همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
چگونه حسادت را درمان كنيم؟

تعريف حسادت چيست؟

به تعريفي: حسادت به معني آرزو كردن زوال نعمت از كسي است كه آن را به دست آورده است. شخص حسود كسي است كه از وجود نعمت، شادكامي، موفقيت و پيشرفت ديگران در حيطه‌هاي مالي، تحصيلي و شغلي، مورد توجه واقع شدن ديگران توسط فرد يا افراد ديگر، مطرح شدن سايرين در حيطه‌هاي مختلف اجتماع ناراضي است و دوست ندارد كه ديگري از نعمت يا آسايش برخوردار باشد. حسادت در نهايت تبديل به ناتواني و احساس كمبود در شخص حسود شده و او را دچار حقارت مي‌كند.

در الگوى حسادت، غالبا نوعى ترس نيز وجود دارد؛ زيرا حسود گاهي احساس مى‌كند كه ديگرى عاطفه شخص مورد علاقه او را نسبت‌به وى به خطر انداخته است و يا موقعيت، مقام و يا چيزي را كه او انتظار رسيدن به آن را داشته، ديگرى احراز كرده است. در فارسي به حسد، چشم درد رشك مي‌گويند حسود با رفتار‌هايي كه در جامعه نسبت به ديگري نشان مي‌دهد، بدخواهي و آرزوي زوال نعمت محسود را مي‌خواهد. اگر چه شايد خودش هم آن نعمت را داشته باشد. حسود معمولا سعي دارد تا با بي اعتنايي و انتقاد از رقيب، او را از صحنه بيرون كند تا موقعيت خودش را مستحكم كند. بيشتر افراد منفي باف از اين دسته هستند.

درواقع بزرگترين مشكل افراد حسود اين است كه مفروضات مبالغه آميزي در باره زندگي و شرايط ديگران مي‌سازند، خوبي‌ها و شادكامي‌هاي آنان را بزرگ نمايي مي‌كنند و مشكلات و سختي‌هاي زندگي آن‌ها را ناديده مي‌گيرند. سراسر زندگي فرد را در نظر نمي‌گيرند و فقط به بخشي كه در حال حاضر قرين شادكامي است مي‌چسبند، در حالي كه در اين بخش هم اطلاعات آن‌ها صرفا ظاهري است. در مجموع افراد حسود تصويري صحيح و واقعي از زندگي خود و ديگران ندارند و اطلاعات دريافتي از موقعيت را تحريف مي‌كنند.

بهترين راهكار‌ها در درمان حسادت چيست؟

براي حل اين مشكل كه جنبه‌هاي رواني، اجتماعي و رفتاري دارد، توصيه مي‌شود موارد زير را به مرحله اجرا دربياوريد.

موقعيت‌هاي حسد برانگيز را شناسايي كنيد

معمولا حسادت ژل ايكس در مواقعي خاص و بنا به اتفاقات بروز داده مي‌شود؛ به گونه‌اي كه فرد با قرارگيري در آن شرايط به شدت حسادت مي‌ورزد. براي مثال ممكن است دوستتان ساعاتي را با فرد ديگري سپري كند و شما به اين فكر كنيد كه او آن فرد را به شما ترجيح داده است و ديگر نسبت به شما تمايلي ندارد.

واكنش منفي نشان ندهيد

زماني كه مي‌بينيد حسادت بر شما غلبه كرده و واقعا در حال عذاب كشيدن هستيد، سعي كنيد كاري نكنيد. انجام هر گونه رفتار از روي حسادت و حسد ورزي رابطه شما و شخصيتتان را به تباهي مي‌كشاند؛ به همين خاطر به خودتان فرصت دهيد تا از اين حس دروني تان كاسته شود و بعد به حل آن بپردازيد.

راه‌هاي درمان حسادت

حسادت به معني آرزو كردن زوال نعمت از كسي است كه آن را به دست آورده است‎

داشتن افكار مثبت در زندگي راهي براي درمان حسادت

براي اين كه از شر اين مشكل رواني خلاص شويد، بايد سعي در اصلاح افكارتان داشته باشيد؛ شما بايد مثبت فكر كرده و برداشتي مثبت از اتفاقات پيرامون خود داشته باشيد. شكاك بودن، نق زدن، گلايه كردن، تهمت زدن وغيره نه تنها روح شما را بلكه ديگران را هم بسيار آزار مي‌دهد؛ به همين خاطر توصيه مي‌شود نمايندگي b braun از وقايع كوچك زندگي لذت ببريد، ديدگاه و نگرشتان را تغيير داده و از دست افكار منفي خلاصي يابيد. به داشته‌ها و توانايي هايتان بيش‌تر از پيش توجه و فكر كنيد تا نسبت به ديگران دچار حسادت نشويد.

عدم اعتماد دليلي براي حسادت ورزي

اگر مي‌بينيد حسادت شما نسبت به دوستان و همسرتان خيلي راحت بر انگيخته مي‌شود، احتمال اين وجود دارد كه شما قبلا اعتمادتان را به اين افراد از دست داده ايد. گاهي اوقات دليل اين حسادت‌ها به خيانت افراد در اعتماد شما باز مي‌گردد؛ به همين خاطر در درمان حسادت لازم است يا به كل طرف مقابلتان را مورد بخشش قرار دهيد يا در روابطتان باز نگري كنيد.

مشخص كردن مرز‌هاي روابط عاطفي

در روابط عاشقانه و عاطفي حس حسادت در ۲ نفر رابطه وجود دارد؛ به طوري كه انجام برخي كار‌ها توسط هر يك از افراد موجب برانگيختن حسادت در رابطه مي‌شود؛ به همين دليل اگر به دنبال يك رابطه آرام و شاد و تهي از حسد ورزي هستيد، بهتر است مرز‌هاي مشخصي را براي خودتان تعيين كنيد تا دچار سوتفاهم نشويد.

گره نزدن حال خوبتان به كسي يا چيزي

بله اگر سعي كنيد تمامي روابطتان را در حد اعتدال نگه داريد و خودتان بي براوون را وابسته كسي يا چيزي نكنيد، شما زندگي شادي خواهيد داشت. زماني كه شما بيش از حد وابسته فردي مي‌شويد به طور ناخودآگاه به آن فرد توجه نشان مي‌دهيد و اين ممكن است به ساير بعد‌هاي زندگي تان ضربه وارد كند؛ براي خود و علايق تان ارزش قائل شويد و با انجام آن‌ها روحيه خوبي داشته باشيد.

داشتن اعتماد به نفس از راه‌هاي درمان حسادت

سعي كنيد خودتان را با كسي مقايسه نكنيد. شما تنها با يك نفر قابل قياس هستيد، آن‌ها ديروز خودتان است. براي اين كار لازم است كه حسرت زندگي ديگران را نخوريد، چرا كه شما فقط بخشي از لحظات آنان را به صورت سطحي مي‌بينيد. هم چنين حسادت از نبود اعتماد به نفس ناشي مي‌شود. به دليل اين كه ترس از دست دادن چيزي يا فردي را داريد اقدام به حسدورزي مي‌كنيد، به همين خاطر بايد با اعتماد به نفس باشيد و ارزش وجودي تان را درك كنيد.

براي درمان حسادت خودخواهي را كنار بگذاريد!

فرد خودخواه سطح توقعاتي بالايي دارد و بيش‌تر مواقع همه كس و همه چيز را براي خودش مي‌خواهد؛ به همين علت در اكثر مواقع افراد حسود بسيار خودخواه هم هستند. براي درمان حسادت بايد به اين درك برسيد كه ديگران نياز‌ها و مشكلات خود اسپري linovera را دارندو سعي كنيد از اوقاتي كه با شما سپري مي‌كنند، لذت ببريد.

براي اين كه به هدف تان در درمان حسادت برسيد، لازم است كه تمامي موارد را به دقت خوانده و به مرحله اجرا دربياوريد. زندگي خالي از حسد هم شما و هم ديگران خوشبخت مي‌كند.

منبع: افكار نيوز



منبع

تظرات ارسال شده