همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
آلودگي هوا,اخبار پزشكي,خبرهاي پزشكي,بهداشت
رييس انجمن تغذيه ايران ضمن تشريح عوارض و مضرات آلودگي هوا، گفت: به منظور پيشگيري از آسيب‌هاي ناشي از آلودگي هوا، بايد از نظر تغذيه‌اي بدن خود را از مواد آنتي‌اكسيدان غني كنيم تا ضرر ناشي از تنفس آلاينده‌هاي هوايي به حداقل برسد.

دكتر جلال‌الدين ميرزاي رزاز درگفت‌وگو با ايسنا، درباره تاثيرات آلودگي هوا بر انسان گفت: آلودگي هوا به طرق گوناگوني مي‌تواند آثار زيان‌بار درازمدت و كوتاه‌مدتي بر سلامت انسان‌ها بگذارد. تاثير آلودگي هوا بر افراد مختلف، متفاوت است. آسيب‌پذيري برخي افراد در برابر آلودگي هوا بسيار بيشتر از سايرين است. كودكان كم سن و عسل پزشكي سال و سالمندان بيشتر از ديگران از آلودگي هوا آسيب مي‌بينند.

 

وي افزود: بر اساس مطالعات اپيدميولوژيك بيشترين تاثير آلودگي هوا بر اساس ايجاد استرس اكسيداتيو در بدن است. چنانچه برخي بيماري‌ها مانند آسم، بيماري قلبي و ريوي در مواقع آلودگي هوا تشديد مي‌شوند، معمولا ميزان آسيب‌ها بستگي به ميزان قرار گرفتن در معرض مواد شيميايي زيان‌بار دارد؛ يعني مدت تماس با آلاينده‌ها و غلظت مواد شيميايي مهم است.

 

رزاز درباره عوارض آلودگي هوا گفت: حساسيت چشم‌ها، بيني و حلق، عفونت‌هاي دستگاه تنفسي فوقاني مانند برونشيت و ذات الريه، سردرد، تهوع و واكنش‌هاي آلرژيك نيز از عوارض كوتاه مدت اين مشكل زيست‌محيطي هستند. همچنين آثار درازمدت آلودگي هوا مي‌تواند بيماري مزمن تنفسي، سرطان ريه، بيماري قلبي و حتي آسيب به مغز، اعصاب، كبد و كليه‌ها را شامل شود.

 

اين عضو هيئت علمي دانشگاه ژل medihoney علوم پزشكي شهيد بهشتي با بيان اينكه عقيمي ناشي از كاهش شمار اسپرم در مردان نيز از عوارض آلودگي هوا شناخته شده مي‌شود، گفت: آلودگي هوا نه تنها در تشديد آسم نقش دارد، بلكه بزرگترين عامل خطر در ايجاد اين بيماري محسوب مي‌شود.

 

تبعات آلودگي هوا در ديابتي‌ها

رزاز يكي از عوامل موثر در بروز جوش صورت را آلودگي هوا معرفي كرد و افزود: آلودگي هوا براي بيماران ديابتي مرگ‌بار است. آلودگي هوا در فرايند كنترل جريان خون در ديابتي‌ها اختلال ايجاد مي‌كند. در تحقيقات انجام شده، مشخص شده است كه آلودگي هوا در بروز چاقي نيز نقش دارد و مرگ زودرس در نواحي آلوده شهرها به اثبات رسيده است.

 

وي گفت: اخيرا عنوان شده است كه در گياهان، آلاينده‌ها توان گياهان را براي مقابله با بيماري‌ها و حشرات كاهش مي‌دهند و در رشد آنها تاثير منفي مي‌گذارند. در همين راستا بسياري از كرم محافظ مدي هاني درختان در بزرگراه‌هاي شهر تهران به علت انباشت لايه‌اي از ذرات آلاينده بر شاخ و برگ آن‌ها، در حالت نيمه مرگي هستند.

 

رييس انجمن تغذيه ايران افزود: با بررسي مكانيسم اثر آلاينده‌ها بر بدن به اين نتيجه مي‌رسيم كه تنفس موادي نظير اوزون، نيتروژن دي اكسيد و ذرات غبار و يا تركيبات سوخت بنزين، باعث از بين رفتن انواع تركيبات آنزيمي و غير آنزيمي با كاركرد آنتي اكسيداني در بدن مي‌شوند و در نتيجه مواد اكسيدان به راحتي به ارگان‌هاي بدن انسان آسيب مي‌رساند.

 

وي ادامه داد: به منظور پيشگيري از اين آسيب، بايد از نظر تغذيه‌اي بدن خود را از مواد آنتي‌اكسيدان غني كنيم تا ضرر ناشي از تنفس آلاينده‌هاي هوايي به حداقل برسد. آنتي اكسيدان‌هاي مفيد براي بدن را مي‌توان از طريق مواد غذايي تامين كرد.

 

آنتي‌اكسيدان‌هاي كاهنده مضرات محصولات مدي هاني آلودگي هوا

رزاز درباره آنتي‌اكسيدان‌هاي مفيد براي بدن و منبع تغذيه‌اي هر يك از آنها گفت: آنتي اكسيدان‌هايي مانند ويتامينE در روغن گياهي، روغن دانه‌ها، حبوبات، سبزيجات سبز و تخم‌مرغ و ويتامين C در ميوه‌ها، مركبات، توت و سبزيجات (بروكلي، فلفل شيرين، گل كلم، كلم بروكسل و كلم پيچ) مي‌توان تامين كرد. همچنين ويتامين D موجود در نور خورشيد، شير غني شده، ماهي و روغن ماهي و فولات(B۹) در سبزيجات برگ‌دار، حبوبات، نخود فرنگي، برخي ميوه‌ها و خرچنگ نيز از ديگر آنتي اكسيدان‌هايي هستند كه مي‌توانند از ضرات آلودگي هوا در بدن را كاهش دهند.

 

وي افزود: سلنيوم در غلات، محصولات حيواني بخصوص احشاء (دل و جگر) و غذاهاي خوراكي، روي در پروتئين حيواني، حبوبات، آجيل، دانه آفتابگردان و كدو تنبل و اسيد چرب غير اشباع نظير امگا- ۳ و امگا- ۶ در روغن ماهي،  ماهي و صدف، روغن كانولا و سويا از مدي هاني ديگر آنتي‌اكسيدان‌هاي موجود در مواد غذايي هستند.

 

رييس انجمن تغذيه ايران گفت: فلاونوئيدها در سيب، ليمو، پرتقال، سيب زميني، گل كلم، چاي، ريشه ها، ايزوفلاونوئيدها در حبوبات، سويا، لوبيا، لپه، عدس و ليگنان در دانه‌هاي روغني(دانه كتان، سويا، كلزا)، حبوبات، سبزيجات و ميوه‌ها دسته ديگري از آنتي اكسيدان‌هاي كاهنده مضرات آلوگي هوا هستند.

 



منبع

تظرات ارسال شده