همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
فوايد دستگاه بخور

خشك هستند كمك فراواني خواهد كرد. روش هاي زيادي براي استفاده از دستگاه مرطوب كننده يا همان بخور در منزل و دفتر كاري وجود دارد اما برخي از آن ها خطراتي را هم در پي خواهند داشت.

به گزارش دكتر زخم: خشكي و رطوبت:

هواي خشك باعث مي شود رطوبت از پوست تبخير شود و نشانه هاي مشكلات تنفسي بدتر گردد. اضافه كردن رطوبت به هوا به كمك دستگاه هاي بخور مي تواند چنين مشكلاتي را برطرف نمايد. دستگاه هاي مرطوب كننده به افرادي كه شرايط زير را دارند كمك خواهد كرد:

پوست خشك
چشم هاي تحريك شده
خشكي گلو و مسيرهاي هوايي
حساسيت و آلرژي
سرفه هاي مكرر
خون دماغ
سردردهاي سينوسي
لب هاي ترك خورده

مزاياي استفاده از دستگاه بخور گرم

مزاياي استفاده از دستگاه بخور گرم
شش كاربرد دستگاه بخور و مزاياي آن:

برخي از افراد در فصل هاي گرم سال نشانه هاي تنفسي را تجربه مي كنند. زماني كه هوا گرم است و هوا در برگيرنده آلرژن هاي زيادي است اين موضوع بيشتر به چشم مي خورد. تهويه كننده هاي هوا و پنكه ها مي توانند هواي خشك را در اتاق بچرخانند و باعث از بين رفتن رطوبت اتاق گردند. يك دستگاه مرطوب كننده در اين شرايط برايتان مزاياي زيادي خواهد داشت. با اينحال افراد مي توانند در فصل هاي سرد سال كه هواي سرد باعث خشك شدن ريه ها، بيني و لب ها مي شود نيز از دستگاه بخور بهره ژل زخم پرونتوسان ببرند.

مزاياي استفاده از دستگاه مرطوب كننده عبارت است از:

پيشگيري از آنفولانزا:

يكي از مطالعات انجام شده نشان مي دهد استفاده از اين دستگاه ها مي تواند خطر ابتلا به آنفولانزا را كاهش دهد. محققان با اضافه كردن ويروس آنفولانزا به هوا به اين نتيجه رسيدند كه سطح رطوبت ۴۰ درصد به سرعت ذرات ويروس را غير فعال مي كند و احتمال عفونت افراد را كاهش مي دهد.

كاهش سرفه:

هواي خشك باعث مي شود فرد سرفه خشكي داشته باشد. اضافه كردن دستگاه بخور به اتاق مي تواند رطوبت بيشتري به مسيرهاي هوايي اضافه كند و سرفه را بهبود ببخشد. سرفه فعال باعث آزاد شدن بلغم گير افتاده در مسيرهاي هوايي مي شود و همين امر شرايط موجود را بهتر مي نمايد.

كاهش خر و پف:

افزايش رطوبت در هوا مي تواند خروپف افراد را كاهش دهد. زماني كه هوا خشك است، مسيرهاي هوايي افراد به خوبي روان نمي شوند و همين امر خروپف را بدتر مي كند. اضافه كردن اين دستگاه ها به اتاق و افزايش رطوبت در شب مي تواند برخي از اين نشانه ها را تسكين ببخشد.
فوايد دستگاه هاي مرطوب كننده هوا

فوايد دستگاه هاي مرطوب كننده هوا

حفظ رطوبت پوست و مو:

برخي از افراد در فصل سرد سال همچون زمستان با مواردي همچون خشكي لب ها، پوست و مو مواجه مي شوند. بيشتر سيستم هاي گرمايشي هواي گرم و خشك را وارد اتاق مي كنند و همين امر باعث خشكي پوست، خارش و پوسته پوسته شدن آن مي شود. هواي سرد بيرون از اتاق نيز مي تواند خشكي پوست را بدتر نمايد. استفاده از دستگاه مرطوب كننده در منزل به كاهش خشكي پوست و ترك خوردگي آن كمك خواهد كرد.

كاهش ژل ايكس نشانه هاي آسم و آلرژي:

استفاده صحيح از دستگاه هاي مرطوب كننده مي تواند روش مناسبي براي كاهش نشانه هاي آسم يا آلرژي باشد. افرادي كه سينوس هاي خشكي دارند يا مسيرهاي هوايي شان در معرض واكنش هاي آلرژيك قرار دارند مي توانند از اين دستگاه ها براي تسكين نشانه هاي خود استفاده كنند.

مطالعات انجام شده نشان مي دهد معلماني كه در معرض سطح بسيار بالا يا بسيار پايين رطوبت در كلاس درس قرار مي گيرند بيشتر از ساير افراد نشانه هاي اسم و حساسيت را تجربه خواهند كرد. با اينحال اين افزايش اندك بوده است.

مزاياي موجود براي منزل:

رطوبتي كه از اين دستگاه ها به دست مي آيد مي تواند براي منزل نيز مفيد باشد. رطوبت موجود در منزل به پيشگيري از ترك خوردن كاغذهاي ديواري و ساير موارد كمك مي كند. هواي مرطوب گرم تر از هواي خشك است و همين امر به فرد كمك مي كند در فصل هاي سرد سال گرمايش كمتري مصرف كند و در هزينه هاي خود صرفه جويي نمايد.
مزاياي استفاده از دستگاه بخور

مزاياي استفاده از دستگاه بخور
انواع دستگاه هاي مرطوب كننده:

با اينكه بيشتر اين دستگاه ها عملكرد يكساني دارند و كارشان اضافه كردن رطوبت به هواست اما انواع مختلفي از آن ها در بازار موجود است:

دستگاه بخور اولتراسونيك: اين دستگاه ها به جاي الكتريسيته از ارتعاش براي تبخير آب استفاده مي كنند.
تبخيركننده ها: اين دستگاه ها با دميدن هوا از طريق تبخير آب، رطوبت توليد مي كنند.
دستگاه بخور پيش برنده: اين ها براي كودكان مناسب اند و از ميزهاي چرخان براي تبخير آب استفاده مي كنند.
دستگاه بخور مركزي: فرد مي تواند يكي از اين واحدها را اسپري linovera به سيستم تهويه مركزي وصل نمايد و به كمك آن رطوبت را به اتاق يا دفتر كاري خود اضافه نمايد.

اندازه اين دستگاه ها متفاوت است. دستگاه هاي بخور كنسولي به اندازه كافي بزرگ هستند و مي توانند رطوبت را به كل دفتر يا اتاق اضافه نمايند. اين در حاليست كه دستگاه هاي بخور شخصي پرتابل هستند و حملشان راحت تر است.
عوارض استفاده از دستگاه بخور:

دستگاه هاي بخور يك روش عالي براي اضافه كردن رطوبت به هوا هستند اما خطراتي نيز دارند.
دستگاه بخور كثيف:

دستگاه هاي بخور ، اب را به ماده تبخيرشده قابل استشمام تبديل مي كنند. اگر آب واحد كثيف شود، ماده تبخير شده مي تواند باعث اذيت افراد شود. تانك آب كثيف و تيره مي تواند محيط را از ميكروب ها و آلودگي ها پر كند. در اين شرايط به كمك تميز كردن منظم مي توانيد جلوي چنين مشكلاتي را بگيريد. هميشه دستگاه بخور خود را به طور كامل تميز كنيد و از دستورات ساده تبعيت نماييد. آب نبايد براي مدت زمان طولاني در دستگاه بماند. اگر دستگاه شما فيلتر دارد مطمئن شويد كه آن را به طور مكرر عوض مي كنيد.
رطوبت زياد:

رطوبت در هوا مي تواند براي افراد خوب باشد اما سطح بالاي رطوبت هم مي تواند مشكلات تنفسي ايجاد كند و نشانه هاي حساسيت و آلرژي را بدتر نمايد. به عنوان مثال برخي از آلرژن ها در محيط هاي مرطوب بهتر رشد مي كنند.

بر اساس مطالعات انجام شده، سطح رطوبت داخل اتاق بايد بين ۳۰ الي ۵۰ درصد باشد. سطح رطوبت بالاي ۶۰ درصد بسيار زياد است.

افرادي كه از دستگاه بخور استفاده مي كنند بايد رطوبت سنج هم داشته باشند. برخي از دستگاه ها اين رطوبت سنج ها را در خود دارند و برخي ندارند.
استفاده از آب سخت يا آب شير:

بيشتر بي براوون سازندگان اين دستگاه ها توصيه مي كنند تنها از آب تميز و خالص در دستگاه بخور استفاده شود. دلايلي براي اين توصيه وجود دارد. آب شير فيلتر نشده حاوي مقادير بالايي از مواد معدني و ساير ذرات است. مواد معدني موجود در شير آب مي تواند در دستگاه تجمع يابد و باعث از كار افتادن آن شود. دستگاه بخور مي تواند اين مواد معدني را وارد هوا كند و فرد آن ها را استشمام نمايد. ذرات در اتاق نيز باقي مي مانند.
ساير خطرات:

برخي از خطرات مرتبط با كاربرد دستگاه بخور در برگيرنده سوختگي ناشي از بخار و رشد ذراتي است كه بر روي ديوارها و سقف تجمع پيدا مي كنند. همه افرادي كه از دستگاه بخور استفاده مي كنند بايد از نزديك شدن زياد به آن خودداري نمايند. زماني كه از اين دستگاه در منزلي استفاده مي شود كه كودك در آن وجود دارد بايد مراقب او باشند.
نكات اصلي درباره دستگاه بخور:

براي استفاده از دستگاه بخور موارد زير را به خاطر داشته باشيد:

سطح رطوبت را در اتاق بررسي كنيد
به طور منظم آب دستگاه را عوض كنيد
دستگاه بخور را به طور منظم تميز نماييد
فيلتر را بر اساس دستورات كارخانه سازنده عوض نماييد
از آب تميز و سالم كه حاوي مواد معدني نيست استفاده كنيد
زماني كه در منزل كودك كم سن و سال داريد مراقب او باشيد
از دستورات كارخانه سازنده تبعيت نماييد.

نتيجه گيري:

دستگاه بخور مي تواند براي افرادي كه مشكلات پوستي يا تنفسي دارند و در محيط هايي با رطوبت اندك زندگي مي كنند مفيد باشد. بايد به خاطر داشته باشيد كه اين دستگاه نمي تواند مشكلات زمينه اي همچون اسم را درمان كند. اگرچه اين دستگاه مفيد است اما نبايد نمايندگي b braun جايگزين درمان پزشكي شود. افرادي كه به هنگام استفاده از دستگاه بخور نشانه هايشان بدتر مي شود يا نشانه جديدي را تجربه مي كنند بايد آن را كنار بگذارند و با پزشك مشورت نمايند.

مجله سلامت



منبع

تظرات ارسال شده