همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
دنياي مجازي بر سلامت مغز چه تاثييري دارد؟

مغز ما را بخورد. از غلوآميز بودن اين جمله كه بگذريم، واقعا به اين نكته فكر كرده‌ايد كه استفاده روزمره از اينترنت و دلبستگي بي‌حد ما به فضاي مجازي با مغزمان چه مي‌كند؟!

به گزارش : اينترنت كمتر از ۳ دهه است كه به زندگي ما وارد شده و تاثير زيادي بر روابط‌انساني و نقل وانتقال اطلاعات گذاشته است، با اينهمه دانشمندان هنوز نمي‌دانند تاثير دنياي آنلاين بر مغز ما چگونه است؟ يك بررسي تازه تلاش‌ كرده سوربكت چيست است به اين پرسش، پاسخ دهد.

اين بررسي كه توسط محققان پنج دانشگاه در ايالات متحده ، انگلستان و استراليا انجام شده مي‌گويد كه تجربيات و درس‌هايي كه از استفاده از اينترنت به دست مي‌آوريم، مي‌تواند تأثير به‌سزايي بر تغييرات ساختاري و توانايي مغز در طول زمان داشته باشد.

كودكان، بيشتر در معرض خطرند

شناسايي و درك اين تغييرات در كودكان و بزرگسالان از اهميت ويژه‌اي برخوردار است، زيرا هنوز مغز آنها در حال رشد است . شايد به همين دليل است كه سازمان بهداشت جهاني (WHO) پيش از اين، در ارتباط با استفاده كودكان زير ۵سال از اينترنت شركت سوربكت ابراز نگراني كرده بود. WHO به والدين توصيه مي‌كند،كودكان كمتر از ۵ سال نبايد بيش از يك ساعت در روز، در مقابل صفحات اينترنتي قرار گيرند.

به اين ترتيب محققان تلاش كردند تا تاثير استفاده از اينترنت را بر ميزان توجه و تمركز، فرآيندهاي حافظه و شناخت اجتماعي مورد بررسي قرار دهند. با بررسي يافته‌هاي بي‌شمار از مطالعات قبلي، آنها توانستند تحليل كنند كه آيا اثر استفاده از اينترنت بر هر يك از اين مولفه‌ها سودمند است يا زيان‌آور!

تغيير در عملكرد و حافظه

محققان ابتدا بر تاثير انجام چند فعاليت آنلاين بر مغز انسان تمركز كردند . شواهد نشان داد كه انجام كارهاي پانسمان جراحي سوربكت متعدد به صورت آنلاين ، عملكرد افراد را بهبود نمي‌بخشد. در واقع، انجام چندكار آنلاين توجه و تمركز افراد را مختل مي‌كند و آنها را درگير حواس‌پرتي جديد مي‌كند.

«جوزف في»، كارمند ارشد اين پژوهش مي‌گويد: «جريان بي‌حد و اندازه‌اي از اعلان‌ها (نوتيفيكيشن‌ها) از طريق اينترنت، ما را به سمت توجه مداوم تشويق مي‌كند. با اين حال ، براي يافتن اثرات كوتاه مدت و طولاني‌مدت اين نوع رفتار بر روي جوانان، تحقيقات بيشتري لازم است.»

از مغزتان كمتر كار مي‌كشيد!

در مرحله ديگري از اين پژوهش تيم يادگيري، اثرات استفاده از اينترنت نمايندگي سوربكت بر حافظه را مطالعه كردند. آنها در بررسي‌هايشان متوجه شدند، در حالي كه نسل‌هاي قبلي مجبور بودند واقعيت‌هاي زندگي روزمره را به ذهنشان بسپارند، انسان‌هاي مدرن اكنون مي‌توانند محتواي واقعي را به اينترنت منتقل كنند. اين نكته در واقع ممكن است مزايايي براي مغز به همراه آورد و اين اجازه را مي‌دهد تا افراد روي ديگر وظايف و اهداف بلندپروازانه‌شان متمركز شوند. به اين ترتيب در واقع شما براي ذخيره اطلاعات، كمتر از مغزتان كار مي‌كشيد.

«تعامل‌اجتماعي»، آخرين مولفه‌اي بود كه پژوهشگران به بررسي آن پرداختند. آنها دريافتند كه پانسمان عسل مغز تعامل آنلاين را به روشي غافلگيركننده نسبت به زندگي واقعي پردازش مي‌كند. محققان مي‌گويند، اين ممكن است براي افراد مسن كه با احساس انزوا روبرو هستند مفيد باشد اما به نظر مي‌رسد كه پيامدهاي اجتماعي تعامل آنلاين براي جوانان بيشتر است. آنها در تعاملات فضاي اينترنت بيش از سايرين در معرض هيجانات، اضطرابها، فشار همسالان و احيانا طردشدگي قرار مي‌گيرند.

منبع: ايرنا



منبع

تظرات ارسال شده