همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

در مورد لمينت دندان چه مي دانيد؟ ديگر همگي در دنياي امروزه با اهميت دندان ها آشنا هستند و مي دانند كه دندان هاي يك فرد مي تواند صدمه هاي زيادي ببيند و بايد از چنين صدمه هايي جلوگيري كرد. به طور كل لمينت دندان هم مي تواند به عنوان يك پيشگيري استفاده شود و هم براي درمان دندان ها استفاده مي شود. لمينت ها در كنار زيبايي خود كاربرد هاي زيادي هم دارد كه بايد آن ها را دانست. در ادامه اين مقاله ار بخش دندانپزشكي دكتر زخم به توضيج كامل درباره لمينت پرداخته و با آن آشنا مي شويم.

به طور كل لمينت چيست؟

بسياري از افراد هميشه آرزوي دندان هاي سفيد دارند و به دليل نداشتن چنين دندان هايي نمي توانند در جمع ها و مكان هاي عمومي لبخند خودشان را نشان دهند. اين اشخاص به دنبال راهي مي گردند كه بتوانند دندان هاي خودشان را سفيد كنند و لبخند شان را به همگي نشان دهند و لمينت دندان در چنين مرحله اي به كمك شما مي آيد.

لمينت يا ونير دندان (ونير پرسليني) چيست؟

در ابتدا بايد بدانيد كه اين پوشش در شاخه دندان پزشكي زيبايي حضور دارد و براي زيبايي استفاده مي شود اما پوشش گذاري دندان براي سلامت دندان ها هم مفيد است و كاربرد زيادي دارد. معمولا لمينت دندان براي افرادي استفاده مي شود كه دچار مشكل فاصله يا شكستگي و … در دندان هاي خود هستند و مي خواهند آن ها را درمان كنند.به طور كل لمينت دندان براي فرم دهي و زيباسازي دندان استفاده مي شود.

اين پوشش به دنبال اين است كه دندان هاي سفيدي به شما هديه بدهد تا بتوانيد در هر مكاني از لبخند خودتان استفاده كنيد. در درمان لمينت دندان شما مي توانيد خودتان فرم و رنگ دندان هاي تان را انتخاب كنيد و محدوديتي در اين كار وجود ندارد. البته اين را هم بايد دانست كه تمامي افراد نمي توانند پوشش گذاري دندان را به خوبي انجام دهند. افرادي كه فك و لثه شان دچار مشكل است نمي توانند اين زببايي را بر روي خود انجام دهند زيرا در آينده ممكن است براي شان خطرناك باشد.

به همين دليل دندان پزشكي كه مي خواهد لمينت دندان را براي شما انجام دهد در ابتدا سعي مي كند از وضعيت لثه و فك شما آگاه شود و سپس كار خود را آغاز مي كند. همچنين افرادي كه ارتودونسي انجام داده اند يا دندان هاي شان واجب شرايط ارتودونسي است هم نمي توانند از لمينت دندان بهره ببرند و بايد از چنين زيبايي دوري كنند.

افرادي كه از سلامت كامل فك و لثه برخوردار هستند و مي خواهند چنين درماني را براي دندان هاي خود استفاده كنند، بايد بدانند كه لمينت دندان در دو مرحله تحت نظر دندان پزشك بر روي دندان ها انجام مي شود. در مرحله اول دندان پزشك تلاش مي كند كه دندان هاي فرد را به اندازه چند ميلي متر تراش دهد تا آن ها را براي لمينت دندان آماده كند و سپس قالب بندي را در همان مرحله اجرا مي كند.

در مرحله دوم كه همان مرحله آخر است دندان ها تحت نظر يك لابراتوار، بررسي و آزمايش مي شود و كار لمينت دندان بر روي دندان ها تمام مي شود. حال ممكن است كه با خود بپرسيد كه لمينت دندان از چه چيزي ساخته شده است و چگونه به دندان اصلي وصل مي شود. در ابتدا بايد بدانيد كه لمينت دندان يك پوسته نازك از سراميك است كه با همان جنس اصلي دندان مطابقت دارد و و از مقاومت بالايي برخوردار است.

لمينت

لمينت دندان به گونه اي طراحي شده است كه بتواند مقاومت بالايي داشته باشد و به همان اندازه دندان ها مقاومت كند. لمينت دندان به صورت تك به تك براي هر دندان ساخته مي شود و زماني كه در لابراتوار آماده شود به وسيله يك چسب تحت نظر اشعه هاي پيشرفته به دندان هاي اصلي وصل مي شوند و كار لمينت دندان تمام مي شود. حال يك مرحله ديگر وجود دارد كه مهم ترين مرحله است و توسط خود شخص بايد انجام شود و آن هم مراقبت در مراحل اوليه و روز هاي اول از دندان است.

شما بايد سعي كنيد كه بعد از لمينت دندان هميشه از نخ دندان استفاده كنيد و در كنار آن هيچگونه فعاليت سنگيني با دندان هاي خود نداشته باشيد. البته مي توانيد تمام غذاهاي مورد علاقه خودتان را ميل كنيد اما از استفاده نامناسب از آن ها دوري كنيد. بعد از آن يك برنامه منظم براي دكتر داشته باشيد و هر چند ماه يك بار به دندان پزشك خود مراجعه كنيد. البته نمي توان به طور قطع گفت كه لمينت دندان هميشه بر روي دندان وجود دارد و هيچ آسيبي نمي بيند.

به همين دليل اگر احساس كرديد كه بر روي دندان تان تغيير شكل رخ داده است يا اگر طي يك فعاليتي لمينت شما از دندان تان جدا شد يا شكست مي توانيد به پزشك خودتان مراجعه كنيد و مراحل تعمير لمينت را انجام دهيد تا لمينت دندان تان مانند روز اول شود. البته ممكن است لثه هاي شما به پوشش دندان حساسيت داشته باشد و بعد از انجام لمينت قرمز شود كه اگر چنين اتفاقي براي شما هم رخ داد حتما به دندان پزشك تان براي مصرف دارو و درمان مراجعه كنيد.

مدل هاي مختلف لمينت دندان

لمينت دندان در دو حالت سراميكي و كامپوزيتي براي انجام وجود دارد كه هركدام جنس و حالت خاص خودشان را دارند و با يكديگر متفاوت هستند. در لمينتهاي سراميكي شما از زيبايي بيشتري برخودار خواهيد بود زيرا رنگ آن ها با ثبات تر است و سفيدي بيشتري در آن ديده مي شود. همچنين لمينت سراميكي مقاومت بالا تري دارد و مي تواند عمر بيشتري براي شما داشته باشد.

لمينتهاي كامپوزيتي در عوض قيمت پايين تري دارد و باعث مي شود كه دندان ها تراش كمتري داشته باشند كه اين خود براي افرادي كه مي خواهند خرج كمتري كنند مناسب است و به كمك دندان هاي شان مي آيد. لمينت هاي سراميكي در لابراتوار ها ساخته و تهيه مي شوند و فرايند شان طولاني تر است اما لمينتهاي كامپوزيتي را در مطب خود دندان پزشك هم مي توان ايجاد كرد و استفاده كرد.

نحوه انجام لمينت

زيبايي دندان يكي مهم ترين عواملي است كه امروزه مردم اهميت زيادي به آن مي دهند و براي همگي يك روياي زيبا شده است. لمينت دندان يكي از راه هايي است كه دندان هاي شما را زيبا مي كند و به شما يك لبخند زيبا هديه مي دهد. لمينت دندان در حقيقت يك زيباسازي براي دندان ها است كه همگي اسم آن را شنيده اند. تصوري كه در مورد لمينت دندان وجود دارد اين است كه مردم فكر مي كنند انجام اين خريد پانسمان كار داراي درد زيادي است.

به همين علت هميشه سعي مي كنند روش انجام و مراحل آن را بدانند و از ميزان درد وارده به خود آگاه شوند. حال براي اينكه چنين تصور اشتباهي در باب درد پوشش گذاري دندان برطرف شود، در ادامه متن روش انجام پوشش گذاري دندان بر روي دندان ها بيان شده است كه با خواندن آن آشنايي كاملي به پوشش گذاري دندان پيدا مي كنيد.

آماده كردن دندان هاي شخص

در اولين مرحله از لمينت دندان براي اينكه لمينت هاي مناسبي بر روي دندان ها قرار بگيرد، بايد دندان ها آماده شوند. لمينت دندان روش هاي مختلفي دارد اما در روش هاي سنتي بسيار مهم است كه دندان ها به خوبي آماده شوند. در اين مرحله دندان ها از لحاظ ظاهر و وضعيت فعلي بررسي مي شوند و براي مراحل بعدي آماده مي شوند.

لايه برداري مينا

براي اينكه لمينت دندان به خوبي بر روي دندان ها انجام شود و پوسته لمينت بر روي دندان ها نصب شود، بايد يك لايه از روي ميناي دندان ها تراشيده شود تا پوسته به خوبي نصب شود. دندان پزشك شما مقدار لايه برداري را براساس دلخواه شما و لمينتي كه مي خواهيد انجام دهيد، انجام مي دهد. به طور كل در حالت استاندارد مقداري كه تراشيده مي شود بين نيم ميلي متر يا 7 دهم ميلي متر است كه مقدار زيادي حساب نمي شود و نيازي به بي حسي و بيهوشي ندارد.

لمينت

گرفتن قالب دندان ها

هنگامي كه شما مراحل اول لمينت دندان را نزد دندان پزشك خود انجام مي دهيد، نياز به يك قالب گيري پيدا خواهيد كرد تا دندان پزشك تان بتواند مراحل بعدي لمينت دندان را طي كند. در اين مرحله ماده اي نرم در دهان شما و بر روي دندان هاي شما قرار مي گيرد كه بعد از مدت كوتاهي سفت مي شود تا بتواند فرم و قالب تمام دندان هاي شما را در خود نگه دارد. زماني كه قالب به طور كامل آماده شد، دندان پزشك اين قالب را به يك لابراتوار دنداني ارسال مي كند.

اگر فناوري دندان پزشكي شما قوي باشد و از CEREC استفاده كند مي تواند عكس هاي شما را با كيفيت بالا و جزئيات كامل در سيستم هاي عادي نشان دهد. اين عكس ها به طور سه بعدي كار مي كنند و فرز هاي لمينت دندان نيز در اين عكس ها به وجود مي آيد.

استفاده از لمينت دندان موقت

گاهي وقت ها دندان پزشك خودش آزمايشگاه ندارد و مجبور مي شود لمينت دندان را در آزمايشگاه هاي بيرون از مطب انجام دهد كه اين خود كمي زمان بر است و ممكن است حدود يك هفته طول بكشد تا لمينت دندان حقيقي شما براي تان آماده شود. به همين دليل دندان پزشك ها سعي مي كنند كه در ابتدا يك لمينت دندان موقت بر روي دندان هاي شما نصب كنند.

البته در برخي مواقع هم براي محافظت از تراشيدگي ها و بررسي فرد براي حساسيت به لمينت دندان استفاده مي كنند تا آگاهي كاملي نسبت به وضع شخص مورد نظر داشته باشند.

ايجاد كردن لمينت دندان حقيقي

ساخت لمينت دندان مهم ترين بخش انجام پوشش گذاري دندان است كه در اين مرحله انجام مي شود. در تمامي لمينتها از پورسلاين استفاده مي شود اما موارد مصرف و ميزان آن متفاوت است كه به همين دليل هم زمان ساخت يك پوشش ممكن است دير تر يا زودتر شود. به طور كل براي ساخت يك لمينت همگي از مراحل ساده اي طي مي كنند كه در بند هاي زير بيان شده است.

قالبي كه از قبل توسط دندان پزشك ايجاد شد به يك تكنيسين فرستاده مي شود و آن شخص سعي مي كند يك مدل كاري ايجاد كند تا دندان پزشك آن را بررسي كند. پس از بررسي در همان مدل لايه هاي مختلف پورسلاين ايجاد مي شود. مقاومت مواد سازنده درون آن به وسيله يك گرماي شديد يا فشار بالا تر مي رود. سعي مي شود كه لايه هاي پورسلاين به يك ميزان تيرگي داشته باشند و رنگ آن ها متفاوت نشود. اگر روش قبلي مناسب نبود تكنسين تلاش مي كند كه خودش لايه ها را شبيه به رنگ هاي واقعي، رنگ كند.

انجام آن در يك مرحله

اگر دندان پزشك مورد نظر شما از فناوري CEREC استفاده كند ديگر نيازي به تكنيسين و اتلاف وقت نيست و تمام كار ها در چند دقيقه انجام مي شود. دندان پزشك عكس هاي گرفته شده از شما و قالب را به يك چاپگر سه بعدي ارسال مي كند و آن چاپگر يك ونير كامل بر اساس آنچه كه مي خواستيد آماده مي كند و تيرگي لايه هاي پورسلاين را شبيه به دندان هاي خودتان مي كند و ونير را مي سازد.

البته اگر از رنگ رضايت نداشته باشيد مي توانيد در مراحل ترميم، رنگ را به كمك دندان پزشك تغيير دهيد.

نصب لمينت ها بر روي دندان

قبل از اينكه نصب بر روي دندان هاي شخص انجام شود، دندان پزشك سعي مي كند تمام بخش هاي ونير را به طور كامل بررسي كند تا كاملا با دندان هاي شخص مطابقت داشته باشد و اشتباهي در تراز به وجود نيايد. اگر مشكلي در ونير وجود داشته باشد دندان پزشك مي تواند به وسيله دستگاه هاي خاص خود ونير را تغيير دهد يا برش هاي كوچكي در آن ايجاد كند تا هم تراز با دندان هاي حقيقي شخص شود.

لمينت

يكي از مهم ترين بخش ها، لبخند لمينت دندان و لبخند حقيقي شخص است كه اگر تفاوت فاحشي داشته باشند دندان ها غير طبيعي به نظر مي رسد به همين دليل دندان پزشك وضعيت رنگ ونير و دندان هاي حقيقي را بررسي مي كند.در اين مرحله شخص بايد سعي كند طبيعي رفتار كند و اگر دردي در دندان هاي خود احساس كرد از چيزي نترسد زيرا ممكن است لمينت ها اشتباه نضب شوند.

دندان پزشك قبل از نصب پوشش ها يك ژل اسيد به دندان هاي اصلي وارد تزريق مي كند تا مواد معدني روي سطح دندان ها از بين بروند و سطح روي دندان ها صاف باشند. بعد از تزريق ژل، يك ماده چسبناك روي تمام دندان ها و شكاف ها قرار مي گيرد تا دندان ها براي روكش هاي پورسلاين آماده شوند.

وصل كردن لمينت به دندان

دندان پزشك يك ماده سيماني را پشت لمينت هاي مورد نظر قرار مي دهد و بعد از آن پورسلاين هاي آماده شده بر روي دندان ها قرار مي گيرند. پورسلاين ها با كمي فشار روي دندان ها قرار خواهند گرفت و سپس دندان پزشك يك نور بر روي پوسته ها قرار مي دهد تا مواد پورسلاين به خوبي سفت و محكم شوند.

اين نور باعث مي شود كه سرعت ماده هاي پوسلاين بيشتر شود و روند وصل شدن را در طي چند دقيقه انجام دهد. بعد از سفت شدن پوسته ها عملا كار دندان شما به پايان مي رسد و بعد از آن مراقبت هاي خودتان و نگهداري تان از دندان آغاز مي شود.


بيشتر بخوانيد: مقايسه ونير كامپوزيت در مقابل ونير پورسلين


عوارض پانسمان اكتي كوت موجود براي لمينت دندان

لمينت دندان هم مانند بسياري از فرايند هاي درمان ممكن است عوارضي براي شخصي كه پوشش گذاري دندان را انجام مي دهد داشته باشد كه اين عوارض به مرور از بين مي روند يا پايدار مي مانند. در حقيقت عوارض ها بستگي به خود فرد و مراقبت شخص از لمينت دندان دارد و بايد بداند كه چگونه از آن ها مراقبت كند. در بخش زير برخي از اين عوارض ها و دلايل آن ها مطرح شده است كه بهتر است قبل از پوشش گذاري دندان با آن ها آشنا شويد.

حساسيت شخص

لمينت دندان در برابر گرما و سرما از خود واكنش نشان مي دهد و زماني كه براي اولين بار با دندان هاي لمينت شده خود در برابر سرماي زمستان يا گرماي تابستان قرار مي گيريد اين حساسيت و درد كمي كه در دندان هاي تان شكل مي گيرد را متوجه خواهيد شد.

البته حساسيت پوشش دندان در شرايط آب و هوايي ضرر زيادي براي بدن و دندان ها ندارد و اگر دندان ها را در دما هاي به شدت پايين يا بالا قرار ندهيد آسيبي براي آن ها ايجاد نمي شود و به مرور زمان از بين مي رود. پس بهتر است در اوايل انجام لمينت دندان از دما هاي متغير دوري كنيد و سعي كنيد در دماي عادي خانه و شهر تان رفت و آمد داشته باشيد.

رخ دادن شكستگي در دندان

يكي از نكاتي كه بايد به شدت به آن دقت كرد، سلامت دندان و لثه ها براي انجام لمينت دندان است. بسياري از افراد به چنين نكته اي توجه نمي كنند و نزد دندان پزشك هاي نامناسب براي پوشش گذاري دندان مي روند كه در نهايت موجب شكست دندان هاي شان بعد از لمينت دندان مي شود و ضرر هاي مالي و جاني بسياري بر آن ها وارد مي شود.

تنها فردي كه از لحاظ دندان و لثه سالم است مي تواند پوشش گذاري دندان را انجام دهد و بايد دانست كه بعد از انجام چنين درماني براي سلامت دندان ها بهتر است كه از خوردن غذا هاي سفت دوري كرد و كمتر غذا را گاز زد. البته اين به معناي نخوردن غذا نيست بلكه بايد در دوره اوليه لمينت دندان اين رژيم غذايي را رعايت كرد تا لمينت دندان به خوبي روي دندان ماندگار شود. البته اگر دنداني هم به هر دليلي شكسته شود مي توان آن را مجددا ترميم كرد.

تمام دندان پزشكاني كه كار پوشش دندان انجام مي دهند يك بخش ترميم هم براي بيمار ها و مشتري هاي خود دارند كه اگر شخصي دندانش آسيب ببيند يا شكسته شود بتواند دوباره آن را ترميم كند و هزينه كمتري را پرداخت كند.

رنگ لمينت

بسياري از افراد فكر مي كنند كه رنگ لمينت دندان دائمي است و ديگر تحت هيچ شرايطي قرار نيست رنگ آن ها تغيير كند. به همين دليل آن ها نكات بهداشتي خود را رعايت نمي كنند و زماني كه متوجه مي شوند لمينت دندان شان تغيير رنگ داده است، تعجب مي كنند. بايد بدانيد كه لمينت دندان هم به مرور زمان رنگش تغيير مي كند و اين تغيير به نوشيدني هاي گازداري كه مصرف مي كند مرتبط است. هر چقدر كه بيشتر از نوشابه و نوشيدني ها استفاده كنيد زود تر رنگ آن ها تغيير مي كند.

البته در كنار آن بايد دانست كه سيگار و قليان هم يكي از اصلي ترين دلايل تغيير رنگ لمينت دندان هستند كه بايد از آن ها دوري كرد يا بسيار كم مصرف كرد تا تغيير رنگ در لمينت دندان ديرتر انجام شود و بهداشت آن ها رعايت شود.

لمينت

مراقبت هاي لازم از لمينت

هر نوع درماني براي انسان لزوم به مراقبت هايي دارد تا آن درمان به طور كامل پاسخ گوي انسان باشد و بتواند بهترين عملكرد از خود را نشان بدهد. لمينت دندان هم مانند هر درمان ديگري به مراقبت هايي نياز دارد كه شما بعد از انجام پوشش گذاري دندان بايد اين مراقبت ها را به خوبي انجام دهيد و از محافظ دندان هاي خود باشيد. براي مثال شما در دوره هاي مختلفي نياز به جرم گيري دندان هاي خود داريد كه بايد تحت نظر دندان پزشك خود اين جرم گيري را انجام دهيد.

اگر دندان پزشك شما همان شخصي باشد كه لمينت دندان شما را انجام داده است اين فرايند ساده تر رخ مي دهد زيرا با دندان هاي شما آشنايي كامل دارد و مي داند كه چگونه بايد كار خودش را انجام بدهد اما اگر نزد دندان پزشك ديگري رفتيد، حتما وضعيت دندان هاي خود را براي او مطرح كنيد و اگر خواست با دستگاه جرم گيري دندان هاي شما را انجام بدهد به او از قبل توضيح دهيد كه دندان هاي شما حساس است.

بعضي از افراد فكر مي كنند كه دهان شويه ها مي تواند هميشه براي دندان مناسب باشيد و مصرف زياد آن آسيبي به دندان نمي رساند. چنين تفكري اشتباه است و بايد به درستي از دهان شويه ها استفاده كرد زيرا تمام دهان شويه هاي حاوي فلورايد هستند و فلورايد يكي از ماده هايي است كه مي تواند روي لمينت دندان تاثير خاصي داشته باشد.

به همين دليل براي استفاده از دهان شويه بهتر است نزد دندان پزشك خود برويد و با تجويز آن دكتر، يك دهان شويه مناسب براي خود تهيه كنيد و در مصرف آن به خوبي دقت داشته باشيد.

دندان هاي لمينت شده چقدر عمر مي كنند؟

براي چنين جوابي، انسان ها به دو جواب اشتباه فكر مي كنند. عده اي فكر مي كنند كه پوشش گذاري دندان به طور هميشگي بر روي دندان مي ماند و هيچوقت از دندان جدا نمي شود و دسته دوم فكر مي كنند كه لمينت دندان يك عمر مشخص شده دارد و بعد از آن كاربرد خود را از دست مي دهد و از دندان جدا مي شود. هر دو جواب اشتباه است زيرا لمينت دندان كاملا بستگي به نصب آن بر روي دندان دارد.

اگر كاملا مناسب و دقيق بر روي دندان نصب شود و از آن مراقبت كرد، پوشش دندان هيچوقت ديگر از دندان جدا نمي شود و به طور دائم بر روي دندان شما قرار خواهد گرفت اما اگر در نصب آن بي دقتي وجود داشته باشد و دندان پزشك شما از دانش بالايي براي انجام لمينت دندان برخوردار نباشد، به احتمال زياد لمينت دندان شما بعد از مدتي از دندان هاي اصلي شما جدا مي شود و دچار مشكلات زيادي خواهيد شد.

يكي از عواملي كه مي تواند شديد ترين صدمه را به پوشش دندان بزند ته ديگ ها و ميوه هاي سفت است. هنگامي كه شما از اين دو خوراك براي تغذيه خود استفاده مي كنيد، شديد ترين فشار به لمينت دندان وارد مي شود و هر لحظه امكان دارد كه از دندان شما جدا شود و كاربرد اصلي خود را از دست دهد. به همين دليل بايد در مصرف ميوه جات خود دقت بسيار بالايي را داشته باشيد و بهتر است ميوه هاي سفت را به تكه ها كوچكي تقسيم كنيد و سپس آن ها را ميل كنيد.

لمينت دندان و بررسي نحوه استفاده از آن در دندانپزشكي زيبايي كلينيك آلما

عده عفونت بدن اي فكر مي كنند كه لمينت دندان موجب سلامتي دندان هاي اصلي هم مي شود و ديگر قرار نيست دندان هاي اصلي پوسيده شوند كه چنين تفكري از پايه غلط است. روند پوسيده شدن دندان هاي عادي با دندان هاي لمينت شده كاملا يكسان است و به همان اندازه قبلي بايد به لمينت دندان توجه كرد و از آن ها مراقبت كرد. اگر مراقبت كافي از دندان هاي اصلي خود نداشته باشيد، لمينت دندان نه تنها كمكي به شما نمي كند بلكه مي تواند صدمه بيشتري هم به دندان هاي شما وارد كند.

زماني كه شما به دندان هاي اصلي خود بي توجهي مي كنيد، به وسيله پوشش گذاري دندان يك پلاك ميكروبي بر روي دندان شما ايجاد مي شود كه بايد براي رفع آن از پشت لمينت خودتان را ترميم كنيد كه  هزينه زيادي را در بر مي گيرد. البته ممكن است شما از قبل كمي پوسيدگي بر روي دندان هاي خود داشته باشيد و بر روي آن لمينت دندان انجام داده باشيد كه عيبي ندارد به شرط آنكه مراقبت كاملا با مسواك و نخ دندان داشته باشيد و به دندان هاي اصلي خود اهميت دهيد.

در چنين شرايطي پوسيدگي دندان هاي اصلي شما هم كمتر مي شود و سالم تر مي شوند. پوشش گذاري دندان قبل از اينكه در دسته درمان قرار گيرد، در دسته زيبايي دندان قرار دارد و براي زيبايي دندان ها انجام مي شود. عده زيادي هم ابتدا به دليل لبخندي زيبا و سفيدي براي دندان شان لمينت دندان را انجام مي دهند و سپس به درمان آن فكر مي كنند.

علم روز طبابت باعث شده است كه هر فردي بتواند يك لبخند زيبا براي خود داشته باشيد و هنگامي كه دندان هاي خود را مشاهده مي كند بتواند لذت كافي را از آن ها ببرد. به همين دليل حيف است كه مراقبت كافي را از آن ها نداشت و بايد مانند بخش مهمي از اعضاي بدن تان، به دندان هاي تان و لمينت دندان توجه كافي داشته باشيد.

نرخ و هزينه لمينت دندان

لمينت دندان به هيچ عنوان يك قيمت ثابت در مراكز مختلف ندارد و بسته به نوع آن و مواد مصرفي، هزينه آن بالا و پايين مي شود. در ابتدا بايد دانست كه لمينت دندان سراميكي با لمينت دندان كامپوزيتي كاملا قيمت متفاوتي دارد زيرا در آن ها از مواد مصرفي مختلفي استفاده شده است كه قيمت كمتر يا بيشتري براي خود دارند. مثلا پرسلن، سراميك و كامپوزيت اصلي ترين موادي است كه در لمينت دندان استفاده مي شود و قيمت آن ها بسته به مركز و خريداري و ساخت آن ها متفاوت است.

البته در كنار آن بيمه اي كه شما تحت نظر آن درمان مي شويد هم تاثير گذار است. ممكن است سازمان بيمه شما با آن شخص دندان پزشكي كه شما به آن مراجعه مي كنيد قرار داد داشته باشد كه در اين صورت هزينه شما كمتر مي شود و بخشي از آن را خود بيمه پرداخت مي كند.  به همين علت اگر به دنبال يك مكان كم هزينه تر براي لمينت دندان خود هستيد بهتر است دندان پزشك هايي را پيدا كنيد كه با سازمان بيمه شما قرارداد دارند و هزينه كمتري را از شما دريافت مي كنند.

همچنين برخي از دندان پزشكان با توجه به مدرك خود وسابقه كاري خودشان قيمت ها را افزايش مي دهند. دليل افزايش آن ها تجربه بالا تر و اطمينان از كارشان است كه باعث مي شود فردي كه مي خواهد لمينت دندان را انجام دهد آرامش بيشتري داشته باشد و بداند كه لمينت دندان او به خوبي قرار است انجام شود. در كنار آن خود دندان هاي شخص هم بر روي اين قيمت تاثيرگذار است.

شخصي كه آسيب بيشتري در دندان هاي خود داشته باشد قطعا نياز به درمان و وقت بيشتري دارد كه اين باعث مي شود هزينه لمينت دندان آن بيشتر از اشخاص ديگر شود و بايد مبلغ بيشتري را نزد دندان پزشك خود پرداخت كند.

لمينت

لمينت دندان و معايب آن

يكي از مهم ترين معايب لمينت دندان افزايش قيمت هاي احتمالي بعد از انجام آن است. پوشش گذاري دندان به طور كل يك پوسته اي است كه بر روي دندان هاي اصلي قرار مي گيرد. حال اين پوسته ممكن است به دلايل مختلفي جدا شود و يا به ترميم احتياج پيدا كند.

كه در چنين حالتي شما نياز داريد مجددا به دندان پزشك خود براي ترميم و نصب مجدد آن ها مراجعه كنيد كه ممكن است قيمت بسيار كمتري نسبت به نصب اوليه پوشش دندان پرداخت شود اما باز هم شما بايد يك مبلغ مشخصي را براي ترميم لمينت دندان هاي دندان خود پرداخت كنيد. اگر به هر دليلي پوشش دندان شما از دندان اصلي شما جدا شد آن را دور نيندازيد زيرا بايد دوباره به دندان اصلي خود وصل كنيد.

سعي كنيد آن را در يك دستمال تميز نگه داريد و به نزد دكتر خود براي ترميم مجدد ببريد. يكي ديگر از معايب پوشش گذاري دندان اين است كه ديگر شما نمي توانيد دندان هاي خودتان را به همان حالت اوليه خود برگردانيد. چيزي كه در پوشش گذاري دندان قابل توجه است، تراش كاري دندان است.

زماني كه شما بر روي دندان هاي خود لمينت دندان نصب مي كنيد قبل از آن يك تراش كاري ريز بر روي تمامي دندان هاي شما انجام مي شود كه همين باعث مي شود ديگر نتوانيد دندان هاي خود را به حالت قبلي باز گردانيد و همين دچار مشكل براي شما مي شود.

البته به طور دقيق نمي توان اين را يك عيب حساب كرد زيرا بسياري از افراد زماني كه لمينت دندان را بر روي خود انجام مي دهند بعد از مدتي ديگر حالت اوليه دندان خود را فراموش مي كنند و حس خوبي نسبت لمينت دندان هاي خودشان پيدا مي كنند و ديگر نيازي به همان حالت اوليه ندارند.

يكي ديگر از معايب لمينت دندان صبر و تحمل شخص بعد از انجام اين زيبايي و درمان است. شخصي كه پوشش گذاري دندان را بر روي خود انجام مي دهد بايد حسابي از آن ها مراقبت كند و براي مدت نسبتا طولاني از غذاهايي كه ممكن است به آن ها علاقه داشته باشد دوري كند زيرا باعث صدمه به لمينت دندان مي شوند و ممكن است آن ها از دندان اصلي جدا شوند. به همين علت بايد صبر بالايي براي انجام لمينت دندان داشت و از برخي علاقه هاي خود دوري كرد.

مزاياي لمينت دندان

مهم ترين مسئله براي انجام لمينت دندان مزاياي آن است. هيچكس نمي خواهد كاري را انجام دهد كه در آن سودي برايش وجود ندارد و تنها هزينه اي برايش مصرف مي شود. پوشش گذاري دندان به طور كل از مزاياي زيادي برخوردار است كه در بخش زير به برخي از آن ها اشاره شده است و بهتر هارتمن است قبل از انجام لمينت دندان با چنين مزايايي آشنا شويد و بدانيد كه چه چيز هايي در انتظار دندان هاي شما است.

اولين چيزي كه پوشش گذاري دندان براي شما به وجود مي آورد يك لايه محافط براي دندان هاي اصلي شما است. پوشش دندان علاوه بر يك زيبايي و درمان، به عنوان يك پوسته سراميكي محافظ دندان هاي شما خواهد بود و باعث مي شود كه اگر نوعي وسيله و آسيب بيروني به دندان شما وارد شود ابتدا به لمينت دندان برخورد كند و دندان اصلي شما از چنين حادثه اي به دور خواهد بود.

به همين دليل اگر دندان هاي حساسي داريد و مي خواهيد به نحوه درستي از آن ها محافظت كنيد حتما به انجام لمينت دندان به خوبي فكر كنيد. لمينت دندان براي هر يك از دندان هاي شما متفاوت است. بسياري از افراد فكر مي كنند كه رنگ لمينت دندان براي تمامي دندان ها يكسان است و قرار است همگي سفيد باشند در صورتي كه چنين چيزي غلط است.

زماني كه شما براي انجام لمينت دندان به دندان پزشك مراجعه مي كنيد، به خوبي تمامي دندان هاي شما بررسي مي شود و براي دندان هايي كه تيره تر هستند، پوسته سفيد تري توليد مي شود تا تمام دندان ها به طور يكسان مانند همديگر باشند. چنين چيزي باعث شفافيت و يكسان بودن رنگ در دندان ها مي شود و حس خوبي را به شخصي كه لمينت دندان انجام داده است القا مي كند.

لمينت

لمينت دندان به نوعي به سلامت دندان هاي اصلي شما كمك مي كند. زماني كه شما مي خواهيد لمينت دندان انجام دهيد ابتدا پزشك شما به طور دقيق تمام دندان هاي شما را بررسي مي كند و آن هايي كه مشكل دارند را درمان مي كند تا لمينت دندان به درستي بر روي دندان هاي اصلي شما انجام شود. چنين كاري باعث مي شود كه دندان هاي تان در سلامت كامل باشند و آن هايي كه از قبل مشكل داشتند هم درمان شوند.

لبخند و زيبايي را به شما هديه مي دهد. افرادي كه دندان هاي نامناسبي دارند يا تيرگي در آن ها وجود دارد هميشه سعي مي كنند لبخند شان را پنهان كنند و يا اصلا لبخندي از خودشان نشان ندهند زيرا احساس مي كنند كه ممكن است مورد تمسخر ديگران قرار بگيرند.

لمينت دندان با سفيد كردن دندان هاي شما يك لبخند مناسب به شما هديه مي دهد و باعث مي شود شما در تمامي شرايط از لبخند خودتان استفاده كنيد. چنين كاري نه تنها باعث افزايش اعتماد به نفس در شخص مي شود بلكه شخص را از افسردگي و ناراحتي دور مي كند.

در نهايت لمينت دندان مفيد است يا خير

نمي توان به طور قطع گفت كه لمينت دندان هميشه مفيد است و كمك بزرگي به دندان هاي يك شخص مي كند زيرا هميشه به شخصي كه مي خواهد اين درمان را انجام دهد بستگي دارد. پوشش گذاري دندان در مرحله اول به عنوان يك كار زيبايي براي شخص است و طبيعتا هر چيزي كه زيباتر باشد در اجتماع نقش مفيد تري را ايفا مي كند و همگي از آن لذت مي برند.

لمينت دندان هم به عنوان يك درمان و زيبايي مي تواند براي كساني كه دچار تيرگي دندان و عدم اعتماد به نفس هستند كمك بزرگي كند و اين خود براي جامعه بسيار مفيد است. اما برخي از افراد هم وجود دارند كه به هيچ عنوان نبايد نزديك پوشش گذاري دندان شوند. كساني كه از حساسيت لثه و مشكل در آن برخوردار هستند بايد از اين درمان دوري كنند زيرا لمينت دندان براي آن ها مانند يك ريسك بزرگ است و ممكن است كه يك مشكل بزرگ تري را در دندان ايجاد كند.

پس اگر دچار يكي از اين مشكلات هستيد سعي كنيد هميشه از لمينت دندان دوري كنيد. بخش مهم تري كه در مورد لمينت دندان وجود دارد، پزشكي است كه مي خواهد چنين كاري را بر روي دندان شما انجام دهد. اگر مي خواهيد لمينت دندان را انجام دهيد ابتدا به خوبي در مورد تمام دندان پزشك هاي سطح شهر تان تحقيق كنيد و يك فرد مناسب را براي اين كار پيدا كنيد.

دندان بخش مهمي از بدن و دهان است و آسيب به آن مي تواند صدماتي را به وجود بياورد كه ديگر نتوان آن ها را جبران كرد. به همين دليل وجود يك دندان پزشك مناسب كمك بزرگي به شما در انجام لمينت دندان مي كند و خود شما هم حس بهتري در اين مورد خواهيد داشت و با اطمينان كامل لمينت دندان را بر روي دندان هاي اصلي خودتان انجام مي دهيد.

البته قبل از انجام به خوبي نسبت به كاري كه مي خواهيد انجام دهيد فكر كنيد زيرا پوشش گذاري دندان چيزي است كه راه بازگشتي ندارد و اگر پشيمان شويد ديگر نمي توانيد آن ها را از دندان هاي خودتان جدا كنيد. به همين علت فكر كردن و تحقيق مهم ترين پيزي است كه بايد در مورد پوشش گذاري دندان صورت گيرد.

نحوه پانسمان هارتمن


منبع

تظرات ارسال شده