همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
همه چيز درباره خواص شگفت انگيز پياز

استخوان‌ها متخلخل‌تر و شكننده مي‌شوند و خطر شكستگي بيشتر مي‌شود. پياز يك اَبَرخوراكي براي استخوان‌هاست كه به پيشگيري از پوكي استخوان كمك مي‌كند. تركيبات گوگردي پياز به پيشگيري از آسيب به كلاژن استخوان‌ها و شريان‌ها كمك مي‌كند.

به گزارش : پياز يكي از رايج‌ترين سبزيجات و يكي از قديمي‌ترين موادغذايي شناخته شده براي بشر است. پياز تقريبا در همه غذا‌ها به شكلي يافت مي‌شود. طعم دادن به بيشتر غذا‌ها با پياز ساده است، اما حتي بهترين آشپز‌هاي دنيا هم نكات زيادي را درباره اين گياه شگفت‌انگيز نمي‌دانند.

پياز براي سگ‌ها بد است

پياز تقريبا در همه وعده‌هاي غذايي ما وجود دارد، اما براي سگ‌ها واقعي سمي است. پياز حاوي يك ماده سمي به نام آليل پروپيل دي‌سولفيد (allyl propyl disulfide) است كه باعث تجزيه سلول‌هاي قرمز خون در سگ‌ها و در پي آن كم‌خوني هلموتيك خودايمني ثانويه مي‌شود كه در نهايت مي‌تواند منجر به مرگ سگ‌ها شود.

بايد بدانيد كه پياز سرخ شده، پخته و آب پز هم حاوي اين سم كشنده هستند. البته معمولا مقدار زيادي از پياز براي سگ كشنده است، اما براي توله‌هاي آن هر مقدار از اين ماده مي‌تواند مشكل‌آفرين باشد. برخي افراد معتقدند كه سگ‌ها با خوردن پياز مي‌توانند از فوايد آن استفاده كنند، قيمت پانسمان نوين اما صدمات ناشي از اين سموم كشنده به مراتب بيشتر از فوايد احتمالي است. زماني از پياز به عنوان پول استفاده مي‌شد

پياز تاريخچه طولاني دارد كه نشان مي‌دهد طي اين سال‌ها كاربرد‌هاي مختلفي داشته است. در قرون وسطي، پياز براي اروپاييان آن قدر غذاي مهمي بود كه از آن به عنوان پول استفاده مي‌كردند. آن‌ها از پياز براي پرداخت هزينه‌هاي اساسي خود مثل اجاره خانه استفاده مي‌كردند و حتي پياز را هديه مي‌دادند.

امروزه پياز هديه مناسبي براي عروسي به نظر نمي‌رسد، اما در آن دوران حتي به عنوان هديه عروسي هم پياز مي‌دادند. صرب‌ها تا اواسط قرن هجدهم هنوز از پياز به عنوان نوعي ارز قابل قبول استفاده مي‌كردند. پياز براي سلامت مو فوق‌العاده است

همه ما آرزو داريم مو‌هاي بلند و زيبا داشته باشيم، اما شايد فقط چند پياز با تجربه چنين آرزويي در واقعيت، فاصله داشته باشيم! پياز كاربرد‌هاي زيادي دارد، اما كاربرد‌هاي آن محدود به آشپزخانه نمي‌شود.

آب پياز براي داشتن مو‌هاي سالم و زيبا فوق‌العاده است و به درمان نازكي مو، ريزش مو، خارش، خشكي و شوره سر كمك مي‌كند. پياز سرشار از تركيبات حاوي گوگرد است كه باعث تقويت مو مي‌شود. اين تركيبات تشكيل كراتين مو كه باعث رشد مو مي‌شود را تسهيل مي‌كنند. همچنين پياز به درمان بيماري‌هايي مثل ريزش سكه‌اي مو كمك مي‌كند.

براي تهيه آب پياز، پوستش را كَنده و آن را خرد كنيد. با فشار دادن پياز‌ها يا استفاده از آبميوه گيري عصاره آن را پماد مدي هاني خارج كنيد. آب پياز را روي پوست سر خشك بماليد تا معجزه آن را روي مو ببينيد.

پياز به مبارزه با پوكي استخوان كمك مي‌كند

پوكي استخوان يك بيماري است كه در آن تراكم و كيفيت استخوان‌ها كاهش مي‌يابد. استخوان‌ها متخلخل‌تر و شكننده مي‌شوند و خطر شكستگي بيشتر مي‌شود. پياز يك اَبَرخوراكي براي استخوان‌هاست كه به پيشگيري از پوكي استخوان كمك مي‌كند. تركيبات گوگردي پياز به پيشگيري از آسيب به كلاژن استخوان‌ها و شريان‌ها كمك مي‌كند.

محققان دانشگاه برن در سوئيس تركيبي را در پياز شناسايي كردند كه مانع از بين رفتن استخوان مي‌شود. اين تركيب، پپتيدي به نام «GPCS» است. استفاده اين تركيب در موش‌ها به طرز قابل توجهي مانع از بين رفتن موادمعدني استخوان‌ها شد. اين تحقيق نشان مي‌دهد كه خوردن پياز به مبارزه با پوكي استخوان كمك مي‌كند. زماني پياز را مي‌پرستيدند

در مصر باستان، پياز نه تنها نقش مهمي در غذا‌ها داشت، بلكه سمبل پرستش بود. مصريان باستان پياز را مي‌پرستيدند و اعتقاد داشتند كه حلقه‌هاي مدور و شكل كروي پياز نماد زندگي ابدي است. مي‌گويند كارگراني كه اهرام مصر را ساختند هم پياز مي‌خوردند. هم‌چنين نقاشي‌هايي از پياز در ديوار‌هاي داخلي اهرام و مقبره‌هاي مختلف يافت شده است.

اين گياه نماد ابديت براي مصريان بود، به همين دليل اغلب همراه با فرعون‌ها پياز هم دفن مي‌كردند. پياز اغلب در ناحيه لگن، قفسه سينه، در مقابل گوش‌ها و چشم‌هاي موميايي هيدروتك يافت مي‌شد. پياز را به كف پا مي‌چسباندند و پياز سبز شده را روي سينه قرار مي‌دادند. حتي داخل كاسه چشمان فرعون رامسس چهارم نيز هنگام دفن پياز قرار دادند. از پياز براي تميز كردن اشياي فلزي استفاده مي‌كردند

اگر مي‌خواهيد ظروف نقره يا ساير ظروف فلزي خانه خود را تميز كنيد، پياز به شما كمك مي‌كند. پياز در زدودن زنگ‌زدگي از فلزات نازكي مثل ظروف نقره يا چاقو بسيار موثر است. با چند ساعت قرار دادن پياز روي آن‌ها، به راحتي مي‌توانيد زنگ‌زدگي را از

روي فلزات پاك كنيد. پياز زخم را درمان و گردش خون را تقويت مي‌كند

عوامل و بيماري‌هاي زيادي باعث تضعيف گردش خون مي‌شود. معمولا از دارو‌ها براي كمك به درمان ضعف گردش خون استفاده مي‌شود، اما خوردن برخي موادغذايي هم مي‌تواند به بهبود گردش خون كمك مي‌كند، پياز يكي از اين موادغذايي است كه با گشاد كردن رگ‌ها و شريان‌ها به گردش خون كمك مي‌كنند. تحقيق ۳۰روزه روي مردان ثابت كرد كه عصاره پياز بعد از غذا جريان خون را بهبود مي‌بخشد.

پياز نه تنها به جريان خون كمك مي‌كند، بلكه ثابت شده با زخم‌هاي جزئي نيز مبارزه مي‌كند. پياز درمان طبيعي براي بريدگي و خراش‌هاي جزئي است. نصف پياز را در مخلوط كن خرد كنيد و ۲۰ دقيقه روي زخم بگذاريد. تا سه بار در روز مي‌توانيد اين كار را كنيد. از آب پياز در جنگ داخلي براي درمان زخم گلوله استفاده مي‌شد. حتي يك بار ژنرال گرانت براي وزارت جنگ در واشنگتن نامه نوشت: «من سربازهايم را بدون پياز حركت خريد پانسمان تندروت نخواهم داد.» پياز ورقه شده سمي نيست

افراد زيادي فكر مي‌كنند كه پياز خام برش خورده باكتري جذب مي‌كند، بنابراين پياز باقي مانده بسيار سمي است. با اين فرض، خردكردن پياز و پختن آن در روز بعد خطرناك است. اما اين كاملا غلط است. به گزارش جامعه ملي پياز (بله، وجود دارد) پيازي كه به درستي نگهداري شود، سمي نمي‌شود.

پياز خردشده را در ظرف دربسته مي‌توان تا يك هفته درون يخچال نگه داشت. تركيب شيميايي پياز از رشد باكتري‌ها حمايت نمي‌كند، چون pH پايين و پروتئين كم آن، محيط مناسبي براي رشد ويروس‌ها و باكتري‌ها نيست.

پياز سختي زمستان را پيش بيني مي‌كند

دوست داريد آب و هوا را پيش بيني كنيد؟ براي پيش بيني زمستان فقط به چند پياز نياز داريد. در گذشته مردم فكر مي‌كردند كه پوست پياز سختي زمستان را پيش بيني مي‌كند. پوست ضخيم نشان از يك زمستان سخت داشت و پوست نازك نشان از يك زمستان متعادل‌تر. البته اين روش فقط با پياز‌هاي محلي جواب مي‌دهد، چون پياز‌هايي كه از فروشگاه مي‌خريم ممكن است جاي ديگري كاشته شده باشند.

پياز اشك شما را درمي‌آورد

ما به خاطر مرگ، جدايي، خشونت و حتي شادترين خاطراتمان گريه مي‌كنيم، اما پياز هم مي‌تواند اشكمان را درآورد. چون يك واكنش در پياز ماده شيميايي در هوا آزاد مي‌كند كه چشم‌ها را تحريك مي‌كند. اين ماده شيميايي آنزيم سنتاز ناميده مي‌شود. پوست كندن پياز باعث اشك ريختن نمي‌شود، اما اگر آن را خرد كنيد، اشكتان پانسمان نقره هارتمن را درمي‌آورد.

چند روش براي محافظت از خود در برابر اين حمله اشك آور وجود دارد. از يك چاقوي تيز استفاده كنيد كه سريع و دقيق مي‌برد. همچنين مي‌توانيد پياز را پوست كنده و در آب خيس كنيد تا برخي تركيبات شيميايي آن را از بين ببريد، اما مقداري از طعم آن هم از بين مي‌رود.

منبع: برترين ها



منبع

تظرات ارسال شده