همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
بيماري هاي واگير دار كه سلامت انسان را به خطر مي اندازد

طول تاريخ تهديدي دائمي براي سلامت انسان بوده است، با اين بيماريها بيشتر آشنا شويد.

به گزارش : بيماري مسري يك زير مجموعه از بيماريهاي قابل انتقال است كه در بين افراد منتقل مي شود، برخي از بيماري هاي مسري (مانند آنفلوانزا ، سرماخوردگي يا گلودرد مزمن) از طريق تماس مستقيم با فرد مبتلا سرايت كند و راه ديگر اين است كه ميكروب از طريق هوا منتقل شود. بعضي اوقات افراد با لمس كردن يا استفاده از چيزي كه يك شخص آلوده لمس كرده يا از آن استفاده كرده باشد و يا از راه جنسي به بيماري هاي مسري مبتلا مي شوند.

در ادامه مطلب با مسري ترين بيماري هايي كه برخي از آنها در ليست كُشنده‌ترين اترومن بيماري ها هم قرار مي‌گيرند، آشنا مي‌شويد.

آبله

آبله از سال ۱۹۷۹ رسماً در فرم انساني خود ريشه كن شده است با اين وجود؛ بسياري از كشور‌ها براي پيشگيري از اين بيماري، واكسيناسيون را ادامه مي‌دهند. اين بيماري به دليل سرايت ويروسي به راحتي در بين مردم گسترش يافت و باعث ابتلاي تعداد بيشماري از انسان‌ها در تاريخ گشت. اثرات جانبي آن در دهان و گلو، تاول پوست و بروز نابينايي از اثراتاين بيماري است و معمولاً با مرگ خاتمه مي‌يابد.

جذام

اين بيماري كه به عنوان بيماري هانسن معروف است، توسط باكتري مايكوباكتريوم لپرا ايجاد مي شود كه با تأثيرگذاري بر اعصاب محيطي، عملكرد آن را از كار مي اندازد. در نتيجه بيماران غالباً از احساس درد و درجه حرارت در قسمتهاي خاصي ناتوان مي‌شوند كه معمولاً منجر به شيوع عفونت مي شود. تاريخچه اين بيماري به هزاره ژل هيدروسرب ها باز مي گردد و در مناطقي از نظر بهداشت ضعيف است بسيار مسري است.

حصبه يا تب تيفوئيد

حصبه يك بيماري حاد همراه با تب است كه بوسيله باكتري سالمونلا تيفي ايجاد مي‌شود. باكتري سالمونلا پاراتيفي نيز كه يك باكتري مرتبط است مي‌تواند اين بيماري را ايجاد كند اما بيماري ايجاد شده با اين نوع باكتري از نظر شدت ضعيفتر است. اين باكتري‌ها در آب يا غذا توسط يك حامل انساني ته نشين مي‌شوند و سپس در آب يا غذا به ديگران منتقل مي‌شوند.

طاعون

به عنوان يك بيماري مرتبط با جانوران است، كه عامل آن باسيل يرسينيا پستيس است. بيماري طاعون، بيشتر از راه كك‌هاي بدن موش مبتلا، به انسان سرايت مي‌كند. اه‌هاي ديگر ابتلا به طاعون، گازگرفتگي از طريق جوندگان يا خوردن جاندار مبتلا به طاعون است. انتقال طاعون از انسان به انسان هم از طريق تماس پانسمان هيدروتك و تنفس (در صورتي كه فرد بيمار به طاعون ريوي مبتلا باشد) انجام مي‌گيرد. اين بيماري سيستم لنفاوي را آلوده مي كند، به سيستم ايمني بدن حمله مي كند و به سرعت چهار روز پس از ظهور علائم اوليه باعث مرگ مي شود.

آنفلوانزا

گرچه امروزه به عنوان يك بيماري حاد تصور نمي شود، داراي سابقه طولاني در مرگ انسان است. آنفلوانزا در اكثر اشكال مسري است. اين بيماري به سيستم تنفسي حمله مي‌كند و باعث تب، خستگي، سرفه، حالت تهوع، استفراغ ، اسهال و درد عضلات مي شود. اين بيماري عمدتا از طريق تماس، سرفه و عطسه گسترش مي يابد.

هاري

اگرچه امروزه در بين انسان‌ها بسيار نادر است، اما هاري يك تهديد مداوم در چند صد سال پيش بود. اين بيماري با علائمي متنوع و نامنظم به عنوان كف كردن دهان و توهمات شديد (زيرا بيماري به سيستم عصبي حمله مي‌كند) مغز را قيمت پانسمان نوين هدف مي‌گيرد. از طريق بزاق يك حيوان آلوده و انتقال آن به خون منتقل مي‌شود.

مالاريا

بيماري مالاريا كه يك بيماري ناشي از نيش پشه‌ها است، مي‌تواند انسان را به آساني آلوده كند. اين بيماري معمولاً با تب و سردرد شديد مشخص مي‌شود، اين بيماري اغلب مي‌تواند منجر به اغما و حتي مرگ شود.

ژيارديازيس

يك عفونت انگلي داخلي است كه در اثر بلع يا قرار گرفتن در معرض آلوده آب ايجاد مي‌شود.

بيماري كرم حلقه‌اي

عفونت قارچي كرم حلقوي يا Ringworm در بدن روي لايه فوقاني پوست ايجاد مي‌شود. مشخصه آن ضايعه پوستي دايره رنگ قرمزي با ظاهر پوستي روشن در ميانه آن است. اين ضايعه پوستي ممكن است با خارش همراه باشد.

ايدز يا HIV

افراد مبتلا به شدت آسيب پذير و در هجوم عفونت‌هاي فرصت طلب، و از كشنده‌ترين تومور‌ها تا شايع‌ترين سرماخوردگي پانسمان هارتمن رها مي‌شوند. اچ آي وي يا ايدز از سال ۲۰۰۹ به صورت بيماري همه گير در آمده است و امروز حدود ۳۳ ميليون نفر در جهان را تحت تأثير قرار داده است. اين ويروس از طريق تماس مستقيم غشاي مخاطي و خون با مايعات بدن فرد مبتلا و از طريق جنسي منتق مي‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران



منبع

تظرات ارسال شده