همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
 آيا «ميخك» براي درمان دندان درد مفيد است؟

ماده‌اي بسيار تند بوده و باعث سوزاندن دهان و زبان مي‌شود.

به گزارش عزت الله خامسي دندانپزشك گفت: درد دندان دلايلي متعدد دارد؛ اولين نوع، درد خود دندان است كه در ۲ مرحله اتفاق مي‌افتد، در مرحله اول پوسيدگي در عاج دندان اتفاق مي‌افتد و عامه جامعه به آن كرم خوردگي مي‌گويند؛ در اين نوع پوسيدگي دندان نسبت به شيريني، ترشي، آب يخ و گا‌هي ژل medihoney به آب گرم حساسيت نشان داده و فرد در دندان خود دردي حس مي‌كند؛ اين درد معمولا طولاني نيست و نيازي به درمان وجود ندارد، اما بايد با مراجعه به دندانپزشك آن را پر و از پوسيدگي بيشتر آن جلوگيري كرد.

وي ادامه داد: در مرحله دوم، پوسيدگي با عبور از عاج دندان به ريشه مي‌رسد؛ درد‌هاي اين مرحله از پوسيدگي بسيار زياد و شامل درد‌هاي شبانه نيز مي‌شوند كه براي تسكين موقت آن مي‌توان از قرص‌هاي مسكن مانند استامينوفن، ژلوفن، ديكلوفناك استفاده كرد.

خامسي كرم محافظ مدي هاني درباره درد‌هاي لثه‌اي گفت: برخي درد‌هاي دندان از لثه و دور دندان شروع شده و به گودال‌هاي عفوني در دهان منجر مي‌شود كه بايد با مراجعه به متخصص بيماري‌هاي دهان و جراح لثه آنها را درمان كرد.

عفونت نوك ريشه دندان

اين دندان پزشك ادامه داد: برخي ديگر از درد‌ها به دليل عفونت نوك ريشه دندان اتفاق مي‌افتد؛ گاهي اوقات عفونت دندان به ريشه رسيده و از طريق حفره‌هاي انتهايي به استخوان فك وارد شده و آن را با مدي هاني عفونت درگير مي‌كند، موضوعي كه با درد خيلي شديد همراه است و تشخيص درست مراحل درمان مانند دريافت آنتي بيوتيك يا كشيدن دندان از راه‌هاي درمان آن است.

وي درباره استفاده از دارو‌هاي متفرقه گفت: درد دندان به دليل آنكه از ريشه شروع مي‌شود، مصرف دارو‌هايي مانند ليدوكايين، دنتول، دهان‌شويه‌هاي مسكن و غيره تنها باعث بي‌حسي موضعي لثه شده و درماني انجام نمي‌دهد در واقع اين دارو‌ها تنها براي تزريقات لثه‌ايي به كار مي‌روند.

وي درباره مصرف دگزامتازون محصولات مدي هاني و بتامتازون تصريح كرد: تزريق و دريافت دگزامتازول و هم خانواده‌هاي اين دارو به دليل تسكين سريع درد و التهاب باعث پنهان شدن عفونت و پيشروي آن به صورت مخفي مي‌شود و پزشك تنها در موارد استثنا اين دارو را براي بيمار تجويز مي‌كند كه فرد آنتي بيوتيك نيز دريافت كند.

درمان‌هاي خانگي دندان درد

وي درباره درمان‌هاي خانگي توضيح داد: دارو‌هايي مانند جوهر ميخك در درد‌هاي شبانه، آب يخ در خونريزي و عفونت‌هاي كم يك مسكن موقتي خواهد بود، قيمت كرم مدي هاني اما افراد بايد توجه داشته باشند جوهر ميخك ماده‌ايي بسيار تند بوده و باعث سوزاندن دهان و زبان مي‌شود و بايد با احتياط مقدار بسيار بسيار كم از آن فقط روي دندان استفاده شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران



منبع

تظرات ارسال شده