منجمد كنيد و آن را بر روي پاي خود بگذاريد.

براي جلوگيري از التهاب بيشتر، تا جايي كه مي‌توانيد به پاي خود استراحت دهيد و از كفش‌هاي حمايتي استفاده نماييد. شايد نياز داشته باشيد هر شش ماه يكبار كفش‌هاي خود را تعويض كنيد. از اين موارد روزانه استفاده كنيد:

  • كشش با حوله: بر روي زمين بنشينيد و پاي خود را به صورت صاف جلوي خود دراز كنيد. يك حوله لوله شده را در اطراف توپك پاي خود قرار دهيد و دو انتهاي پاي خود را با دستتان بگيريد. به آرامي پاهاي خود را به طرف خود بكشيد و به مدت ۱۵ الي ۳۰ ثانيه نگه داريد.
  • بلند كردن پاشنه در پله‌ها: بر روي پله پاييني بايستيد. پاهاي خود را به سمت پشت ببريد تا پاشنه پا لبه‌هاي پله را لمس كند. حالا از ديوار يا ساير موارد به عنوان حمايت استفاده كنيد و وزن خود را بر روي يك پا وارد نماييد.۱۵ الي ۳۰ ثانيه در اين حالت بمانيد.

اگر درد پاشنه درمان سوختگي با آب جوش بيشتر از چند هفته طول بكشد، بهتر است با يك پزشك مشورت نماييد. پزشك مي‌تواند مشكلاتي همچون خار پاشنه و تشكيل ساختار استخواني در پايين پاشنه‌ها را تشخيص دهد. ممكن است پزشك از شما بخواهد يك آتل به هنگام خواب بپوشيد.

  1. آتروفي پد چربي:

در طول زندگي، معمولا بيش از ۱۰۰۰۰۰ مايل قدم برمي‌داريم. بنابراين جاي تعجب نيست كه به بافت پا آسيب وارد شود. پد چربي نازك‌تر، فشار موجود بر روي پا را افزايش مي‌دهد. همين امر نيز موجب ايجاد درد در پاشنه مي‌شود.

چگونه آن را درمان كنيم؟

استفاده از يخ، استراحت كردن و مصرف داروهاي ضد التهابي مي‌تواند به طور موقت درد پاشنه را كم‌تر كند. اما ارائه يك پشتيباني مناسب بهترين گزينه براي جلوگيري از ايجاد اين مشكل است. از پوشيدن كفش‌هاي پاشنه بلند يا بسيار مسطح چشم‌پوشي كنيد و از يك كفش راحت استفاده نماييد. سعي كنيد بر روي سطوح نرم و صاف همچون چمن پياده روي كنيد. از انجام فعاليت‌‌هاي سخت همچون پريدن خودداري نماييد.

  1. تاندنيت آشيل ( التهاب تاندون پاشنه پا):

تاندنيت آشيل

تاندون پاشنه چسب بخيه پا بزرگ‌ترين تاندون‌ در بدن است.اين تاندون عضلات پشت ساق را به استخوان پاشنه متصل مي‌كند.پارگي در پشت پاشنه مي‌تواند باعث ايجاد التهاب گردد.

اين مشكل اغلب به خاطر انجام بيش از حد از فعاليت‌هايي همچون پياده‌روي و پريدن ايجاد مي‌شود. ماهيچه هاي تنگ ساق پا مي‌تواند باعث اضافه شدن استرس و فشار بر روي تاندون‌ها شود.

چگونه آن را درمان كنيم؟؟

ورزش مي‌تواند فشار را از بين ببرد و الياف تاندون آشيل را دوباره تراز كند. متخصصان توصيه مي‌كنند براي بهبود اين شرايط از تمريناتي همچون كشش با حوله و بالا بردن پاشنه استفاده شود. ماساژ دادن ساق پا و تاندون مي‌تواند باعث جريان دادن خون در اين ناحيه شود و درمان را سريع‌تر نمايد. هرچقدر سريع‌تر به فكر درمان باشيد نتيجه بهتري خواهيد گرفت.

سعي كنيد فشار را از روي تاندون‌ها برداريد. اگر درد ادامه داشت از يك پزشك متخصص كمك بگيريد.

  1. شكستگي تنشي استخوان:

شكستگي تنشي استخوان

شايد دوست داشته باشيد براي سال نو وزن خود را با استفاده از برنامه‌هاي خاصي كم كنيد. اين تصميم بسيار عالي است اما افزايش زمان پياده روي يا شدت آن مي‌تواند بر روي پاشنه‌هاي شما فشار وارد كند. پزشكي كودكان همين امر مي‌تواند باعث ايجاد شكستگي‌هاي بسيار كوچك در استخوان‌هاي شما شود. اين شرايط شكستگي تنشي استخوان نام دارد. در حاليكه شكستگي بر اثر فشار مي‌تواند در هر استخواني ايجاد شود اما استخوان پا همچون استخوان پاشنه بيشتر از ساير بخش‌هاي بدن در معرض اين خطر قرار دارد.

چگونه آن را درمان كنيم؟

اگر به شكستگي تنشي استخوان مشكوك هستيد حتما به يك پزشك مراجعه كنيد او مي‌تواند بر اساس تست تصوير برداري يا نشانه‌هاي موجود، شرايط شما را تشخيص دهد. شكستگي تنشي استخوان معمولا با يك واكنش تنشي آغاز مي‌شود. اين واكنش تنشي نيز معمولا به صورت تورم و التهاب در استخوان نمايان مي‌گردد.

اگر در همان مراحل اوليه به پزشك متخصص مراجعه كنيد، درمان بسيار راحت‌تر خواهد بود. شايد استراحت كردن بهترين گزينه درماني براي شكستگي تنشي استخوان باشد. شما ممكن است براي راه رفتن به يك عصا نياز داشته باشيد.

  1. آرتريت:

اين بيماري كه باعث التهاب مفاصل مي‌شود ممكن است پاي شما را نيز درگير كند. اگر كف پاي شما صاف باشد بيشتر از ساير افراد در معرض ابتلا به اين بيماري هستيد. زماني كه پا به صورت مداوم در حال حركت است و مورد استفاده قرار مي‌گيرد، مي‌تواند باعث ايجاد برخورد مفاصل گردد كه در نهايت به التهاب مفاصل و آرتريت منجر مي‌شود.

اگرچه اين بيماري معمولا استخوان‌هاي بخش مياني پا را درگير مي‌كند اما احتمال تاثير گذاشتن بر روي مفاصلي كه استخوان هاي پاشنه را به هم متصل مي‌كنند نيز وجود قطره فروزومال دارد. اگر قبلا اسيب به مچ پا وارد شده باشد، شما ممكن است شرايطي به نام آرتريت پس از ضربه را در پاشنه خود تجربه كنيد.

چگونه آن را درمان كنيم؟

استراحت كردن و استفاده از داروهاي ضد التهابي مي‌تواند درد اين بيماري را كاهش دهد. عضلات قوي پا نيز به پشتيباني و حمايت مفاصل كمك مي‌كند و از تاثير اين بيماري بر روي مفاصل مي‌كاهد. اگر درد كاهش پيدا نكرد بايد به يك پزشك مراجعه كنيد.



منبع

تظرات ارسال شده