همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
 آيا نوع مزاج بر زندگي زناشويي تاثير دارد؟

برخوردار بوده و در جنبه‌هاي مختلف زندگي انسان تأثيرگذار است.

به گزارش سعي شد تا انواع مختلف مزاج، اهميت آن در زندگي و چگونگي تشخيص مزاج، مورد بررسي قرار گيرد، از آنجا كه نوع مزاج، بر جنبه‌هاي مختلف زندگي زناشويي نيز تأثير به سزايي داشته و حتي ريشه برخي مشكلات در زندگي زناشويي به اين مسئله بازمي گردد، در اين گفت و گو، تأثير مزاج بر زندگي زناشويي، مشكلات عدم شناخت مزاج و هم چنين موروثي بودن يا نبودن آن، مورد تحليل قرار مي‌گيرد.

دكتر حسين مرادي در گفت و گو با خبرنگار ايسنا، در اين خصوص عنوان كرد: همانطور كه پيش از اين ذكر شد، مزاج بر بسياري از جنبه‌هاي زندگي افراد، ازجمله، تحصيلات، انتخاب شغل و.. تأثيرگذار است، بنابراين موضوع "ازدواج" نيز از اين قاعده مستثني نيست.

قبل از ازدواج نوع مزاج خود و همسر آينده تان را بشناسيد

وي ژل پرونتوسان افزود: فردي كه مزاج سرد دارد، معمولاً روحيه آرام داشته و در مواجه با مشكلات و مسائل مختلف در زندگي، عجولانه برخورد نمي‌كند، بنابراين در صورتي كه چنين فردي، با كسي ازدواج كند كه طبع گرم داشته و در مواجه با مشكلات، به يكباره عصبي شده و به اصطلاح "از كوره در مي‌رود" طبيعتاً اين زوج در زندگي با مشكلاتي رو برو مي‌شوند، بنابراين موكدا توصيه مي‌شود كه قبل از ازدواج نوع مزاج زن و مرد بررسي شود تا فرد نسبت به واكنش و رفتار طرف مقابل در جنبه‌هاي مختلف زندگي آشنايي پيدا كرده و در واقع در زندگي آينده او را درك كند.

مرادي خاطرنشان كرد: برخي افراد تفاوت مزاجي بسياري دارند و در واقع دو سوي يك تيغ قرار مي‌گيرند، چنين اشخاصي در صورتي كه بخواهند با يكديگر ازدواج كنند، قطعاً بايد قبل از ازدواج در اين رابطه از متخصص، مشورت بگيرند تا از راهكارهايي كه مي‌توان به كمك آن به تعادل مزاج رسيد، آشنا شوند.

شايد دليل خشم زود هنگام همسرتان، نوع مزاج او باشد

اين استاد دانشگاه بيان كرد: در صورتي كه مشكل عروقي زوجين نسبت به مزاج طرف مقابل، و به تبع آن با روحيات و خلق و خوي ا، آگاه باشند، در برخي از جنبه‌هاي زندگي، عكس العمل بهتري نسبت به رفتار طرف مقابل نشان مي‌دهند، به طور مثال شخصي كه مي‌داند همسر او به دليل مزاج گرمي كه دارد نسبت به يك مسئله، به سرعت عصبي شده و پس از مدت كوتاهي خشم او فروكش مي‌كند، قطعاً درك رفتار همسرش براي او آسان‌تر مي‌شود.

اين متخصص طب سنتي با تاكيد بر اينكه نوع مزاج بر ميزان تمايلات جنسي نيز تأثير چشمگيري دارد، گفت: معمولاً افرادي كه مزاج گرمي دارند، تمايلات جنسي بيشتري نيز دارند؛ البته ميزان اعتماد به نفس، اضطراب و استرس محيطي و… در شدت و ضعف مزاج تأثيرگذار است.

مرادي در رابطه با موروثي بودن نوع مزاج تصريح كرد: مزاج يك انسان از زمان شكل گيري نطفه، ايجاد مي‌شود؛ به همين دليل، دين مبين اسلام شرايط و آداب خاصي را براي بچه دار شدن يك زوج در نظر گرفته و نسبت به رعايت اين آداب تاكيد كرده است.

رعايت برخي شرايط قبل از اقدام به بچه دار شدن، بر نوع مزاج فرزند تأثيرگذار است

وي بي براون ادامه داد: در اسلام سفارش شده است، هنگامي كه يك زوج نسبت به بچه دار شدن اقدام مي‌كنند، شرايط خاصي را بايد رعايت كنند، چراكه رعايت اين آداب در روحيات فرزند آنان بسيار تأثير دارد؛ براي مثال گفته شده است در اين زمان خاص، زوجين بايد در شرايط روحي كاملاً آرام و به دور از خشم و اضطراب باشند، در سفر يا شرايط خستگي يا مريضي نباشند و هم چنين نسبت به تغذيه خود قبل از اقدام به بچه دار شدن دقت كنند.

اين استاد دانشگاه تاكيد كرد: رعايت شرايط مذكور و ديگر آدابي كه در اين رابطه ذكر شده است، درصد زيادي در شكل گيري خلق و خو و طبع فرزند تأثير دارد؛ البته در دوران بارداري، نوزادي و كودكي نيز، شرايط عاطفي، نوع تغذيه و… در نوع مزاج، طبع و روحيات فرزند مؤثر خواهد بود.

به تعداد انسان‌ها، طبع‌هاي مختلف وجود دارد

مرادي با اشاره به اينكه به تعداد انسان‌ها، مزاج‌هاي مختلف وجود دارد، گفت: گاهي دو شخص متفاوت يك طبع مشابه، مثلاً صفراوي (گرم و خشك) دارند اما يكي از اين دو، در مقايسه با ديگري ميزان گرم و خشك بودن طبع او بسيار بيشتر است اسپري لينوورا كه معمولاً چنين اختلافي به سبب تفاوت در شرايط خانوادگي، نوع تغذيه، شرايط روحي و… است.

اين متخصص طب سنتي خاطر نشان كرد: در صورتي كه افراد مزاج خود را بشناسند، مي‌توانند از بسياري از مسائل و مشكلات در زندگي، پيشگيري كنند، اين مسئله تا جايي اهميت دارد كه گاهي انتخاب رنگ لباس، رنگ آميزي محيطي كه فرد در آن قرار گرفته (محيط كار يا منزل) نيز در نوع واكنش او مؤثر است.

وي در پايان افزود: براي مثال افرادي كه طبع بسيار گرمي دارند، بايد از قرار گرفتن در معرض بوي تند عطر، رنگ‌هاي گرم مثل قرمز، زرد و … خودداري كنند، چراكه ممكن است تحت تأثير چنين رنگ‌هايي، به سرعت عصباني شوند، در مقابل افرادي كه مزاج سرد دارند بهتر است از رنگ‌هاي ملايم يا سرد، غذاهاي سرد و… كه متناسب با مزاج آنها نيست، دوري كنند.

از آنچه كه ذكر شد، مشخص مي‌شود كه تأثير به سزاي اين مسئله در جنبه‌هاي گوناگون زندگي اشخاص، نشان دهنده اهميت نوع مزاج انسان است؛ بنابراين بهتر است كه افراد با توجه به شاخص‌هايي كه جهت تشخيص نوع مزاج در گزارش قبل بيان شد و يا مراجعه به پزشك متخصص، نسبت به نوع محلول پرونتوسان مزاج خود آگاهي پيدا كنند تا علاوه بر رفع بسياري از مشكلاتي كه به اين مسئله مرتبط است، از بسياري از مسائل گوناگون در آينده نيز پيشگيري كنند.

منبع: ايسنا



منبع

تظرات ارسال شده