همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
ساختار مولكول سرطان,اخبار پزشكي,خبرهاي پزشكي,تازه هاي پزشكي
پژوهشگران

موفق به كشف ساختار مولكولي شدند كه نقش مهمي در يكي از فرآيندهاي دخيل در پيدايش سرطان پانسمان جراحي سوربكت دارد، آگاهي از عملكرد اين مولكول ميتواند به درمانهاي مؤثر سرطان منجر شود.

به گزارش ايرنا به نقل از پايگاه خبري مديكال اكسپرس، پروتئين ها مولكول هاي بسيار بزرگي هستند و نقش مهمي در تندرستي يكي يكي سلول هاي بدن اجرا ميكنند . فرآيندي كه تعيين ميكند كدام و چه تعداد پروتئين براي يك سلول دردسترس هست بسيار سوربكت چيست پيچيده هست. يكي از اين فرآيندها اتصال جايگزين( alternative splicing) هست. در اين فرآيند دسترسي به طيف وسيعي از پروتئين با كد ژنتيكي يكسان و عملكردهاي گوناگون مقدور و از اين طريق تندرستي سلول ضمانت ميشود. اتصال جايگزين يك فرآيند تنظيم شده حين بيان ژن هست كه سبب ميشود يك ژن واحد براي چند پروتئين كدگذاري شود.

اين نمايندگي سوربكت فرآيند بسيار پيچيده و كليدي بوده و گرچه براي تندرستي حياتي هست ولي پژوهش هاي تازه نشان ميدهد سلول هاي مبتلا به سرطان از آن براي ترقي و تكثير استفاده ميكنند. زمانيكه فرآيند اتصال جايگزين مختل ميشود ، ميتواند منجر به رشد و تكثير و توسعه سرطان و ايستادگي نسبت به شيمي درماني شود.

پژوهشگران شركت سوربكت بر اين باورند كه با تنظيم فرآيند اتصال جايگزين ميتوان شيوه هاي درماني سرطان را دگرگون كرد.

پژوهشگران مؤسسه تحقيقات سرطان در لندن به اطلاعات جديدي در مورد ساختار و عملكرد يك مولكول به اسم DHX8 دست يافتند. اين مولكول نقش مهمي در فرآيند اتصال جايگزين اجرا ميكند و نشان ميدهد مولكول هاي سرطاني چطور از اين فرآيند به نفع خود بهره مي ساكارز برند. در اين مطالعه آمده است اختلال در فرآيند اتصال جايگزين ميتواند به طيف وسيعي از بيماري هاي از جمله سرطان منجر شود. اين مولكول در آخرين مرحله از فرآيند اتصال جايگزين نقش دارند كه در آن اطلاعات ژنتيكي رمزگشايي ميشوند و پروتئينهاي مختلف توليد ميشود . با آشنايي اين مولكول و عملكرد آن و همچنين روش مهار آن ميتوان به شيوه هاي ارزشمندي براي علاج اقسام سرطان دست يافت.

نتيجه اين مطالعه در نشريه Biochemical Journal منتشر شده هست.



منبع

تظرات ارسال شده