همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
 طبع رازيانه چيست و مصرف آن براي چه افرادي مناسب است؟

خواص فروان است. طبع رازيانه گرم و خشك است و براي گرم مزاجان ايجاد مشكل مي‌كند. افراد با طبع گرم و خشك بايستي براي متعادل كردن رازيانه از عرق كاسني استفاده نمايند.

به گزارش : با توجه به اينكه بدن افراد طبع مختلفي دارد، بايستي از مواد غذايي استفاده نمايند كه داراي طبع سازگار با بدن آن‌هاست. بنابراين دانستن طبع مواد غذايي جهت مطابق كردن آن با طبع بدن، مي‌تواند مفيد باشد. رازيانه از گياهان دارويي با عطر مطبوع و طعم شيرين است كاربردهاي زيادي دارد اما آيا از طبع رازيانه اطلاعي داريد؟ آيا طبع رازيانه با طبع بدن شما مطابقت دارد؟ با ما همراه باشيد كه در اين مقاله شما را با طبع رازيانه آشنا نماييم.

طبع رازيانه چيست؟
رازيانه از گياهان دارويي است كه به بدن گرما داده و گرما بخش جسم است. همچنين تري و رطوبت بدن را مي‌گيرد. رازيانه براي افرادي كه طبعي سرد و‌ تر دارند گزينه‌ي مناسبي است و افراد با اين طبع مي‌توانند به قيمت كرم مدي هاني راحتي رازيانه مصرف نمايند. البته زياده روي در مصرف هر ماده غذايي براي همه افراد مضر است.
اما در مورد افرادي كه طبع بدنشان گرم و خشك است بايد بگوييم در مصرف رازيانه احتياط كنند، زيرا ممكن است براي اينگونه طبع‌ها مصرف رازيانه مسائلي به همراه داشته باشد. چنانچه افراد با طبع گرم و خشك قصد مصرف رازيانه داشته باشند بايستي آن را با مصلح آن يعني ماده غذايي ديگري كه طبع گرم و خشك رازيانه را متعادل نمايد، همراه كنند.

مصلح رازيانه چيست؟
ماده غذايي كه بتواند با رازيانه همراه شده و طبع آن را متعادل نمايد عرق دارويي به نام عرق كاسني است. افراد با طبع گرم و خشك مي‌توانند با همراه كردن رازيانه با عرق كاسني، طبع آن را متعادل كرده و بدون نگراني آن را مصرف كنند. همچنين رازيانه كمي دير هضم است و براي اين منظور نيز مي‌توان آن را با مواد غذايي ديگر به عنوان مصلح استفاده نمود. مصلح رازيانه از اين منظر عسل و سكنجبين است كه مصرف آن‌ها هضم رازيانه را آسان مي‌كند.

رازيانه از گياهان دارويي است كه به بدن گرما داده و گرما بخش جسم است.
ويژگي‌هاي رازيانه
رازيانه از گياهان دوساله علفي و معطر است و ارتفاع آن به ۲ متر مي‌رسد. شيار‌هاي هم رديف مدي هاني و موازي در ساقه‌هاي آن ديده مي‌شود. برگ‌هايي نازك و مشابه نخ دارد. گل‌هاي رازيانه زرد رنگ بوده و در انتهاي ساقه و به صورت خوشه‌اي ظاهر مي‌شوند. رازيانه داراي ميوه‌اي كوچك به طول ۸ ميلي متر و عرض ۳ ميلي متر است. رازيانه طعمي شيرين و دلنشين و بويي معطر دارد.
قسمت‌هاي مورد استفاده رازيانه
تمام قسمت‌هاي گياه رازيانه از جمله دانه، ريشه، پياز و برگ آن قابل استفاده و خوراكي است. اما توجه داشته باشيد، روغني كه از دانه‌هاي رازيانه به دست مي‌آيد، سمي بوده و سبب مشكلات تنفسي، دانه‌هاي پوستي و حالت تهوع مي‌شود.

گل‌هاي رازيانه زرد رنگ بوده و در انتهاي ساقه و به صورت خوشه‌اي ظاهر مي‌شوند.

فوايد رازيانه

رازيانه با داشتن مقادير بالايي پتاسيم كه در خود دارد باعث پايين آمدن فشار خون مي‌شود.
رازيانه مي‌تواند به خاطر خاصيت خلط آوري كه دارد سرماخوردگي را درمان كند و سرفه را بهبود بخشد.
گياه دارويي رازيانه سموم را از بدن پاك مي‌كند.
رازيانه التهاب دهان را رفع مي‌كند.
برگ‌هاي گياه رازيانه ادرار آور بوده و باعث از بين رفتن نفخ و گاز معده مي‌شود.
برگ‌هاي رازيانه برطرف كننده درد‌هاي مفاصل است.
محصولات مدي هاني بخاري كه از جوشاندن برگ‌هاي اين گياه حاصل مي‌شود، مي‌تواند تسكين دهنده آسم و برونشيت باشد.
مصرف رازيانه طي دوران شيردهي باعث افزايش شير مادران مي‌شود.
رازيانه مي‌تواند باعث كاهش وزن شود.

رازيانه چين و چروك پوست خانم‌ها را از بين برده و به جواني چهره زنان تداوم بخشد.

رازيانه چشم را تقويت مي‌كند و حساسيت‌هاي مربوط به چشم را از بين مي‌برد.
رازيانه قاعده آور است و مصرف رازيانه طي دوران قاعدگي به بهبود درد‌هاي ناشي از آن كمك مي‌كند.
رازيانه مغز را تقويت مي‌كند.
در صورت بروز درد آرتروز مي‌توان روغن رازيانه را در محل مورد نظر ماليده و درد را از بين برد.
اگر چنانچه ريشه رازيانه جوشانده شود، مي‌تواند خاصيت ملين و مسهل داشته باشد.
رازيانه حاوي هورمون زنانه است و مي‌تواند باعث جلو انداختن رشد در دختر‌ها شود.
رازيانه با خاصيت ضد بلغمي خود در از بين بردن كيست‌هاي زير چشمي بسيار مفيد است.

رازيانه مغز را تقويت مي‌نمايد.

ريشه گياه رازيانه داراي مقدار زيادي كومارين است. اين ماده خاصيت رقيق كنندگي خون دارد و در افرادي كه به تصلب شرائين يا مسدود شدن رگ‌ها كرم محافظ مدي هاني مبتلا هستند استفاده از جوشانده ريشه گياه رازيانه مي‌تواند اثر بخش باشد.
پياز رازيانه حاوي مواد مغذي مفيدي از جمله مواد معدني، ويتامين C ، ويتامينB۳ و فيبر است. همچنين در پياز رازيانه مقادير بالايي منگنز، پتاسيم، آهن، منيزيوم، كلسيم وجود دارد. ويتامين C موجود در پياز رازيانه آن را به پيازي مفيد به عنوان ضد باكتري بودن تبديل كرده است.
همچنين پياز رازيانه گزينه مناسبي براي تقويت سيستم ايمني بدن است.
قابل ذكر است كه پياز رازيانه با توجه به ميزان فيبر بالايي كه دارد كلسترول بدن را كاهش مي‌دهد و پيشگيري كننده سرطان روده است.
دم كرده برگ رازيانه اعصاب را تقويت نموده و به هضم غذا سرعت مي‌بخشد.

طريقه دم كردن رازيانه

ابتدا ميزان يك قاشق چايخوري از رازيانه را به خوبي مي‌كوبيم، سپس آن را در يك ليوان آب جوش ريخته و اجازه مي‌دهيم به مدت ۱۰ دقيقه بماند و دم بكشد.
دم كردن برگ رازيانه

به ميزان ۳۰ گرم از برگ رازيانه را در يك ليتر آب جوش ريخته و مانند روش قبل براي مدت ۱۰ دقيقه دم مي‌نماييم.

حرف آخر

همانطور كه گفته شد طبع رازيانه گرم است. همچنين با داشتن هورمون زنانه مهم ژل medihoney استروژن اثرات بسزايي بر شفافيت و شادابي پوست داشته و لكه‌هاي پوستي را از بين مي‌برد. رازيانه همچنين مي‌تواند چين و چروك پوست خانم‌ها را از بين برده و به جواني چهره زنان تداوم بخشد.

دكتر زخمسلامت



منبع

تظرات ارسال شده