همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
باورهاي غلط درباره پوست و‌ موي سالم

پوست سرت بمالي. شخص ديگري هم توصيه مي‌كند تخم‌مرغ روي سرش بمالد تا موهايش تقويت شود. بعضي‌ باور دارند استفاده از شامپوهاي خاصي مي‌تواند در تقويت موهاي سر موثر باشد و گروهي هم حنا را براي كاهش ريزش مو موثر مي‌دانند.

به گزارش : اين همه راه‌حل به او پيشنهاد مي‌شود، ولي به نظر مي‌رسد هيچ‌كدام آن‌طور كه انتظارش را دارد، تاثيرگذار نيست. البته هيچ‌وقت هم به اين موضوع فكر نمي‌كند كه از متخصصان و پزشكان كمك بگيرد، چراكه اعتقاد دارد مصرف مواد طبيعي به نفعش خواهد بود.

اين كارها خيلي فايده ندارد

هميشه باورهاي غلطي ميان مردم وجود داشته و دارد. باورهايي درباره چگونگي مراقبت از پوست و مو كه افراد خاصي هم طرفدارش هستند. به همين دليل شايد خيلي براحتي قبول نكنند كه اين باورهاي نادرست را كنار بگذارند و به روش‌هاي صحيح و علمي روي بياورند، اما دكتر امير هوشنگ احساني، متخصص پوست و مو در گفت‌وگو با «جام‌جم» در اين زمينه چنين توضيح مي‌دهد: متأسفانه برخي افراد تصور مي‌كنند استفاده پماد سوختگي از مواد مختلفي مانند زرده تخم‌مرغ و مواد گياهي مانند سبوس برنج كه روي موها و پوست سر ماليده مي‌شود، مي‌تواند براي بهبود كيفيت و سلامت موها موثر باشد يا ممكن است از قرص‌هاي ضدبارداري به صورت پودر شده، استفاده كنند تا موهايي سالم، قوي و درخشان داشته باشند. در صورتي كه اين روش‌ها تاثير چندان زيادي ندارد و به عنوان نمونه زرده تخم‌مرغ هيچ تاثيري در اين باره نخواهد داشت.

مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها، اما حنا را خيلي قبول دارند و تصور مي‌كنند حنا مي‌تواند موجب تقويت و شادابي موهاي‌شان شود. در حالي‌كه به گفته اين متخصص پوست و مو، با اين‌كه بسياري از افراد باور دارند حنا موجب كاهش ريزش موهاي سر مي‌شود، اما آن‌طور كه ثابت شده است، در‌طولاني‌مدت هيچ كمكي نخواهد كرد و تاثيري در اين زمينه نخواهد داشت.

نقش تغذيه در سلامت پوست و مو

برخي افراد فكر مي‌كنند نوع غذايي كه مي‌خورند مي‌تواند وضع موهاي‌شان را تغيير دهد. آنها باور دارند مصرف غذاهاي چرب به مقدار زياد موجب مي‌شود موهاي چربي داشته باشند و برعكس، اگر چند وقت از رژيم غذايي كم‌چرب استفاده كنند، چربي موهاي‌شان كاهش مي‌يابد.

دكتر احساني با اشتباه دانستن چنين طرز فكري، يادآور مي‌شود: پانسمان زخم نقش تغذيه در ايجاد يا كنترل ريزش مو مشخص شده و به همين دليل توصيه مي‌شود افراد از مواد غذايي مناسب مانند ميوه، سبزي‌ و پروتئين به مقدار كافي مصرف كنند تا دچار ريزش مو نشوند. با اين حال، نوع تغذيه و مواد غذايي مصرفي كه كم‌چرب يا پرچرب باشد هيچ تاثيري در ميزان چربي مو نخواهد داشت.

به گفته وي، چربي مو متأثر از غدد چربي زير پوست است كه هيچ ارتباطي با نوع تغذيه فرد ندارد. بنابراين تغيير نوع رژيم غذايي هم نمي‌تواند در اين زمينه تاثيرگذار باشد و تغييري در نوع موها ايجاد نخواهد كرد.

ممكن است خيلي‌ هم فكر كنند اگر تغذيه صحيح براي جلوگيري از ريزش مو موثر است، پس مي‌تواند درباره درمان يا كنترل مشكلات ديگر پوست و مو مانند خارش يا شوره سر نيز اثرگذار باشد. در صورتي كه اين موارد هيچ ارتباطي با تغذيه و نوع رژيم غذايي فرد ندارد.

وي مي‌افزايد: يكي از علل شكنندگي موها، كمبود آهن، كمبود روي و بيوتين است كه در صورت تشخيص علت، پزشك مي‌تواند با مصرف صحيح مواد غذايي و درمان اين كمبودها ، مشكل را برطرف كند.

كيفيت مو تغيير مي‌كند، اما در طولاني‌مدت

تغيير رژيم غذايي و استفاده از مواد مناسب و مورد نياز براي داشتن موهايي سالم و شاداب مي‌تواند به كاهش ريزش كرم رژودرم براي جاي سوختگي موها كمك كند و شكنندگي آنها را بهبود بخشد، اما مسلما نبايد انتظار داشته باشيم با گذشت يك روز يا يك هفته همه اين مشكلات حل شود.

دكتر احساني در اين‌باره يادآور مي‌شود: بي‌شك تغيير رژيم غذايي و مصرف غذاهاي مناسب، در طولاني‌مدت مي‌تواند موجب بهبود جنس موها شود و كيفيت آن را افزايش دهد، ولي در ميزان چربي يا خشكي مو و شوره سر تاثيري ندارد.

شست‌وشوي زياد موجب ريزش مو نمي‌شود

دكتر احساني ضمن بيان اين‌كه تعداد دفعات شست‌وشوي موهاي سر تاثيري بر ريزش مو ندارد، مي‌افزايد: دفعات شست‌وشوي موي سر براساس ميزان چرب يا خشك بودن موها مي‌تواند تغيير يابد و اين‌كه مردم فكر كنند با شست‌وشوي كمتر موها، ريزش مو هم كمتر مي‌شود، باوري اشتباه است. به گفته وي، صابون يا شامپوي مناسب براي شست‌وشوي سر نيز بايد براساس نوع موهاي فرد و با توجه به ميزان چرب يا خشك بودن آن انتخاب شود.

تاثير اين ماسك‌ها دائمي است يا موقتي؟

همه انسان‌ها دوست دارند پوستي شفاف، شاداب و جوان داشته باشند و براي همين از هر روشي كه به آنها پيشنهاد مي‌شود، كمك مي‌گيرند. اين روزها هم ماسك‌هاي زيادي براي كاهش چين و چروك‌هاي صورت، لوزالمعده برطرف كردن لك‌هاي پوستي و شادابي پوست پيشنهاد مي‌شود كه به گفته دكتر احساني با اين‌كه استفاده از ماسك‌هاي صورت كمك‌كننده خواهد بود، اما تاثير آنها براي مدتي بسيار كوتاه باقي مي‌ماند.

بنابراين آن‌طور كه اين متخصص پوست مي‌گويد استفاده از اين ماسك‌ها به عنوان شيوه درمان نگه‌دارنده خوبي به حساب نمي‌آيد و فقط مي‌تواند لايه‌هاي سطحي پوست را به مقدار خيلي كمي بردارد و تاثير زيادي در شادابي پوست و تغيير ضخامت و منافذ آن ندارند.

متخصصان پوست چه مي‌گويند؟

اگر از بزرگ‌ترهاي فاميل بپرسيد، براي تقويت مو و جلوگيري از ريزش آن چه كار بايد كرد يا اگر راه‌حلي براي داشتن پوستي شفاف و شاداب بخواهيد، حتما استفاده از مواد طبيعي را به شما توصيه مي‌كنند. اما اگر مي‌خواهيد نظر پزشكان و متخصصان را هم بدانيد خوب است توجه داشته باشيد كه به گفته آنها استفاده از اين مواد هميشه نمي‌تواند نتيجه دلخواه را ايجاد كند و به همين دليل متخصصان پوست و مو اين روش را توصيه نمي‌كنند.

دكتر احساني در اين‌باره يادآور مي‌شود: بسياري از افراد مدت‌هاي طولاني از ماسك‌هاي طبيعي استفاده مي‌كنند تا پوستي جوان و شاداب داشته باشند، اما ممكن است هيچ نتيجه‌اي هم نگيرند. هيدروژل در حالي‌كه با مراجعه به پزشك متخصص و استفاده از درمان‌هاي دارويي مناسب مي‌توانند خيلي بهتر و راحت‌تر مشكلات‌شان را برطرف كنند. به همين دليل توصيه مي‌شود همه افراد قبل از استفاده از اين ماسك‌ها به متخصص پوست مراجعه كرده و براساس آنچه او تجويز مي‌كند، اقدام كنند.

منبع: جام جم



منبع

تظرات ارسال شده