همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

كالري اسفناج؛ ۱۰۰ گرم اسفناج چند كالري دارد؟

كالري

اسفناج در هر ۱۰۰ گرم ۲۳ كالري است. البته كالري اسفناج خام و پخته تفاوت دارد. اسفناج سرشار از فيبر است و از يبوست جلوگيري مي‌كند و قند خون را نيز پايين نگه مي‌دارد.

كالري اسفناج
دكتر زخم|دكتر زخم - كالري اسفناج مانند ديگر سبزي‌ها اندك است اما ميزان فيبر آن فراوان و حدود دو برابر سبزيجات ديگر است. اين سبزي منحصر به فرد را هم مي‌توانيد به صورت خام و تازه مصرف كنيد و هم با استفاده از آن يك سوپ اسفناج خوشمزه و هيجان انگيز آماده كنيد. ماست و اسفناج كه به نام بوراني اسفناج نيز شناخته مي‌شود يكي ديگر از مواد غذايي جذاب براي سفر‌ه‌هاي ايراني است. در تمام فصل‌هاي سال مي‌توانيد اسفناج تازه را پيدا كنيد، اما اسفناج‌هاي كه در بهار عرضه مي‌شوند طعم و عطر ديگري دارند. با دكتر زخمهمراه باشيد و با ارزش غذايي و ميزان كالري اسفناج، همچنين خواص آن بيشتر آشنا شويد.

كالري اسفناج خام چقدر است؟

هر ۱۰۰ گرم اسفناج خام حاوي ۲۳ كالري است.

ارزش غذايي اسفناج خام
مقدار ۱۰۰ گرم
كالري ۲۳
پروتئين ۲.۸۶ گرم
چربي كل ۰.۳۹ گرم
كربوهيدرات ۳.۶۳ گرم
فيبر ۲.۲ گرم
شكر ۰.۴۲ گرم
كلسيم ۹۹ ميلي گرم
آهن ۲.۷۱ ميلي گرم
منيزيوم ۷۹ ميلي گرم
فسفر ۴۹ ميلي گرم
پتاسيم ۵۵۸ ژل هارتمن ميلي گرم
سديم ۷۹ ميلي گرم
زينك ۰.۵۳ ميلي گرم
مس ۰.۱۳ ميلي گرم
منگنز ۰.۸۹۷ ميلي گرم
سلنيوم ۱ ميلي گرم
ويتامين C ۲۸.۱ ميلي گرم
تيامين ۰.۷۸ ميلي گرم
ريبوفلاوين ۰.۱۸۹ ميلي گرم
نياسين ۰.۷۲۴ ميلي گرم
اسيد پانتوتنيك ۰.۰۱۵ ميلي گرم
ويتامين B۶ ۰.۱۹۵ ميلي گرم
اسيد فوليك ۱۹۴ ميلي گرم
ويتامين B۱۲ ۰ ميلي گرم
ويتامين A ۴۶۹ ميلي گرم
بتاكاروتن ۵۶۲۶ ميلي گرم
ويتامين E ۲.۰۳ ميلي گرم
ويتامين D ۰ ميلي گرم
ويتامين K ۴۸۲.۹ ميلي گرم


كالري اسفناج پخته چقدر است؟

هر ۱۰۰ گرم اسفناج پخته حاوي ۴۰ كالري است.
ارزش غذايي اسفناج پخته
مقدار ۱۰۰ گرم درصد نياز روزانه
كالري ۴۰ -
پروتئين ۲.۱۸ نمايندگي محصولات هارتمن گرم ۳٪
چربي كل ۲.۲۵ گرم ۲٪
چربي اشباع شده ۰.۴۱۵ گرم ۰٪
كلسترول ۰ گرم -
سديم ۲۸۵ ميلي گرم ۱۲٪
كربوهيدرات ۳.۶۸ ميلي گرم ۱٪
فيبر رژيمي ۲.۳ گرم ۹٪
شكر ۰.۲۲ گرم -
ويتامينD ۰ گرم -
كلسيم ۱۳۳ ميلي گرم ۱۳٪
آهن ۳.۴۷ ميلي گرم ۱۹٪
پتاسيم ۴۵۲ ميلي گرم ۱۳٪
ويتامين A - ۲۰۰٪
ويتامين C ۹.۵ ميلي گرم ۱۶٪

سوپ اسفناج چند كالري دارد؟

هر ۱۰۰ گرم سوپ اسفناج حاوي ۳۰ كالري است.

ارزش غذايي سوپ اسفناج
مقدار ۱۰۰ گرم
كالري ۳۰
پروتئين ۲.۹ گرم
چربي كل ۰.۹۵ گرم
كربوهيدرات ۲.۸۸ گرم
فيبر رژيمي ۰.۸ گرم
شكر ۱.۷۴ گرم
كلسيم ۷۲ ميلي گرم
آهن ۱.۱ پماد آلفا براي سوختگي پاي نوزاد ميلي گرم
منيزيوم ۳۲ ميلي گرم
فسفر ۵۸ ميلي گرم
پتاسيم ۲۸۱ ميلي گرم
سديم ۱۸۴ ميلي گرم
زينك ۰.۳۶ ميلي گرم
مس ۰.۰۷۵ ميلي گرم
سلنيوم ۱.۲ ميلي گرم
ويتامين C ۷.۷ ميلي گرم
تيامين ۰.۰۳۷ ميلي گرم
ريبوفلاوين ۰.۱۲۹ ميلي گرم
نياسين ۰.۹۱۸ ميلي گرم
ويتامين B۶ ۰.۰۸ ميلي گرم
فولات ۵۴ ميلي گرم
ويتامين B۱۲ ۰.۱۶ ميلي گرم
ويتامين A ۱۷۵ ميلي گرم
ويتامين E ۰.۰۷۴ ميلي گرم
بتاكاروتن ۹ش۸ ميلي گرم
ويتامين D ۰.۴ ميلي گرم
ويتامين K ۰.۲ ميلي گرم


معرفي خواص اسفناج

خواص اسفناج بسيار زياد است. اين سبزي سرشار از ويتامين و مواد معدني بودن و ضد سرطان است. در اينجا برخي از مهم‌ترين خواص اسفناج را براي آشنايي بيشتر ارائه كرده‌ايم.

۱. اسفناج و لاغري

برخي از افراد به دليل پرخوري اضافه وزن پيدا مي‌كنند. در طرف مقابل كساني هستند كه پرخوري ندارند، اما ريزه خواري و ناخنك زدن مانع از كاهش وزنشان مي‌شود. اسفناج يك ماده غذايي سرشار از فيبر است. فيبر موجود در اسفناج شما را سير نگه مي‌دارد و نمي‌گذارد پرخوري يا ريزه خواري كنيد. اين ماده غذايي مانع از بروز مشكلات گوارشي مانند يبوست مي‌شود؛ بنابراين براي يك رژيم غذايي سالم و كارآمد مي‌توانيد اسفناج را در نظر داشته باشيد.

۲. كاهش خطر ابتلا به سرطان

سرطان هميشه در كمين است. براي پيشگيري از ابتلا به انواع سرطان بايد ميوه‌ها و سبزيجات تازه مصرف كنيد. اسفناج يكي از مواد غذايي است كه تأثير قابل توجهي روي كاهش خطر ابتلا به سرطان دارد. آنتي‌ اكسيدان‌ها و فلاونوئيد‌هاي موجود در اين ماده غذايي، مانع از نفوذ راديكال‌هاي آزاد موجود در هوا به درون بدن مي‌شوند. پانسمان زخم بستر تحقيقات نشان مي‌دهد كه مصرف اسفناج تأثير قابل توجهي روي پيشگيري و درمان سرطان معده، سرطان پوست و سرطان پروستات داشته است.

۳. افزايش قدرت بينايي

براي افزايش قدرت بينايي بايد ميوه‌ها و سبزي‌هايي را مصرف كنيد كه ويتامين A دارند. اسفناج يكي از سبزيجات غني از ويتامين A است. اين ماده غذايي بينايي را تقويت مي‌كند. همچنين مصرف اسفناج خطر ابتلا به بيماري‌هايي مانند آب مرواريد يا ساير بيماري‌هاي مربوط به چشم‌ها را كاهش مي‌دهد.

كالري اسفناج پخته

۴. تقويت سيستم ايمني بدن

براي پيشگيري و درمان بيماري‌هاي عفوني، اسفناج بخوريد. اسفناج داراي ويتامين C بوده و سيستم ايمني بدن را تقويت مي‌كند. با مصرف اسفناج، گلبول‌هاي سفيد قدرت بيشتري براي مقابله با ميكروب‌ها و عوامل به وجود آورنده عفونت به دست خواهند آورد.

۵. پاك‌سازي كبد

تحقيقات نشان مي‌دهد كه اسفناج تازه پاك‌سازي كبد را به بهترين نحو انجام مي‌دهد. آنتي‌اكسيدان‌ها و آب موجود در اين ماده غذايي سبب بهبود عملكرد كبد شده و روي درمان بيماري كبد چرب مؤثر است. كساني كه كبد چرب دارند با مصرف اسفناج تازه در طول روز مي‌توانند بيماري‌شان را كنترل كرده و بهبود پيدا كنند.

۶. روشن و درخشان شدن پوست

آيا ماسك‌هاي مختلف را براي روشن شدن پوستتان امتحان كرده‌ايد و نتيجه نگرفته‌ايد؟ ما به شما پيشنهاد مي‌كنيم اين بار ماسك اسفناج را امتحان كنيد. استفاده از اسفناج تازه براي ماسك، پوست را روشن و شفاف مي‌كند. اين ماده غذايي حاوي ويتامين K و فولات است. اين دو ماده درخشندگي و شفافيت را براي پوست بدن به ارمغان مي‌آورند.

۷. درمان آكنه و جوش

آكنه يا جوش مشكلي است كه اغلب افراد با آن دست و پنجه نرم مي‌كنند. براي از بين بردن آكنه مي‌توانيد از اسفناج كمك بگيريد. خوردن اسفناج پوست را پاك‌سازي كرده و مانع از ايجاد آكنه مي‌شود. همچنين مي‌توانيد از ماسك اسفناج براي كاهش جوش و جاي آن استفاده كنيد. براي اين كار كافي است مقداري اسفناج را له كرده و روي پوست بگذاريد. پس از ۱۰ دقيقه مي‌توانيد صورتتان را بشوييد. با تكرار اين عمل مي‌توانيد از شر جوش‌هاي مزاحم راحت شويد.

سخن آخر

اسفناج يكي از سبزيجات مفيد است كه در سبد غذايي ايراني‌ها ديده مي‌شود. خورش آلو اسفناج و بوراني اسفناج در سفره مردم ما جايگاه ويژه‌اي دارند. كالري اسفناج كم است به طوري كه هر ۱۰۰ گرم تازه آن، حاوي ۲۳ كيلوكالري انرژي است. همين موضوع سبب شده كه اين سبزي به برنامه‌هاي رژيم لاغري نيز راه پيدا كند. با خوردن اسفناج احساس سيري طولاني مدت خواهيد داشت و به خوبي مي‌توانيد ويتامين‌هاي لازم را به بدنتان برسانيد. اسفناج براي رشد مو‌ها و شفافيت پوست نيز مفيد است؛ بنابراين اگر مي‌خواهيد هميشه جوان بمانيد، حتماً مصرف اسفناج را در برنامه غذايي خود جاي دهيد. طبع اين ماده غذايي سرد است و بايد پس از خوردن آن مقداري گردو، خرما پماد زخم يا ماده غذايي با طبع گرم نوش جان كنيد.
پيشنهاد مي‌كنيم مقاله‌هاي مصرف اسفناج در بارداري و ارزش غذايي اسفناج خام بيشتر است يا پخته؟ را در دكتر زخمبخوانيد و با اين ماده غذايي بيشتر آشنا شويد.

برگرفته از: fdc.nal.usda

تظرات ارسال شده