همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
 زايمان طبيعي براي مادر و نوزاد چه فايده ايي دارد

با نوع زايمان اينه كه چرا بايد روند زايمان كه از ابتدا بشكل طبيعي و با كنترل مادر بوده به يك روند كاملا پزشكي يعني سزارين تبديل بشه. اكثريت زنان باردار بعلت ترس از درد زايمان طبيعي حاضر ميشن درد و عوارض زايمان سزارين رو تحمل كنن و در برابر دردهاي هرچند سخت اما كوتاه مدت زايمان طبيعي شونه خالي كنن.

به گزارش ، يك دغدغه ي مهم پزشكان زنان و زايمان در رابطه با نوع زايمان اينه كه چرا بايد روند زايمان كه از ابتدا بشكل طبيعي و با كنترل مادر بوده به يك روند كاملا پزشكي يعني سزارين تبديل بشه. اكثريت زنان باردار بعلت ترس از درد زايمان طبيعي حاضر ميشن درد و عوارض زايمان پماد زخم سزارين رو تحمل كنن و در برابر دردهاي هرچند سخت اما كوتاه مدت زايمان طبيعي شونه خالي كنن.

آزادي عمل مادر حين زايمان طبيعي
زايمان طبيعي اگه درست انجام بشه اين اجازه رو به مادر ميده تا آزادانه حركت كنه، راه بره و با كنترل خودش فرزندش رو بدنيا بياره. آزادي عمل مادر در تولد نوزاد با توجه به حركاتي كه حين زايمان ميتونه داشته باشه روند زايمان رو سريع تر پيش ميبره و احساس راحتي بيشتري بعد از زايمان براي مادر بدنبال داره. همچنين معمولا مادراني كه با روش طبيعي زايمان ميكنن احساس رضايت بيشتري نسبت به كساني كه با روش سزارين زايمان كرده اند، دارن.

زايمان طبيعي و اجتناب از مداخلات غيرضروري
يكي از مزاياي خوب زايمان طبيعي براي مادر و نوزاد اين هست كه اين نوع زايمان بدون هر گونه مداخله غير ضروري از كادر پزشكي انجام ميشه و اين كار به سلامت بيشتر مادر و نوزاد كمك پانسمان زخم بستر بسياري ميكنه. تنها در مواردي كه مادر شرايط خاص و غيرقايل تحملي داشته باشه و در صورت انتخاب روش زايمان اپيدورال از طريق تزريق داروي بيحسي در نخاع، باعث كاهش درد و كمك به شل شدن عضلات براي زايمان انجام ميشه.
همچنين زايمان طبيعي در آب كه اخيرا در ايران رواج پيدا كرده از جمله روش آرام بخشي هست كه مادر با راحتي بيشتري فرزندش رو بدنيا مياره.

همراهي و دلگرمي همسر در زايمان طبيعي
زايمان طبيعي اين امكان رو به مادر ميده تا با وجود همسر در كنارش با دلگرمي و تسلي زايمان كنه و راحت تر بتونه درد رو تحمل كنه. در انواع روشهاي زايمان طبيعي مثل روش اپيدورال و زايمان در آب مرد ميتونه با نوازش و صحبت كردن از استرس و اضطراب مادر كم كنه.

بهبودي سريع تر مادر با زايمان طبيعي
يكي از بهترين مزاياي زايمان طبيعي دوره ريكاوري كوتاه تر ژل هيدروزورب نسبت به جراحي سزارين هست. شايد حين زايمان طبيعي در بعضي موارد پزشك مجبور به ايجاد شكاف براي خروج راحت تر نوزاد بشه اما بهبودي اين وضعيت هم سريع تر و راحت تر از جراحي بافت شكم در طي زايمان سزارين خواهد بود.

ترميم سريع رحم و تكميل فعاليت غدد شيري مادر
در زايمان طبيعي چون روند زايمان كاملا منظم و طبيعي انجام ميشه با ترشح هورمونهاي آرامبخش در بدن مادر به مرور رحم سريع تر ترميم ميشه و بحالت اول بر ميگرده همچنين بعد از خروج و خشك كردن نوزاد، بلافاصله مكيدن اولين شير از مادر كه براي سلامتي نوزاد بسيار مفيده شروع ميشه كه اينكار باعث تكميل فرآيند شيردهي و همچنين ارتباط رواني بين مادر و نوزاد هست.

سلامت جسم و مغز كودك از مزاياي زايمان طبيعي
در فرايند زايمان طبيعي حين خروج نوزاد فعل و انفعالاتي كه در ترشح هورمون و پروتئين ها صورت نمايندگي محصولات هارتمن ميگيره باعث تكميل مغز و همچنين سلامت جسم نوزاد ميشه اين علائم در بزرگسالي در حافظه، يادگيري و آگاهي تأثير داره و همچنين كودكاني كه طي زايمان طبيعي بدنيا ميان از مقاومت بدني و سلامت جسمي بيشتري برخوردارند و ريسك ابتلا به بيماري در آنها كمتر هست.

ريسك خطر كمتر در زايمان طبيعي
يكي از مزاياي مهم زايمان طبيعي هم براي مادر و هم نوزاد احتمال كمتر مرگ و مير هست. در زايمان سزاين مثل همه ي جراحي هاي ديگه از شيوه ي بيهوشي عمومي استفاده ميشه كه احتمال واكنش بدن مادر به داروي بيهوشي و مرگ مادر و همچنين انتقال دارو از طريق جفت به نوزاد رو داره .
همچنين چون كودك در زايمان طبيعي بايد از كانال زايمان عبور كنه فشاري كه به سر و ريه ي كودك مياد هم براي مغز و هم خروج مايعات اضافي درون ريه نوزاد مفيده به همين دليل كودكان طبيعي نسبت به سزارين كمتر دچار مشكلات پماد آلفا براي سوختگي پاي نوزاد تنفسي ميشوند.
خطر ابتلا به بيماري هاي زنان زايمان و عفونت رحم در مادران با زايمان طبيعي نسبت به سزارين بسيار كمتر هست. همچنين در زايمان طبيعي خونريزي مادر نسبت به سزارين كمتر است.

منبع: دونفره



منبع

تظرات ارسال شده