همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
مشكلات حافظه در پيري,اخبار پزشكي,خبرهاي پزشكي,تازه هاي پزشكي
پژوهشگران

آمريكايي در بررسي جديد خود دريافتند كه التهاب مزمن در ميانسالي مي‌تواند به مشكلات حافظه در پيري منجر شود.

به گزارش ايسنا و به نقل از نوروساينس نيوز، بي براوون پژوهش جديد "دانشگاه جانز هاپكينز" (Johns Hopkins University) آمريكا نشان مي‌دهد التهاب مزمن در ميانسالي، مي‌تواند به مشكلات فكر و حافظه در سنين بالاتر منجر شود.

 

التهاب مزمن كه تا ماه‌ها يا سال‌ها در بدن باقي مي‌ماند، مي‌تواند ناشي از اختلالات خودايمن مانند روماتيسم مفصلي، ام‌اس، استرس فيزيكي يا دلايل ديگر باشد. از راه‌هاي كاهش التهاب مزمن، مي‌توان به ورزش منظم، رژيم غذايي سالم ضد التهاب و خواب كافي اشاره كرد.

 

"كينان واكر" (Keenan ژل زخم پرونتوسان Walker)، استاد دانشگاه جانز هاپكينز و از نويسندگان اين پژوهش گفت: التهاب مزمن براي بدن بسيار مضر است و مي‌تواند به بيماري قلبي، سكته و سرطان منجر شود. از آنجا كه پژوهش‌هاي ديگر، التهاب مزمن و اثرات آن را بر مغز افراد پير بررسي كرده‌اند، ما در پژوهش خود آغاز التهاب را در ميانسالي بررسي كرديم و نشان داديم اين مشكل، به كاهش شناختي در سنين بالاتر منجر مي‌شود.

 

پژوهشگران به مدت ۲۰ سال، حدود ۱۲۳۳۶ نفر با ميانگين اسپري linovera سني ۵۷ سال را مورد بررسي قرار دادند. آنها در آغاز بررسي، نمونه خوني شركت‌كنندگان را گرفتند و چهار زيست‌نشانگر التهاب يعني "فيبرينوژن" (fibrinogen)، ميزان گلبول سفيد خون، "عامل فون ويلبراند" (von Willebrand factor) و "فاكتور هشت" (factor VIII) را بررسي كردند.

 

اين گروه پژوهشي براي هر زيست نشانگر، يك رتبه التهابي در نظر گرفتند. آنها پس از سه سال، زيست‌نشانگر ديگري موسوم به "پروتئين واكنشي سي" (C-reactive protein) را بررسي كردند. شركت‌كنندگان اين آزمايش بر اساس رتبه نمايندگي b braun التهاب و سطح پروتئين واكنشي سي، به دو دسته تقسيم شدند.

 

مهارت‌هاي مربوط به فكر و حافظه آنها نيز از آغاز پژوهش، به مدت شش تا ۹ سال مورد بررسي قرار گرفت و سپس در انتهاي آزمايش دوباره بررسي شد.

 

پژوهشگران دريافتند شدت كاهش مهارت‌ها در گروهي كه بالاترين سطح نشانگرهاي التهاب را دارند، شديدتر از گروهي است كه پايين‌ترين سطح زيست‌نشانگرهاي التهابي را دارا هستند.

 

كاهش مهارت‌ها در گروهي كه بالاترين سطح پروتئين چشم درد واكنشي سي را داشتند، ۱۲ درصد شديدتر از گروهي بود كه داراي سطوح پايين‌تري بودند.

 

تحليل‌هاي بيشتر نشان داد كه كاهش فكري مرتبط با التهاب در مقايسه با ديگر جنبه‌هاي فكري مانند زبان و عملكرد اجرايي، در نواحي خاصي از حافظه برجسته‌تر است.

 

اين پژوهش، در مجله " Neurology" به چاپ رسيده است.

 

 



منبع

تظرات ارسال شده