همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
آيا واقعا برنج شكم را بزرگ مي كند؟

فرهنگ‌هاي آسيايي باستاني قرن‌هاست كه برنج مي‌خورند و قاره آسيا امروزه هم حدوداً 90 درصد برنج دنيا را مصرف مي‌كند. با اين حال، مصرف برنج در ساير قسمت‌هاي دنيا مانند آمريكا، اتحاديه اروپا و آفريقا نيز رو به افزايش است. برنج سفيد منبع متراكم كربوهيدرات‌ها بوده و پروتئين و چربي اندكي دارد. برنج سفيد را كربوهيدرات تصفيه شده‌اي مي‌دانند كه گلايسمي بالايي دارد يعني فوراً بعد از خوردن، قندخون را افزايش مي‌دهد.

مصرف برنج سفيد موجب افزايش چربي شكم، ريسك ديابت نوع دوم و سندرم متابوليك مي‌شود. با اين وجود، بيشتر ملل آسيايي كه برنج فراواني مي‌خورند، درصد پايين‌تري از آمار چاقي و بيماري هاي قلبي و ... را به خود اختصاص مي‌دهند.

هر چند مصرف برنج سفيد ممكن است خطر ديابت، اضافه وزن ساكارز و يا ساير مشكلات را بالا ببرد اما سؤال اصلي اين است كه چقدر برنج مي‌خوريد، تغذيه شما شامل چه چيزهاي ديگري مي‌شود، و چه اندازه ورزش مي‌كنيد.

چربي شكم و اضافه وزن با مصرف برنج سفيد

خوردن غذاهايي مانند برنج سفيد يا نان سفيد بلافاصله بعد از خوردن، قند خون را افزايش مي‌دهند. وقتي قند خون بالا مي‌رود، انسولين از پانكراس ترشح مي‌شود. وظيفه انسولين گرفتن گلوكز از جريان خون و آوردن آن به درون سلول‌هاي بدن به منظور انرژي يا ذخيره است.

اگر از تمرين و ورزشي سخت و خسته كننده برگشته‌ايد كه ساعت ها هم طول كشيده، بدن شما اندوخته گلوكز كمي دارد. خوردن غذاهايي با گليسمي بالا مثل برنج بعد از ورزش مي‌تواند به افزايش ذخيره گلوكز در عضلات كه به آن گليكوژن مي‌گويند، كمك نمايد.

اگر شما يك بشقاب برنج بخوريد و پشت كامپيوتر بنشينيد، عضلاتتان محروم از گلوكز نخواهند ماند، بلكه گلوكز وارد سلول‌هاي عضله مي‌شوند تا ذخيره گردند و همچنين به عنوان چربي هم انبار مي‌شوند.

خوردن مقادير زياد از غذاهاي پركربوهيدرات، ترشح پانسمان عسل انسولين را افزايش مي‌دهد. انسولين، ذخيره گلوكز و همچنين اندوخته چربي را بيشتر مي‌كند. بنابراين، خوردن غذايي پر از كربوهيدرات‌هاي تصفيه شده كه ترشح انسولين را افزايش مي‌دهند مي‌تواند ذخيره چربي را هم افزايش دهد.

مطالعه‌اي كه توسط موسسه ملي قلب و ريه انجام شد، تغذيه حدوداً 3000 مرد و زن را بررسي كرده و توزيع چربي آن‌ها را ارزيابي كرد. محققان دريافتند افرادي كه در روز سه وعده يا بيشتر از غلات سبوس‌دار تغذيه مي‌كنند و كمتر از يك وعده كربوهيدرات تصفيه شده مثل برنج سفيد مي‌خورند، چربي شكمشان به اندازه چشمگيري كمتر از آن هايي است كه بيشتر از كربوهيدرات‌هاي تصفيه شده مصرف مي‌نمايند. به طور كلي، خوردن غلات سبوس‌دار به جاي كربوهيدرات‌هاي تصفيه شده توصيه مي‌شود.

براي مثال، خوردن برنج قهوه‌اي به جاي برنج سفيد پيشنهاد بسيار خوبي است. پژوهشگران در اين مطالعه به اين نكته اشاره كردند كه جايگزيني كربوهيدرات‌هاي تصفيه شده با غلات سبوس‌دار مي‌تواند به تنظيم وزن و ساير مسائل مربوط به سلامتي كمك كند.

خطر ديابت و مصرف برنج سفيد

مطالعه‌اي كه در سال 2010 انجام شد نشان داد جايگزيني پانسمان سوربكت برنج قهوه‌اي با برنج سفيد مي‌تواند به كاهش ريسك ديابت نوع دوم كمك كند. به طور كلي، برنج قهوه‌اي، به اندازه برنج سفيد، ميزان قند خون را افزايش نمي‌دهد. بنابراين، بعد از خوردن برنج قهوه‌اي، انسولين كمتري براي ترشح شدن لازم است كه اين به كاهش ريسك ديابت نوع دوم كمك مي‌نمايد.

تحقيقي هم كه در سال 2012 صورت گرفت نشان داد خوردن مقدار زياد برنج سفيد منجر به افزايش ريسك ديابت نوع دوم مخصوصاً در ميان جمعيت آسيايي‌ها شده است.

رژيم غذايي آسيايي‌ها چه تفاوتي دارد؟

اگر برنج سفيد ريسك چربي شكم، ديابت نوع دوم و سندرم متابوليك را افزايش مي‌دهد، پس چرا رژيم غذايي آسيايي با اين كه شامل مقدار چشمگيري برنج سفيد نيز هست، اين سه خطر را ندارد؟

اين رژيم غذايي و سبك زندگي شامل تعادل در تغذيه و دست از خوردن كشيدن به محض احساس سيري هم مي‌شود، نه اين كه تا خرخره بخورند! يك رژيم آسيايي سنتي پر از ميوه‌جات، سبزيجات، چاي سبز و البته همراه با سبك زندگي بسيار فعال مي‌باشد.

بله، يك رژيم غذايي سنتي آسيايي sorbact پانسمان برنج سفيد هم دارد، اما ساير فاكتورهاي موجود در شيوه زندگي آن‌ها تأثير بسيار زيادي روي سلامتشان دارد. از زماني كه ملل آسيايي تمايل به تغذيه غربي پيدا كرده‌اند، ميزان چاقي، بيماري‌هاي قلبي و ديابت نوع دوم در آن‌ها در حال افزايش است.

نتيجه‌گيري : چقدر برنج بخوريم؟

برنج سفيد مي‌تواند بخشي از سبك زندگي سالم باشد، مثل چيزي كه در رژيم غذايي سنتي آسيايي مي‌بينيم. با اين وجود، مابقي تغذيه شما و نحوه زندگي‌تان تأثير بزرگي روي سلامتتان دارد. اگر به يكجانشيني عادت داريد، خوردن ميزان زيادي از برنج و ساير كربوهيدرات‌هاي تصفيه شده، باعث مي‌شود به بدنتان بيشتر از نيازش كربوهيدرات برسانيد. اين اتفاق مي‌تواند موجب افزايش ريسك وزن گيري در ناحيه شكمتان شود، احتمال ابتلا به ديابت نوع دوم را بالا ببرد و حتي مبتلا به سندرم متابوليك شويد.

در كنار يك وعده غذايي سالم كه حاوي مقدار متعادلي پروتئين و چربي است، يك ظرف كوچك برنج بخوريد، سبك زندگي فعال داشته باشيد و زمان نشستن‌هاي‌تان را محدود كنيد.

اگر برنج خوردن را دوست داريد و از آن لذت مي‌‌بريد، سعي كنيد ساير فرم‌هاي آن را امتحان كنيد سربكت مثل برنج قهوه‌اي. همچنين خوب است در مورد نوع برنجي كه مي‌خوريد و سالم بودن منبع آن مطمئن شويد. بعضي از انواع برنج، بيشتر از حد مجاز آرسنيك دارند.

زندگي آنلاين



منبع

تظرات ارسال شده